مقالات

نتیجه دخالت جریانات اسلامی در مسأله فلسطین (نوشته زیر متن سخنان منصور حکمت در یک جلسه پالتاک در نوامب۲۰۰۱ است.)

 

نادر: (یک شرکت کننده در جلسه) در تحلیل هایت، بقول ما “جنگ تروریستها، … گفته بودی که اگر آمریکا واقعاً بخواهد تروریست بکند [صحبت روشن نیست] باید برود در [اورشلیم] آنجا یک کاری بکند و ریشه اش را آنجا خشک … کند. ولی با فجایع ۲-۳ روز پیش با آن بمبی که اینها در اسرائیل گذاشتند و ۲۵آدم بیگناه را کشتند، بعد از سفر شارون به واشنگتن، حمله شدیدی از طرف اسرائیل به نوار غزه و کناره باختری شاهد چه جنایت هائی از طرف اسرائیلی ها در آنجا هستیم.
الان یک صحنه تاریکی این جلو باز شده. خواستم نظرت را بدانم چه هست؟ نظرت در مورد یاسر عرفات الان چه هست، الان باید چکار بکند؟ باید کنار بکشد؟ اگر بماند میتواند دار و دسته تروریستها را حداقل کنترل کند؟ وظیفه ما کمونیستها در مقابل این حرکات چیست؟

منصور حکمت: بنظرم نتیجه فعالیت های گروه های اسلامی دقیقاً همین است که می بینیم، توی دست امپریالیسم آمریکا و حکومت دست راستی اسرائیل بازی می کنند و به این پروسه خدمت می کنند. تا صحنه دارد بنفع فلسطینی ها برمی گردد در افکار عمومی، چه در مدیای غربی اوضاع دارد بنفع فلسطینی ها برمی گردد، اینها با حرکتشان فضا را عوض می کنند. از جنس همانهائی هستند که آنطرف ایستاده اند. ببینید! رژیم اسرائیل در همین فاصله ۵ هفته، ۱۱۲ فلسطینی غیر نظامی را کشته است، اینهم تروریست است و چنین حرکتی اجازه میدهد که دنیا را علیه اش بسیج کرد. ولی وقتی طرف مقابل با یک اقدام تروریستی صحنه را عوض می کند، جا را باز می کند برای طرفدارهای اسرائیل که فضا را دوباره بدست بگیرند.
در نتیجه بنظرم اگر کاری بخواهیم بکنیم، همانقدر برای عرفات مشکل است که جلوی حماس و جهاد اسلامی را بگیرد که برای پرز و رابین مشکل بود که جلوی جناح راست اسرائیل را بگیرند. این یک صفبندی واقعی است که آخرش هم یکی باید به دیگری زور بگوید. بنظرم هر دو جناح مذهبی ـ افراطی در این دو جامعه را باید کوبید تا عقب رانده شوند تا بشود صلحی برقرار شود.
بنظرم الان فقط یک راه دارد و آن اینکه فشار آورد روی اسرائیل. فشار روی یاسر عرفات، اگر کاری از دستش برمیآید حرکت بکند [فشار روی] حماس و جهاد اسلامی، که خود جمعیت فلسطینی قبولش نمی کند. در نتیجه فشار آوردن روی اسرائیل، تنها راه حل مسأله یک فشار بین المللی روی اسرائیل است که دولت مستقل فلسطین را برسمیت بشناسد.
تنها کاری که می شود کرد علیه جهاد اسلامی و حماس، علیه راست افراطی در اسرائیل و علیه تمام سیاست امپریالیستی و اشغالگرانه ای که علیه مردم فلسطین [است] و علیه تروریسم اسلامی اینست که کشور فلسطین تشکیل شود. اگر کشور فلسطین تشکیل نشود، اگر این روشی که الان آمریکا در پیش گرفته پیش برود، بنظرم اسلام سیاسی، علیرغم عقب نشینی که مجبور شده در ماجرای اخیر بکند، دوباره سر بلند می کند.
من فکر میکنم آمریکا و اسرائیل دارند آب به آسیاب اسلام سیاسی و تروریسم اسلامی می ریزند همانطوریکه اسلام سیاسی دارد آب به آسیاب آمریکا و اسرائیل می ریزد، این حقیقت منطقه است..

پرسش و پاسخ در پالتاک ٢٧ نوامبر ٢٠٠١، ۱۲ و ۲۶ دسامبر ۲۰۰۱

بخشي از متون پياده شده توسط من (ایرج فرزاد) انجام شده اند. بقيه موارد را رفيق عزيز: “دنيس مر” پياده، مقابله و تايپ کرده است. که سپس جملگي جهت انتشار در بستر اصلي توسط من اديت شده اند. ایرج فرزاد