مقالات

آرمیتا گراوند انکارزن در زندگی و مرگ سیاوش دانشور

 

آرمیتا به روایتی روزهاست که جانباخته است. آرمیتا توسط یک فاشیست ضد زن، یک ولگرد اسلامی حجاب بان، یک آمنه سادات به قتل رسید. برای مردم منزجر از جمهوری اسلامی آرمیتا یک نماد است؛ یک جوان شورشی و آزادیخواه که تبعیض را قبول نمیکند، برابری میخواهد و برای آن می جنگد. او از نسلی است که خشن ترین دستگاه سرکوب و وحشی ترین قاتلین سریال را به مصاف طلبید و در این راه از جان عزیزش که مملو از شور زندگی بود مایه گذاشت.

آرمیتاها اما برای حکومت اسلامی فاقد ارزش اند. طبق نگاه شرع شنیع اسلام، هر رفتاری با زن مجاز است؛ میتوان تحقیر و بی حرمتش کرد، بازداشت و شکنجه اش کرد، به وی تجاوز کرد، بسادگی و در آرامش کامل به قتلش رساند و خانواده اش را وادار کرد که بگوید: “سرش گیج رفته و فشارش افتاده”! آرمیتاها اما دقیقا بدلیل استقلال فردی و توقع بالا و شخصیت قوی شان، بدلیل تمسخر ضد ارزشهای اسلامی و نگاه غیرمذهبی شان، برای رژیم “خطرناک” محسوب میشوند. موجودیت زن و حقوق زن و آزادی زن با اسلام و اصول و فروعش غیرقابل جمع اند. وجود یکی نفی دیگری است. برای همین است که آزادی زن بدون دفن آپارتاید اسلامی و ضد زن ممکن نیست.

همان قانونی که زن را در زندگی بی هویت و از هر حق بدوی ساقط میکند، در مرگ و پرده پایان نیز حکم میراند. در شرایطی که دنیا دارد در مورد آرمیتا حرف میزند؛ در آگهی مراسم بزرگداشت وی، هیچ نشانی از #زن وجود ندارد. اسم بدون عکس خود آرمیتا هم از جنبه خبری اجباراً آمده است. آرمیتا، قهرمان داستان یک اعمال خشونت تراژیک و جنائی که روی خط داغ خبر است، در مراسمی که بنام وی برپا شده مطلقاً موجودیت و هویتی ندارد؛ درست مانند زندگی اش. در اینجا آرمیتا جزو املاک و متعلقات افراد ذکور خانواده است؛ دختر فلانی، دختر عموی بهمانی، دختر دائی و خواهر آن یکی. نه تنها خودش موجودیت ندارد بلکه خواهر و مادر و نسبت های زنانه تماماً از صحنه روزگار تلخ این خانواده حذف شدند. زن کلهم در بخش “خارج محدوده” طبقه بندی شده حتی در مراسم تدفین و تشییع خودش. طبعا جرم حکومت با تداوم سایه کثیف فرهنگ حکومت در مراسم آرمیتا میان خانواده اش در یک سطح نیستند. اولی باید بجرم جنایت حساب پس دهد و دومی باید خود را از این جهاز فکری گندیده و آغشته بخون ضد زن بتکاند.

آرمیتا در زمره نسل جدید و جوانانی بود که سودای آزادی در سر دارند و در برآمد انقلابی شهریور علیه حجاب اسلامی و حاکمیت ضد زن و سلطه ننگین تبعیض و نابرابری اسلام بپاخاستند. این جنگی برسر اعاده هویت و آزادی زن از اسارت بردگی و آپارتاید اسلامی بود و هست. این جنگی برسر اثبات فردیت و موجودیت اجتماعی زن در مقابل اصل انکار فردی و اجتماعی زن بوده و هست. دوره انکار زن خیلی وقت است بسر رسیده است، فاشیست های اسلامی بیهوده زور میزنند. آنچه در پس این نبرد نه انکار بلکه نابود و دفن میشود، حکومت و قوانینی است که جوهرش را بر انکار انسانیت و حقوق فردی و اجتماعی انسانها بنا نهاده است. قوانینی که اگرچه تاریخی کهن دارد و لایه های لجن ارتجاع تاریخ را شامل میشود اما در دوره سرمایه داری قرن بیست و یکم، با تقسیمات کاذب و اعمال تبعیض و نابرابری، از شکافهای تصنعی بهره برداری و برای مطیع نگاهداشتن جمیع آنها تلاش میکند.

فردا یکشنبه در مراسم گرامیداشت آرمیتا وسیعا شرکت کنید. به قاتلین آرمیتا پیام دهید که از جنایت شان نخواهیم گذشت و باید تاوان پس بدهند.

٦ آبان ١٤٠٢

بدرود آرمیتای عزیز

امروز یکشنبه ٧ آبان، میان تدابیر شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای سرکوبگر، پیکر #آرمیتا_گراوند در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

ما همراه مردم آزادیخواه ایران و جهان، با خانواده و نزدیکان آرمیتا اعلام همدردی و همبستگی میکنیم. آرمیتا یکی از زنان و جوانان آزاده و انقلابی بود که حرف مشترک همه ما را میزد؛ نفی حجاب اسلامی و آپارتاید جنسی، نفی نابرابری و تبعیض، نفی فقر و فاقه و سرکوب و اختناق. #آرمیتا، #نیکا، #سارینا، #مهسا و صدها نام دیگر سمبل های یک مبارزه اجتماعی و انقلابی اند. ما قاتلین را میشناسیم، ما بدون تردید همه آنها را بجرم قتل و شکنجه و جنایت دادگاهی و مجازات خواهیم کرد. ما برسر پیمان با یاران تا به آخر ایستاده ایم.

جمهوری اسلامی در چند روز اخیر و در متن توجه جهانی به کشتار جمعی مردم بیدفاع در #غزه توسط #نتانیاهو، در همه سطوح اعلام قتل #آرمیتا را مدیریت کرد. از انتشار گزارشهایی برای سونداژ تا کنترل امنیتی همه جانبه تمام روابط، از ممنوعیت هرنوع تهیه و انتشار گزارش روزنامه ها تا حضور سنگین نیروی امنیتی و چرخاندن پهپاد و کوادکوپتر؛ از اجتماع گسترده اعتراضی ممانعت کرد. با اینحال بیش از هزار نفر در ابتدای مراسم بدرقه آرمیتا تجمع کردند. صدای شعار و فریاد دیشب در محلات مختلف تهران و کرج و جاهای دیگر بلند بود. شعارنویسی و گرافیک دیواری و اعلام همدردی از هر گوشه ایران، پاسخ مردم در این وضعیت مشخص به تمهیدات امنیتی حکومت و قتل آرمیتا بود. همه جا از قاتل نام بردند و همه جا وعده مرگ #حکومت_بچه_کش و ضد زن را دادند.

خوش ذوقی با انتشار عکسی از مزار آرمیتا نوشته بود؛
“واگن مترویی که کشتنت دوربین نداشت. ولی بالای مزارت رو پر از دوربین کردن. بخاطر نداشتن حجاب کُشتنت. ولی عکس محجبه‌ت رو گذاشتن سر مزارت. چقدر تو مظلومی دختر…”

این دقیقا بیان آن وارونگی در کلیت جامعه و رابطه مردم با رژیم، قلمروهای کشمکش و دامنه نبردها است. تنها باید گفت آرمیتا مظلوم نیست، او شورشی است، انقلابی است، دراین نظم قرار است خود صورت مسئله پاک شود؛ مسئله زن وجود ندارد، اصلا زن وجود ندارد، اختناق و فقر و فساد وجود ندارد، آنچه وجود دارد همانست که خامنه ای میگوید، حقیقت همان است که رژیم اسلامی میگوید!

اما دهها میلیون مشت گره کرده و “نه” عظیم جامعه به این تمهیدات رژیم مُهر بطلان زده است. ما در کمین تان نشسته ایم. امروز را از سر گذراندی، فرداها را چه میکنی؟ حرف ما اینست: رژیم اسلامی و شخص خامنه ای مسئول قتل آرمیتا و هزاران همسنگر آرمیتاها است. برای اینها تاوان خواهید داد، قاتلین شاید بتوانند با سوءاستفاده از موقعیت ها چند صباحی به عمر ننگین شان اضافه کنند، اما از عدالت انقلابی نخواهند جست! نوبت ما هم میرسد!

٧ آبان ١٤٠٢
#آرمیتا_گراوند
#نیکا_شاکرمی
#مهسا_امینی
#محمد_حسینی