مقالات

گزارشات مبارزات کارگری و جنبشهای اعتراضئ تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر آغاز دور دیگری از اعتصاب در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

به دنبال عدم تحقق وعده های مدیریت شرکت در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، روز سه شنبه سوم بهمن ماه، با شروع اعتصاب کلیه خطوط تولیدی در گروه ملی فولاد متوقف شد.
به گفته‌ی این‌کارگران، این اعتصاب تا روز شنبه ادامه خواهد داشت و هیچگونه فعالیتی اعم از تولید، تخلیه مواد اولیه و نیز بارگیری محصول صورت نخواهد گرفت.
در صورت عدم اقدام موثر مدیریت در اجرای طرح، روز شنبه در مورد چگونگی و شکل ادامه اعتصاب تصمیم گیری جمعی خواهد شد.
روز شنبه گذشته مدیریت شرکت تقاضای دو روز مهلت کرده بود که با پایان این مهلت در روز دوشنبه، مجددا مدیریت شرکت یک روز دیگر نیز فرصت خواست که در نتیجه و با توجه به عدم جدیت کارفرما و مدیرعامل در اجرایی شدن طرح مذکور و وقت کشی های مستمر، تصمیم به اعتصاب گرفته شد.
تجمع اعتراضی کارگران قراردادی صنعت اهواز
شنبه ۳۰ دی ماە کارگران قراردادی صنعت نفت در اهوازتجمع اعتراضی برپا کردند.
اهم مطالبات آنها:
اجرای کامل مصوبه قانونی شورای اداری و استخدامی صنعت نفت در دی ماه ۱۴۰۰ ( فوق العاده تخصصی و مخصوص )
اصلاح فرمول محاسبه پاداش بهره وری مشابه کارکنان مدت معین
اصلاح فرمول اضافه کاری بر اساس تبصره یک ماده ۳۶ قانون کار
تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه‌های منطقه پارس جنوبی
روز شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲، کارگران پالایشگاه های اول، سوم، پنجم ،ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم پارس جنوبی از ساعت هفت صبح با شرکت در تجمعات اعتراضی از انجام کار خودداری نمودند.
این کارگران مطابق فراخوان از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواسته‌هایشان دست به اعتراض زدند..
خواسته های این کارگران اجرای شیفت کاری ۲ به ۲، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، بهره مندی از نفت-گاز کارت، بن کارت و…می‌باشد
تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث شرکت نفت و گاز گچساران
روزیکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ کارگران ارکان ثالث شاغل در شرکت مفت و کار گچساران در اعتراض به بی‌توجهی و عدم پاسخگویی مسئولین به خواسته و مطالباتشان اعتصاب کرده و مقابل دفتر مرکزی این شرکت دست به تجمع زدند.
این کارگران خواهان اجرای صحیح و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، تخصیص بن کارت و مزایای شغلی و بهبود شرایط و دستمزدشان هستند
تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری
سه‌شنبه ۳ بهمن کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری ایران در دکل ۸۰، ۸۱، ۳۷،۳۸، ۴۵ و ۲۱تجمع اعتراضی برپا نمودند
تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
چهارشنبه ۴ بهمن ‌ماه کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری جهت دریافت مطالباتشان تجمع اعتراضی برپا نمودند.
اهممطالبات آنها برکناری مسئولین نالایق، حذفسقف‌حقوق، اصلاحکف‌حقوق، حذفمحدودیت حق‌سنوات بازنشستگی،اجرای کامل ماده۱۰و پرداختبک-پی آن می باشد
تجمع اعتراضی کارگران کک سازی طبس در اعتراض به کاهش مزایای مزدی و رفاهی چهارشنبه ۴ بهمن
مدیریت کارخانه کک ‌سازی سال جاری برخی مزایای مربوط به حق افزایش تولید، حق پاداش و بهره ‌برداری و کمک‌های غیر نقدی و رفاهی و مناسبتی که در سال‌های گذشته به آن‌ها پرداخت می‌شد را کاهش و حتی در برخی موارد بطور کامل قطع کرده است.
کارگران می‌گویند: کارفرما دلیل قطع شدن مزایای مزدی را کمبود منابع مالی عنوان می‌کند و این در حالیست که سال جاری تقریبا دو برابر سال گذشته تولید کک داشته‌ایم.
تجمع اعتراضی کارگران قراردادی نفت مقابل درب وزارت نفت در تهران
روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ کارگران قراردادی شاغل در بخش‌های مختلف وزارت نفت مطابق اعلام قبلی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع برگزار کردند.
اجرای کامل مصوبه قانونی شورای اداری و استخدامی صنعت نفت در دی ماه ۱۴۰۰ ( فوق العاده تخصصی و مخصوص )، اصلاح فرمول محاسبه پاداش بهره وری مشابه کارکنان مدت معین، اصلاح فرمول اضافه کاری بر اساس تبصره یک ماده ۳۶ قانون کار از جمله مطالبات این کارکنان است.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روزیکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق تجمعات هر‌هفته یکشنبه‌های اعتراضی مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روزیکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و مازندران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان از جمله همسان‌سازی حقوق‌ها ‌و بیمه تکمیلی درمان و مطابق تجمعات مستمر یکشنبه‌های اعتراضی مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان واقع در خیابان نشاط این شهر دست به تجمع زدند
تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز
روز یک‌شنبه اول بهمن‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز نیز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه دوم بهمن ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های سقز، خرم‌آباد، شیراز، شهرکرد، بیجار، سقز، تهران، زنجان، همدان، کرمان، ارومیه، کرمانشاه، مریوان، رشت، اردبیل، سنندج، تبریز، اهواز، زاهدان، اراک، اصفهان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی در اهواز
روز سه‌شنبه ۳ بهمن۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.
رژیم جنایتکار اسلامی جهت زهرچشم از اعتراضات سرنگونی طلبانە مردم دست بە جنایتی دیگر زد!
روز سوم بهمن محمد قبادلو، زندانی سیاسی ۲۳ ساله‌ای که در جریان خیزش انقلابی ١٤٠١ بازداشت شده بود، در حالی که حکم اعدام او در شعبه یکم دیوان عالی کشور نقض شده بود، اعدام کردند. شکنجە گران اسلامی، در دوران زندان، محمد قبادلو را وحشیانە شکنجە کردە و او را وادار بە اعتراف اجباری علیە خود کردە بودند و بر اساس پروندە سازی واهی کە ناشی از وحشت از اعتراضات سرنگونی طلبانە است او را بە قتل رساندن. بر اساس گزارشات منتشر شدە وکیل، محمد قبادلواعلام کردە است، اعدام محمد قبادلو بر اساس قوانین خود رژیم اسلامی غیرە قانونی بودە چرا کە پروندە موکلش در شعبە یکم دیوان عالی کشور نقض شدە بود و سران قوە قضائیە را بە موناظرە علنی فراخواندە است.
فرهاد سلیمی، ۴۵ ساله اهل سقز، ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. اتهام او عضویت در یکی از «گروه‌های سلفی» و مشارکت در ترور یک روحانی نزدیک به رژیم اسلامی به نام عبدالرحیم تینا بود. او این اتهام‌ها را رد کرده بود.
جان بسیاری از ندانیان در خطر اجرای اعدام است!
سران جنایتکار رژیم اسلامی ادامە عمر ننگین خود را در گرو فضای اختناق و سرکوب میدانند از این رو ماشین اعدام را فعالتر کردەاند و جان بسیاری از زندانیان در خطر است از جملە آنها: محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار، پژمان فاتحی، رضا رسایی و مجاهد کورکور در معرض خطر قریب ‌الوقوع اجرای حکم اعدام هستند. صدای آنها باشیم.
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە خانوادە و بستگان محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، رژیم اسلامی را در صدور و اجرایی احکام اعدام محکوم میکنیم و خواهان اعتراضات گستردە بە جنایت رژیم اسلامی هستیم.
اعتراضات سراسری در خارج از کشور بە گسترش اعدام و سرکوب رژیم اسلامی!
روز شنبە ٣٠ دیماە بە فراخوان احزاب چپ، کمونیست و آزادیخواهان آکسیونهای اعتراضی گسترش اعدامها و فضای اختناق و سرکوب در ایران در دهها شهر کشورهای اروپا، آمریکا و استرالیا برگزار گردید. در اینجا توجە شما بینندگان را بە سخنرانی کوتاە سیاوش دانشور رئیس دفتر سیاسی حزب حکمتیست جلب میکنیم.
در پی اعدام‌های اخیر در ایران، ده‌ها زن زندانی سیاسی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند
پنجشنبە ٥ بهمن ماە پس از آن ‌که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن محمد قبادلو، معترض بازداشتی و فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی عقیدتی را اعدام کرد، ۶۱ نفر از زنان زندانی سیاسی زندان اوین اعلام کردند در اعتراض به اعدام جوانان و برای توقف اعدام، دست به اعتصاب غذا زدند.
لازم بە یادداور است، تعدادی از زندانیان سابق و تعدادی از فعالین سیاسی اجتماعی در حمایت از زنان زندانی سیاسی زندان اوین دست بە اعتصاب غذا زدند.
محرومیت شریفه محمدی از دسترسی به خدمات پزشکی
شریفه محمدی، فعال کارگری بیش از ۴۰ روز است که در زندان به سر می‌برد و در این مدت به جز چند تماس بسیار کوتاه با فرزند ۱۲ ساله‌اش، اجازه ملاقات و تماس با خانواده را نداشته است.
وی به خاطر بیماری دیسک کمر به دردهای شدید مبتلا شده و بیماری‌اش در زندان تشدید شده است. همچنینیکی از انگشت‌های او در زندان به عفونت مبتلا شده است.
علی‌رغم اینکه در حال حاضر شریفه محمدی برای درمان به رسیدگی پزشکی فوری نیاز دارد، رجبی بازپرس شعبه ۴ دادسرای رشت کماکان از دادن پاسخ درباره روند پرونده به خانواده وی امتناع می‌کند.
شریفه محمدی از تاریخ ۱۴ آذر در رشت بازداشت ‌‌پس از ۲۰ روز به زندان سنندج منتقل شده است. بی‌خبری از او با توجه به وضعیت تشدید بیماری‌ و به خطر افتادن سلامت وی موجب نگرانی خانواده و دوستانش شده است.
۴ ماه حبس تعزیری برای طاهر اصغرپور معلم و مترجم
طاهر اصغر پور از معلمان استان البرز با حکم تجدید نظر استان البرز به چهار ماه حبس قطعی محکوم شد.
این معلم مترجم آثاری چون جامعه و گفتمان و حکومت و اعتماد عمومی را ترجمه کرده‌است.