مقالات

پیام رضا پهلوی و ذوق زدگی عبداله مهتدی سعید یگانه

چنانکه مشاهده میکنید پیام اخیررضا پهلوی خطاب به اپوزسیون رنگارنگ جناح راست بورژوازی و طیفهای مختلف ناسیونالیست ، رسانه های نان به نرخ روز خورمثال بی بی سی ، صدای امریکا و انترناشنال به سیاق معمول تلاش میکنند که اهداف رضا پهلوی وراه حل او برای “گذار از جمهوری اسلامی” رابه عنوان تنها راه ممکن به افکار عمومی تزریق کنند و طیف راست اپوزسیون را حول آن بسیج کنند. اما همه آگاهند که مدتهاست این تلاشها ازجانب خود رضا پهلوی در اشکال مختلف چون،فرشگرد، ققنوس واین اواخر شورای مدیرت گذاروصورت گرفته وبه جایی نرسیده و با اقبال آنچنانی روبرو نشده است . پیام اخیر رضا پهلوی خطاب به همه طیفهای مختلف اپوزسیون راست پرو غرب و اصلاح طلبان خارج کشور، بیشترناشی از این ناکامی و تلاشی جدید برای برونرفت ازاین آشفتگی است.
در این آشفته بازار سیاست ،عبداله مهتدی نیزبه دنبال سهم خودش است و به این دلیل از پیام رضا پهلوی ذوق زده شده است. اودر مصاحبه با تلوزیون انترناشنال این ذوق زدگی و خوشحال را پنهان نمی کند نشان می دهد به این امیدکه این هم شاید روزنه ای برای پیشبرد اهداف فدرالیستی او باز کرده باشد تا از آن بی نسیب نباشد. مهتدی از روزی که فدرالیست شده است و سازمان ناسیونالیستی “کومله زحمتکشان “راسرهم بندی کرده است ، به هر دری می زند وتلاش زیادی انجام می دهد که او رابه عنوان یک رهبر” کرد” در میان طیفهای اپوزسیون بورژوازی و ناسیونالیستهای ایرانی و دولتهای غربی به رسمیت بشناسند و مقبولیت پیدا کند . به نظر میاد با وجود این تلاشها درهای زیادی به روی عبداله مهتدی بازنشده است واین زیاده خواهی را رقبای آن ، احزاب سنتی کرد از او قبول نخواهند کرد.عبداله مهتدی می خواهد اطمینان حاصل کند که سهم “کردها ” در حکومت آینده رضا پهلوی و هرحکومت بورژوازی ، تامین است و مقام و منصب ایشان ازهم اکنون مشخص باشد . شکی نباید داشت که عبداله مهتدی مشکلی با هیچ یک از این طیفها ندارد و برای پیشبرد اهداف خود و تشکیل” سپاه ملی کرد” و تامین پول و اسلحه آن دست دوستی و کمک را به سوی هر دولت مرتجعی دراز خواهد کرد.علاوه بر این صف “ناسیونالیستهای کرد” در مرکز همکاری حال و وضع چندان بهتری ندارند و سابقه چندان درخشانی در مبارزه با جمهوری اسلامی نیزپشت سرندارند.دو سال پیش آنهم درگرماگرم اعتراضات توده ای علیه جمهوری اسلامی فاش شد که سازمان عبداله مهتدی و و دیگراحزاب و جریانات در” مرکزهمکاری کرد” مشغول مذاکره و بند و بست با جمهوری اسلامی هستند.رابطه مهتدی ودیگراحزاب ناسیونالیست و چراغ سبز به جمهوری اسلامی ازمسیر اصلاح طلبان کرد نیز سابقه دارد و تا کنون این تلاشها ناموفق و ناکام مانده است .”دیروز با رژیم اسلامی امروزبا رضا پهلوی “.
عبداله مهتدی و هم پالگیهای او به دنبال اهداف ارتجاعی فدرالیستی و حل ناسیونالیستی “مسئله کرد” و سهیم شدن درقدرت محلی ، حاضرند درهر حرکت ارتجاعی و ضد مردمی شریک شوند و این تنها هدف وتوقع آنان از اینده بعد از جمهوری اسلامی است .ذوق زدگی عبداله مهتدی از پیام رضا پهلوی همین است و بس.
بر گردیم به رضا پهلوی .هر آدم عاقلی می داند که پیام رضا پهلوی اساسا خطاب به کل طیف راست و صف به هم ریخته انان است که باید بجنبند و هر اختلافی که دارند کنار بگذارند و متحد شوند ” که این کشتی طوفان زده “را به ساحل برسانند در غیر این صورت همه آنان در این طوفان غرق خواهند شد .و همه ما میدانیم که این طیف رنگارنگ از خود رضا پهلوی تا طیف سلطنت طلب و جمهوریخواه و ناسیونالیستهای دو اتشه ،هر اختلافی که با هم داشته باشند در یک هدف مشترکند ، آنهم رسیدن به قدرت با کمک غرب بخصوص امریکا، بدون تغیرانقلابی و بنیادی و حفظ مناسبات سرمایه دارانه موجود . همه اینها با حکومت ” ولایت فقیه” مشکل دارند ، نه با مناسبات استثمارگرانه سرمایه داری حاکم که دمار از روزگارکارگرومردم زحمتکش درآورده است .دقیقا همان مناسبات و دستگاههای سرکوبی که پدرتاجدارولیعهید، محمد رضا پهلوی بر آن حاکم بود و بخش اکثریت مردم کارکن جامعه را به قعر فقر کشانده بود .بی دلیل نبود که شاهزاده ، به خاطرمرگ قاسم سلیمانی عزا گرفت و اردشیرزاهدی به دلیل مرگ”سردار ملی” داغدار شده بود . در عین حال هرگزنباید فراموش کرد که شاخه های مختلف بورژوازی در اپوزسیون در طول تاریخ با حمایت غرب به قدرت رسیده اند امروز نیز رضا پهلوی . انهای دیگرنیزچشم به حمایت امریکا و بران سرمایه گذاری می کنند. حکومت اسلامی نیز بدون حمایت غرب و”شیطان بزرگ” بعید به نظر میرسید بتوانند انقلاب ناتمام مردم برای آزادی و رفاه را سلاخی و به قدرت برسند .
ازظلم و ستم و نابرابری دوره حکومت پهلوی بگذریم که رضا پهلوی و طیف طرفدران سلطنت جرئت بر زبان آوردن آن را ندارند و تازه با پررویی به این “دوره طلایی ” خیلی هم افتخار می کنند ،همین رضا پهلوی تا دیروز به بخش اصلاح طلب رژیم چشم دوخته بود و به آن امید بسته بود و تلاش می کرد در اصلاح رژیم اسلامی شریک شود . به صف رنگا رنگ این اپوزسیون ، فرشگردها ” شورای مدیریت گذار” که عبداله مهتدی نیزافتخار حضوردر آن را دارد نگاه کنید .از ناسیونالیستهای دو آتشه تا ناسیونالیستهای قوم پرست طرفدار فدرالیست تا اصلاح طلبان رانده شده و فراری که هر کدام در تحکیم پایه های رژیم جنایتکار اسلامی سهم داشته اند خواهید دید که گوچکترین ربطی به منفعت مردم کارگرو زحمتکش ندارند و شعارهای آنان دروغی بیش نیست .
کارگر و زحمتکش و مردم آزادیخواه بعد از دو تجربه حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی و بیشتر ازچهار دهه رنج و تبعیض و نابرابری و اختناق مذهبی نباید این فراخوانها و پیامها و را جدی بگیرند. اهداف و آرزوی بخش اکثریت مردم رنجدیده ایران با اهداف ارتجاعی رضا پهلوی و همه طیفهای راست جامعه فاصله دارد.مبارزات طبقاتی کارگران و جنبشهای مترقی و عدالت خواه ایران نه تنها از خواست و اهداف نازل رضا پهلوی و طیف ملون راست فراتر رفته ، بلکه تجربه بیشتر از چهار دهه ظلم و ستم و سرکوب طبقاتی به انان آموخته است که دیگراجازه ندهند حاصل دسترنج و تلاش و مبارزه آنان به جیب گشاد احزاب و جریانات راست بورژوازی برود.
تنها یک تحول سوسیالیستی و آزادیبخش تضمین کننده آزادی و رفاه و برابری درآینده ایران هست .مردم در صورتی می توانند به آزادی و رفاه واقعی برسند که خود سرنوشت خود را به دست بگیرند و به این فقر و نابرابری طبقاتی پایان دهند.حکومت سوسیالیستی و حاکمیت شورایی تضمین کننده اراده جمعی مردم است. سوسیالیستها تضمین می کنند که اگر به قدرت برسند ، حاکمیت مردم بر سرنوشت خود راتضمین کنند. بر خلاف اهداف فدرالیستی مهتدی و ناسیونالیستها که بوی خون و تفرقه دارد و کوچکترین تضمینی برای رفع “ستم ملی” آزادی مردم از این ستم در آن نیست ، حاکمیت سوسیالیستی و شورایی تضمین کننده رفع واقعی ستم ملی بر اساس منفعت مردم کارگر و زحمتکش و مردم ستمدیده در کردستان است .و این راهی است که کارگران و زحمتکشان و مردم آزادیخواه کردستان همراه و همگام با طبقه کارگرآگاه ایران ، جوانان و جنبش آزادیخواهی زن باید و می توانند درمقابل طرح و برنامه رضا پهلوی و طیفهای رنگارنگ اپوزسیون راست و دخالت غرب پیش ببرند.