مقالات

حکم اعدام شریفه محمدی و سایر زندانیان سیاسی به این وضعیت باید پایان داد سعید یگانه

در پی اعلام حکم اعدام شریفه محمدی از فعالین کارگری توسط بیدادگاه جمهوری اسلامی در رشت، موج جدیدی از نفرت و بیزاری علیه دولت تبهکار و سرکوبگر جمهوری اسلامی ایجاد. شد .جرم شریفه محمدی چیزی جز دفاع از حقوق کارگران و ستمدیدگان نبوده به این دلیل موجی از حمایت های داخلی از جانب مردم آزادیخواه و تشکل‌های کارگری و اجتماعی و در خارج کشور از طرف سندیکاها و اتحادیه های کارگری در کشورهای فرانسه،آلمان،هلند،دانمارک،سوئد و ایتالیا و …بر انگیخت و به این حکم ناعادلانه و غیر انسانی و ضد کارگری اعتراض و خواهان لغو اعدام شریفه محمدی و آزادی او از زندان شدند.
با پایان مضحکه انتخابات رئیس جمهوری در ایران، موج جدیدی از احکام اعدام و دستگیری فعالین سیاسی و محیط زیستی در شهرهای مختلف ایران آغاز شده و لیست جنایت‌های جمهوری اسلامی در حق مخالفین سیاسی بلند و بلندتر می شود. هر روز جان تازه ای توسط حکومت اعدامی گرفته می شود. سازمانهای بین المللی اعلام کرده اند که سه چهارم اعدام‌ها در جهان در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی صورت می گیرد.
غیر از شریفه محمدی ، جمهورری اسلامی به اتهام واهی “بغی” برای زندانی سیاسی پخشان عزیزی زندانی محبوس در زندان اوین نیزحکم اعدام صادر کرد. علاوه بر این نسیم غلامی- سیمیاری از دستگیر شدگان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ و وریشه مرادی نیز در خظر اعدام قراردارند و دهها زندانی دیگر از جمله عباس دریس زیر تیغ اعدام هستند.
کارزار حمایت از شریفه محمدی و پخشان عزیزی سمپاتی زیادی را نسبت به تلاش برای لغو اعدام آنان به خود جلب کرده است .کارزار “سه شنبه های نه به اعدام” که از بهمن ۱۴۰۱ آغاز شده ،زندانیان اعتصاب کننده در روز سه شنبه ۹مرداد برای بیست و‌هفتمین هفته دست به اعتصاب غذا در حمایت از پخشان عزیزی زندانی سیاسی زدند. زنان زندانی سیاسی در اوین بار دیگر با تاکید بر خواسته خود مبنی بر توقف اعدام‌ها گفته اند که تا لغو اعدام ایستاده ایم تا پایان.
غیر از لیست بلند بالایی از اعدام توسط بیدادگاههای جمهوری اسلامی، دستگیری فعالین سیاسی و‌محیط زیستی به بهانه‌های مختلف ادامه دارد .هفته گذشته بعد از خاکسپاری اسماعیل کریمی از فعالین محیط زیست که در آتش سوزی جنگل‌های اطراف کامیاران جان باخت، ۱۰نفر از فعالین محیط زیست از کامیاران و دهات های اطراف از طرف نیروهای امنیتی دستگیر و درزندان به سر می برند. شروین حاجی پور خواننده معروف در دادگاهی به اتهام آهنگ “برای” وتحریک مردم برای کشتارو جنگ به ۳ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.
صدوراحکام اعدام برای فعالین سیاسی که در زندانهای مخوف جمهوری اسلامی اسیرند، سطح تازه ای از اختناق و سرکوب علیه فعالینی است که با وجود آزار وشکنجه در زندانها در مقابل زور و سرکوب وشرایط غیر انسانی حاکم بر زندانها مقاومت و ایستادگی از خود نشان داده و می دهند. نباید اجازه داد که عمل شنیع و غیر انسانی اعدام به امر عادی تبدیل شود و علیه آن برای کوتاه کردن دست جانیان اسلامی بر سر فعالین سیاسی و نجات جان آنان از اعدام تلاش کرد.
کارزارحمایت از شریفه محمدی و پخشان عزیزی برای نجات جان این عزیزان از تیغ اعدام، باید به کارزاری سراسری د ر داخل و خارج کشور از طرف احزاب و سازمانها و فعالین آزادیخواه و برابری طلب به دفاع از همه زندانیان سیاسی وتلاش برای نجات جان همه زندانیان محکوم به اعدام تبدیل شود. مبارزه علیه جمهوری اسلامی ر اباید با سازماندهی اعتراضات در داخل و خارج کشور ادامه داد. نجات جان زندانیان سیاسی ومحکوم به اعدام در دست مردم ، تشدید اعتراضات و در منگنه قرار دادن جمهوری اسلامی برای آزادی همه زندانیان سیاسی است.
جمهوری اسلامی با پزشکیان و بدون آن، حکومتی سرکوبگر، بی ربط به منافع اکثریت مردم کارگر و زحمتکش و زنان و جوانان خواهد ماند وتنها وسیله بقای ننگینش همین سرکوب و اختناق واعدام وتنگ کردن فضای سیاسی علیه مردم معترض ومتنفر از وضع موجود است. تجربه در جمهوری اسلامی نشان داده است که آزادی و رفاه و خوشبختی برای اکثریت مردم رنجدیده ایران با وجود جمهوری اسلامی و ادامه بقای آن، غیر ممکن و از محالات است. علیه این وضعیت و برای نجات جان زندانیان سیاسی به تلاش و مبارزه ادامه دهیم. سرنگونی جمهری اسلامی تنها راه نجات جامعه ایران از بن بست سیاسی- اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه است. جمهوری اسلامی زندگی میلیونها انسان خواهان آزادی و رفاه را به گروگان گرفته و برای ادامه حیات ننگین و انگلیش جنگی همه جانبه را به مردم تحمیل کرده است. اعدام و دستگیری وزندان و شکنجه فعالین سیاسی برای در هم شکستن مقاومت و مبارزه زندانیان سیاسی وگسترش اختناق در جامعه است . با قدرت و سازمانیافتگی باید به جنگ این هیولاها رفت. جنبشهای اجتماعی، در راس آن جنبش طبقه کارگراهرم موثردر پایان دادن به وضعیت فلاکتباراست.
1 اوت 2024