مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراض کارگران شرکت نفت فلات قاره در لاوان
روز جمعه ۲۴ فروردین کارگران رسمی عملیاتی شاغل در شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت های مختلف نفتی تجمع میکنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و مدیران فاسد و نالایق، حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی.

اعتصاب و تجمع کارگران معدن زغال سنگ نگین
“با نان خشک اینجا سر می‌کنیم… اما این دیگه آخرشه…”. این صدای یکی از کارگران معدن زغال سنگ نگین در طبس استان خراسان جنوبی است. کارگرانی که از عدم پرداخت حقوق معوقه‌شان به تنگ آمده‌اند و پس از مدت‌ها نامه ‌نگاری در اعتراض به وضعیت بد معیشتی‌شان و عدم پاسخگویی به مطالباتشان، روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، دست از کار کشیدند و تجمع کردند. کارگران معدن، که در یکی از سخت‌ ترین مشاغل موجود کار می‌کنند، نه تنها در تمامی معادن حقوق کمی دریافت می‌کنند بلکه قراردادی شدن اغلب کارگران و نبود ایمنی در کار جدی‌ترین مشکلاتی است که این کارگران با آن دست به گریبان هستند.

تجمع اعتراضی کارگران راه آهن ناحیه اراک
دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ کارگران راه آهن ناحیه اراک در اعتراض به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت بد شغلی در میدان راه آهن مقابل اداره کل تجمع اعتراضی برپا نمودند. این تجمع کارگران، طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و اعتصابات ادامه خواهد داشت.

تجمع کارگران اخراجی فولاد در اهواز
روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، کارگران اخراج شده گروه ملی صنعتی فولاد و تعدادی از کارگرانی که به اجبار و تحت عنوان مامور به خدمت از محل کار خود به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شده اند، مقابل ورودی شرکت دست به تحصن زدند. خواسته این کارگران، بازگشت به کار همه کارگران اخراجی و بازگشت به محیط شرکت برای کارگران تبعید شده است. هجدهم فروردین و در جریان تحصن قبلی کارگران اخراج شده، عوامل و نیروهای امنیتی حراست به کارگران معترض یورش برده و مانع از ادامه اعتراض آنها شدند. کارگران معترض اعلام کرده اند در صورت عدم لغو احکام اخراج و تبعید از محل کارشان، در تهران و مقابل مدیریت بانک ملی ایران دست به اعتراض خواهند زد.

تجمع کشاورزان شرق اصفهان در سد آبشار
روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه، کشاورزان شرق اصفهان به دنبال وعده‌ی مسئولین استان برای بازگشایی زاینده‌رود و تخصیص حق‌آبه‌ کشاورزان و محیط زیست، با تراکتورهای خود در کنار سد آبشار دست به تجمع زدند و در انتظار بازگشایی زاینده‌ رود هستند. روز دوشنبه ۲۷ فروردین نیز همزمان با تجمع اعتراضی در میدان خوراسگان، کشاورزان در شرق و غرب اصفهان نیز تراکتورها شان را به خط کرده اند.

تجمع رانندگان خودرو‌های سنگین شهری مقابل شرکت نفت زاهدان
روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، رانندگان ناوگان خودرو‌های سنگین درون شهری در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و عمده مشکلات آنها در خصوص سوی مدیریت مسئولین شرکت نفت در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. به گفته یکی از رانندگان: “سهمیه سوخت خودرو‌های سنگین از ۴۵۰۰ هزار لیتر به زیر هزار لیتر در ماه کاهش پیدا کرده و این سهمیه کفاف ۵ روز کار را نمیدهد و عدم پاسخگوی مسئولین مربوطه مقابل شرکت نفت شهر زاهدان تجمع برگزار کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده‌اند”. گفتنی است، روزهای ١٢ و ۱۹ فروردین ماه نیز رانندگان کامیون‌های کمپرسی زابل نسبت به کاهش سهمیه سوخت، در مقابل شرکت نفت شهر خود تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی شوش، اهواز و اراکً در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین‌اجتماعی این شهرستانها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، اهواز، البرز و تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان در اهواز
روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

اعتصاب غذای سراسری در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران
سه‌شنبه ۲۸ فروردیندانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به پایین بودن کیفیت غذا و مشکلات صنفی دست به اعتصاب غذا زدند. پسران دانشجو دانشگاه امیرکبیر در حرکت اعتراضی سینی های غذای خود را از سلف ترنج کنار یکدیگر بر روی زمین چیدند و همزمان دانشجویان دختر نیز از سلف دختران همین اقدام را انجام دادند! همزمان نیروهای حراست پسران به سرپرستی مزدور محمد مسیبی چناربن و نیروهای حراست دختران به سرپرستی مزدور بهتاج آزاده در مسیر منتهی به سلف دانشجویان امیرکبیر مستقر شدند و با دوربین‌های تلفن همراه خود اقدام به فیلم برداری از چهره دانشجویان کردند!

مرگ یک کارگر پرچم زن در برخورد با خودرو نیسان
یک کارگر “پرچم زن” در محور جاده‌ای رضوانشهر به روستای “پونل” در محدوده روستای “اردجان” هنگامی که به خودروهای عبوری این محور به مسدود بودنِ قسمتی از مسیر پیش رو را به دلیل تعمیر و نگهداری تیرک‌های برق هشدار می‌داد؛ با یک خودروی نیسان برخورد کرد و بعد از انتقال به بیمارستان در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. این حادثه در حالی رخ داده که همه علائم و موانع هشدار دهنده قبل از شروع عملیات راهداری در موقعیت قرار داده شده بود اما متاسفانه برخی رانندگان با مشاهده علائم اخطاری برای کاهش سرعت بی‌توجهی نشان می‌دهند. کارگر فوت شده از کارگران پیمانکاری بخش خصوصی طرف قرارداد با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده گیلان بوده است.

جان باختن یک کارگر در کارگاه سنگ‌شکن در زاهدان
روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، در کارگاه سنگ شکن در دو کیلومتری شهر زاهدان یک کارگر زیر آور سنگ‌ها جان خود را از دست داد. هویت این شهروند، “عبدالرحمن شاهوزهی”، ۲۴ ساله، فرزند سجاد، متاهل و اهل زاهدان عنوان شده است. این حادثه بر اثر شکسته شدن دستگاه انتقال سنگ و ریزش سنگ‌ها بر محدوده پایین دستگاه رخ دادده و عبدالرحمان که در حال کار بوده زیر آور سنگ‌ها قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.

پیدا شدن جسد ۳ کارگر راه آهن در سیلاب “کارواندر”
پیکر سه مفقودی که ناپدید شده بودند، حدودا ۵ کیلومتر پایین‌تر از محل حادثه یافت شدند و تلاش برای پیدا کردن نفر چهارم از سوی امدادگران و مردم محلی همچنان ادامه دارد. هویت این سه کارگر که گفته می‌شود از مهندسین راهسازی راه آهن بودند، “احسان نظری، محمدرضا ریحانی و منصور دلیری” اعلام شده است که همگی ساکن رفسنجان هستند. به دنبال وقوع سیلاب بر اثر بارندگی‌هایی که در عصر روز یکشنبه هفته جاری در منطقه کارواندر شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان رخ داد، ۴ کارگر راه‌سازی که با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند در رودخانه دامن دچار حادثه سیلاب شدند.

قتل یک کولبر دیگر توسط نیروهای مرزبانی
ماموران حکومتی یک کولبر نوجوان ۲۰ ساله با هویت مهرداد عبدالله‌زاده فرزند عثمان اهل روستای مارغان از توابع سردشت را در مرز بین ایران با اقلیم کردستان شنبه ۲۵ فروردین بین ساعت ۱۱-۱۲ شب با شلیک گلوله به قتل رساندند.

عباس دریس همچنان در خطر اعدام
فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس نوشت: “متاسفانه موکلم ‎عباس دریس مشمول عفو قرار نگرفته است و هنوز در خطر اعدام قرار دارد”. عباس دریس؛ در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر بازداشت و به “محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی” متهم شد. از سوئی دیگر، می‌گویند که عباس تنها شاهد کشتار نیزارهای ماهشهر است. روایتی خونین در جریان اعتراضات ۹۸، در همان روزها که اعتراضات در بسیاری از شهرها در جریان بود، در ماهشهر از روز ۲۴ آبان اعتراضات به گرانی بنزین شروع شد، اما حجم سرکوب‌ها در روز ۲۷ آبان به اوج خود رسید.

بازداشت شبانه سلمان الفتی
نهادهای امنیتی، شامگاه جمعه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با یورش به منزل شخصی سلمان الفتی معلم اهل شهرستان گیلان‌غرب، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

زندان لاکان؛ پنجمین ماه بازداشت و بلاتکلیفی شریفه محمدی
شریفه محمدی، فعال کارگری پنجمین ماه بازداشت خود را با بلاتکلیفی کامل در زندان لاکان رشت سپری می‌کند. این فعال کارگری، بعد از سه ماه و چهار روز بازداشت، برای نخستین بار توانست با همسر و فرزند خود ملاقات حضوری داشته باشد. پیشتر، سیروس فتحی همسر شریفه محمدی با انتشار مطلبی نوشت که همسرش به هواداری “یکی از احزاب سیاسی که هیچ باوری به فعالیت‌های این جریان نداشته” متهم و تحت شکنجه قرار گرفته است. این فعال کارگری پیشتر در تاریخ چهاردهم آذر ماه ١٤٠٢، با یورش ماموران اداره اطلاعات به منزل شخصی وی و بدون ارائه برگه قضایی بازداشت شد. شریفه محمدی روز نهم دی ماه سال گذشته از زندان لاکان به زندان مرکزی سنندج انتقال یافت و چندی بعد، بار دیگر به زندان لاکان بازگردانده شد.

مخالفت با آزادی رضا اقدسی با وجود ناشنوایی و مشکلات عصبی
رضا اقدسی، کارگر اخراجی ایران‌خودرو، باوجود ابتلا به بیماری‌های متعدد کماکان در زندان اوین تحمل حبس می‌کند و سازمان پزشکی قانونی بدون تشکیل جلسه و معاینه پزشکی با درخواست عدم توانایی تحمل کیفر او مخالفت کرده است. رضااقدسی در آبان۱۴۰۲، پس از حضور در شعبه سوم دادسرای اوین بازداشت شد. او در آذر سال گذشته، توسط بیدادگاه انقلاب تهران به ریاست جانی افشاری برای اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس و در خصوص اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به سه سال و هفت ماه حبس محکوم شد. این فعال کارگری پیشتر و به دنبال اخراج از محل کارش و عود کردن مشکلات دو فرزند بیمار، دچار حملات عصبی می‌شود. ناشنوایی در کنار این حملات وضعیتش را در زندان اوین خطرناک کرده است.