اسناد پايه اي حزب

مباحثات: پاسخ به اطلاعیه ۲٥ دسامبر ۲٠١١ دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان

از هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست
اطلاعیه ۲٥ دسامبر ۲٠١١ دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان و همچنین نامه جوابیه رفقا سامان کریم و عثمان حاجی مارف دبیران کمیته مرکزی دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان به اطلاعیه “پایان یک دوره تلاش” جمع اقلیت دفتر سیاسی، در نشست های ۲٦ و ۲٧ دسامبر هیات دائم دفتر سیاسی با شرکت رفقا عبدالله دارابی و صالح سرداری اعضای دفتر سیاسی حزب حکمتیست، مورد بررسی قرار گرفت.

پاسخ ما به اطلاعیه جدید دو حزب به شرح زیر است:

1-    کنگره پنجم حزب در دستور رهبری رسمی حزب یعنی دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ قرار دارد و تاریخ و مکان برگزاری آن تعیین شده است. ما درخواست رهبری دو حزب برای کنگره فوق العاده (که در عمل به معنی تعجیل در برگزاری کنگره ظرف دو ماه آینده است) را در پاسخ ۲۲ دسامبرمان تایید کرده ایم و اکنون هم مجددا تایید میکنیم. در بند اول پاسخ ١۸ دسامبرمان هم روشن گفته ایم: “کنگره پنجم حزب در سریعترین زمان ممکن برگزار گردد”. بنابراین مساله اکنون بر سر جلو آوردن تاریخ برگزاری کنگره است. این موضوع و همه جوانب دیگر مربوط به کنگره آتی در پلنوم فوق العاده ای که درخواست کرده ایم به سادگی قابل تامین است.
2-    ضرورت سیاسی و حزبی یک پلنوم فوق العاده پیش از کنگره و در زودترین زمان ممکن، از روز روشن تر است. بردن حزب به پروسه تدارک کنگره، انتخابات و غیره، بدون برگزاری پلنوم فوق العاده ای که برگزاری کنگره در یک فضای سالم، سیاسی و آرام را تامین کند، نه فقط مسئولانه نیست، بلکه اساسا قانونی نیست. ما در هر دو پاسخ قبلی بر ضرورت سیاسی پلنوم فوق العاده پیش از کنگره تاکید کرده ایم. اکنون اکثریت کمیته مرکزی حزب برگزاری پلنوم فوق العاده را درخواست کرده است. بنابراین طبق اساسنامه حزب، دبیر کمیته مرکزی موظف به فراخواندن آن است. ما از رهبری دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان اکیدا انتظار داریم که بدون کمترین تردید و فوت وقت، از درخواست اکثریت کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم حمایت کنند. برگزاری پلنوم کمیته مرکزی جز فراخواندن آن به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد. ما متعهدیم همه ملزومات عملی برگزاری هرچه سریعتر آن را فراهم کنیم. پلنوم  کمیته مرکزی تنها مرجع رسمی رهبری حزب است که میتواند ازجمله در مورد همه جوانب تدارک کنگره، پیشبرد پروسه انتخابات و غیره منطبق با موازین اساسنامه ای تصمیم بگیرد همچنانکه میتواند هر موضوع عاجل دیگری را هم در دستور بگذارد.
3-    جمع اقلیت دفتر سیاسی در جواب خود به اطلاعیه ۲١ دسامبر دو حزب، در ادامه حرکت ضدحزبی خود، پیشنهاد ضدحزبی تری را با عنوان مسخره کنگره بدون انتخابات! (بر مبنای نمایندگان کنگره قبل!) به نمایش گذاشته اند. انتظار و توقع ما از رهبری دو حزب این بود که در اطلاعیه  ۲٥ دسامبرشان طرح مسخره کنگره بدون انتخابات را بدون اما و اگر رد کنند. متاسفانه این انتظار بدیهی و طبیعی در دفاع از ابتدایی ترین موازین اساسنامه ای و پرنسیپ حزبی که کنگره بدون انتخابات ممکن نیست، که این زیر پا گذاشتن آشکار اصول سازمانی هر سه حزب است، در اطلاعیه دو حزب برآورده نشده است. خوشبختانه نامه جوابیه رفقا سامان کریم و عثمان حاجی مارف دبیران کمیته مرکزی دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان به اطلاعیه “پایان یک دوره تلاش” جمع اقلیت دفتر سیاسی، در مورد کنگره بدون انتخابات از اطلاعیه ۲٥ دسامبر روشن تر است، اما هنوز روشنی و صراحتی که از رهبری دو حزب انتظار میرود را ندارد.
4-    درخواست رهبری دو حزب در مورد تشکیل “هیات مشترک” نصف به نصف + یک “بیطرف” برای هدایت حزب تا کنگره، آشکارا درخواست انحلال رهبری رسمی حزب، دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ است. چنین درخواستی بهیچوجه موجه نیست، مشروعیت ندارد و تماما مردود است. کمیته‌ مرکزی، دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ و هیئت دائم دفتر سیاسی، ارگانهای رسمی رهبری حزبند. انحلال و دور زدن آنها نه جزء اختیارات ماست و نه در صلاحیت هیچ مرجع دیگری است. این توجیه بی پایه که گویا “رهبری حزب نمانده است” و حزب بی صاحب و بی رهبری است، نه با واقعیت جاری منطبق است، نه با احترام به موازین و پرنسیپهای حزبی خوانایی دارد. این بی احترامی نه شایسته دفتر سیاسی و کمیته مرکزی و کادر و اعضای حزب حکمتیست است و نه در شان رهبری و کادر  و اعضای دو حزب هم جنبشی مان است. معنی این درخواست فقط میتواند دنباله روی آشکار از حرکت ضدحزبی جمع اقلیت دفتر سیاسی و حامیانشان و گردن گذاشتن به آن حرکت باشد. اما راه خروج از بحرانی که از دو هفته پیش با حرکت ضدحزبی این گروه پدید آمده است، نه دنباله روی از آن حرکت، بلکه رد آن است. رهبری دو حزب میدانند که حزب حکمتیست علاوه بر دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲، دارای رهبری بزرگتری است: کمیته مرکزی ۴۸ نفره (۴۲ عضو اصلی و ٦ عضو علی البدل) منتخب کنگره چهارم، تا کنگره آتی اعتبار حزبی دارد و میتواند در پلنوم خود، حزب را نمایندگی کند. پلنوم کمیته مرکزی میتواند هر سیاست و طرح و پلاتفرمی را تایید یا رد کند، به هر تخلفی از موازین حزبی رسیدگی کند و در مورد هر اختلافی در درون دفتر سیاسی حزب حکمیت کند. دور زدن کمیته مرکزی حزب به عنوان عالیترین مرجع حزبی در فاصله دو کنگره مجاز نیست. این جزء ابتدائی ترین اصول سازمانی و موازین حزبی هر سه حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان و حکمتیست است. انتظار بدیهی و طبیعی و غیر قابل صرفنظر ما از رهبری دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان و از همه کادرها و رفقای دو حزب هم جنبشی مان، دفاع صریح و روشن از پایبندی به موازین حزبی و پرنسیپهای تحزب کمونیستی است. درخواست انحلال دفتر سیاسی و کمیته مرکزی حزب و جایگزین کردن آنها با “هیات مشترک” نصف به نصف + یک، با هیچ بند اصول اساسنامه ای سه حزب ما خوانائی ندارد، با هیچ سنت حزبی ما خوانایی ندارد، با واقعیت جاری حزب حکمتیست انطباق ندارد و فقط میتواند به معنی گردن نهادن به حرکت ضدحزبی جمع اقلیت دفتر سیاسی و حامیان ضدحزبی شان باشد. در برابر این درخواست ناموجه، ما از رهبری و همه کادرها و رفقای دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان انتظار داریم که از درخواست موجه و قانونی اکثریت کمیته مرکزی حزب برای برگزاری پلنوم فوق العاده حمایت کنند و از این طریق موجه و قانونی، حزب حکمتیست را در فائق آمدن هرچه سریعتر بر تنش جاری یاری رسانند.
5-    همچنانکه در دو پاسخ قبلی هم تاکید کرده ایم، ما با تشکیل کمیسیون پیشنهادی دو حزب برای رسیدگی به تخلفات و شکایات موافق هستیم. بعلاوه مجددا تاکید میکنیم که هرگونه درخواست و یا شکایتی در مورد مسائل مورد اختلاف و رویدادهای دو هفته گذشته و هرگونه ادعا و یا پیشنهادی راجع به پلاتفرم سیاسی عملی هیات دائم دفتر سیاسی، در پلنوم فوق العاده قابل پیگیری و تعیین تکلیف است.

هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست
٦ دی١۳۹٠- ۲٧ دسامبر ۲٠١١

ضمیمه: دو پاسخ قبلی هیات دائم دفتر سیاسی به اطلاعیه های قبلی دو حزب

پاسخ هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست
به اطلاعیه ۲١ دسامبر ۲٠١١ دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان

پس از دریافت و بررسی اطلاعیه مشترک دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان (۲١ دسامبر ۲٠١١)، هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست، قبل از هر چیز از تلاشهای صمیمانه هر دو حزب در راه حفظ وحدت حزب حکمتیست قدردانی میکند. تاکید بجای اطلاعیه بر ضرورت متحد ماندن حزب حکمتیست و ابراز نارضایتی در قبال هر کردار و رفتاری که به هر بهانه، حزب را شقه کند جای تقدیر بسیار است. علاوه بر این ما طبعا از رهبری، کادرها و همه رفقای هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان توقع و انتظار داریم که با دفاع صریح و روشن از پایبندی به موازین حزبی و پرنسیپهای تحزب کمونیستی، حزب حکمتیست را در فائق آمدن هرچه سریعتر بر تنش جاری یاری رسانند.
در پاسخ به بندهای پیشنهادی اطلاعیه دو حزب، هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست بر نکات زیر تاکید میکند:
1-    با برگزاری کنگره فوق العاده پیشنهادی دو حزب موافق هستیم (در این مورد مطابق بند ۹ متمم اصول سازمانی حزب حکمتیست عمل شود).
2-    با تاکید بر ضرورت سیاسی و حزبی یک پلنوم فوق العاده پیش از کنگره در زودترین زمان ممکن، درباره آن در نشست حضوری دفتر سیاسی که دو حزب پیشنهاد کرده اند، بررسی و تصمیمگیری شود.
3-    با برگزاری نشست حضوری دفتر سیاسی ١۳ نفره منتخب پلنوم ۲۲ در موعد پیشنهادی دو حزب موافق هستیم. ازآنجاکه موافقت با تشکیل هیات نصف به نصف پیشنهادی بند پنج، از صلاحیت هیات دائم خارج است، این پیشنهاد میتواند در خود نشست حضوری دفتر سیاسی بررسی و تعیین تکلیف شود. دیگر مسائل مورد اختلاف هم در همان نشست حضوری دفتر سیاسی بررسی میشود.
4-    از صدور بیانیه دفتر سیاسی (بند ۴ پیشنهادی دو حزب) درباره پایان یافتن تشنج موجود و پایبند بودن به پیشبرد راه حل اختلافات از مجرای کنگره استقبال میکنیم.
5-    پلاتفرم سیاسی عملی هیات دائم، به تایید دفتر سیاسی رسیده و به پلاتفرم دفتر سیاسی تبدیل شده و هر نوع تصمیمی در مورد آن منوط به نشست دفتر سیاسی است. هیات دائم بر اساس درخواست دو حزب، این مساله را در جلسه حضوری دفتر سیاسی به بررسی میگذارد.
6-    بر ضرورت کمیسیون رسیدگی به شکایات پیشنهادی دو حزب تاکید میکنیم و چارچوب و موازین آن در جلسه حضوری دفتر سیاسی تعیین خواهد شد.

هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست
پنجشنبه اول دی١۳۹٠- ۲۲ دسامبر ۲٠١١

اطلاعیه حزب حکمتیست
در مورد پیشنهادهای دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان
در ارتباط با تنش موجود در حزب حکمتیست

دفتر سیاسی حزب حکمتیست، طرح پیشنهادی رهبری هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان را مورد بررسی قرار داد. دفتر سیاسی ضمن قدردانی مجدد از تلاشهای صمیمانه رهبری دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان، پاسخ خود به پیشنهادهای دو حزب و مکانیسمهای اجرائی لازم برای آن را به شرح زیر اعلام میکند:
6-    کنگره پنجم حزب در سریعترین زمان ممکن برگزار گردد.
7-    پیش از کنگره،  پلنوم  کمیته مرکزی در یک ماه آینده فراخوانده شود. پلنوم کمیته مرکزی از جمله در مورد همه جوانب تدارک کنگره پنجم و پیشبرد پروسه انتخابات، منطبق با موازین اساسنامه ای تصمیم میگیرد.
8-    دفتر سیاسی منتخب پلنوم 22 رهبری حزب را به عهده دارد. تغییر در ارگان رهبری رسمی و قانونی حزب تنها در حوزه اختیار پلنوم کمیته مرکزی است . هیچ مکانیسم دیگری به لحاظ حقوقی و اساسنامه ای نمیتواند جایگزین آن شود.

دفتر سیاسی حزب حکمتیست
یکشنبه ۲٧آذر١۳۹٠- 18 دسامبر 2011