مقالات

گزارشی از اعتراض علیه عاشورای جمهوری اسلامی در تورنتو علیه طالبانها در تهران و کابل

پنجشنبه ۱۹ اگوست به فراخوان تشکیلات کانادا حزب حکمتیست و تعدادی دیگر از احزاب و سازمانها، تظاهراتی علیه رژه و مراسم عاشورا در تورنتو برگزار گردید.

امسال ششمین سالیست که عوامل جمهوری اسلامی و وابستگان آن مناسک اسلامیشان را به خیابانهای تورنتو کشاندند و ما در این سالها در تقابل با این حرکت مزدوران رژیم اعتراض و تظاهرات کردیم. سالهای اول دسته سینه زنی شان از میدان ملسمن و طول خیابان یانگ و در آخر به پلازای ایرانیان و محوطه پشت پلازا ختم می شد. در سالهای مبارزه ما کمونیستها با این اسلامیون مرتجع، دسته سینه زنی شان از خیابان اصلی یانگ به خیابانهای فرعی منتقل شد و هر سال تعدادشان کمتر شد. امسال پلیس به ۱۰۰ نفر از آنان اجازه مراسم داد. اما وقتی پلیس از وجود ما و تظاهرات ما مطلع شد، از نیمه های راه و احتمالا بخاطر احتمال درگیری و غیر قابل کنترل بودن اعتراض با وجود کرونا، سینه زنان را به یک کلیسا در بین راه کشاندند و خواستند که همانجا مراسمشان را پایان دهند.

در پلازای ایرانیان ۴ ساعت کمونیستها به سخنرانی و شعار سر دادن علیه رژیم اسلامی پرداختند. همینطور علیه مغازه دار مزدوری که روبروی تظاهرات ما هر سال روز عاشورا آش نذری پخش میکرد، شعارهای کوبنده و افشاگرانه سر دادند.

در این تظاهرات رفقا فخری جواهری و احمد بابایی از کادرهای حزب سخنرانی کردند. فخری جواهری در صحبتهایش تاکید کرد که ما برای اعتراض به رژه طالبانها و مراسم عاشورا در تورنتو و آوردن مراسم خصوصی و امر شخصی مذهبی به توی خیابان و یک محل عمومی اعتراض میکنیم.

مسله مهمتر اینست که جلو چشم ما، جلو چشم جهان، یک جامعه رو، جامعه افغانستان رو دولتها با یک معامله کثیف به طالبان تحویل دادند. همانطور که مردم ایران دارند جمهوری اسلامی را سرنگون میکنند، مردم افغانستان باید علیه حکومت طالبان نیروهای مقاومت سازمان دهند و حکومت طالبان را سرنگون کنند و کوچکترین امیدی به دولتها نتیجه اش حکومت طالبانها، جمهوری اسلامی ایران و عراق است. دولتهایی که حتی مرزهای خود را بر روی انسانهایی که از دست جنایتکاران و تروریست های طالبان قصد فرار داشتند را بستند. کانادا جایی شده برای جنایتکاران و قاتلین و دزدان و اختلاسگران و همچنین با قانون نسبیت فرهنگی کانادا اجازه میدهند که مناسک متحجر اسلامیشان را به خیابان بیاورند. ولی با سرنگونی جمهوری اسلامی همه ی پولهای دزدیده شده از مردم ایران رو از حلقومشان در میاوریم و قاتلین و جنایتکاران را محاکمه خواهیم کرد.

همچنین رفیق احمد بابایی از جمله خطاب به مردم افغانستان گفت: میدانم داغدیده هستید، حمله کردند، کشتند، کودکان دوازده ساله تان را به نکاح جهادیون اسلامی در آوردند. دولتهای غربی به همین آسانی مردم رو به بهای ارزان میفروشند. دولتهای غربی هزینه میکنند، بودجه میزارند، این تروریستها را پرورش میدهند، بعد افسارشون رو ول میکنند که بیافتند به جان مردم. با سیاست نسبیت فرهنگی مدارس مذهبی درست میکنند و کودکان رو برای کشتار و جنایت آموزش میدهند. ترودو گفته: “من حکومت طالبان رو به رسمیت نمیشناسم”. نشد آقای ترودو، نشد! چرا مدارس مذهبی و مساجد رو جمع نمیکنی؟ چرا اوباشان جمهوری اسلامی رو جمع نمیکنی؟

مردم افغانستان! آزادیخواهان و مردم ایران با شما هستند. مراکز کارگری، دانشجو و پیر و جوان از شما حمایت کردند. اگر حکومت در ایران دست کارگران و زحمتکشان بود، محال بود که اجازه بدهند که این جنایتکاران حبه دخترانتون تجاوز کنند. ما مردم ایران داریم حکومت اسلامی رو از بین میبریم، شما هم در افغانستان همپای ما طالبان رو از بین ببرید. و در پایان تاکید کرد که رژیم پولی را که باید صرف تهیه واکسن برای انسانهایی که مثل برگ خزان میریزند کند، آنرا صرف این مراسمهای عقبمانده میکند.

اعتراض امسال کمونیستها و آزادیخواهان تورنتو باعث شد که عوامل جمهوری اسلامی نتوانند در همان مقیاس صد نفره و خیابانهای فرعی هم ابراز وجود کنند. این یک تو دهنی دیگر به آنها بود. دست همه شرکت کنندگان را بگرمی میفشاریم.

تشکیلات کانادا حزب کمونیست کارگری- حکمتیست
٢٠ اوت ٢٠٢١