مقالات

پشتیبانی شیوخ مرتجع کردستان از رئیسی جنایتکار

پیام  شیخ نهرو کس نزانی  ، یکی از فرعون های خود گمارده و  تازه به قدرت رسیده طریقه کس نزانی در پشتیبانی از مضحکه انتخاباتی و تبلیغ برای ابراهیم رئیسی هر چند به لحاظ پیشینه مزدوری این دارودسته کهنه پرست در منطقه امر تازه ای نیست ، اما بخصوص در شرایط حساس سیاسی امروز ایران وکردستان قباحت آن از هرزمان دیگری نمایان ومورد تنفر انسان‌های آزادیخواه و بخصوص مردم رنج کشیده کردستان است . این شیخ مرتجع قبل ازمضحکه انتخاباتی اخیر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی از پیروان خود در کردستان ایران خواست تا در این مضحکه شرکت کرده وبه ابراهیم رئیسی رای بدهند . 

این دارودسته کپک زده و عصر حجری گرچه مقرات و تکیه وبارگاه اصلی آنها در کردستان عراق برپا است ، اما نوکر صفتیشان در دفاع از دولت‌های مرتجع وضد مردم منطقه  مرز نمی شناسد . همزمان حقارت نوکری چندین دولت کهنه پرست از قبیل شیوخ خلیج فارس ، ایران وترکیه وغیره را بر دوش خود دارند  . شیخ نهرو پسر شیخ محمد کس نزانی است که سال قبل سیل دراویش از کردستان ایران با وجود خطر کرونا برای شرکت در مراسم عزاداری فوت او به کمک  حکومت اقلیم کردستان به بارگاه آنها در کردستان عراق هجوم آوردند . 

وجود منحوس دارودسته های شیوخ مرتجع و  طریقت هاو روایات مختلف از اسلام سنی در بخش‌های مختلف کردستان سابقه ای طولانی دارد و در رواج عقب افتاده ترین مناسبات در بخش های عقب مانده کردستان گاه وبیگاه برای خود هواداران وپایگاهی سر همبندی کرده اند . قبل از روی کار آمدن جمهوری اسلامی بازار این گروهای مرتجع بعلت بیداری مردم و رواج علم و دانش و تلاش انسان‌های آگاه ‌اندیشمند رو به افول بود . اما عروج اسلام سیاسی و به قدرت جمهوری اسلامی ، آن میدان لجنزاری بود که این عشیره های مذهبی دوباره در آن جان گرفتند و سواربرگرده بخش‌های عقب مانده تخت وبارگاه مربوط به قرنهای گذشته را همچنان نگه داشتند . در تمام بخش‌های کردستان در منطقه ، این لانه های گندیده ارتجاع تحت عناوین و طریقت های مختلف مشغول اخاذی از مردم و تحمیق جامعه اند و در شرایط تحمیل زندگی جهنمی کنونی به مردم زحمتکش ، خود مزید بر علت شده و زندگی بخش‌هایی از مردم را بیشتر در قهقرا فرو برده اند . 

اما نقش مخرب این شیوخ مرتجع محلی که در قالب صوفیگری و درویشگری و غیره در مقابل هر پیشرفت ‌تمدن و نو آوری ای می ایستند ،   تنها در رواج عقب افتاده‌گی و ارتجاع خلاصه نمی شود . این باندهای مذهبی بر خلاف ادعای خودشان کارشان تنها رواج مذهب و عقیده خودشان نیست ، بلکه در دل اوضاع بحران زده منطقه در تمام دوران‌ها یار و یاور و پشتیبان دولت‌های دیکتاتور و سرکوبگر منطقه هستند ومزدوری و نقش جاسوسی و جیره خواری آنها نزد تمام مردم منطقه عیان وآشکار است . همین طریقه کس نزانی که امروز با تبلیغ برای به اصطلاح انتخابات جمهوری اسلامی نوکری خود را نشان می دهند ، در زمان حاکمیت رژیم بعث عراق هم  نوکر ومزدور رژیم صدام بودند و وابستگی شان به رژیم سرکوبگر صدام را کسی نمی تواند انکار کند . 

در کردستان ایران طایفه نقشبندی و لانه ارتجاع صوفیگری آنها که مقر و خانقایشان در روستای دورود در منطقه مریوان برپا بود ، در زمان رژیم سابق همکار رسمی و سوگند خورده ساواک و رژیم پهلوی بودند . این باند فاسد باسرنگونی رژیم پهلوی بلافاصله به ارباب تازه اشان پیوستند و به نوکری و جاسوسی برای رژیم صدام حسین مشغول شدند .  در همه مناطق این مرتجعین مشغول خبر چینی و جاسوسی برای دولت های سرکوبگر منطقه هستند و ادعای غیر سیاسی بودن و صرفا مذهبی بودنشان پوچ وبی معناست . این غیر سیاسی بودن را تنها برای چشم بستن بر جنایات رژیم های سرکوبگر برعلیه مردم کردستان علم می کنند . 

شیخ نهرو و ‌طایفه کس نزانی که این چنین روشن از جمهوری اسلامی و آدمکشی مثل رئیسی پشتیبانی می‌کنند ، در نزدیک به ۵۰ سال گذشته در برابر سرکوب وکشتار و خانه خرابی مردم در کردستان ایران و عراق لال مانده اند و داستان خوش وبش و مراودات صمیمانه آنها با رژیم صدام حسین بخصوص در سال۱۹۸۵ میلادی ، زمانی که رژیم بعث با کو چاندن و سربه نیست کردن دهها هزارنفز از مردم کردستان عراق آن نسل کشی مشهور را براه انداخت زبانزد مردم کردستان عراق است . این طایفه ها و انگل های جامعه در  تمام دوران‌ها و فاجعه هایی که در حق مردم زحمتکش انجام شده است ، همواره در پناه رژیم های سرکوبگر  در امنیت و آسایش و رفاه به اخاذی و ترویج کهنه پرستی ادامه داده اند .

اما ادامه حیات و اساسا عروج وافول این باندهای کهنه پرست رابطه مستقیمی با دست بالا پیدا کردن حاکمیت و نیروهای مذهبی در منطقه دارد . هر اندازه اسلام گرایان و حکومت و احزاب آنها در ترویج سموم مذهبی امکان خودنمایی داشته باشند این جریانات انگل هم امکان رشد و تکثیر بیشتر پیدا می کنند . در کردستان ایران  به برکت حاکمیت  رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی این دارودسته توانسته اند در سال‌های اخیر به گسترش و رونق مساجد وتکایای خود در برخی از شهرهای کردستان ایران بپر دازند . در کردستان عراق و بخصوص تحت حاکمیت احزاب ناسیونالیست که در واقع هیچ تضادی با این فرقه های مذهبی ندارند هم در بر همان پاشنه می چرخد . به یمن حاکمیت این احزاب در کردستان جریانات اسلامی در کردستان عراق برای گسترش  خود و تحمیق جامعه دستشان باز بوده و حتی از امکانات عمومی دولتی هم برای اشاعه افکار ارتجاعی خود و تکثیر مساجد ومراسمهای متعدد مذهبی بهره مند بوده اند . در اثر این سیاست مشترک احزاب ناسیونالیست کرد و جریانات مذهبی که خود از منافع مادی مشترک آنها ناشی می شود ، یک عقب گرد سیاسی – اجتماعی و فرهنگی قابل مشاهده به مردم کردستان عراق تحمیل شده . 

اما همانگونه که سر برآوردن  رژیم مذهبی جمهوری اسلامی در ایران و هم چنین به قدرت رسیدن احزاب ناسیونالیست در کردستان عراق در پرو بال دادن به این مرتجعین محلی نقش داشته است ، در مقابل هم تغییرات اجتماعی ریشه ای در این جوامع و عقب راندن اسلام سیاسی و جریانات عشیره ای ناسیونالیست می تواند شر این جریانات کپک زده را ار سر زندگی مردم کردستان کوتاه کند . 

سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی نقشی اساسی در منزوی کردن این جریانات مزاحم و پوسیده در کردستان خواهد داشت . 

همایون گدازگر 

۱۳ تیر ۱۴۰۰