مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران شفق گروه ملی صنعتی اهواز
روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲، بدنبال پایان اعتصاب کارگران فولاد اهواز، کارگران پیمانی شفق در مقابل درب ورودی گروه ملی تجمع کردند و علیرغم تهدیدات حراست و کارفرما اعتصاب کردند. در توافق حاصل شده، کارگران قراردادی و پیمانی در مورد سطح حقوق ها دستاوردی داشتند اما خواست کارگران شفق مبنی بر تغییر وضعیت از پیمانی به قراردادی هنوز محقق نشده و کارگران در اعتراض به اعتصاب ادامه دادند.
اجتماع کارگران ارکان ثالت حفاری ها
روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری ایران واقع در استان خوزستان بر روی دکل‌ حفاری ۳۷، دکل ۲۱ ، دکل ۲۵ در همراهی با دیگر بخشهای نفت دست به اجتماع اعتراض زدند.
اجتماع کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان
روز جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲، کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان برای پیگیری خواستهای خود دست به تجمع اعتراضی زدند. خواستهای کارگران عبارتند از: برکناری مدیران نالایق، حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت. روز قبل این تجمع وزیر کشور وارد منطقه لاوان شدند اما کمترین اهمیتی به اعتراضات پی درپی کارگران نفت از جمله در شرکت فلات‌ قاره نداد و بدنبال بازدید از پالایشگاه خصوصی لاوان بسرعت منطقه را ترک کرد. جواب اینها را باید با اعتصاب نفس گیر داد.
اجتماع کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
روز چهارشنبه ۱۱بهمن ۱۴۰۲، نیز کارگران و پرسنل نفت و پاز آغاجاری دست به اعتراض زدند. این اعتراضات که برای هفته های متوالی در جریان بودن است، هنوز با بی توجهی محض مسئولین وزارت نفت روبرو است. خواستهای کارگران و کارکنان شرکت نفت یکسان است اما تاکنون اعتراض و تجمع کوتاه جواب نداده است. برای گرفتن جواب تنها راه اعتصاب است.
اعتصاب کارگران ایران تایر
روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ کارگران شرکت ایران تایر در اعتراض به حقوق پایمال شده شان دست ار کار کشیدند و دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب سومین روز خود را پشت سر گذاشت و بدلیل پائین آمدن حقوق ها بدنبال اجرای حقه بازانه طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت است.
نان گران شد؛ سهمیه بندی شروع شد
علیرغم اظهارات مقامات دولتی نرخ نام مرتبا گران میشود و با سهمیه بندی که انکار میشد، تهیه نان خشک دارد به معضل دیگری بدل میشود. 🔶سیاست دولت بدنبال تجارب قبلی اینست که شوک های اقتصادی را تدریجی و بدون اعلام قبلی پیش ببرد. گرانی مرتب نان در چند ماه اخیر و چند نرخی بودن نان و سهمیه بندی از این جمله اند.

اجتماع پرستاران علوم پزشکی مازندران در ساری
روز ١٠ بهمن ۱۴۰۲ پرستاران علوم پزشکی ساری در اعتراض به تعرفه های من درآوردی که عملا اضافه کاری آنها را مجانی میکند، همینطور بدلیل حقوق های پائین و قراردادهای مختلف و ناامنی شغلی دست به تجمع و اعتراض زدند. پرستاران خواهان اجرای صحیح قانون تعرفه‌ گذاری خدمات پرستاری و توقف اضافه‌کاری اجباری هستند.
اعتراض کارگران سد دز در اندیمشک
روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ کارگران اخراجی سد “دز” اندیمشک خوزستان در اعتراض به بیکار شدن از کار دست به تجمع و اعتراض زدند.
اعتراضات بازنشستگان ادامه دارد
روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری اجتماع کردند. در این روز بزنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی در اهواز نیز اجتماع مشترک برگزار کردند. بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.
اعتصاب عمومی در سمیرم برای لغو اعدام
مردم سمیرم دومین روز اعتصاب عمومی خود را با تعطیلی کلیه اماکن شهری ادامه دادند. این اعتصاب با تهدید شدید نیروهای امنیتی روبرو شده است اما مردم شهر وقعی ننهادند و متحدانه خواهان لغو احکام اعدام شدند. این اعتصاب دو روزه در اعتراض به احکام اعدام فاضل بهرامیان و مهران بهرامیان و خواست آزادی داریوش ساعدی و یونس بهرامیان از دستگیرشدگان خیزش انقلابی ١٤٠١ صورت گرفت. مردم همینطور خواهان لغو حکم غیابی ۸ سال زندان برای بهار شیرین مادر علی عباسی است که طی اعتراضات سال گذشته توسط نیروهای سرکوبگر به قتل رسید. اعتصاب عمومی در سمیرم با اعتراض و اعتصاب در شهرهای کردستان همزمان شد.
اعتراض مردم اراک علیه آلودگی هوا
روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ برای سومین باز مردم اراک با تظاهرات و داشتن پلاکارد و شعار در دست در اراک دست به اعتراض علیه آلودگی شدید هوا زدند. زنان اراک جلودار اعتراضات بودند. مردم معترض در باغ ملی این شهر تجمع کردند و به استفاده نیروگاه شازند اراک از مازوت به عنوان سوخت اعتراض دارند. نیروگاه شازند باعث آلودگی شدید هوا در کلانشهر اراک شده است و بویژه بیماران را تهدید میکند. در ایران تنها بدلیل آلودگی هوا سالانه ۲۷ هزار نفر جان خود را از دست میدهند.
فراخوان بازنشستگان برای تجمع اعتراضی
بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه طی فراخوانی برای اجتماع در راستای پیگیری خواستهای تحقق نیافته برای روز یکشنبه ۱۵ بهمن ساعت ١٠ صبح در مقابل کانون بازنشستگان واقع در انتهای پارک معلم کرمانشاه دعوت کرده اند.
اعتصاب کارگران صنایع غذائی و بستنی اطمینان
روز ١١ بهمن کارگران صنایع غذایی بستنی اطمینان تبریز برای سومین روز دست به اعتراض و تجمع زدند. کارگران این کارخانه در اعتراض به دستمزد اندک خود اعتصاب کرده‌اند و خواهان افزایش دستمزد خود هستند.
اعتصاب رانندگان تاکسی های برون شهری در زابل
روز سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه رانندگان تاکسی های برون شهری زابل در اعتراض به قیمت های پائین کرایه، صورت وضعیت، مالیات و عوارض، حق بیمه و حق انجمن، با پارک کردن خودروهای خود اعتصاب کردند.
اجتماع اعتراضی مشتریان خودرو پژوپارس
روشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ تجمع اعتراضی مشتریان خودرو پژو پارس در مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن، تجارت صورت گرفت. در سال گذشته این مشتریان در سامانه شرکت یکپارچه خودرو ثبت نام کردند و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان واریزی آنها بلوکه گردیده و نوبت تحویل خوردو که پاییز و زمستان ۱۴۰۲ بوده است نیز نامعلوم است و تاکنون فراخوان جهت تکمیل پرداخت وجه و اخذ قرارداد برای مشتریان ارسال نگردیده است. شرکتها مانند دولت همه مشغول سرکیسه کردن مردم اند.
اعتصاب زندانیان قرلحصار
ده زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار، زندانی که ۴ زندانی سیاسی را اخیرا برای اجرای احکام اعدام‌شان به آن‌جا منتقل کردند، در بیانیه‌ای نسبت به گسترش اعدام‌ها در ایران هشدار داده‌ و نوشته‌اند که در همراهی با سایر زندانیان، هر سه‌شنبه اعتصاب غذا خواهند کرد. نویسندگان این بیانیه «جعفر ابراهیمی»، «زرتشت احمدی راغب»، «سپهر امام جمعه»، «لقمان امین‌پور»، «احمد رضا حائری»، «میثم دهبان‌زاده»، «رضا سلمان‌زاده»، «حمزه سواری»، «سعید ماسوری» و «رضامحمد حسینی» هستند.
خط اعدام عباس دریس را تهدید میکند
عباس دریس، کارگر دستفروش و شاهد قتل عام نیزار ماهشهر مجددا در خطر اعدام قرار گرفته است.
مادر عباسدریس گفته است: “این بچه‌ها مادر ندارن و عباس همه چیزشو از دست داده و حتی خونه نداره. من دست و پایی برای بزرگ کردن این بچه‌ها ندارم. عباس بی گناهه الکی اعدامش نکنید.”
فراخوان سازمانهای بین‌المللی برای آزادی توماج صالحی
سازمان‌های بین‌المللی (freemuse) فعال در زمینه آزادی هنر، (safemuse)، حامی هنرمندان در معرض خطر، (FIM)، فدراسیون بین‌المللی موسیقی‌دانان و (ECSA)، اتحادیه آهنگسازان و ترانه‌سرایان اروپا، در بیانیه مشترکی بازداشت مجدد توماج صالحی را محکوم کردند. این سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه هنر و موسیقی، در بیانیه خود خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط توماج صالحی شدند.
قتل سپهر شیرانی زیر شکنجه
امروز، جمعه ۱۳ بهمن، پیکر سپهر شیرانی، دانشجوی ۱۹ ساله اهل بلوچستان که زیر شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان جانباخت، در فنوج تشییع و به خاک سپرده شد. به گزارش منابع محلی، ماموران امنیتی در مراسم تشییع و خاکسپاری سپهر وسیعا حضور داشتند با اینحال تعدادی از مردم و جوانان شعارهای اعتراض سردادند.
همدردی با خانواده اعدامی ها در کردستان
مردم کردستان در شهرهای مختلف با اعتراض و اعتصاب و حضور در کنار خانواده ها در روستای الک در کامیاران زادگاه پژمان فاتحی، در بوکان در کنار خانواده وفا آذربار و در دهگلان در مقابل منزل پدر و مادری محمد فرامرزی خانواده های آنها را تنها نگذاشتند و نفرت خود را از جمهوری اعدام اعلام کردند. در اینروز شریفه خانم مادر رامین حسین‌پناهی و همراهان او برای دومین بار در چند روز گذشته توسط مزدوران امنیتی در شهر کامیاران بازداشت شدند. شریفه خانم همراە دختران و دامادش برای دیدار با مادر پژمان فاتحی بە شهر کامیاران رفته بودند، اما در شهر کامیاران، چندین نیروی اطلاعاتی با ۳ماشین پلاک شخصی آن‌‌ها را بازداشت و بە اطلاعات سنندج انتقال می‌دهند.
سوءقصد به جان صالح نیکبخت در زندان اوین
صالح نیکبخت، وکیل شرافتمند خانواده ژینا (مهسا) امینی در زندان مورد سوءقصد و ضرب‌وشتم شدید قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده است. صالح نیکبخت از ناحیه صورت دچار جراحت شدید شده به گونه‌ای که پزشکان برای جراحی ترمیم فک بالا مجبور به پیوند استخوان لگن به فک شده‌اند. نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با سناریوی از پیش تعیین شده، صالح نیکبخت را به بند زندانیان جرائم خطرناک زندان اوین منتقل کرده‌اند و با تطمیع مزدوران خود در داخل زندان اقدام به سوءقصد به جان این وکیل کرده‌اند.
اکباتان و جوانانش در قلب مردم اند
اخیرا مزدوران رژیم اسلامی جوانان زندانی مبارزه اکباتان را برای تحقیر با لباس زندانی در خیابان چرخاندند. این احمق ها نمیدانند این جوانان در قلب مردم ایران و تهران جا دارند و اتفاقا مشتاق دیدن چهره زیبا و متعرض انقلابی آنها هستند. آقایان؛ امیرمحمد خوش اقبال، حسین نعمتی، مهدی ایمانی، نوید نجاران، علیرضا کفایی، سید محمدمهدی حسینی، میلاد آرمون و علیرضا برمرز پورناک از جوانان بازداشتی اکباتان هستند.
تودهنی مردم به رژیم
حکومتی ها در باصطلاح “دهه فجر” که مردم آنرا دهه زجر مینامند، و در نزدیکی نمایش انتخابات، ادای پلیس خوب را درمیارورند و خواستند به مسافران در فرودگاه گل هدیه کنند. تعدادی را در فرودگاه چابهار بردند که پای پلکان هواپیما به مسافران ورودی با اهدای گل استقبال کنند. اکثریت قریب باتفاق و زنان که بی حجاب بودند، نه نگاه شان کردند و نه گل از دست آنها دریافت کردند و دستجمعی سنگ روی یخ شدند. اینها مسافرانی بیخبر و نسبتا مرفهی بودند که میتوانند با هواپیما سفر کنند، شما حساب کنید اکثریت مردمی که نان شب ندارند.
اعتراضات سراسری در آلمان علیه نژادپرستی
طی روزهای جمعه تا یکشنبه ١٩ تا ٢١ ژانویه حدود یک میلیون نفر در سراسر آلمان، از جمله در شهرهای کلن، هامبورگ، فرانکفورت، برلین، هانوور، دورتموند، بوخوم و دهها شهر دیگر به فراخوان گروههای چپ، ضد فاشیست، فمینیست و اتحادیه های کارگری در اعتراض به سیاستهای نئونازیسم و اظهارات جلسه مخفی فاشیست ها به خیابان آمدند. براساس آنچه شبکه تحقیقاتی کرکتیو با انتشار نوار جلسه مخفی مشترک حزب راست آلمان با نئونازیست های آلمان و حامیان مارتین سلنر، نئونازیست اطریشی اخیرا افشا کرد، راست پوپولیست حاکم در همکاری با جریان نئوفاشیست «آ اف د» تلاش می کنند تا در ادامه انداختن علت همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه آلمان به گردن پناهجویان، هم اخراج پناهجویان و جلوگیری از ورود آنها به کشور و هم کسانی که به نوعی پیشینه غیراروپایی دارند حتی اگر نسل دوم و سوم هم باشند، را شدت دهند.
کشاورزان فرانسه پاریس را محاصره کردند
کشاورزان پاریس را محاصره کرده و راه های منتهی به پایتخت فرانسه را مسدود کردند. معترضان با استقرار صدها تراکتور و تریلی در اطراف پاریس دولت را برای گرفتن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار می‌دهند. برخی از معترضان با ذخایر غذا، آب و چادر آمدند تا در صورت عدم تسلیم دولت در سنگرهای خود بمانند. بدنبال اعتراض گسترده کشاورزان، رانندگان تاکسی نیز به اعتراضات کشاورزان پیوستند و مسیرهای اصلی پاریس را مسدود کردند. بزرگراه A13 به سمت پاریس در Rocquencourt مسدود شده است.

***