اسناد پايه اي حزب

مباحثات : کنگره قانونی یا تجمع محفلی به نام کنگره – رضا دانش

کنگره قانونی یا تجمع محفلی به نام کنگره

(در حاشیه پاسخ اسد گلچینی به شمال علی)

در پی حرکت ضد حزبی و انحلال طلبانه ی اقلیت دفتر سیاسی حزب حکمتیست،تعداد کثیری از اعضا و کادرهای این حزب و شخصیتهای مستقل سیاسی و برخی از احزاب اپوزیسیون که حتی مخالف سیاستهای رسمی حزب ما بودند این اقدام را به شدت محکوم کردند. اقلیت دفتر سیاسی این موج اعتراض را که ناشی از اقدام ضد حزبی و ضد تشکیلاتی خود آنان است دلیلی بر همراهی و همسویی اکثریت دفتر سیاسی و مخالفان سیاسیشان با محکوم کنندگان اقدامات ضد حزبی خود قلمداد می کنند.

اقلیت دفتر سیاسی و مدافعین آن باید توجه داشته باشند این آشی است که خود برای محفلشان پخته اند و بدلیل شوری بیش از حد آن روی دستشان مانده است.اینان فکر می کردند می توانند با زیر پا گذاشتن موازین و اصول سازمانی اعضا و کادرهای حزب را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند و سیاستهای پاسیو خود را به حزب تحمیل کنند اما اکنون که تیرشان به سنگ خورده است تلاش دارند با فرافکنی و جار و جنجال تبلیغاتی و با استفاده از ادبیات نازل سیاسی،خود را از مهلکه ای که خود باعث و بانی آن بوده اند نجات دهند.

این دوستان هنوز درک نکرده اند در دنیای واقعی و در عالم سیاست،هر انسانی که با الفبای سیاست و حزبیت سیاسی آشنایی داشته باشد نمی تواند این گونه رفتارهای ضد حزبی و مغایر با پرنسیبهای سیاسی و اصول تشکیلاتی را تایید کند و این مسئله ربطی به اختلافات سیاسی و درجه دوری یا نزدیکی افراد به لحاظ سیاسی ندارد.اصولا در دنیای متمدن تصمیمات بر اساس تعداد آرا و احتساب نظر اکثریت اتخاذ می شود و در بین احزاب نیز این رویه ای معمول است. اگر اقلیت مخالف و ناراضی در احزاب سیاسی بخواهند بهر نحو ممکن و با استفاده از ابزار تشکیلاتی و ارگانهای حزبی نظیر سایت و … خود را بر اکثریت تحمیل کنند،بغیر از کودتای تشکیلاتی نمی توان اسمی براین گونه رفتارها گذاشت.(محمد فتاحی در مطلبی تحت عنوان “زنده باد کودتا” سعی در توجیه این قدام ضد حزبی دارد) الگوی این دوستان متاسفانه الگویی بشدت عقب مانده و در اصل به عاریت گرفته شده از جریانات عقب مانده در امریکای لاتین،آفریقا و آسیا است.

اسد گلچینی از اعضای جمع اقلیت دفتر سیاسی در ادامه فرافکنیهای این جمع و در پاسخ به مقاله “دو موضع و دومسیر، کدامیک را انتخاب می کنید؟” از شمال علی از اعضای کمیته مرکزی احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان که در دفاع از درخواست اکثریت کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم فوق العاده و در نقد فراخوان برگزاری کنگره غیر قانونی از سوی اقلیت دفتر سیاسی نوشته است، در مطلبی تحت عنوان “کنگره 5 حزب،منفعت حزب را انتخاب کنیم یا یک محفل ” در جواب به رفیق شمال علی نکاتی را آورده است که واقعیت ندارد.من به سهم خود و برای روشن شدن اذهان تلاش میکنم واقعیت مسائل را آن گونه که هست در معرض دید خوانندگان قرار دهم.اسد در بخشی از مطلبش نوشته است:

” از 4 کمیته اصلی حزب که همه کادرهای حزب سازمان فعالیتشان در آنجاها هست، انتخاب خود را کرده اند و بعضا قبل از تصمیم 5 نفر اعضای دفتر سیاسی این کار را کرده اند که عبارتند از:الف: کمیته تبلیع و آموزش که از کنگره 4 تاکنون مسئول همه تبلیغات حزب، انتشار هر هفته کمونیست، اداره رادیو، اداره تلویزیون، انتشار کمونیست فصلی بودند.ب: کمیته سازمانده حزب و سازمانش در خارج کشور،ج: ارگانهای خزانه داری و دبیر خانه ود: تعداد قابل توجهی از کادرهای حزب در خارج کشور و در کمیته کردستان …”

در این که اعضا و کادرهای حزب حکمتیست با آگاهی و درایت سیاسی خود اقدام انحلال طلبانه اقلیت دفتر سیاسی را ناکام کردند شکی نیست.اما ظاهرا” این دوستان هنوز به این مسئله باور ندارند و یا نمی خواهند باور کنند که خیالات و نقشه هایشان برای تصرف حزب به شکست انجامیده است.طبق نوشته اسد گلچینی 4 کمیته اصلی حزب عبارتند از : الف – کمیته تبلیغ و آموزش ب – کمیته سازمانده ج – ارگانهای خزانه داری و دبیرخانه د – تعداد قابل توجهی از کادرهای حزب در خارج کشور و در کمیته کردستان

اگر ارگانهای خزانه داری و دبیرخانه به دلیل حمایت از اقدام ضد حزبی اقلیت دفتر سیاسی یعنی اسد و رفقایش، مشترکا به کمیته ارتقا نیاقته باشند در ساختار تشکیلاتی حزب حکمتیست جزو کمیته های اصلی نبوده اند و نیستند.همچنین بر طبق همان ساختار و اسناد قبل از “شورش” این دوستان کمیته خارج و کردستان دو کمیته از کمیته های اصلی حزب بودند.احتمالا” بدلیل عدم همراهی با اقلیت دفتر سیاسی با “اقدام انقلابی” این دو کمیته را هم به نصف کمیته تقلیل داده اند! البته نمی توان منکر خلاقیت و ابتکار این دوستان در اعمال و رفتارهای محیرالعقول بود و الحق استعداد ذاتی خود را زمینه دور زدن ارگانهای رهبری نظیر دفتر سیاسی و پلنوم کمیته مرکزی در هفته های گذشته به اثبات رسانده اند.این دوستان ادعا دارند که اکثریت اعضا و کادرهای این حزب که در کمیته های اصلی فعالیت دارند از اقدام ضد حزبی آنان حمایت کرده اند اما واقعیت چیز دیگری است و زبان آمار و ارقام با داده های آنان متفاوت است.

حزب حکمتیست 4 کمیته اصلی دارد که عبارت است از:الف – کمیته کردستان ب – کمیته تشکیلات خارج از کشور ج- کمیته سازمانده د- کمیته تبلیغ و آموزش از این 4 کمیته اعضای دو کمیته تبلیغ و کمیته سازمانده انتصابی هستند که اعضای آن توسط دفتر سیاسی انتخاب میشوند.از 3 نفر عضو اصلی کمیته سازمانده 2 عضو اصلی،از 25 نفر عضو کمیته کردستان تنها 2 نفر،از 6 عضو کمیته خارج 2 نفر از حرکت اقلیت دفتر سیاسی حمایت کرده اند و البته از 13 عضو دفتر سیاسی 5 عضو آن بانی این حرکت انحلال طلبانه بوده اند.که 4 نفر از اعضای کمیته های اصلی همان اعضای دفتر سیاسی هستند.از مجموع اعضای 3 کمیته اصلی و دفتر سیاسی که در مجموع 47 نفر هستند 8 نفر از آنها به این حرکت ضد حزبی پیوسته اند که 5 نفرشان همان اعضای جمع اقلیت دفتر سیاسی هستند.یعنی ازاعضای اصلی 3 کمیته اصلی تنها 3 نفر با آنها همراه شده اند!البته کمیته تبلیغ با مسئولیت خالد حاج محمدی منهای یک نفر 5 نفرشان از همان ابتدا از انحلال طلبان حمایت کردند.اما در مورد ارگانهایی که اسد جزو کمیته های اصلی از آن اسم می برد ارگانهایی هستند که توسط یک نفر اداره میشوند.مسئول خزانه داری و مسئول دبیر خانه کسانی بودند که از اقدام اقلیت دفتر سیاسی پشتیبانی کردند.از سایتهای حزب حکمتیست هم سایت اصلی با مسئولیت بهروز مدرسی و سایت کمیته سازمانده در اختیار این دوستان هستند. بقیه مسئولین سایت اصلی حزب،ایران تلگراف و سایت اکتبر کماکان در همراهی با رهبری حزب کار خود را ادامه می دهند.

اسد در ادامه با وارونه کردن حقایق تلاش کرده است به خواننده بقولاند که اکثریت دفتر سیاسی و رفقای هیئت دائم با برگزاری کنگره مخالف هستند و سوال کرده است “چرا به کنگره نمی آیند؟”از کجا به چنین نتیجه ای رسیده،مشخص نکرده است.همه می دانند ما هیچگاه نگفته ایم مخالف برگزاری کنگره هستیم بر عکس ما اعلام کرده ایم برگزاری کنگره 5 از اولویتهای فوری حزب و اکثریت دفتر سیاسی است.مخالفت ما با “فراخوان ضد اساسنامه ای تحت نام “کنگره” است.ما اعلام کردیم “موعد برگزاری کنگره پنجم حزب حکمتیست فرارسیده است. دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ در پروسه تدارک کنگره بود که حرکت ضد حزبی این جمع اتفاق افتاد. این حرکت ضد حزبی، فضای نامطلوبی در حزب ایجاد کرده است. در راستای برگرداندن فضای سالم سیاسی و حزبی، اکثریت کمیته مرکزی برگزاری پلنوم فوق العاده را درخواست کرده است. چنین پلنومی لازمه و پیش درآمد سیاسی ضروری برای برگزاری کنگره سالم و حزبی و شایسته حزب حکمتیست است. به دنبال چنین پلنومی بسرعت کلیه تدارک سیاسی و عملی کنگره، طبق آیین نامه و موازین تعریف شده و انتخابات سالم در همه تشکیلاتهای حزب در دستور قرار میگیرد. در نتیجه برگزاری کنگره پنجم حزب از اولویتهای فوری رهبری حزب است . برگزاری کنگره قانونی و سالم حزبی توسط رهبری حزب تضمین میشود.”

اسد گلچینی و رفقایش می دانند آنچه ما با آن مخالف هستیم نقض موازین و اصول اساسنامه ای درنحوه برگزاری کنگره است.ما مخالف کنگره محفلی هستیم.ما رو به جامعه گفته ایم” اعلام کنگره بدون انتخابات از نظر ما حرکتی ضد حزبی و ضد تشکیلاتی است.و “آنچه این جمع، خودسرانه بعنوان “کنگره” اعلام کرده اند، در ضدیت کامل با ابتدایی ترین پرنسیبهای فعالیت کمونیستی، اصول سازمانی و موازین مشخص برگزاری کنگره های حزبی است. بعلاوه حرکت ضد حزبی و غیر قابل قبول دیگری که این جمع به آن دست زده اند اعلام کنگره بدون انتخابات! است. کنگره مجمع نمایندگان تشکیلاتهای حزب است. یک سال و نیم از کنگره قبلی میگذرد. اعضای حزب تنها با انتخاب نمایندگان مورد نظر امروزشان در تشکیلاتهای خود میتوانند در سرنوشت حزب تاثیر داشته باشند. اینکه گویا هیچ اتفاقی در این یک سال و نیم نیافتاده و میتوان صحنه بازی را از نو چید، به بازی شبیه است تا به کنگره یک حزب جدی سیاسی و کمونیستی.”

اکثریت کمیته مرکزی با آگاهی و درایت سیاسی راه برون رفت از این بحران را در برابر حزب و اعضا و کادرهای آن قرار داده است.مسیری که متکی بر قوانین و اصول سازمانی مصوب حزب است.ما به عنوان اکثریت کمیته مرکزی درراستای دفاع از اصول و پرنسیبهای تشکیلاتی و خروج از وضعیتی که توسط اقلیت دفتر سیاسی به حزب حکمتیست تحمیل شده است در 27 دسامبر درخواست اکثریت کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم فوق العاده را برای دبیر کمیته مرکزی ارسال کردیم و در بند 2 آن در رابطه با ضرورت قانونی پلنوم فوق العاده چنین نوشتیم:

“طبق ماده ١٠ اصول سازمانی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، “… عالی ترین ارگان رهبری حزب در فاصله دو کنگره کمیته مرکزی است که اعضای آن در هر کنگره انتخاب میشوند”. کمیته مرکزی ما نه تنها تا کنگره آتی اعتبار دارد بلکه بالاترین ارگان صلاحیتدار حزب در ارتباط با اختلافات موجود در دفتر سیاسی و همچنین در ارتباط با تعیین تکلیف ملزومات قانونی اجتناب ناپذیر کنگره مانند انتخابات و غیره است. بعلاوه رهبری دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان پیشنهاد کنگره فوق العاده را طرح کرده اند. ماده ۹ متمم اصول سازمانی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست، درباره کنگره اضطراری یا فوق العاده حزب چنین گفته است: “کنگره اضطراری یا فوق العاده حزب تنها با اتکا به موارد زیر توسط کمیته مرکزی فراخوانده میشود”… بند ب- “درخواست کمیته مرکزی حزب”. بنابراین خواه برای برگزاری کنگره پنجم عادی و یا برگزاری کنگره فوق العاده مورد درخواست رهبری دو حزب، برگزاری پلنوم فوق العاده ضروری است.

بر این اساس و برای تضمین حق کمیته مرکزی در تعیین سیاست و جهت حزب در این لحظات حساس حیات حزب، ما اعضای کمیته مرکزی حزب خواهان آن هستیم که:

1- پلنوم فوق العاده کمیته مرکزی فراخوانده شود و در کوتاهترین زمان ممکن برگزار گردد.
2- دستور این پلنوم اساسا تدارک همه جانبه سیاسی اجرایی برگزاری کنگره اعم از عادی یا فوق العاده است.
3- واضح است هیئت هر دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان در پلنوم فوق العاده حضور دارند.
4- همه کادرهای حزب به این پلنوم دعوت شوند.

این پیشنهاد در عین حال در انطباق با فراخوان دبیرکمیته مرکزی برای پلنوم در تاریخ 14 دسامبر 2011 است. در این پلنوم قبل از اتکا به رای باید حداکثر تلاش برای ایجاد توافق حول طرح دقیق برگزاری کنگره عادی یا فوق العاده به عمل آید.”

اسد گلچینی با جعل واقعیت و نادیده گرفتن درخواست اکثریت کمیته مرکزی نوشته است ” راه حل محفل 6 نفره بالای حزب همچنانکه تا کنون بوده است کور و بی آینده است”او و همه ی کادرها و اعضای حزب می دانند راه حل اکثریت دفتر سیاسی و هیئت دائم همان راه حلی است که در نامه 22 نفر از اعضای کمیته مرکزی و 2 عضو علی البدل کمیته مرکزی است که در انطباق کامل با اصول اساسنامه ای است و اکنون مظفر محمدی از اقلیت دفتر سیاسی طی نوشته ای از برگزاری پلنوم دفاع می کند.از نظر ما ” اعلام شتابزده تجمعی تحت نام “کنگره” واکنش مستاصلانه آنها در برابر درخواست اکثریت کمیته مرکزی حزب برای پلنوم فوق العاده است. اکثریت کمیته مرکزی راه برونرفت حزب از تنش جاری و تامین فضای سالم و سیاسی درون حزب در مسیر رفتن بسوی کنگره پنجم را برگزاری پلنوم فوق العاده اعلام کرده اند. متاسفانه این جمع ضد حزبی و انحلال طلب، التزامی به اصول و موازین حزبی ندارند”

فراخوان کنگره 5 بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون انتخابات توسط جمع 4 نفره دفتر سیاسی ادامه انقلاب ایدئولوژیک و در راستای همان سیاستهای ترسیم شده ضد حزبی و ضد تشکیلاتی رهبر معنویشان است که مطمئنا همچون حرکت انحلال طلبانه نافرجامشان نتیجه ای جز ناکامی سیاسی بدنبال نخواهد داشت.

 

رضا دانش

2012-01-01
11 دیماه 1390