مقالات

حجاب شیشه عمر جمهوری اسلامی!

جمهوری اسلامی در طی ۴۴ سال سرکوب و تحقیر و ترفندهای غیر قابل تصور، موفق نشد حجاب اسلامی را بعنوان پوشش به زنان تحمیل کند. زنان علیرغم برسرکردن روسری هرگزاستانداردهای مورد نظر حکومت را رعایت نکردند، هرگز خود را در کفن سیاهی که انتخاب حاکمان و دست اندرکاران حکومتی بود نپوشاندند. خیل آخوند و امامان جمعه هر آنچه که به ذهن بیمار ومتعفنشان میرسید علیه زنان “بد حجاب- بی حجاب” بکار بردند اما آنها همچنان راه خود را رفتند. دو مسیر موازی مابین زنان و حکومت که هرگز در هیچ جا به هم گره نخورد. ازچاقو و پونز و تیزبر تا اسید و جریمه و توهین و زندان هر آنچه که در توان داشتند برای به زانو درآوردن زنان بکار بردند نه تنها نتیجه نداشت بلکه عرصه این جنگ هرروزگسترده تر میشد. همزمان با خیزش انقلابی در شهریور ۱۴۰۱ زنان پیشقراول دراعتراضات دراولین فرصت وامکانی که بدست آمد حجاب را به آتش کشیدند و شیشه عمر حکومت اولین ضربه کاری را درهمان روزهای اول خیزش خورد.

دراکثر شهرها زنانی که حجاب از سر برداشته بودند با شوقی بیسابقه رقصیدند و پیروزی بر حاکمان را با رقص و شادی و لگد مال کردن حجاب جشن گرفتند. این تازه شروع انفجار آتشفشان خشمی بود که ۴۴ سال تحقیر و توهین و بیحقوقی و سلب اختیاراز زنان را در خود داشت. همراهی وهمسویی مردانی که در اعتراضات از آتش زدن حجاب حمایت کردند نشان داد همه آموزه های ضد زن جمهوری اسلامی و“فرهنگ سازی” ۴۴ ساله علیه زنان، علیه آزادی و برابری مشتی اراجیف است که در اولین مصاف و رویارویی به ضد خود تبدیل شد. درایام نوروز حضور زنان در معابرواماکن عمومی با لباسهایی که انتخاب خودشان بود چهره شهرها را به یکباره عوض کرد. رنگ‌های شاد و زنده لباسها برخیابان‌ها حاکم شد وشادی برچهره زنان چنان آشکارا خودنمایی میکرد که حاکمیت تاب نیاورد.

اعلام جنگ مجدد جمهوری اسلامی علیه زنان بعد از سکوتی که در یکی دو ماه گذشته بر اعتراضات خیابانی حاکم شد، مجددا اوج گرفته. با سخنرانی خامنه ای و بکار گماردن رادان یکی از وحشی ترین و بدنام ترین چهره های نظامی در حکومت نبرد مابین زنان وجمهوری اسلامی یکبار دیگراوج گرفت. با صدور اعلامیه وزارت کشور و نامه های ردوبدل شده مابین قوه قضایی و مجلس و بقیه ارگانهای سرکوب در حکومت روشن شد بقا و حیات جمهوری اسلامی به روسری زنان گره خورده. کل دستگاه حاکمیت با همه ادعای اقتدار وشکست ناپذیری بکار افتاد تا دوباره زنان را سرکوب کنند. لمپنهای مزدبگیرشان را روانه خیابان‌ها کردند و اعلام کردند جریمه نقدی تا ۳ میلیارد تومان در انتظار زنان بی حجاب است. تهدید میکنند زنان بی حجاب خدماتی را که نیاز دارند نخواهند گرفت، میگویند هرمکانی که زنان بی حجاب را پذیرا باشد تعطیل میشود صاحب مکان را نیز جریمه خواهند کرد. در فرودگاه بشرط رعایت حجاب به زنان خدمات پرواز داده می‌شود! حاکم کردن یک سیستم آپارتاید نه فقط بر اساس جنسیت بلکه بر اساس حضورو وجود انسانهای آزاده بنیاد نهاد شده رامیخواهند برجامعه تحمیل کنند!
و همه این دست و پا زدنها و کف چرانی ها نه از سر قدرت که در نهایت ضعف و حقارت و بی افقی است که در میان همه اقشار حکومتی به وضوح خود را نشان میدهد. سراسیمگی خامنه ای در اثبات اینکه حجاب قانون است و باید رعایت شود، حجاب از اصول دین است باید رعایت شود تا استیصال قالیباف و درخواست از قوه قضاییه برای تسهیل برخورد به بیحجابی تا بکارگماردن”رادان” همراه با گسیل جمعی لمپن افسارگسیخته و آتش به اختیار،همگی نشان ازیک واقعیت دارد جمهوری اسلامی درمقابل مصافی قرارگرفته که
در طی 44 سال گذشته بیسابقه بوده است.

در طی این سالها در ظاهر حرف و ادعای جمهوری اسلامی این بود که حجاب انتخاب زنان است، فاطمه الگوی زنان است و عفاف وحجاب سنگری در مقابل “دشمن های” خیالی که قصد حمله فرهنگی به ارزش های اسلامی را دارند، امروز اما ناچار شده اند آشکارا ودر روز روشن با هر چه در توان دارند در مقابل یک جامعه به پا خاسته بایستند و با تهدید و ارعاب روسری را بر سر زنان برگردانند. اماچه خیال باطلی!
آنچه که وضعیت امروز و روند اتفاقات نشان میدهد زنان قصد تسلیم شدن ندارند، نه زنان و نه مردانی که همراه و همسو با زنان ایستاده اند بنظر نمیرسد حاضر به یک قدم عقب نشینی باشند. در امکان عمومی آمران به معروف را وادار به عقب نشینی میکنند و برای تنبیه شان، دیگران به حمایت حجاب از سر برمیدارند. هر چه حلقه فشار و تضییق تنگتر می‌شود شهامت و پافشاری زنان بر عدم رعایت حجاب بیشتر می‌شود. جمهوری اسلامی در بازپسگیری سنگرهای از دست رفته پس از خیزش انقلابی اخیر ناتوان تر و مستاصل تر از هر زمانی است. خیزش انقلابی شهریور دو خصیصه بسیار متمایز نسبت به اعتراضات سالهای گذشته داشت، پیشقراولی و نقش زنان در رهبری اعتراضات در همه عرصه ها و ضدیت معترضین و انقلابیون حاضر در خیابان با سنتها و قوانین مذهبی اسلامی که حکومت مدام بر لایتغیر بودن آنها پافشاری میکرد. شکستن این دو سد دستاورد بزرگ خیزشی است که تابوهای تاکنونی را پوچ و بی اعتبار اعلام کرده و با صلابت نسلی که تصمیم ندارد زیر بار نابرابری و بیحقوقی و سرکوب برود “قوانینی“ زیر پا نهاده شده که جمهوری اسلامی را با شوک غیر قابل تصوری روبرو ساخته. امروز تقابل مابین زنانی که حجاب را دور انداخته اند و حکومت ناتوان در مقابل این زنان به جایی رسیده که امثال معصومه ابتکار هم از نکوهش اجبار در حجاب وعدم خشونت در مقابل بیحجابی سخن می گویند!

سالهاست ما کمونیستهای ماگزیمالیست میگوییم حجاب تنها یک تکه پارچه بی ضرر نیست، حجاب الگوی اسلام و نشان جمهوری اسلامی و بیحقوقی زنان است. سالهاست ما میگوییم جمهوری اسلامی وصله ناجوری بر تن جامعه ای است که کمترین ارزشی برای سنتهای۱۴۰۰ ساله دینی قائل نیست، سالهاست میگوییم حجاب نشان آپارتاید جنسی علیه استقلال و موجودیت زنان است و امروز ثابت شد حق با ما بود. حجاب شیشه عمر جمهوری اسلامی است که توسط زنان معترض و برابری طلب ترک بسیار بزرگی برداشته که مطلقا قابل مرمت نیست. امروز بعد از اعلام جنگ یک حکومت مدعی اقتدارعلیه زنان بدون حجاب روشن شد حجاب یکی از مهم‌ترین پایه های این حکومت است که قیام علیه آن هزینه بردار است. این مصاف بزرگ مابین باور به آزادی و اصرار بر عقب ماندگی، ارتجاع و تحقیر و بیحقوقی مصافی به پهناوری جامعه است که بعد از ۴۴ سال سرکوب و آزار و شکنجه امروز هر گوشه و کنارش یک نه بزرگ به کلیت حاکمیتی است که دیگر نه ابهت پوشالی قبل را دارد و نه قلعه قدرتمندی که از آنجا دستور کشتار و قلع و قمع بدهد. آنچه امروز میبینم استیصال ودستپاچگی صاحبان قدرت است و خنده و شادمانی آنهایی که از اعماق به رو آمده اند. حکومتی که از سر عجز و ناتوانی و با کمال بیشرمی به مدارس دخترانه گاز شیمیایی پمپاژ میکند و برای حجاب جریمه ۳ میلیاردی تعیین میکند و هر سه قوه و رهبرش در تلاشند تا با بی حجابی مقابله کنند. اما دیگر قادر به مقاومت و ایستادگی در مقابل عزم و اراده زنان و مردانی نیستند که بعد هر حمله و سرکوب به شکل وشیوه دیگری به میدان میایند و قدرت حکومتی را آشکارا به سخره میگیرند. افسانه پاسداری از هویت مقدس زن مسلمان دیگر رنگ ولعابی ندارد. زنان و مردان آزادیخواه علیه حجاب و مقدسات مذهبی به میدان آمده اند و ابایی از تهدیدات و تمهیدات جنایتکاران حکومتی ندارند. جمهوری اسلامی امروز با نسلی روبروست که چهار دهه تلاش برای اسلامیزه کردن جامعه را با آتش زدن حجاب به خاکستر تبدیل کرد. این نسل پرشور، نسل امثال مهسا، نیکا وسارینا و … همه مقدسات پوسیده شما را به گور خواهند سپرد.
ملکه عزتی
۱۳ آوریل ۲۰۲۳