اسناد پايه اي حزب

مباحثات: در حاشیه بیانیه و کمپین حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان – علی مطهری

در حاشیه بیانیه و کمپین حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان
علی مطهری
دفتر سیاسی منتخب پلنوم 22 حزب کمونیست کارگری ایران (حکمتیست) در غیاب جلسات پلنوم کمیته مرکزی و کنگره، قانونا و بر طبق موازین اساسنامه ای تنها ارگان رهبری حزب است. اقدام اقلیت دفتر سیاسی تماما زیر پا گذاشتن اساسنامه و موازین حزبی است. متمردین آشکارا و بر اساس تمام اسناد حزب کوچکترین اخیتار و حقوقی برای این حرکت ندارند و این کار باید محکوم شود.
هیچ درجه از اختلاف نظر سیاسی نمیتواند و نباید خدشه ای به تبعیت از دفتر سیاسی منتخب پلنوم وارد نماید. اصول و پرنسیب های حزبی و همچنین نشان دادن تصویر یک حزب کمونیستی جدی و پرنسیپال بویژه در چنین شرایطی رو به درون و بیرون حزب، به ما حکم میکند رهبری منتخب پلنوم کمیته مرکزی حزب را حمایت کنیم و اقدام تشکیلات شکنانه ای که پنج نفر از رفقای دفتر سیاسی به آن دست زده اند و با این کار خود را بالاتر از پلنوم و دفتر سیاسی قرار داده اند و رای اکثریت کمیته مرکزی را به ریشخند گرفته اند باطل اعلام نمائیم.
رفقای عزیز!
رفقا هر بی تفاوتی در مقابل این حرکت خود سرانه و غیر حزبی و هر سازشی با اقدام بغایت نادرست رفقای اقلیت دفتر سیاسی سنت و روشی را باب خواهد کرد که هیچ جمع منتخب پلنوم و کنگره های حزبی مصونیت و یا اتوریته کافی جهت رهبری سیاسی و تشکیلاتی را نداشته باشند. تا همین جا نیز این اقدام غیر مسئولانه، سنتی غیر حزبی و تشکیلات شکنانه ای را پی ریزی کرده است که هیچ تضمینی وجود ندارد در آینده هم رویداد مشابهی تکرار نشود. بیانیه شما نسبت به این اقدام، بی تفاوتی و سکوت را اتخاذ کرده است، سکوت شما را در مقابل این زورگویی درک نمیکنم. کمپین ظاهرا بی طرفانه شما با سکوت خود در مورد این اقدام خودسرانه ، به فریاد رفقای متمرد رسید و وسیله ای در اختیار آنها قرار داد تا با آویزان شدن به آن راه برون رفتی برای خود دست و پا نمایند.
رفقا دلسوزی و صمیمیت شما قابل ارج است. اما هر نوع بی تفاوتی و سکوت به هر بهانه ای میتواند حزب را به ابزاری بی خاصیت و غیر جدی تبدیل نماید. دعوت طرفین به ایجاد یک تعادل نسبی آنهم با حذف و چشم پوشی از رهبری منتخب پلنوم22 کمیته مرکزی و همچنین بدون اینکه خاطی محکوم شود کافی نیست. حزب را با ایجاد چنین نقطه تعادل شکننده ای نمی توان تقویت کرد و متحد نگاه داشت. تقویت حزبیت تنها با دفاع از اکثریت قانونی و به رسمیت شناختن دفتر سیاسی منتخب پلنوم امکان پذیر است. هر کس که میخواهد صفوف حزب و جامعه یک تصویر جدی و امیدوار کننده از یک حزب قانونمند و پایبند به تصمیم اکثریت را داشته باشد، باید در ضمن تلاش برای دست یافتن به یک راه حل اصولی و کمونیستی، اقلیت دفتر سیاسی را متوجه پیامد های این اقدام غیر مسئولانه نماید و تخطی آنها را از موازین حزبی مردود اعلام کند.
سازش جاهای میتواند به دوام و یکپارچگی موقت حزب کمک نماید و فرصتی در اختیار حزب جهت دسترسی پیدا کردن به مناسب ترین راه حل قرار دهد. در چنین مواردی ممکن از خرده حرکت های نامربوط نیز چشم پوشی شود، ولی مورد زیر متفاوت است چرا که این مورد یکی از بی سابقه ترین چوب لای چرخ گذاشتن حزبیت است. چرا که رفقای از دفتر سیاسی بطور خود گمارده خود را رهبران حزب اعلام کردند که شبیه آن نه تنها در احزاب کمونیسم کارگری بلکه در احزاب دیگر نیز رخ نداده است، چرا که حزب دیگری را در درون حزب حکمتیست ساخته اند. دعوت بیانیه و فشار کمپین شما جهت سازش با چنین اقدام غیر مسئولانه ای آنهم بدون بزبان آوردن کلامی در مورد بی محل کردن آرای پلنوم و این زورگویی ، که عاری از پرنسیب های سیاسی و حزبی است، نه تنها به استحکام و یکپارچگی آگاهانه حزب کمک نخواهد کرد، بلکه در آینده میتواند لطمات جدی به حزبیت وارد نماید.
اقلیت دفتر سیاسی با مشوب کردن اذهان در صدد ابقای خودسرانه خود هستند. اما زمختی و خطای این عمل آنچنان برجسته است که نهایتا راه عبور غیر مجاز آنها را مسدود خواهد کرد. اولین ضرر این حرکت غیرمسئولانه زیر پا گذاشتن موازین اساسنامه ای حزب است. دومین ضرر این حرکت غیر متعارف، بازی به سرنوشت حزب است. سومین آن، خود را محور عالم قلمداد کردن و در قالب شاکی، قاضی و مجری قانون ظاهر شدن است، که این یکی احتمالا ناشی از منیت و لاقیدی سیاسی باشد. چهارمین خطا به هم بافتن توجیهات سیاسی و تلاش جهت به خط کردن بخشی از رفقای حزبی حول آن است. پنجمین آن ابهام و ناروشنی در آنچه میخواهند اذهان را با آن مشوب نمایند. در نتیجه هیچ جا نمیتوانند با سیمای باز و حق بجانب ظاهر شوند. چرا که یک ذره اصولیت را نمیتوان در این حرکت مشاهده کرد.
رفقا اگر بیانیه و کمپین دلسوزانه شما میخواهد بی طرفی خود را نسبت به طرفین در گیر نشان دهد، باید تلاش اصولی را جهت پذیرش تصمیمات پلنوم از طرف اقلیت دفتر سیاسی در دستور قرار دهد. و قانونی بودن پلنوم و دفتر سیاسی منتخب آنرا اعلام کند. بیانیه و کمپین اصولی قاعدتا باید عمل غیر حزبی رفقای خاطی را مردود بحساب بیآورد و قبل از هرچیز فشار را روی آنها جهت پذیرش آراء و تصمیم کمیته مرکزی در پلنوم 22 و رعایت پرنسیب های حزبی متمرکز نماید. متاسفانه بیانیه و کمپین شما در جهت رسمیت دادن به پذیرش موازین حزبی نیست، بلکه دفتر سیاسی منتخب پلنوم راخلع سلاح میکند و میخواهد کت بسته تحویل اقلیت پنج نفره بدهد. علیرغم دلسوزی و احساس مسئولیت شما درجهت وحدت حزب، اما بیانیه نه دو طرف مشاجره  بلکه تنها یکی را نمایندگی میکند و اهرمی است برای تکیه اقلیت دفتر سیاسی. تعدادی از شما که خودتان در پلنوم حضور داشتید و احتمالا بعنوان ناظر تمام زیر وبم های آنرا از نظر گذرانده اید، میبایست قبل از هرکس به دفاع از قانونیت آن برمیخاستید و دفتر سیاسی منتخب پلنوم را در بیانیه و کمپین نیز رسمیت میدادید. این یک حرکت حزبی و پرنسیپال است. کمپین راه مناسبی جهت تن دادن رهبری قانونی حزب به یک حرکت غیر اصولی و ضد حزبی نیست. هنوز هم دیر نشده میشود اصولیت و حزبیت را با تجدید نظر در بیانیه بکار گیرید و آنوقت به عنوان یک میانجی منصف و در عین حال مدافع اصول و حقانیت پلنوم، راه برون رفت از این شرایط را پیشنهاد نمائید.
2011/12/21