مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران کارخانه کربنات سدیم سمنان
مطالبات کارگران کربنات سدیم واقع در شهرک صنعتی سرخه، افزایش حقوق با پرداخت اضافه کار، پاداش و سایر مزایای شغلی است که در تجمع هفته گذشته خود به آن تاکید کردند. به گفته یکی از کارگران؛ در اسفند ماه سال گذشته با برگزاری چند تجمع از مدیریت درخواست تشکیل نهاد کارگری و افزایش حقوق را کردیم ولی خواسته‌های کارگران بدون جواب ماند. اخیرا کارفرما از یک سو حق جذب در فیش حقوقی را افزایش داده و از سوی دیگر اقدام به قطع اضافه کاری‌های کارگران کرده است. پس از اعتراض کارگران، کارفرما بار دیگر وعده افزایش حقوق و بازگشت اضافه کاری‌ها را داده است. خواسته ما مشخص شدن وضعیت مطالباتمان است. بنابراین با اعتماد به وعده‌های داده شده، کارگران اعتراض خود را به پایان رساندند.

اعتصاب کارکنان شرکت کربنات سدیم فیروزآباد، فارس
اعتصابات روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ نسبت به حقوق و مزایا و مدیریت کارخانه آغاز شده و تا به نتیجه رسیدن خواسته های به حق نیروهای شرکت ادامه دارد. شرکت کربنات خطرناک ترین نوع شرکت در بین صنعت نفت و پتروشیمی می باشد به علت استفاده از گاز خطرناک آمونیاک و بدی آب و هوا باید شامل سختی کار شود. ولی متاسفانه شرکت با استخدام تعداد زیادی از زنان، سختی کار و مزایا که باید در حد شرکت های پتروشیمی باشد را نمی دهند و هیچ توجه ای به حقوق و مزایا کارگران نشده است. مالک اصلی شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد و ابراهیم عسگریان بوده و زیر مجموعه گروه صعنتی کاوه می باشد. در کنار تمام این موارد مدیریت کارخانه مهندس حامد مرام و معاون مهندس لطفی در کارخانه بر کارگران ظلم می کنند.

ادامه اعتراض کارگران ارکان ثالث گچساران
شرکت ملی حفاری و نفت و گاز گچساران برای رفع تبعیض در نظام مزدی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. در هفته اخیر کارگران ارکان ثالث نفت و گاز در چندین شهرستان اعتصاب و تجمع اعتراضی برگزار کردند. جمعی از کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری، یکشنبه ۱۳ خرداد مقابل دفتر مرکزی این شرکت در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند. در همان روز، شماری از کارگران ارکان ثالث نفت و گاز گچساران نیز اعتراض صنفی ترتیب دادند. مطالبه این کارگران برقراری عدالت و رفع تبعیض در نظام مزدی است. یکی از کارگران ارکان ثالث نفت، مهم‌ترین خواسته خود و همکارانش را «رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و قراردادی و نیروهای شرکتی و ارکان ثالث» دانست و گفت: «حتی در مورد نفت‌کارت و بُن‌کارت، تبعیض روا می‌دارند؛ متاسفانه مسئولان وزارت نفت به کلی‌گویی روی آورده‌اند که این موضوع برخلاف توافقات صورت گرفته در جلسه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل نهاد ریاست جمهوری است. در این جلسه مقرر شده بود وزارت نفت برای اجرای هر کدام از مطالبات تجمع‌کنندگان، زمان‌بندی مشخصی تعیین کرده و اجرای صحیحِ طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران شرکت ملی حفاری در حقوق اردیبهشت منعکس شود اما باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد». کارگر دیگری گفت که مهم‌ترین خواسته‌ آنها «حذف کامل پیمانکاران» است و ادامه داد: «پیمانکاران باید بروند. به خصوص در مشاغل غیر پروژه‌ای، حضور پیمانکاران در نقش دلّال نیروی انسانی کاملاً غیرقانونی‌ست؛ علاوه بر این مطالبه اصلی، استقرار نظام هماهنگ و عادلانه برای پرداخت، همسان‌سازی با بازبینی طرح طبقه‌بندی و تخصیص مزایای مزدی مانند بن‌کارت و نفت‌کارت، از دیگر خواسته‌های کارگران ارکان ثالث نفت است». این کارگر تاکید کرد چون همه مسئولان وزارت نفت، رسمی و قرارداد مستقیم هستند منافع خودشان را رجحان می‌دهند و نسبت به کارکنان ارکان ثالث کاملاً بی‌تفاوت‌اند.

اعتصاب کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام و اصفهان
روز ۲۲ خرداد کارگران پیمانکاری اخراجی در پتروشیمی ارغوان گستر ایلام در اعتراض به بیکار شدن از کار و کارگران شرکت فرآب در پتروشیمی اصفهان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد خود و وضع بد معیشتی دست به اعتصاب زدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع نانوایان در برابر استانداری ایلام
۱۹ خرداد نانوایان در برابر استانداری ایلام، در اعتراض به هزینه‌های بالا‌ و درآمد کم و هزینه‌های کمرشکن تجمع اعتراضی برپا نمودند

تجمع معلمان بازنشسته ۱۴۰۲ مقابل وزارت آموزش و پرورش
روز یکشنبه ۲۰ خرداد ماه در اعتراض به اهمال و کوتاهی وزارت آموزش ‌و پرورش و سازمان بازنشستگی کشوری در انجام تکالیف قانونی و تاخیرهای متعدد در انجام تعهدات خود صدها معلم از نقاط مختلف کشور در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. خواسته‌های این معلمان:
۱. پرداخت پاداش بازنشستگی که یک سال تاخیر داشته است. ۲. پرداخت معوقات حقوق مربوط به زمان شاغلی. ۳. اجرای صحیح، کامل و سریع قوانین برای محاسبه حقوق بازنشستگی. ۴. پرداخت معوقات حقوق مربوط به زمان بازنشستگی. ۵. پرداخت معوقات تغییر رتبه در زمان شاغلی. اعمال احکام تغییر رتبه در حقوق بازنشستگی و پرداخت معوقات مربوط به آن.

سومین روز از تجمع عظیم بازنشستگان در محاصره‌ی نیروهای سرکوب
روز، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳، سومین روزی است که صدها بازنشسته معترض نسبت به بی‌توجهی مسئولان حکومتی به مطالبات بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌اند. در تجمع روز چهارشنبه تعداد زیادی از نیروهای سرکوب در اطراف سازمان برنامه و بودجه حضور داشته‌اند. با این وجود مانند روز گذشته ده‌ها بازنشسته معترض به مقابل سازمان برنامه و بودجه رفتند تا احقاق حقوق خودشان را مطالبه کنند. همسان‌سازی حقوق‌ها، افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم و درمان رایگان اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان معترض در دو سال و نیم اخبر بوده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بر حق تجمع و تحصن همواره تاکید نموده و خشونت و سرکوب معلمان بازنشسته را محکوم می‌نماید.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰
بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ نیز، روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در مقابل ساختمان سازمان برنامه بودجه در تهران تجمع اعتراضی برپا نمودند. معلمان معترض با یورش وحشیانه گارد ویژه به تجمع مواجه شدند.

قطعی برق، باعث تجمع کشاورزان در مقابل اداره برق شد
کشاورزان ساوجی صبح روز یکشنبه ۲۰ خرداد در اعتراض به قطعی طولانی مدت برق و عدم امکان آب رسانی به باغات خود مقابل اداره برق ساده تجمع کردند. این قطعی باعث میشود آب رسانی به باغات با سختی و تاخیر انجام پذیرد که در نهایت به خسارت زیادی منجر خواهد شد.

تجمع اعتراضی پرستاران در شیراز
دوشنبه ۲۱ خرداد پرستاران شیرازی در مقابل استانداری فارس و اعتراض به نحوه ی اجرای قانون تعرفه گذاری و اضافه کار اجباری و ارزان و هم چنین معوقات چندین ماهه خود، تجمع اعتراضی برپا نمودند.

اعتراض تراکتورداران چابهار و دشتیاری به قطع سهمیه سوخت
سه‌شنبه ۲۲ خردادماه شماری از تراکتورداران ساکن چابهار و دشتیاری با برپایی تجمع مقابل فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی چابهار نسبت به قطع سهمیه سوخت و عدم پاسخگویی مسئولان اعتراض کردند.

اعتصاب کارگران شهرداری سربندر
چهارشنبه ۲۳ خرداد کارگران شهرداری سربندر در اعتراض به سه ماه حقوق و بیمه عقب افتاده خود دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کرمانشاه، شوش و اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان تهران
یکشنبه ۲۰ خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و فولاد تهران در برابر سازمان تأمین اجتماعی در اعتراض به فشارهای اقتصادی دست به تجمع زدند.

بازداشت مصطفی رباطی معلم بازنشسته توسط پلیس امنیت
مصطفی رباطی معلم بازنشسته و از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در تجمع بازنشستگان ۱۴۰۲ با هدف مطالبه معوقات بازنشستگی روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش پس از قرائت بیانیه هنگامی که با ماشین شخصی قصد بازگشت به شهر خود شیروان را داشتند با یورش نیروهای یگان ویژه پلیس امنیت همراه با ضرب و شتم بازداشت شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
دوشنبه ۲۱ خرداد بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف در اعتراض به فشارهای اقتصادی در مقابل ادارات مخابرات شهرهای مربوطه دست به تجمع زدند.

***