مقالات

در رابطه با تجمع اعتراضی معلمان سعید یگانه

اعتراض سراسری معلمان شاغل و بازنشسته روز پنجشنبه ۱ اردیبهشت با سرکوب و دستگیری وحشیانه توسط نیروهای امنیتی رژیم بخصوص در تهران روبرو شد. با وجود جو بسیار شدید امنیتی و مسدود کردن محل تجمع معلمان اما تجمع اعتراضی فرهنگیان در تهران و اکثر شهرهای ایران تعرضی تر و هشداردهنده تر از همیشه خطاب به سران رژیم و وزیر آموزش و پرورش برگزارشد. طبق اطلاعات سخنگویان شورای هماهنگی فرهنگیان دیروز فقط در تهران ۴۰ نفر از معلمان زن و ۳۰ نفر از معلمان مرد دستگیر و به بازداشتگاههای وزرا و گیشا منتقل شده بودند.

حضور پررنگ زنان در کنار همکارانشان و پافشاری برتحقق مطالبات فرهنگیان یکی از خصوصیت برجسته جنبش معلمان در اعتراضات و تجمعات چند ماه گذشته است. واقعیت این است که هر نوع اعتراضی در جامعه ایران برسر هر خواست چه اقتصادی چه سیاسی و فرهنگی به دلیل حاکمیت استبداد مذهبی و سرمایه داری که هیچ نوع مخالفتی را تحمل نمیکند، دیر یا زود به تقابلی سیاسی بر سر بود و نبود جمهوری اسلامی تبدیل می شود. خیزشها چه کارگری، چه توده ای در طول بخصوص چهار سال گذشته از تظاهرات وسیع دیماه ٩٦ در شهرهای ایران علیه فقر و فلاکت و اختناق تاکنون نشانه این است که جمهوری اسلامی جوابی به خواستهای برحق معلمان و جنبشهای اعتراضی ندارد.

اعتراض سالهای طولانی معلمان تاکنون جواب درخوری نگرفته است و رژیم تلاش کرده با دستگیری معلمان و صدور احکام زندان و اعمال فشارهای امنیتی، هزینه اعتراض را بالا ببرد. اما اینهم جواب درخوری نگرفته است، کارگران و جنبشهای اعتراضی از هزینه ها آگاهند و با علم به این اعتراض میکنند. اعتراض دیروز پنچشنبه اول اردیبهشت دوباره به سران رژیم گوشزد کرد که سرکوب و دستگیری و فشار های امنیتی بر معلمان نمیتواند اعتراض آنان را مختومه کند.

جنبش معلمان شاغل و بازنشسته بعنوان بخشی از جنبش کارگری بدرست مورد حمایت وسیع جامعه است و به سهم خود تحرک کارگری برای آزادی و رفاه اجتماعی و ریشه کن کردن تبعیض و نابرابری در جامعه را قوت بخشیده است. جنبش معلمان نه تنها بر سر معیشت و بهبود زندگی اقتصادی فرهنگیان بلکه بر سر نفی آموزش کالایی، جاری کردن آموزش علمی، علیه حضور آخوندها در مدارس و دفاع از معیشت سایر اقشار تهیدست جامعه به میدان آمده است و لایق هر گونه حمایت و پشتیبانی است.

از هر نوع تلاشی برای تقویت و رشد جنبش معلمان دریغ نکنیم. ما از همه احزاب و سازمانها و آزادیخواهان که دل در گرو آزادی و رهایی از استثمار و اختناق و حکومت سرکوبگر اسلامی و سرمایه داری دارند، میخواهیم به هر شیوه ممکن از جنبش بر حق معلمان حمایت به عمل آورند.

٢٢ فوریه ٢٠٢٢