مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: هیئت تحریریه

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظیم: هیئت تحریریه

اجتماع اعتراضی کارگران هفت تپه
روز پنجشنبه ٤ مرداد، حدود ۳۰۰ نفر از کارگران هفت تپه از واحدهای مختلف شرکت در اعتراض به افزایش و تغییر ساعات کار و عدم محاسبه پاداش در پرداختها، مقتبل درب مدیریت شرکت تجمع اعتراضی برپا گردند.

بلاتکلیفی کارگران روغن جهان و مطالبات معوقه
۹۰ کارگر کارخانه روغن جهان، ۲۱ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه، هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. گفته می‌شود اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود از کارخانه توقیف کرده‌اند؛ زودتر توسط یکی از بانک‌ها توقیف شده است. کارگران در ۲۱ ماهی که بیکار بوده‌اند، در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه کاری برای آن‌ها پیدا نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت ذوب آهن ششدار ایلام
شهرداری ایلام با درخواست پرداخت ۱۰۰۰ تومان به ازای ورود هر کیلو آهن به این‌ مجتمع باعث تعطیلی و بیکاری بیش از ۵۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی استان شده است. کارگران بیکار شده مقابل درب دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام دست به تجمع زدند.

دومین روز تجمع اعتراضی کارکنان شسکام تبریز
کارگران شسکام تبریز در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق حداقلی، احراز نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و واریز نشدن حق بیمه سال‌های گذشته، روز چهارشنبه ۳ مرداد برای دومین روز دست به تجمع و اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی کارکنان و بازنشستگان نفت و گاز
روز سه‌شنبه ۲ مرداد، کارکنان و بازنشستگان نفت و گاز اهواز با شعار مرگ بر اوجی (وزیر نفت)، وزیر بی لیاقت استعفا استعفا، در مقابل مقابل ۵ طبقه دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران رسمی مناطق نفت خیز در اهواز
روز دوم مردادماه کارگران رسمی مناطق نفت خیز اهواز در پالایشگاه گاز فجرجم و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با فراخوان قبلی تجمع بزرگی برگزار کردند. همزمان کارگران در پالایشگاه گاز فجر و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه تجمع کردند. فراخوان کارگران در اهواز با همراهی بازنشستگان داده شده بود. موضوع اصلی کارگران رسمی تعیین سقف حقوق است که تعرضی به معیشت آنهاست و در تجمعات خود در این مورد سخنرانی داشتند و خواستار جوابگویی مقامات مسئول شدند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: حذف مدیران فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و استرداد مازاد مالیات کسر شده است .

تجمع اعتراضی کادر درمان در مقابل استانداری ایلام
روز شنبه ۳۰ تیر، بخشهائی از نیروهای کادر درمان به نمایندگی از همکارانشان در کادر درمان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات در یکسال گذشته درب استانداری ایلام تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض کارکنان بیمارستان محب کوثر
روز شنبه ۳۰ تیرماه کارکنان بیمارستان خصوصی محب کوثر تهران در اعتراض به دولتی شدن این بیمارستان و تعدیل نیرو تجمع برگزار کردند. پرستاران شعار میدانند؛ “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن”! یک عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: “در حال حاضر ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران به صورت ماهانه از کشور خارج می‌شوند و مهاجرت می‌کنند”!

ادامه اعتراض کارگران ارغوان گستر ایلام
روز سه‌شنبه ۲ مرداد، اعتراض کارگران شهرستان چوار در ایلام ادامه دارد. این کارگران چند سال در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات شرکت پتروشیمی با مدارک مرتبط به صورت قراردادی مشغول به فعالیت بوده اند و بر این باورند که بایستی به کارگیری شوند.

ریزش معدن در جاده چالوس، ۴ نفر از کارگران زیر آوار
منابع رسمی در استان البرز اعلام کردند: حوالی ظهر روز شنبه (۳۰ تیر ماه) حادثه‌ای در یک معدن در محدوده روستای «آزاد بر» جاده چالوس رخ داده که تعدادی کارگر زیرآوار محبوس شده‌اند. بنا به خبر در حال حاضر شائبه محبوس شدن ۴ نفر از کارگران قوت گرفته اما اطلاعات دقیقی از محل وقوع حادثه و جزئیاتِ آن گزارش نشده و گروهی از امداد گران برای نجات این کارگران عازم محل حادثه شده‌اند.

اعتراض دانشجویان بالینی دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
روز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ دانشجویان بالینی دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز به دلیل «سوءاستفاده دانشگاه برای استفاده از دانشجویان به عنوان نیروی کار ارزان و کاهش کیفیت آموزش بالینی» تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار‌هایی چون «دانشجوی پزشکی، برده دانشگاه نیست و دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد» سر دادند.

اجتماع متحدانه بازنشستگان در کرمانشاه
سه شنبه ۲ تیرماه ۴۰۳، بازنشستگان کشوری، بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و خدمات درمانی در مقابل صندوق کشوری در کرمانشاه اجتماع اعتراضی برپا کردند. اعتراض با شعارهای؛ “مسئولین دروغگو، خجالت خجالت”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “رسول بداقی آزاد باید گردند”، “ایران پر درآمد، چه بر سر تو آمد”، “درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید” و … ادامه یافت.

اعتراض بازنشستگان در شوش
روز یکشنبه ٣١ تیر، بازنشستگان تامین اجتماعی شوش مقابل فرمانداری شهرستان شوش دست به اعتراض زدند. با بازنشستگان به فقر و نداری، به تبعیض و نابرابری، به حقوق ناچیز و نامناسب، به گرانی و تورم، به فساد و دزدی و غارت و سرکوب اعتراض دارند.

اعتراض بازنشستگان در تهران
روز یکشنبه ۳۱ تیر، بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری تهران در مقابل سازمان تامین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی و دیگر مطالبات خود. دست به تجمع و اعتراض زدند. بازنشستگان شعار میدادند؛ “روسری رو رها کنید،
فکری به‌حال ما کنید”!

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی رشت
روز یکشنبه ۳۱ تیر، بازنشستگان تامین اجتماعی رشت جهت پیگیری مطالبات خود و اجرای همسان‌سازی حقوق ها دست به تجمع زدند.

اعتراض بازنشستگان صنایع فولاد و معدن البرز شرقی
روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد و معدن البرز شرقی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی در دامغان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان کردستان
روز دوشنبه ۱ مرداد، بازنشستگان مخابرات استان کردستان در اعتـراض به عــــدم پــرداخت مطـالـبات و عــدم اجــرای کامــل آیــیـن نــــامه و وضـــعیت نابـسامـان بیــمه تکــمــیلی و دروغ علنی و آشکار مدیرعامل در رابطه با پرداخت کامل مطالبات بازنشستگان توســـط ســـهـامــداران شـرکت یعـنی ستـاد اجرایی و کنسرسیوم، دست به تجمع زدند.

اعتراض بازنشستگان مخابرات استان اصفهان
روز دوشنبه ۱ مرداد، بازنشستگان مخابرات استان چهارباغ بالا مقابل ساختمان مرکزی استان در شهر اصفهان دست به تجمع و اعتراض زدند. بازنشستگان از جمله شعارهای؛ “وزیر بی لیاقت ننگت باد”، “ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما”، سر دادند.

اعتارض بازنشستگان مخابرات در تبریز
روز دوشنبه ۱ مرداد، بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی در تبریز برای پیگیری خواست های معلق مانده شان دست به تجمع و اعتراض زدند.

تجمعات سه روز نیروهای نهضت سوادآموزی در تهران
روز سه‌شنبه ۲ مرداد برای سومین روز متوالی، نیروهای نهضت سوادآموزی مقابل مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنها نسبت به عدم اجرای طرح حق‌التدریس شدن این نیروها و وعده‌های دروغین معترضند و خواستار پاسخگویی مسئولان شده‌اند.

اعتراض کارکنان مراکز بهداشتی درمانی رفسنجان
روز چهارشنبه ۳ مرداد، کارکنان بهورزان مراکز بهداشتی درمانی رفسنجان در محوطه مرکز بهداشت شهرستان با خواسته‌ی پرداخت معوقات سال گذشته و امسال دست به تجمع و اعتراض زدند.

اعتراض زنان برای آب در کهگیلویه و بویراحمد
روز سه‌شنبه ۲ مرداد، مردم روستایی به نام زردکوه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون که در سالهای گذشته بر اثر رانش کوه جابجا شدند امروز بخاطر مشکلات عدیده جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند .زنان خشمگین مشکل نداشتن آب آشامیدنی را دلیل مهمی برای مهاجرت فرزندان، بیماری، مشکلات بهداشتی، حمام، نبود ساخت و ساز عنوان کردند. زنان معترض که از اول صبح تا بعدازظهر زیر گرما و جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع داشتند بدون دریافت هیچ پاسخی از استاندار استان به خانه های خود برگشتند.

در برابر حکم شریفه سکوت نکنید، جان او جان همه ماست
اسماعیل بخشی کارگر خوشنام و از رهبران هفت تپه در صفحه اینستاگرامی خود بار دیگر حمایت خود را از شریفه محمدی و در محکومیت حکم اعدام او اعلام کرد. اسماعیل بخشی نوشت: “شریفه محمدی از صادق ترین و مستقل ترین فعالین کارگریست که در عمرم دیدم، اتهام وابستگی اش به احزاب کذب محض است. در ایران کارگران در هر صورت در حال مرگند. یا در محیط ناامن کار یا از فقر، اگر اعتراض کنیم اعدام میشویم. شریفه محمدی بدون هیچ قید و شرطی باید آزاد گردد. جان او جان همه ماست. منبع: اینستاگرام اسماعیل بخشی.

تحصن در هواخوری بند زنان اوین
طبق خبر “هه‌نگاو” بند زنان اوین در اعتراض به حکم اعدام پخشان عزیزی در هواخوری بند زنان تحصن کرده و اعلام کرده‌اند که امشب به بند باز نمیگردند. دقایقی پیش از این نیز آنها از طریق صفحات شبکه‌های اجتماعی گلرخ ایرایی، نرگس محمدی و ناهید تقوی، هر سه از زندانیان بند زنان اوین، از مردم خواسته بودند که به همراهی بند زنان اوین به حکم اعدام پخشان عزیزی اعتراض کنند.

دو اتحادیه کارگری در اسپانیا و فرانسه علیه حکم اعدام شریفه محمدی
بنا به خیر منتشر شده توسط “کمپین دفاع از شریفه محمدی”، در ادامه محکومیت‌های حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، «کمیسیون‌های کارگری اسپانیا» و «اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه» اعلام کردند که به کمپین بین‌المللی اعتراض به حکم اعدام او می‌پیوندند. به گزارش وب‌سایت کمیسیون‌های کارگری اسپانیا، این اتحادیه روز سه‌شنبه دوم مرداد گفت که همراه با انجمن ایرانی حقوق بشر در اسپانیا نگرانی و هراس عمیق خود را نسبت به جان شریفه محمدی اعلام می‌کنند. کمیسیون‌های کارگری اسپانیا از سفارت جمهوری اسلامی در مادرید خواست تا ضرورت لغو حکم اعدام این فعال جنبش کارگری ایران را به اطلاع مسئولان آن حکومت برساند. در همین ارتباط، کریستینا فاتیابن لاکورته، دبیر بین‌الملل، همکاری و ‌مهاجرت این کمیسیون، در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در مادرید با اشاره به بازداشت و شکنجه شریفه محمدی و سپس صدور حکم اعدام برای این فعال کارگری در پشت درهای بسته دادگاه انقلاب اسلامی رشت نوشت: «در صحنه جهانی، بسیاری از ما سندیکاهای کشوری و بین‌المللی و نیز سازمان عفو بین‌الملل مخالفت کامل خود را با این حکم اعلام کرده و خواستار لغو فوری آن شده‌ایم». اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه هم در بیانیه‌ای با اعلام این‌که نگرانی زیادی در مورد سرنوشت شریفه محمدی وجود دارد، تاکید کرد که در کنار بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی، خواستار لغو محکومیت و آزادی فوری خانم محمدی و همچنین پایان دادرسی علیه وی است. به نوشته وب‌سایت اتحادیه ملی اتحادیه‌های کارگری خودگردان فرانسه، در این بیانیه آمده است: «ما همچنان از دولت ایران می‌خواهیم که استفاده از شکنجه و مجازات اعدام را متوقف و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کند». در هفته‌های اخیر، اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری در شماری از کشورهای جهان، از جمله در ایتالیا، فرانسه، دانمارک، استرالیا و کانادا صدور حکم اعدام علیه شریفه محمدی را محکوم کرده‌ و خواستار آزادی او و سایر فعالان زندانی شده‌اند. علاوه بر این هم شماری از سازمان‌های حقوق بشری از این حکم قوه قضاییه جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند. همزمان، شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی در چندین شهر ایران و یا در خارج از ایران ضمن محکومیت حکم اعدام خانم محمدی خواستار آزادی بی‌قید و شرط او شده‌اند.

جانباختن اسماعیل کریمی فعال زیست‌محیطی در کامیاران
بامداد چهارشنبه سوم مردادماه ١۴۰۳، اسماعیل کریمی، فعال محیط‌زیست، پدر دو فرزند و از نیروهای منابع طبیعی کامیاران، جانش را از دست داد. اسماعیل کریمی روز دوشنبه یکم مردادماه، برای مهار آتش‌سوزی مراتع “کانیشه” از توابع شهر کامیاران به این منطقه رفته بود که در میان آتش گرفتار و دچار سوختگی شدید (۸۰ درصدی) شده بود. آقای کریمی به دلیل شدت سوختگی به بیمارستان کوثر سنندج منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شده بود. مراسم خاکسپاری “اسماعیل کریمی” فعال محیط زیست با حضور گستردە مردم کامیاران و اطراف برگزار شد.

کامیاران؛ بازداشت دست‌کم ده فعال محیط ‌زیست
بعد از مراسم خاکسپاری جانباخته اسماعیل کریمی، دست‌کم ده فعال محیط ‌زیست توسط نیروهای امنیتی کامیاران بازداشت شدند. روز چهارشنبه سوم مردادماه ۱۴۰۳ نیروهای امنیتی رژیم در کامیاران، پس از مراسم خاکسپاری فعال محیط‌زیست جانباخته اسماعیل کریمی، اقدام به بازداشت حداقل ده فعال محیط ‌زیست کردند که هویت شش تن از آنان با اسامی «حسام مهدی»، «امیر ندیمی»، «فریده ویسی»، «حمید سبزه»، «آمانج قربانی» و «فرزین موفقی» احراز گردیده است.

حضور مادران دادخواه سنندج بر مزار اسماعیل کریمی
پنجشنبه ۴ مردادماه، جمعی از مادران دادخواه و فعالین مدنی شهر سنندج، جهت تجدیدپیمان با جانباخته #اسماعیل_کریمی و خانواده‌اش بر مزار او در کامیاران حاضر شدند و زحمات و فعالیت‌های این فعال زیست‌محیطی را ارج نهادند.

یک زن توسط همسرش در میاندوآب به قتل رسید
روز پنج‌شنبه بیست ‌و یکم تیرماه، سمیرا کاشیان (کامیان)، اهل میاندوآب توسط همسر خود با ضربات چاقو به قتل رسید.سمیرا کاشیان ٢۵ ساله و مادر دو فرزند بوده است. در دو هفته اخیر اخبار قتل چند زن توسط افراد خانواده منتشر شده است. سیاست کیفری جمهوری اسلامی در موضوع خشونت خانگی و زن‌ کشی، حمایت از قوانین اسلامی و نظام مردسالار و تشویق آنست. این سیاست ضد زن شرایط را برای تشدید خشونت علیه زنان و قتل های متعدد فراهم میکند. مردان جنون زده در سایه این قوانین ضد زن به قتل و جنایت دست میبرند.

مهناز طراح در زندان اوین اقدام به خودکشی کرد#
مهناز طراح، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین شامگاه سه شنبه دوم مردادماه، از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرد. این زندانی پس از این اقدام به بیمارستان لقمان منتقل و حدود یک ساعت قبل به زندان اوین بازگردانده شد.

جان باختن یک سوختبر بلوچ در پی واژگونی خودرو
روز دوشنبه ۱ مرداد ماه، در پی واژگونی یک دستگاه خودروی سوختبر در منطقه مرزی روتک در شهرستان میرجاوه راننده آن بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. هویت این سوختبر جان باخته، “امان‌ الله نصرویی”، حدودا ۳۳ ساله، فرزند عزیز‌ الله، متاهل و دارای یک فرزند‌ و اهل میرجاوه عنوان شده است. بر اساس گزارش سالانه جمع آوری شده، در سال ٢٠٢٣ دستکم ٣٢١ سوختبر در تیراندازی‌های مستقیم نیروهای نظامی، حوادث جاده‌ای، تیراندازی افراد مسلح ناشناس، سیل و آتش‌سوزی کشته و زخمی شده‌اند.

انتخابات وسیله روغنکاری ماشین اعدام
در قبل و حین و بعد انتخابات ماشین اعدام بیوقفه کار میکرد. اما بعد از مضحکه انتخابات دور تندی برداشته است. سه زن محکوم به اعدام با اتهام “بغی” و پرونده سازی؛ #شريفه_محمدی #پخشان_عزیزی #نسیم_غلامی_سیمیاری. این ماشین را باید درهم کوبید.

اعدامی ها را دریابیم
عباس دریس، نسیم غلامی سیمیاری، اکبر رز و صدها انسان دیگر در خطر اعدام هستند. زندانیان در فشافویه، چرمشهر، قرچک ورامین، قزلحصار، شیبان اهواز، بوشهر، ایرانشهر، حتی از آب آشامیدنی و تهویه مناسب محرومند. سیستم‌های خنک کننده / کولر در اکثر زندانهای مناطق گرمسیری خراب است، بسیاری از زندانیان از درمان محرومند.

گسترش اعتراض زنان در زندانهای اوین و قزلحصار علیه اعدام
بلافاصله بعد از نمایش انتخابات و تحریم گسترده آن، چنان‌که قابل پیش‌بینی بود ماشین سرکوب و اعدام در اقدامی انتقام‌جویانه و جنایتکارانه، مجدداً به راه افتاده و طی چهار روز بیش از ۱۸ زندانی در زندان‌های مختلف اعدام شده‌اند: همین سه‌شنبه نیز ۷ زندانی اعدام شدند که ۳ تن از آنان از زنان زندانی بودند که نشان از ماهیت زن‌ستیزانه رژیم است. با فریاد اعتراض زنان قهرمان #زندان_اوین مطلع شدیم که زندانی سیاسی #پخشان_عزیزی هم با اتهام حکومت ساخته “بغی” به اعدام محکوم گردیده و همزمان آقای #کامران_شیخه همبندی سابق ما نیز امروز صبح در #زندان_ارومیه اعدام شده است. هم‌چنین خبردار شدیم بیش از ۱۰ نفر دیگر هم برای اجرای حکم به انفرادی انتقال داده شده‌اند. ما زندانیان #زندان_قزلحصار هم به حمایت از زندانیان سیاسی بند زنان اوین، با اعتراض آنان هم‌نوا می‌شویم و ضمن محکوم کردن نقض حق حیات مردم ایران توسط ماشین اعدام، توجه همه نهادهای بین‌المللی حقوق بشر را به موج اعدام‌های به راه افتاده جدید جلب می‌کنیم و تاکید می‌کنیم که مقاومت و اعتراض در برابر سرکوب و اعدام، “عادی و غیرعادی” ، “سیاسی و غیرسیاسی” نمی‌شناسد و تعطیل‌بردار نیست.
زندانیان سیاسی واحد ۴ زندان قزلحصار
۴ مرداد ۱۴۰۳

حکم اعدام ‌کامران شیخه زندانی عقیدتی اجرا شد
بامداد روز پنجشنبه ٤ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام کامران شیخه در زندان مهاباد اجرا شد. چهارشنبه سوم مرداد پس از آخرین ملاقات با خانواده در زندان مهاباد، جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول‌های انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بود. خسرو بشارت، انور خضری، فرهاد سلیمی، داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، هم‌پرونده‌ای‌های وی پیشتر اعدام شده‌اند. کامران شیخه، ۱۴ سال پیش، در آذر ۱۳۸۸ بازداشت شد او در دادگاه به «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» متهم شد. کامران شیخه و ۶ نفر دیگر از هم پرونده‌ایی‌هایش به اعدام محکوم شدند. این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند.

اعدام ٢٢ نفر در یک هفته
سحرگاه چهارشنبه ۲۷ تیرماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان لاکان رشت اجرا شد. سحرگاه پنجشنبه ۲۸ تیرماه، حکم #ادریس_جمشیدزهی که پیشتر از بابت اتهام “قتل یک مامور بسیجی”، به اعدام محکوم شده بود، در زندان زاهدان به اجرا درآمد. شنبه ۳۰ تیرماه، حکم یک زندانی “#سعید_سپهوند” که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا در آمد. شنبه سی ام تیرماه، حکم چهار زندانی از جمله یک زن که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهامات قتل و تجاوز به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل‌آباد شیراز به اجرا در آمد. یکشنبه ۳۱ تیرماه، حکم چهار زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد. هویت سه تن آنها، #داوود_براهویی، #سعید_محمدپور و #مهدی_علی_اکبری توسط هرانا احراز شده است. هویت چهارمین زندانی اعدام شده که تبعه کشور افغانستان بوده، در دست بررسی است. روز یکشنبه ۳۱ تیرماه، حکم #دانیال_کاظمی_نژاد که پیشتر از بابت اتهام “ قتل یک مامور بسیجی ”، به اعدام محکوم شده بود، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به اجرا در آمد. یک زندانی دیگر (هویت ناشناس) روز یکشنبه سی و یکم تیرماه، در زندان دیزل‌‌آباد کرمانشاه اعدام شده است. دوشنبه ۱ مردادماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان قم به اجرا درآمد. سه شنبه ۲ مردادماه، حکم هفت زندانی از جمله سه زن که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان بیرجند به اجرا درآمد. سه شنبه ۲ مرداد، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان تبریز اجرا شد.

اعتراض مال باختگان تاکستان قزوین
این روزها تجمعات متعددی از مال باخته در شهرهای مختلف داریم. کسانی که دار و ندارشان را شرکتهای خاصی ربوده اند و جوابگو نیستند، پول ماشین را گرفتند اما ماشین را نمیدهند و غیره. در تاکستان قزوین مال باختگان دست به تجمع اعتراضی و راهبندان زدند و خواهان سرمایه بر باد رفته خود بودند.

مریم_دریسی، برای تحمل حبس به زندان #کازرون فراخوانده شد
مریم دریسی، مهر ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در #شیراز بازداشت و در آبان‌ماه همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شد. سپس توسط شعبه ۱۰۲ دادگاهی کازرون با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس محکوم شد. ایشان در آذرماه همان سال بابت اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «کشف حجاب»، به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و توسط شعبه ۱۰۲ همین دادگاه، از بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام»، به سه سال حبس محکوم شد. دریسی بعد از تحمل ۹ ماه حبس از #زندان_عادل‌آباد با پابند الکترونیکی آزاد شد.

افتتاح رسمی کارخانه طلای تفتان علیرغم اعتراضات گسترده
روز دوشنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، کارخانه طلای تفتان در حالی در آخرین روزهای دولت تشکیل شده توسط ابراهیم رئیسی افتتاح شد که هیچ کس از اهالی و مردم منطقه، معتمدین محلی و حتی نماینده شهرستان خاش در مجلس حضور نداشتند و این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس توسط “سید صولت مرتضوی”، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و چند تن از مسئولان حکومتی برگزار شد. این کارخانه در حالی افتتاح گردید که هنوز مردم منطقه از ایجاد آن به شدت ناراضی هستند و در طول سال‌ ها و ماه‌های اخیر به دفعات در محل کارخانه و مقابل فرمانداری شهرستان تفتان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. علاوه بر این، کارخانه طلای تفتان در حالی کار خود را بصورت رسمی آغاز کرده که بسیاری از مسائل مهم و زیرساخت های آن از جمله عملیات ساخت کارخانه کامل نگردیده و سد باطله که باید قبل از افتتاح کارخانه احداث می شد نیز احداث نگردیده است. همچنین راه حمل مواد معدنی از معدن به کارخانه که اختصاصی معدن باشد ساخته نشده و از راه روستایی استفاده می شود و آب مورد نیاز کارخانه بصورت غیرقانونی از چاه‌های غیرمجاز با تانکر تامین می شود که مورد اعتراض همه مردمی است که آب شرب در منطقه ندارند و برداشت آب موجب آسیب جدی به کشاورزی آنان است.

فراخوان تجمع برای اعتراض به افتتاح معدن و اخراج معدنکاوان
امروز پنجشنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، در پی انتشار اخباری مبنی بر افتتاح کارخانه استخراج منابع معدنی کوه تفتان از جمله طلا، بزرگان و جوانان شجاع طوایف مختلف ساکن در حاشیه کوه تفتان همه طوایف بلوچستان را به یک اجتماع بزرگ اعتراضی در روز جمعه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۳، در مسجد جامع کوته دعوت کردند.

جواد ساداتی نژاد اختلاسگر ۳ هزار میلیارد دلاری آزاد شد
قوه قضاییه: ساداتی نژاد، وزیر سابق کشاورزی در پرونده چای دبش تفهیم اتهام شده و با صدور قرار آزاد است.

اعتراضات توده ای در بنگلادش
در اعتراضات گسترده دانشجویی و ضد حکومتی در بنگلادش، ده ها نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. رسانه‌های محلی در بنگلادش گزارش داده‌اند در ادامهٔ سرکوب اعتراضاتی که از چند روز پیش به رهبری دانشجویان با تظاهرات علیه اختصاص سهمیه‌ مشاغل به کهنه‌سربازان آغاز شد، دست‌کم سه نفر دیگر کشته شدند. رویترز روز جمعه ۲۹ تیر به‌نقل از خبرنگاران خود نوشت نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و در چندین نقطه از داکا، پایتخت بنگلادش، آتش‌سوزی مشاهده شده است. ارتباطات تلفنی و شبکهٔ اینترنت نیز دچار اختلال شده و پخش برنامهٔ شبکه‌های تلویزیونی هم قطع شده است. دولت از روز پنجشنبه با هدف متوقف کردن ناآرامی‌ها خدمات تلفن‌های همراه را هم قطع کرده است. روزنامه‌های بنگلادش گزارش داده‌اند که بسیاری از جاده‌ها را معترضان مسدود کرده‌اند و تردد قطارها در شبکهٔ راه‌آهن سراسری هم متوقف شده است.

روزنامه «پروتوم ال» چاپ داکا گزارش داد که روز پنجشنبه در جریان اعتراضات خیابانی در ۴۷ ناحیه از مجموعِ ۶۴ ناحیه (بنا به تقسیمات کشوری بنگلادش)، دست‌کم ۲۷ نفر کشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند. رویترز می‌گوید این آمار را نمی‌تواند به‌طور مستقل تأیید کند و پلیس و دولت بنگلادش نیز تاکنون در این‌باره ابراز نظر نکرده‌اند. معترضان خواستار پایان دادن به سیستم سهمیه‌بندی‌ای هستند که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به بستگان کهنه‌سربازانی اختصاص می‌دهد که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت داشتند. اما برخی کارشناسان بر این باورند که این اعتراضات اکنون از موضوع سهمیهٔ دانشگاه‌ها و مشاعل دولتی فراتر رفته و بیانگر نارضایتی گسترده از بحران اقتصادی، نرخ بالای تورم و کسری بودجه شدید دولت است. یک عامل دیگر اعتراضات می‌تواند نرخ بالای بیکاری در میان جوانان باشد. جوانان حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۱۷۰ میلیونی بنگلادش را تشکیل می‌دهند. این اعتراضات گسترده‌ترین موج تظاهرات ضد دولتی از زمان انتخاب مجدد خانم شیخ حَسینه به مقام نخست‌وزیری بنگلادش در سال میلادی جاری است. ناآرامی‌های روزهای اخیر اختلافات سیاسی قدیمی در بنگلادش را بین آن‌هایی که در جنگ استقلال این کشور از پاکستان مشارکت داشتند با گروه‌هایی که به همکاری با پاکستان متهم می‌شوند، دوباره زنده کرده است. نهادهای مدافع حقوق بشر از قطع شبکه‌های ارتباطی و عملکرد نیروهای امنیتی بنگلادش انتقاد کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز از بروز خشونت و مرگ مردم در این حوادث ابراز نگرانی کرده است. دولت هند اما این حوادث را امور داخلی بنگلادش توصیف کرده و گفته است تمامی ۱۵ هزار شهروند هندی ساکن بنگلادش در سلامت هستند.

بنابر گزارش‌ها، وب‌سایت‌های بانک مرکزی، دفتر نخست‌وزیری و اداره پلیس بنگلادش توسط گروهی که خود را «مقاومت» می‌نامد، هک شده‌اند. هکرها در پیامی که در صفحات همهٔ این وب‌سایت‌ها منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «عملیات تعقیب و شکار و کشتار دانشجویان را متوقف کنید. این دیگر اعتراض نیست، یک جنگ است». دولت تاکنون در مورد قطع شبکه‌های ارتباطی ابراز نظر نکرده است. روز پنجشنبه دولت برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، اما معترضان این پیشنهاد را رد کردند. طارق رحمان، دبیر کل موقت حزب ملی‌گرای بنگلادش که مهم‌ترین نیروی سیاسی مخالف دولت است، گفت در روزهای اخیر شمار زیادی از رهبران احزاب مخالف، فعالان سیاسی و دانشجویی دستگیر شده‌اند. رویترز نوشته است که نمی‌توان این گزارش‌ها را به‌طور مستقل تأیید کند. کشمکش بین بنگلادشی‌ها به شهر لندن نیز گسترش یافته و پلیس مجبور شده است برای مهار درگیری بین دو گروه از مردان بنگلادشی‌تبار در شرق لندن وارد عمل شود.

گزارش جهانی شکاف جنسیتی
بنا به گزارش جدید جهانی شکاف جنسیتی، خاورمیانه در قعر جدول برابری جهان و ایران در قعر جدول خاورمیانه قرار دارد. شاخص جهانی شکاف جنسیتی برای اولین بار توسط مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این شاخص در طول هجده ویرایش خود، در نظر دارد معیاری پایدار برای ارزیابی تغییرات شاخص‌های برابری جنسیتی در طول زمان ارائه دهد. این شاخص و تحلیل همراه با آن با استفاده از روش‌شناسی معرفی‌شده در سال ۲۰۰۶، بر معیار برابری بین زنان و مردان در سطوح جهانی، منطقه‌ای و اقتصادی بر اساس آخرین داده‌های موجود تمرکز دارد.

مرتبه‌های ایران در هر کدام از زیرشاخص‌های این گزارش بر اساس جداول ارائه شده در آن به شرح زیر است: مشارکت و فرصت‌های اقتصادی زنان: رتبه ١٤٤ از ١٤٦ کشور بررسی شده، دسترسی به آموزش: رتبه ١٠٢ از ١٤٦ کشور، بهداشت و بقاء: رتبه ١١٦ از ١٤٦ کشور، توانمندسازی سیاسی: رتبه ١٤٣ از ١٤٦ کشور