اسناد پايه اي حزب

مباحثات ؛ اعلام انحلال جبهه سوم – سالار کرداری ، سلام رسولی ، وریا نقشبندی

باور غالب و هویتی چپ کژاندیش همواره بر بستری از توهمات و احکام متافیزیکی استوار بوده است ، نقطه بروز این بی هویتی زمانی ملموس تر می گردد که عدم ناهمگونی و پیوند چپ سنتی با پایه های اجتماعی اش ، او را ملزم به تجدید نظر در تمام وجوه پراتیک سیاسی ،خارج از واقعیات درونی جامعه و جایگاه طبقه کارگر به عنوان رکن اصلی هر تحرکی سوق می دهد . مادیت یافتن این امر به صورت انقلابی گری کاذب و خرده بورژوامابانه  از جانب این چپ بروز پیدا می کند .  این رویکرد در خود اشتباه نیست به این دلیل که این نوع از چپ نتیجه گیری خویش را از دل تحولات درونی جامعه می گیرد، اما از منظر طبقاتی غیر از طبقه کارگر و جایگاه این طبقه در بطن مناسبات تولیدی.  این چپ متد متافیزیکی خویش را در پوشش مارکسیسم انقلابی، تحت لوای متد دیالکتیکی  بیان می دارد.خوش بختانه مارکس ، لنین و سایر رهبران طبقه کارگر از منظر طبقه خویش ابعاد عملکرد این نوع از کمونیسم غیر پرولتری وجنبش هایش را در بازه های زمانی تعریف کرده اند .اما تجدید نظر طلبانی همواره کوشیده اند این اصول تعریف شده را که بخشی از اصول مبارزاتی طبقه کارگر بوده است رابا آنارشیسم موجود در طبقات دیگر همگون سازند. در ادامه ماتریالیسم تاریخی نیز برای این چپ تنها به منزله بررسی شخصیت های سیاسی ، احزاب و طبقات  موضوعیت دارد واین مولفه ها را خارج از مناسبات تولیدی دوره های مشخص شان مورد انکشاف قرار می دهد و این تصویری از چپ سنتی ایران در مقیاس کوچک است که در رابطه با تحولات درونی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست نیز صدق می کند .
بحران حزب حکمتیست با زمینه ها و مبنای مشخص سیاسی شکل گرفت و منجر به این امر شد تا دو سنت و گرایش سیاسی در تقابل با هم صف آرایی کنند.

در اینجا ما جنبه هایی را طرح می نماییم که  خود کادرها و اعضای موجود در جبهه سوم در مشاهده آن شریک می باشند وحتی الامکان وارد بحث های غیر سیاسی و محفلی نمی شویم.

جبهه سوم حزب حکمتیست با هدفی مشخص در دل این تصادمات شکل گرفت و باید اذعان نماییم نیروهای تشکیل دهنده این جبهه هر کدام دارای خط سیاسی روشن خویش می باشند اما با خواستی مشخص پا به میدان نهادند این خواست همچنانکه در طرح  اولیه جبهه سوم مطرح شده بود بردن حزب حکمتیست به کنگره به عنوان ظرفی برای بیان و بررسی تمامی جوانب این اختلافات بود ، در ادامه این طرح مورد حمایت احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان قرار گرفت و جناح دفتر سیاسی (اقلیت) این طرح را به مثابه راهی برای گذر از شرایط کنونی قبول کرد. اما در مقابل جناح هیئت دائم دفتر سیاسی علیرغم نامه علنی جبهه سوم مبنی بر اعلام موضع در زمان مشخص شده (سه روز)  هیچ پاسخی به این خواست نداد و بعضا طرح و خود جبهه سوم مورد تعرضاتی هیستریک از طرف این رفقا در مدیا و نوشته هایشان قرار گرفت. اما جبهه سوم بدون در نظر گرفتن این مشاهدات طی جلسه ای با اعضای تشکیل دهنده خویش به این نتیجه رسید تا مهلت دوباره ای طی مدت زمان سه روزه برای جناح هئیت دائم مقرر شود تا موضع گیری نماید و این به صورت علنی خطاب به جناح هیئت دائم بیان شد ، که متاسفانه باز هم به جز اظهار نظر های پراکنده این جناح جوابی نگرفت و بر چسب های گوناگونی از قبیل جانب دارانه بودن ، سناریویی و … دریافت کرد.

جناح هیئت دائم دفتر سیاسی در مقطع اولیه اختلافات طرح های اولیه و در خواست های مکرر احزاب کمونیست کارگری عراق و کردستان را رد کرده بود و منجر شد تا این احزاب تمامی ارتباطات خویش را با حزب حکمتیست قطع کنند.

در این راستا جبهه سوم به پایان راه خویش رسیده است و تنها راه کار موجود را  در انحلال جبهه یافته است تا رفقای جبهه سوم با در نظر گرفتن جنبه های سیاسی بحث های مطرح شده از جانب جناح های موجود مسیر خویش را انتخاب نمایند. اما ذکر نکاتی در باب این انتخاب سیاسی ضروری می باشد.

رفقا باید این را در نظر بگیرند که مبنای هر انتخاب سیاسی ای باید آگاهانه و روشن باشد ونباید با احکامی غیر سیاسی مستند و مستدل گردد . انتخاب های غیر سیاسی و بدون افق مشخص  و لحظه ای، جایگاه محفلیسم را درون احزاب  نهادینه تر میکنند ، بهترین راهکار در این باره بررسی موضوع از منظر طبقه کارگر می باشد.

در سطور اولیه نحوه عملکرد چپ سنتی را در چند خط بیان کردیم . محفلیسم و بردن بحث ها به کانال های زیرزمینی در چنین فاز هایی از وجوه و مشخصه های دیگر این چنین چپی می باشد و قرار دادن افق کمونیستی  در هاله ای از احکام و مصادیق غیر سیاسی بیانی دیگر از کارکردش است و همواره افق مبارزاتی طبقه کارگر  را قربانی اهداف پوچ و غیر سیاسی خویش میکند . و پیشبرد افق مبارزه را از منظر خویش و طبقات دیگر میسر می داند، انتخاب روشن سیاسی جایگاه این چنین نیروهایی را تضعیف و حاشیه ای می کند و ستون هایش را در هم می شکند. پیدایی این امر تنها توسط انتخاب آگاهانه ما میسر می گردد.

جبهه سوم حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
سالار کرداری ، سلام رسولی ، وریا نقشبندی
18/01/2012