مقالات

مسئله قطعی های مکرر برق جواب کوبیدن نظام است سیاوش دانشور

قطعی های سابق و رایج برق اخیراً سرعت عجیبی یافته و قطع چهار الی هشت ساعته برق، ضررهای مالی و جانی و مشکلات فراوانی برای مردم در خانه و محل کار و بیمارستان ببار آورده است. وضعیت غیرقابل تحمل شده و تنها در روز دوشنبه ١٤ تیرماه، اجتماعات و اعتراضات به قطع مکرر و طولانی برق در شهرها و شهرستانها اوج گرفت. بندرگز، جویبار، فریدون کنار، اسلام شهر، حسن آباد فشافویه، بهنمیری (مازندران)، کازرون، پاکدشت، قائمشهر، شهرری، بابل، بابلسر و شهرخمام (گیلان) از جمله مراکز تجمع و اعتراض و در مواردی اشغال اداره برق توسط معترضان بودند.

قطعی برق هیچ توجیهی ندارد، برق وارداتی و یا تحریم نیست، برق به وفور از جمله به عراق صادر می شود، یعنی تولید و تامین نیاز داخلی با مشکل جدی نباید روبرو باشد. درعین حال میزان نجومی و صدها برابر نیازهای یومیه مردم، برق برای استخراج بیت کوین (مزارع استخراج رمز ارز) استفاده می شود. شبکه بیت کوین در ایران بدون تردید تحت نظر افراد بالای نظام و سپاه اداره میشود. گسترش بشدت مشکوک اماکن “مجاز” و “غیر مجاز” بیت کوین، از یک پروژه مالی حکومت سخن میگوید. این یک منبع و عامل اصلی قطع مکرر و طولانی برق است و دولت و وزارت نیرو مسئول مستقیم تمام صدمات و مشکلات ناشی از آن است. در واقع حکومت برق فروشی را هم حاضر نیست به مردم بدهد و آنجا هم که به قیمت گران میدهد، باز مردم را آزار میدهد و باز جیب شان را می زند.

نان گران شد، آب آشامیدنی و سالم یافت نمی شود، اصلا آب نیست، جنگ آب هم پشت در است، و حال قطعی های طولانی و مکرر برق! اینها البته مشکلات مناطق مُرفه و بالای شهر و مناطق ویژه پولدارها نیست، سهل است، چه بسا خبر آن هم به گوششان نمی خورد. این عمدتاً درد مردم عادی و مناطق محروم و پائین شهری است. جواب این وضع کوبیدن نظام فقر و گرانی و بیکاری و بیماری است. الان مشخصه جامعه ایران نفرت از حکومت و خشم وسیع از وضع موجود است. بالائی ها نیزه هایشان را تیز می کنند و پائینی ها برای نبرد دندان قروچه می کنند. این همه مشقت، نه فقط استیصال و محافظه کاری و ترس از مشت آهنین ببار نیاروده، بلکه جِرمی گسترده و انفجاری از خشم و اعتراض را ایجاد کرده است. جامعه ایران پیچیده و بسیار چند وجهی است، اما دیدن این خشمی که آماده فریاد شدن و حمله به حکومت است، سخت نیست. مشکل برق و یا اضافه شدن برق به مشکلات، جوابی جز جاری شدن این خشم وسیع ندارد. این خشم بناگزیر در ابعاد گسترده و سراسری جاری می شود و اینبار باید بانی کلیه مشقات کنونی را بر زمین بکوبد.

گسترش اعتراض توده ای برای دفاع از حق زندگی و تسهیلات شهری و بهداشتی، برای آزادی و برابری و رفاه، بهترین حمایت از اعتصاب گسترده کارگران صنایع نفت نیز هست. اعتصاب کارگری به اعتراض توده ای امکان میدهد و اعتراض توده ای اعتصاب کارگری را در موقعیت بهتری قرار میدهد.

٧ جولای ٢٠٢١