مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر
اعتصاب کارگران پیمانی پتروشیمی مکران
کارگران شرکت «آوای جهان ‌بین پارسیان»، از شرکت‌های پیمانی مشغول به کار در پتروشیمی «مکران» چابهار، از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود در اعتصاب هستند. این کارگران از زمان تعطیلات نوروز تا کنون حقوق و دستمزدی دریافت نکرده‌اند. تجمع اعتراضی روز ۲۴ اردیبهشت، در محل پتروشیمی مکران، با دخالت نیروهای حراست مواجه شده و بین کارگران و نیروهای حراست درگیری اتفاق افتاد.
تجمع کارگران شرکت برق نورآباد
سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت کارگران برق نورآباد در اعتراض به تبعیض حقوق بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی و عدم طبقه بندی مشاغل برای برخی کارگران حداقلی بگیر در مقابل استانداری لرستان دست به تجمع زدند.
کارگران داروگر تهران: مسئولان پیگیر حقوق و بیمه عقب ‌افتاده ما باشند
کارگران داروگر تهران، با حداقل ۴ ماه حقوق و ۶ ماه بیمه معوقه شرایط معیشتی نامناسبی دارند. کارگران این کارخانه خواستار رسیدگی مسئولان استانی به وضعیت پرداخت مطالبات عقب افتاده خود شدند.
اعتراضات سراسری پرستاران همچنان جاری در خیابان!
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت پرستاران و کمک پرستاران شهرستان فسا دراستان فارس در مقابل فرمانداری این شهرتجمع اعتراضی برپا کردند.
محدودیتهای بیشتر برای دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تهران ضوابط و قوانین جدیدی برای دانشجویان این دانشگاه وضع کرده است که براساس آن‌ها فعالیت دانشجویان در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش محدود خواهد شد. طبق اعلام این دانشگاه تشکیل گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بالای ۱۰۰ نفر نیاز به مجوز کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دارد. دانشگاه خواجه نصیر گفته است: «هرگونه عضویت در کانال‌های غیرمجاز منجر به اعمال تنبیهات طبق شیوه‌نامه انضباطی خواهد شد». همچنین گفته‌شده که «در حال حاضر هیچیک از گروه‌های دانشجویی که در بستر فضای مجازی فعال هستند، مجوز قانونی ندارند».

تجمع و تحصن مردم رمشک در معدن مس رمشک
سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت شهروندان اهل رمشک در اعتراض به مصادره زمین های کشاورزی و فعالیت دوباره معدن مس در این منطقه با تحصن در مقابل معدن اعتراض خود را نشان داده و درب ورودی آن را پلمب کردند. شهروندان در رمشک نسبت به فعالیت معدن مس که همزمان دارای طلا هست، مدت یک ماه است دست به اعتراض و تحصن زده و جلوی کار معدن را گرفتند. معترضان امروز با حضور دوباره درب ورودی معدن را قفل زده و پلمب کردند. معترضان به فعالیت معدن مس رمشک علاوه بر پلمب درب ورودی، مانع از ادامه فعالیت ماشین آلات نیز شدند. شهروندان این منطقه در این تجمع و تحصن معتقدند که نه تنها هیچ سهمی برای مردم در نظر گرفته نشده بلکه زمین های کشاورزی آنها نیز از کار افتاده و مردم بیکارتر از قبل نیز شده اند.
تجمع دستفروشان سنندج در اعتراض به تصمیمات شهرداری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه دستفروشان سنندج در اعتراض به تصمیم شهرداری نسبت به ممنوع شدنشان از کار، که منجر به بیکار شدنشان شده است، تجمع اعتراضی برگزار کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی تهران، اراک، کرمانشاه، شوش و اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین‌اجتماعی دست به تجمع زدند.
تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۲۴ اردییهشت ۱۴۰۳ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، همدان، اراک، بندرعباس، اصفهان، شیراز، مریوان، سنندج، کرمانشاه، رشت، تهران، اردبیل، اهواز، شهرکرد، خرم‌آباد و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و خوزستان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.
پاسخ مطالبه گری تهدید و زندان است!
درپی احضار اسماعیل گرامی از طرف شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی ۳۳ (امنیت)، ایشان به شعبه مراجعه کرده و پس از توضیح و تفهیم اتهام ( تجمع … و اخلال در نظم) و پاسخ های ایشان در رد این اتهامات، بازپرس از ایشان می خواهد که تعهد بدهند که دیگر در تجمعات شرکت نکنند یا اینکه بازداشت و به زندان اعزام می شوند. با عدم پذیرش تعهد از طرف ایشان در نهایت با تعیین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا مراحل بعدی آزاد شدند.
مرگ ۳ پرستار در خواب به دلیل کار زیاد
دبیرکل خانه پرستار کشور گفت: طی یک ماه گذشته، ۳ نفر از پرستاران ما در خواب فوت کردند و دلیل فوت‌شان، مرگ بر اثر کار زیاد بود. امروز، پرستاری که در بیمارستان‌های ما کار می‌کند، یک پرستار خسته و بی‌انگیزه و فرسایش داده شده است که اگر مهاجرت نمی‌کند، ترک کار می‌کند و تغییر شغل می‌دهد.
بی خبری از وضعیت کمال لطفی
یک ماه از بازداشت کمال لطفی پدر رضا لطفی میگذرد که خانواده اش با پیگیری هایی که کردند هنوز از محل نگهداری و سلامتیش بی خبرند. کمال لطفی به بیماری پوستی مبتلاست و نیاز به درمان دارد. رضا لطفی یکی از مبارزین دهگلان بود که در اعتراضات انقلابی ۱۴۰۱ با شلیک گلوله مستقیم مزدوران سرکوبگر به قتل رسید.
تشکیل پرونده برای علی حاجی فعال صنفی
هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش استان تهران برای علی حاجی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان جلفا، تشکیل پرونده داد. بر اساس ابلاغیه ای که روز ۱۶ اردیبهشت ماه، توسط هیات بدوی شعبه یک مرکز تخلفات اداری آموزش و پرورش استان تهران صادر و به این فعال ابلاغ شده، وی در خصوص «تشویش اذهان عمومی» با تشکیل پرونده علیه خود مواجه شده است. «انتشار مطالبی در فضای مجازی فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و صفحه منیم آذربایجان» از مصادیق اتهام مطروحه علیه وی عنوان شده است.
اعتصاب غذای یکی از زندانیان خیزش انقلابی در زندان اشنویه
کاروان شاهی پروانە از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی در زندان مرکزی اشنویە، در اعتراض بە بلاتکلیفی ۲۰ ماهە خود و تداوم بلاتکلیفی و عدم پیگیری نشدن پرونده‌ او از روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت ماه دست بە اعتصاب غذا زده است. او دوشنبه شب دوم آبان ۱۴۰۱ توسط مزدوران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد و در دوره بازداشت تحت شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفتە بود. وی به همراه شش تن دیگر از بازداشت‌شدگان دیگر اشنویە بە محاربە متهم و پس از ١٨ ماه، در آخرین جلسه دادرسی شعبه ٣ دادگاه انقلاب ارومیه از اتهام محاربه تبرئه شدند.
رضا اقدسی، فعال کارگری در زندان اوین دچار عفونت گوش شده است
مسئولان زندان بعد از چندین روز پیگیری خانواده این فعال کارگری و کارگر اخراجی ایران خودرو، در حالی که با انتقال او به بیمارستان در روز ۱۸ اردیبهشت موافقت کرده بودند، در این روز برای آزار بیشتر، در حین انتقال به بیمارستان، او را به زندان بازگرداندند. رضا اقدسی به علت مجروحیت دوران جنگ شنوایی خود را به طور کامل از دست داده است. او در این چند روز به علت عفونت گوش دچار تب شدید شد. مسئولان زندان اوین مجددا به خانواده او وعده انتقال به بیمارستان برای روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت را دادند، اما باز این انتقال انجام نشده است. علاوه بر این، پس از ماه‌ها تلاش خانواده، مسئولان اوین با انتقال رضا اقدسی به بیمارستان در روز ۱۹ اردیبهشت به منظور تنظیم و دریافت سمعک آقای اقدسی موافقت کرده بودند، اما از این کار برای بار سوم تنها در چند روز گذشته جلوگیری شد. رضا اقدسی بیش از یک ماه است که اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را نداشته و بدون سمعک امکان تماس تلفنی با خانواده را هم ندارد. به دلیل شرایط بد جسمی و وعده‌های واهی و کارشکنی‌های مسئولان زندان برای درمان، حال روحی او هم رو به وخامت گذاشته و توان تحمل زندان را ندارد. رضا اقدسی، از ابتدای آبان ماه سال گذشته بازداشت شد و به دنبال صدور حکم ۲ سال و ۸ ماه حبس در زندان اوین زندانی است. دادگاه رضا اقدسی تنها یک هفته بعد از بازداشت او و بدون اطلاع خانواده و با محرومیت از حق دسترسی به وکیل، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. دادگاه بدوی این فعال کارگری را به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم کرد، در حالی که او به علت مشکل ناشنوایی توان دفاع از خود در برابر اتهام‌های مطرح ‌شده را نداشت.

آبدانان: احضار مجدد ٢٠ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱
دست‌کم بیست شهروند اهل بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام، به اتهام شرکت در خیزش سراسری بازداشت شده بودند که پیشتر پرونده آن‌ها با اخذ تعهد کتبی در دادگاه کیفری ایلام مختومه شده بود، طی احضاریه‌ای جدید به دادگاه احضار شدند. براساس گزارش منتشره، دست‌کم بیست شهروند اهل شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان که هویت سیزده تن از آنان خیرالله یوسف‌زاده، مصطفی علیزاده، یارمخان علیزاده، عصمت دوستی، سعید توحیدی، کامبیز توحیدی، شهرام سیدکرمی، امیرحسین زارعی، علی گلمرادی، رضا محبی، میلاد یروانه، مسلم یروانه و ولی محسنی احراز شده است، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ایلام احضار شده‌اند. این شهروندان باید طی ۱۰ روز با تعیین وکیل جهت محاکمه خود را به دادگاه معرفی نمایند.

تایید وجود حشره ساس در زندان اوین
بیمارستان طالقانی تهران اعلام کرد از پذیرش بیماران دیالیزی زندان اوین به‌دلیل آلودگی زندانیان به گزیدگی توسط «حشره ساس» خودداری خواهد کرد. مسئولین این بیمارستان، با اعلام این خبر افزودند این بیمارستان برای صحت ادعای خود «یک قوطی ساس به عنوان نمونه برای رئیس بهداری اوین فرستاده است». این در حالی است که خبرگزاری میزان «به نقل از یک منبع آگاه از سازمان زندان‌ها» و با «تکذیب» گزارش ضیا نبوی، زندانی سیاسی‌ از وجود ساس در بند ۸ اوین، ادعا کرد که «بازداشتگاه اوین یکی از پاکیزه‌ترین و منظم‌ترین زندان‌های سطح کشور است».

محمد داوری برای تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد
محمد داوری، فعال کارگری برای تحمل دوره محکومیت حبس چهار سال و نیم خود، به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. این فعال کارگری، پیشتر از سوی دادگاه انقلاب شیراز به ریاست سیدمحمود ساداتی به حبس، تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است. آقای داوری به اتهام ”توهین به رهبری” به سه سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت فعالیت در دنیای مجازی، ابطال گذرنامه و دو سال تبعید به بردسیر کرمان و در اتهامی دیگر در دادنامه فوق مبنی بر ”فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این احکام در حالی صادر شدند که طبق آیین دادرسی کیفری، اشد مجازات توهین به رهبری، دو سال و تبلیغ علیه نظام یک سال است. همچنین پرونده‌ دیگر این فعال کارگری با اتهام ”نشر اکاذیب” به دادگاه گلسرخ شیراز ارجاع داده شده و در انتظار ابلاغ حکم توسط شعبه ۱۰۹ کیفری است.

سه‌شنبه های نه به اعدام، شانزدهمین اعتصاب غذای زندانیان
زندانیان زندان‌های قزلحصار، اوین (بند زنان و بندهای شش، هشت و چهار)، زندان مرکزی خرم آباد، زندان مرکزی کرج، زندان خوی و زندان نقده در شانزدهمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های علیه اعدام» اعتصاب خود را آغاز کردند. زندانیان اعتصابی اعلام کردند خسرو بشارت و کامران شیخه به ترتیب ۱۴ و ۱۰ روز است که برای اجرای حکم اعدام منتقل شده‌اند و شاهد قطعی شدن حکم غیرانسانی اعدام برای #توماج_صالحی #محمود_مهرابی #حبیب_دریس #عباس_دریس #رضا_رسایی #مجاهد_کورکور و ده‌ها نفر دیگر هستیم. قساوت شکنجه‌کنندگان خسرو بشارت در زندان قزلحصار، بسیار بیشتر از قساوت کارگزاران نازی در آشویتس است. زندانیان در بیانیه شان از همه مردم خواسته‌اند با هر وسیله ممکن صدا و ندای مظلومیت زندانیان زیر حکم اعدام باشند و دیگر زندانیان نیز برای مقابله با این روند غیرانسانی به کارزار بپیوندند.

***