مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

مرگ آرمیتا گراوند مانند مرگ مهسا امینی قتل حکومتی است!
آرمیتا گراوند، متولد ۱۳ فروردین ۱۳۸۵ و ۱۷ سال و ۶ ماه داشت. او روز یک‌شنبه ۹ مهر در حالی که بدون داشتن حجاب اسلامی به همراه دو نفر دیگر از دوستانش در مترو میدان شهدای تهران مانند هر روز به مدرسه می ‌رفت با اوباشان حجاب بان بە بهانە بی حجابی درگیر میشود، او را هول میدهند و سرش بە لبە مترو اصابت میکند و بە زمین افتادە و بە کما رفت. نهادهای امنیتی بلافاصلە او را بە بیمارستان نظامی فجر تهران منتقل کردن و اجازە ندادند هیج رسانە مستقلی در مورد وضعیت آرمیتا گزارش تهیە و رسانەای کنند و همچنین خانوادە او را در انزوای خبری و رسانە ای قرار دادند کە در نهایت آرمیتا بعد از گذشت ۲۸ روز، روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ اعلام کردند او در بیمارستان فجر تهران جان باخت است.

مهسا امینی در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ دراتوبوس گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به کما رفت. درتاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ درگذشت. فاصله ی قتل مهسا و آرمینا توسط اوباشان اسلامی یک سال و ۱۳ روز است. هر دو با یک روش و هردو هرگز از کما به زندگی برنگشتند. هر دو بعنوان قتل عمدی حکومتی در تاریخ ثبت میشود، قتل هردوی آنها باید بە کیفرخواستی برای سرنگونی رژیم اسلامی و محاکمە سران جنایتکار رژیم اسلامی تبدیل شود!

ما در جامعە و کارگران ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانوادە گراوند، قتل حکومتی آرمیتا را بشدت محکوم میکنیم. تنها راە پایان دادن بە خشونت علیە زنان و آپارتائید جنسی در سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی است.

کارگران اخراجی پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر دست به اعتراض زدند
بنا به ‌گزارش منتشر شده، نزدیک به ۳۳ کارگر پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر که از یک ماه پیش با تصمیم کارفرما اخراج شده‌اند، سه‌شنبه ۲ آبان در مقابل ساختمان شرکت پایانه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان بازگشت به سر کار شدند. این کارگران معترض همه از افراد اهل منطقه ماهشهر هستند. یکی از کارگران اخراجی گفته برخی مسئولان شهری وعده داده بودند که کارگران اخراج‌شده را به کار بازگردانند اما تاکنون اقدامی در این‌باره نشده است. او افزود: “از چند سال قبل به امید استخدام به‌عنوان کارگر در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر مشغول به کار بوده‌ایم اما متأسفانه وضعیت شغلی ما به یک‌باره تغییر کرد و بیکار شدیم”. در آذر سال گذشته نیز کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر به‌ مدت دو روز دست به اعتراض زده و خواهان رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافت خود شده بودند.

تداوم اعتراض کارگران رسمی نفت در شرکت نفت و گاز آغاجاری
روز یک‌شنبه۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به حذف کامل سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات و اجرای کامل ماده ۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش درصد گرید و اپریزال است.

تجمع اعتراضی کارگران رسمی شاغل در شرکت نفت فلات قاره
روز یکشنبه ۷ آبان‌ تا روز چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره و در مناطق عملیاتی جزیره خارک و سیری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. مطالبات اصلی این کارکنان، حذف کامل سقف حقوقی و عدم تفکیک نابجای مشاغل عملیاتی، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت است. لازم به ذکر است روز دوشنبه ۸ آبان‌ماه، کارکنان رسمی شاغل در سکوهای بلال و ایلام نیز دست به تجمع زدند.

اعتراض کارکنان رسمی شرکت پایانه‌های نفتی جزیره‌ی خارک
روز سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی شرکت پایانه‌های نفتی جزیره‌ی خارک در اعتراض به حذف کامل سقف حقوق و پرداخت دستمزد طبق قوانین و همچنین حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، پرداخت طبق سابقه‌ی اشتغال، حقوق مکتسبه طی سال‌های متمادی (بعضا تا ۴۵سال خدمت) و کارکنان اخیرالاستخدام شاغل در مناطق عملیاتی وزارت نفت، نسبت به نحوه‌ی تعیین کف حقوق و مزایای به شکل حداقلی، مجدداً دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران خدمات شهری شهرداری ایلام
روز شنبه۶ آبان ۱۴۰۲، کارگران خدمات شهری شهرداری ایلام به دنبال عدم پرداخت حقوق مقابل دادسرای عمومی و انقلاب تجمع اعتراضی برپا کردند.

اعتصاب کارگران کارخانه‌ی شونیز تبریز
روز۶ آبان، کارگران کارخانه‌ی شکلات‌سازی شونیز تبریز (شرکت صنعتی داداش برادر) در اعتراض به عدم افزایش حقوق و وضعیت بد معیشتی خود دست از کار کشیدند و در محوطه‌ی شرکت دست به تجمع زدند.

کارگر مصدوم اداره برق انزلی جان باخت
یک منبع کارگری از فوت کارگر اداره برق انزلی که چندی پیش بر اثر حادثه برق گرفتگی زخمی شده بود، خبر داد. بنا براین گزارش: “رضا صابر باغی” کارگر اداره برق انزلی که روز ۲۵ مرداد ماه در حین عملیات رفع نقص کابل‌های برق در محدوده خیابان پرستار انزلی دچار جراحات و سوختگی شده بود، در بیمارستان مهر در تهران جان باخت. طبق اظهارت کارگران، این کارگر با سوختگی حدود ۸۰ درصدی به بیمارستانی در تهران اعزام شده بود. رضا صابر باغی با ۴۵ سال سن حدودا ۲۱ سال سابقه کار در اداره برق شهرستان انزلی را داشت.

راسک: درگیری با نیروهای نظامی در پی زخمی شدن یک سوختبر
روز۱۰ آبان ۱۴۰۲، بدنبال مجروح شدن یک سوختبر با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در محدوده منطقه جکیگور راسک، شهروندان در اعتراض به این اقدام ماموران نظامی با آنان درگیر شده اند. به گفته منابع محلی: “نیروهای نظامی با تیراندازی مستقیم و بدون هشدار در ورودی جکیگور و نزدیک پل به سمت یک خودرو سوختبر قصد توقیف خودرو را داشتند که با اعتراض اهالی منطقه جکیگور به درگیری بین آنان و نیروهای نظامی کشیده شده است”.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، تهران و خوزستان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این استانها و بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، اهواز و اراک مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعیاین شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

‏تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۸ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات شهرهای اهواز، رشت، زاهدان، خرم آباد، کرمانشاه، سنندج، اصفهان، ارومیه، زنجان، تبریز، ساری، اندیمشک، اراک، شیراز، قزوین، ایلام، اردبیل، همدان، بندرعباس و تهران دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، اهواز، همدان، سنندج، قزوین و ایلام مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان و همچنین پیگیری خواست آزادی بی‌قید و شرط معلمان و کارگران زندانی و اعتراض به فشار و پرونده ‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه فعالین سیاسی و اجتماعی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه
روز یکشنبه۷ آبان ۱۴۰۲تعدادی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند. لازم به ذکر است در همین روز، معلولان در اصفهان نیز مقابل بهزیستی اصفهان دست به اعتراض زدند.

پیام پوران ناظمی در مورد احکام سنگین دادگاه کذایی جیرفت
پوران ناظمی، فعال مدنی، در یک فایل صوتی، با مخاطب قرار دادن حفاظت قوهی قضائیه، دادستان کرمان و جیرفت، حفاظت اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات می‌گوید: “تا وقتی وکلای منتخب نتوانند در تمام مراحل بازجوئی‌ حضور داشته باشند و تا وقتی دادگاه‌ها با حضور هیئت منصفه برگزار نشود، نافرمانی مدنی تنها شیوه‌ اعتراض من است”. اخیرا شعبهی اول دادگاه کذایی انقلاب جیرفت، پرونده‌ای برای پوران ناظمی تشکیل داده و او را به اتهاماتی سنگین از جمله اهانت به مقدسات اسلام، اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، محاربه و افساد فی ‌الارض متهم کرده است. او در قسمتی از این فایل در واکنش به این اتهامات می‌گوید: “من نه تنها از شما درخواست تخفیف مجازات ندارم، بلکه در پیشگاه ملت ایران درخواست می‌کنم اگر فعالیت مدنی و الزام به رعایت حقوق بشر جنایت است، اگر اقدام مسلحانه داشته‌ام، اگر توهین به اسلام کرده‌ام، با ارائه‌ی سند محاکمه شوم”. در انتهای این فایل او “ورود وکلای مستقل در پرونده، ارائه‌ی دلیل مستند بر این اتهامات و محاکمه‌ی عادلانه با حضور هیئت منصفه” را تنها درخواست خود عنوان می‌کند.

حکم ١٠ سال زندان برای سروه پورمحمدی
سروه پورمحمدی، عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی “نوژین” توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه کذایی انقلاب سنندج به ریاست قاضی “کرمی” به اتهام “تشکیل گروه و دسته‌جات” این حکم را برای خانم پورمحمدی صادر کرده است. حکم حبس این عضو “نوژین” روز پنج‌شنبه ۴ مهرماه از طریق وکلایش جوامیر عبداللهی و هیمن مجیدی به وی ابلاغ شده است. لازم به ذکر است که روز دوشنبه ٢۴ بهمن‌ ماه ١٤٠١، سروه پورمحمدی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. روز یکشنبه ٩ بهمن‌ماه ١٤٠١، این شهروند در حین پیگیری وضعیت اعضای بازداشتی انجمن فرهنگی- اجتماعی “نوژین” در دادگاه کذایی انقلاب سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

ممانعت مجدد از اعزام داود رضوی به بیمارستان
به گزارش کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد، داوود رضوی فعال کارگری و ‌عضو هیات مدیره این سندیکا که از ۵ مهر ماه ۱۴۰۱ بازداشت می‌باشد، به دنبال شرایط نامناسب زندان و بازجویی‌های طولانی از مدتها پیش دچار بیماری معده، مشکلات بینایی و زانو درد شده است و طی اعزام به بیمارستان تحت درمان و اندوسکوپی قرار گرفته است و طبق نظر پزشک ادامه‌ی درمان و مراجعه‌های مرتب و سر وقت برای چک کردن وضعیت ایشان ضروری و لازم است. با این‌وجود در تاریخ۳ آبان ۱۴۰۲، مسئولین زندان اوین از اعزام داود رضوی به بیمارستان جهت ادامه ی روند درمان به علت نپوشیدن لباس زندان ممانعت به عمل آوردند.

تائید حکم ۱۶ ماه حبس تعزیری عثمان اسماعیلی
روز دوشنبه آبان‌ماه ۱۴۰۲، طی ابلاغیه‌ای حکم‌ ١۶ ماه حبس تعزیری‌ عثمان اسماعیلی فعال کارگری اهل شهر سقز که توسط دادگاه کذایی انقلاب شهر سقز صادر شده بود، توسط دیوان عالی کشور عینا تایید شد و بایستی طی۱۰ روز پس از درج این ابلاغیه، به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای سقز جهت اجرای این حکم مراجعه کند.

حکم بدوی سپیده رشنو صادر شد
سپیده رشنو از صدور حکم بدوی خود خبر داد. بر اساس آنچه او اعلام کرده است، به شش ماه حبس تعزیری، ده میلیون تومان جزای نقدی، یک سال ممنوعیت از حضور در اینستاگرام و امحا و حذف دائمی صفحه فعلی خود محکوم شده است. او در ادامه نوشته است: شش ماه حبسی که سه سال و هفت ماه از پرونده اول (اتوبوس تیرماه) را از تعلیق خارج می‌کند. در مجموع چهار سال و یک ماه حبس.

تایید حکم زندان عاتکه رجبی
دادگاه کذایی شعبه ۳۵ تجدید نظر خراسان حکم شش ماه زندان عاتکه رجبی فعال صنفی معلمان را تایید کرد. این فعال صنفی پیش تر طی حکمی از سوی تخلفات آموزش و پرورش اخراج شده بود. در حکم شش ماه زندان عاتکه رجبی، دوماه آن تعزیری است و چهار ماه آن به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

احضار سیامک چهرازی به دادگاه کذایی انقلاب
سیامک چهرازی معلم و فعال صنفی معلمان به شعبه ۱۳ بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز احضار شد. در ابلاغیه این فعال صنفی معلمان، بدون ذکر اتهام انتسابی از وی خواسته شده جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه مربوطه مراجعه کند. در یک سال اخیر فشار بر فعالین صنفی از طرف نهاد های امنیتی و قضایی افزایش یافته است. اخراج و انفصال، تشکیل پرونده های جدید و صدور احکام سنگین نمونه ای از این فشارها است.

احضار مجدد حسین واحدی (داریوش اشکانی)
حسین واحدی بازرس ارشد انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی بعد از ابلاغیه احضارش در ۱۴۰۲/۸/۱۶ دادگاه کیفری دادگستری به اتهام نشر اکاذیب، دوباره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد، خراسان شمالی در تاریخ۱۴۰۲/۹/۸ با اتهام تبلیغ علیه نظام احضار شده است!

تائید یک سال زندان برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌ها
هستی امیری و ضیاء نبوی دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی در دادگاه تجدیدنظر نیز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. این دو دانشجوی دانشگاه علامه که پیش‌تر در دادگاه بدوی و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یک سال زندان محکوم شده بودند، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز محکومیت‌شان مورد تائید قرار گرفته است. این در حالی است که هنوز از شناسایی و مجازات عاملان و مسببان مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه اطلاعی در دست نیست. پرونده مذکور، پس از اعتراض و شرکت این دو دانشجو در تجمع دانشجویی۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۱ دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌‌های سریالی مدارس دخترانه تشکیل و در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری، در شعبه‌ی۲۶ دادگاه انقلاب، مورد رسیدگی قرار گرفت.

موج اخراج و تعلیق فعالین دانشجویی در ابتدای سال جدید تحصیلی
با فشارهای حراست دانشگاه، حامد سیف، فعال دانشجویی و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، از تحصیل محروم شد. وی در جریان جنبش مردمی زن زندگی آزادی نیز بازداشت شده بود.

***