مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر با همکاری امیر عسگری

تجمع کارگران کارخانه‌ی کیان‌تایر
کارگران کارخانه‌ی کیان‌تایر روز یکشنبه ۲۱ فروردین در اعتراض به اعلام تعطیلی شرکت، مقابل نهاد ریاست جمهوری واقع در در خیابان پاستور دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. در این تجمع شعارهایی علیه رییس کارخانه داده شده است. تجمع این کارگران با حضور شدید نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شد .به گفته‌ی شاهدان یگان ویژه به تجمع کارگران یورش برد و با خشونت سعی در پراکنده کردن کارگران خشمگین نمود و تا لحظه تنظیم این گزارش مسئولین دولتی هیچگونه پاسخگویی به این کارگران نداشته‌اند.
این کارگران اظهار داشتند که پس از تعطیلات عید به پرسنل اعلام شد که فعالین شرکت از روز ۲۰ فروردین آغاز خواهد شد اما روز بیستم نامه‌ای از طرف مدیر منابع انسانی شرکت درج شد که کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد. این امر موجب شد تا کارگران با خواست بازگشایی کارخانه و تعیین تکلیف شرکت امروز مقابل نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع بزنند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب
روز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ جمعی از کارکنان رسمی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارکنان خواستار تثبیت و تداوم نوبت‌کاری شیفت ۱۲ ساعته هستند. از زمان آغاز اپیدمی کرونا نوبت‌کاری این کارکنان به شیفت ۱۲ ساعته تغییر کرد و اکنون مدیریت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تغییر شیفت‌کاری به ۸ ساعته را اعلام کرده‌اند. کارکنان به این تصمیم جدید معترض هستند و خواهان تثبیت شیفت‌کاری فعلی هستند.

بلاتکلیفی کارگران بیکار شده شهرداری ایلام
پس از گذشت ۲۲ روز از اعلام پایان فعالیت پیمانکار بخش عمران شهرداری ایلام هنوز وضعیت نزدیک به ۹۰ کارگر بیکار شده این واحد خدمات شهری نامعلوم است به همین دلیل آنها بارها اعتراض برگزار کرده‌اند. کارگران بیکار شده در تشریح مشکلات خود گفتند: از سالها قبل تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری به عنوان کارگر واحد عمران (برای کارهای عمرانی و رفت روب شهر) مشغول به کار بوده‌ایم اما از زمان خاتمه قرارداد آخرین پیمانکار، وضعیت شغلی مشخصی نداریم و تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم مطالبات معوقه خود را از پیمانکار دریافت کنیم. در حال حاضر شهرداری با این بهانه که بعد از خروج پیمانکار قبلی، بدنبال قرارداد کار با پیمانکار جدید برای ادامه کار است، کارگران را در انتظار نگه داشته است.

اخراج ۲۳ نفر از کارگران معترض کشت و‌ صنعت لرستان
هفته گذشته کارگران مجتمع کشت و صنعت لرستان درپی اعلام مسئولان این شرکت مبنی بر اینکه امکان ادامه فعالیت کارگران منوط به انعقاد قرارداد با پیمانکاری خارج از مجموعه خواهد بود، طی تجمعاتی اعتراض خود را به این تصمیم نشان دادند. پس از آن و بنا بر اظهارات برخی کارگران، مسئولین مجتمع کشت و صنعت لرستان اسامی ۲۳ نفر متشکل از برخی کارگران معترض که تصویر حضور آنان در تجمعات در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، را با عنوان لیست «عدم جذب» به سایر کارگران معرفی کرده اند و طی اطلاعیه جداگانه ای به آنان هشدار داده اند چنانچه ظرف ۲۴ ساعت قرارداد با پیمانکار جدید را امضا نکنند، دیگر امکان حضور در شرکت را نخواهند داشت و در این صورت افراد دیگری جایگزین انها خواهند شد.

اعتراض پرستاران تامين اجتماعي به بي نتيجه ماندن مذاكرات بازنشستگي
اين پرستاران مي گويند طبق قانون، پرستاري جزو شغلهاي سخت و زيان آور است و بايد طبق قانون اين شغلها با آن برخورد شود و بر اساس بند ١ جزء ماده ٧٦ تامين اجتماعي پرستاران با سابقه ٢٠ سال متوالي و ٢٥ سال متناوب به ازاي هر سال سابقه بيمه، ١ ماه و نيم حق بيمه محاسبه و به آنها پرداخت شود و مي توانند در خواست مستمري بازنشستگي كنند. اما پرستاران مي گويند سازمان تامين اجتماعي از اجراي ماده ٧٦ سرباز مي زند. اين پرستاران سال گذشته نيز براي اجرايي شدن ماده ٧٦ تامين اجتماعي چند بار دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی رزیدنت‌های دندانپزشکی اصفهان
روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رزیدنت‌های دندانپزشکی اصفهان در اعتراض به عدم دریافت کمک هزینه تحصیلی برابر با رزیدنت‌های پزشکی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی فعالین محیط زیست برای حمایت از میانکاله
شماری از فعالان محیط زیست، روز شنبه بیست فروردین ماه، مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط‌ زیست در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان با در دست داشتن نوشته‌هایی، نسبت به اهمال مسئولان در حفاظت از مراتع و جنگل‌های میانکاله و اجرای پروژه‌ پتروشیمی در این منطقه اعتراض کردند. علیرغم مخالفت‌های گسترده فعالین محیط‌ زیست، مسئولان ضمن موافقت با تاسیس مجتمع پتروشیمی در میانکاله، کمر به نابودی منابع طبیعی و اکوسیستم این منطقه بسته‌اند.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان
روز دوشنبه ۲۲ فروردین، کشاورزان حقابه‌دار اصفهان جهت مطالبات خود در مقابل استانداری اصفهان برای گرفتن حقابه قانونی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. آنها می‌گفتند، ۲۰سال است که آب رودخانه زاینده رود را به غارت برده‌اند.

– اجتماعات بازنشستگان
تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در چندین شهر از جمله قزوین، کرمانشاه، اصفهان، اراک، اهواز، ایلام، رشت، کرمان و تبریز مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استانها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران نیز همزمان با شهرهای دیگر مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند و نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. این بازنشستگان خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری سال جدید و اجرای کامل همسان‌سازی می‌باشند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات مقابل ساختمان ستاد اجرای فرمان خمینی
روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین بازنشستگان شرکت مخابرات ایران مطابق فراخوان از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان ستاد اجرای فرمان خمینی در تهران دست به تجمع زدند. این تجمع مورد هجوم نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفت و طبق اظهارات بازنشستگان تعدادی نیز دستگیر شده‌اند. شرکت مخابرات ایران تحت مالکیت ستاد اجرایی فرمان خمینی و سپاه است و بازنشستگان پس از چندین نوبت تجمع مقابل ساختمان شرکت، امروز مقابل ساختمان ستاد اجرایی که از مالکان است دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کانون‌های بازنشستگانی صنعت نفت در سراسر کشور
روز ۲۳ فروردین ماه جمع‌هایی از بازنشستگان صنعت نفت در مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز، کرج و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان صنعت نفت که در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و پایین بودن میزان مستمری دریافتی، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، خواهان اجرای طرح همسان‌سازی در مورد بازنشستگان صنعت نفت شدند.

– بازداشتها و زندانیان

احضار و پرونده‌سازی امنیتی برای محمود بهشتی لنگرودی
طی ابلاغیه‌ الکترونیکی که برای وکیل محمود بهشتی لنگرودی نائب رئیس کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ارسال شده است، وی قرار است روز شنبه ۲۷ فروردین به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» در شعبه ۱۰۱ (کیفری۲) دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود محاکمه می شود.

بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به اجرای حکم دو تن از اعضای کانون
در ماه‌های اخير، حکومت موج جدیدی از آزار و احضار و به بند کشیدن فعالان صنفی را به راه انداخته است. بسیاری از نویسندگان، معلمان، فعالان زنان و کارگری به زندان احضار شده‌اند یا ابلاغیه‌هایی برای وثیقه‌گذاران آنان ارسال شده است. دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده نیز ماه گذشته در مراسمی در کرج بازداشت شدند و بلافاصله حکم زندان پیشین آنان اجرا شد.

علیرضا ثقفی خراسانی، نویسنده، مترجم، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران و هاله صفرزاده، نویسنده، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در پارک جهان‌نمای‌ کرج بازداشت و پس از ۱۶ روز حبس به قید کفالت آزاد شدند. چند ماه بعد، دادگاه هر یک از آنها را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید و به اجرای احکام فرستاده شد. ثقفی و صفرزاده از معرفی خود به زندان اوین در تاریخ مقرر سر باز زدند، اما پس از بازداشت در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در کرج، برای اجرای حکم پیشین‌شان به زندان کچویی منتقل شدند.

کانون نویسندگان ایران ضمن محکوم کردن سرکوب مداوم فعالان مدنی و سیاسی که همچون همیشه با فشار بر خانواده‌ها و نزدیکان آنان همراه است، خواهان لغو فوری حکم‌های صادر شده برای ثقفی و صفرزاده و آزادی بی‌ قید‌وشرط همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.
کانون نویسندگان ایران

درخواست کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری از سازمان جهانی کار برای آزادی نمایندگان کانون مدافعان حقوق کارگر در ایران
۱۷ فروردین ۱۴۰۱: دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه جهانی کارگری درخواست نامه‌اش با ذکر موارد نقض حقوق کارگری نمایندگان کانون مدافعان حقوق کارگر خواهان مداخله فوری دبیرکل سازمان جهانی کار برای آزادی فوری و بی قید و شرط هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی از حکومت ایران است.در این درخواست نامه اعلام شده است که خانم صفرزاده و آقای ثقفی در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۹۸ به اتهام واهی «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی و دیگران در یک تجمع خصوصی در محل کار آقای ثقفی بازداشت شدند. در حالی که دیگر فعالان در همان روز آزاد شدند، هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی همچنان در یکی از خشن ترین زندان های ایران (کچویی) جاییکه زندانیان به دلیل جرایم سنگین جنایی در حبس هستند به سر می برند. کنفدراسیون یادآور می‌شود که کمیته آزادی تشکل‌ها و کمیته کاربرد استانداردها بارها توجه حکومت ایران را به عدم رعایت حقوق اساسی و کنوانسیون‌های اصلی سازمان بین‌المللی کار جلب کرده‌اند. کنفدراسیون درخواست مداخله عاجل از سازمان جهانی کار را اعلام داشته و خواسته تا از حکومت ایران بخواهند، هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی فورا و بدون قید و شرط را آزاد کند، هرگونه اموال مصادره شده آنها را بازگرداند، و همه اتهامات علیه آنها را لغو کند و از هرگونه دستگیری، آزار و اذیت و ارعاب بیشتر دست بردارد.

نامه‌ فدراسیون ملی آموزش و فرهنگ فرانسه به‌ وزیر خارجه در رابطه با زندانی کردن آقای ثقفی و هاله صفرزاده
آقای وزیر امور خارجه:
ژان ایو لودریان (Jean – Yves Le Drian) ریاست فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری فرانسه خبردار شد که سه معلم در ایران دستگیر شده‌اند. هاله صفرزاده و علی‌رضا ثقفی دستگیر و رسول بداقی احضار شده‌اند. بداقی هفت سال در زندان بوده است و اسماعیل عبدی سال‌هاست که زندانی‌ست. نیروهای امنیتی چند معلم دیگر را احضار کرده‌اند. اقدامات سرکوب‌گرانه اخیر در حالی صورت می‌گیرند که جنبش معلمان ایران چندین روز اعتراضی را برای افزایش حقوق و بازنشستگی‌ها سازماندهی و سندیکای ما از آن پشتیبانی کرد. ماموران امنیتی با فرا رسیدن اول ماه مه و دوم ماه مه که در ایران روز معلم است دست به این اقدامات می‌زنند. چگونه می‌توان پذیرفت که این اقدامات برای ساکت کردن معلمان و علیه آزادی بیان نیست؟ فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری (FNEC FP – FO) که عمیقاً به آزادی‌های اساسی، دمکراتیک و سندیکایی پایبند است جرم‌انگاری سندیکالیسم را محکوم می‌کند. فدراسیون نگران معلمان دستگیر و احضارشده در ایران است و مخالف هرگونه اقدامی‌ست که ابراز عقیده را برنمی‌تابد. ما از شما می‌خواهیم تا دست به ابتکار بزنید و به مقامات ایران بگویید که از تعقیب فعالان سندیکایی و سیاسی دست بردارند.آقای وزیر، احترامات ما را بپذیرید.
کلمان پوله (Clément Poullet)
دبیر اول فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری (FNEC FP – FO)

محاکمه رادا مردانی
رادامردانی دوشنبه ۲۲ فروردین به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۰۱ دادگاه نور آباد لرستان محاکمه شد. مردانی پیش از این با همین اتهام در کرج محاکمه و منع تعقیب گرفته است.

احضار صلاح آزادی از فعالین صنفی مریوان
روز پنج شنبه ۱۸ فروردین آقای آزادی به پلیس فتا شهرستان مریوان احضار و ضمن بازجویی گوشی ایشان ضبط گردید. متعاقبا در اقدامی سریع از سوی پلیس، پرونده به شعبه یک بازپرسی ارجاع و اتهامات ناروایی به ایشان منتسب گردیده است.

شاپور احسانی‌راد به مرخصی درمانی آمد
روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شاپور احسانی‌راد تحت عنوان مرخصی درمانی و با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ خارج شد. شاپور احسانی‌راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران مدت زیادی است که از بیماری چشم و کمر رنج میبرد و مسئولین زندان نه برای درمان وی اقدام جدی صورت دادند و نه با مرخصی او موافقت میکردند که نهایتاً با پیگیری‌های فراوان و پس از موافقت با اعطای مرخصی درمانی از زندان آزاد شد.

جانباختن یک کارگر ساختمانی در مریوان
روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ یک کارگر ساختمانی به نام ولی ازغ اهل روستای بلبر و دارای دو فرزند به دلیل سقوط از ارتفاع حین انجام کار در میدان پیشمرگه شهر مریوان جان خود را از دست داده است. ما ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت ولی ازغ بە بازماندگان او بویژە همسر و فرزندانش تسلیت می گوییم.