اطلاعیه ها حزب حکمتیست

اطلاعیه پایانی جلسه دفتر سیاسی حزب حکمتیست

 

 

 

 

روز شنبه ٥ دسامبر ٢٠٢٠ برابر با ١٥ آذر ١٣٩٩، جلسه دوماهه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای دفتر سیاسی و دبیر کمیته مرکزی برگزار شد.

 

جلسه دفتر سیاسی دستورهای زیر را مورد بحث و بررسی قرار داد:

 

١- گزارش سیاسی و فعالیت کمیته ها و ارگانهای حزب. ٢- مروری بر اوضاع رژیم اسلامی، صفبندیهای جدید در اپوزیسیون بعد از انتخاب آمریکا و جهتگیری سیاسی و عملی ما. ٣- سند اقدامات حزب در شرایط ویژه کنونی. ٤- طرح بزرگداشت سالروز کمون پاریس. ٥- پلنوم ٤٢ حزب. ٦- قرار و قطعنامه. ٧- انتخابات.

 

در بحث گزارش سیاوش دانشور به مباحث و مسائل مهم سیاسی ایران و جهان که ایندوره رهبری حزب و دفتر سیاسی با آن درگیر بوده، مسائل مطرح و مبرم در مبارزات و اعتصابات جنبش کارگری و سیاستهائی که حزب دنبال و اتخاذ کرده است، عمدتا حضور سیاسی اعضای رهبری حزب در رسانه های پربیننده، اقدامات تشکیلاتی در قلمرو مالی و آموزشی، همکاری با نیروهای چپ و کمونیست، همینطور محدودیت ها و کمبودها از جمله ظاهر نشدن حزب با تمام ظرفیت و نیازهای وضعیت سیاسی پیش رو اشاره کرد. رفقای مسئول کمیته های کردستان، خارج، داخل، تلویزیون، صالح سرداری و پروین کابلی و رحمان حسین زاده و سیوان کریمی نیز به اقدامات انجام شده و نیازهای ضروری به جلسه گزارش دادند. دفتر سیاسی ضمن برسمیت شناسی محدودیتهای واقعی ایجاد شده در دنیا و ایران بدلیل شرایط پاندمی کرونا و تاثیرات مخرب آن، با تائید سیاستهای حزب در مسائل مهم بر توجه و تلاش برای اشکال جدید متناسب با اوضاع و چهارچوبهای کار حزب برای دخالتگری بیشتر و پاسخ به امر تامین رهبری و سازماندهی تاکید کرد.   

 

مبحث بعدی مروری بر اوضاع رژیم اسلامی، صفبندیهای جدید در اپوزیسیون بعد از انتخاب آمریکا و جهتگیری سیاسی و عملی حزب بود. سیاوش دانشور در این بحث از جمله بر اقدامات رژیم اسلامی برای فشرده شدن و نیاز به تغییر آرایش از جمله یکدست شدن بیشتر حکومت برای مواجهه با برآمدهای داخلی و بحران حاد حکومت، امیدواری به پیروزی بایدن برای کاهش فشارها و وقت خریدن برای مذاکره و رفع فشارها و تحمیل سیاست انتظار به جامعه، فلج شدن و بی افقی مجدد اپوزیسیون پرو ترامپ و رژیم چینجی و قطبی شدن بیشتر جنبشهای متخاصم طبقاتی اشاره داشت. دفتر سیاسی در عین حال تاکید داشت که اپوزیسیون بورژوائی ایران تلاش می کند خود را با اوضاع جدید و تحولات بعد از انتخابات آمریکا انطباق دهد و ضروری است در تقابل با آنها بیش از پیش در داخل و خارج صفوف جنبش رادیکال سرنگونی طلب و حرکت سوسیالیستی را تقویت و بجلو راند. دفتر سیاسی حزب طی بیانیه ها و مباحثی در دو ماه گذشته این چهارچوبها را طرح کرده و تناقضات حکومت و اپوزیسیون بورژوائی امروز با تحولات در آمریکا و کشمکش های منطقه ای و کشته شدن فخری زاده بیشتر دهن باز کرده است. جمهوری اسلامی در سطح منطقه ضعیف تر و اعتراض و نفرت جامعه به حکومت آشکارتر شده است.  

 

در دستور اقدامات حزب در شرایط ویژه کنونی، سندی داخلی از جانب هیئت اجرائی حزب به نشست ارائه شده بود. دفتر سیاسی باتفاق آرا این سند را تصویب و روال اجرائی کردن آنرا تعیین کرد.

 

در دستور بزرگداشت صد و پنجاهمین سالروز کمون پاریس، دفتر سیاسی اجرائی کردن قرار مصوب پلنوم ٤١ را با طرحی با اقدامات مشخص که به جلسه ارائه شده بود باتفاق آرا تصویب کرد.

 

در باره چگونگی برگزاری پلنوم ٤٢ حزب، جمال کمانگر دبیر کمیته مرکزی بحث را ارائه داد. نشست دفتر سیاسی نظر به چشم انداز تداوم پاندمی کرونا و عدم امکان برگزاری جلسه حضوری، تصمیم گرفت که پلنوم ٤٢ حزب را بصورت اینترنتی در ماه مارس ٢٠٢١ برگزار کند. 

 

آخرین دستور نشست دفتر سیاسی انتخابات بود. نشست دفتر سیاسی سیاوش دانشور را به اتفاق آراء بعنوان رئیس دفتر سیاسی و پنج عضو دیگر خود را برای هیئت اجرایی انتخاب کرد. به این ترتیب هیئت اجرایی حزب عبارتند از: پروین کابلی، رحمان حسین زاده، سیاوش دانشور، صالح سرداری، عبدالله دارابی و ناصر مرادی.

 

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

 

 ١٥ دسامبر ٢٠٢٠- ٢٥ آذر ١٣٩٩