مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اجتماعات سراسری فرهنگیان!
تجمعات بزرگ و سراسری معلمان شاغل و بازنشسته بار دیگر صبح روز پنجشنبە ١١ آذر با خواست اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و تحقق دیگر خواسته‌های خود کە در قطعنامە اجتماعات صادر کردەاند. بر اساس گزارشات منتشر شدە تا لحظە تنظیم این گزارش، اخبار اجتماعت اعتراضی در ٦٠ شهر برگزار شدە بە دست ما رسیدە است کە عبارتند از:

شیراز، کازرون، خرم‌بید، نورآبادممسنی، تهران، اصفهان، یزد، کرمانشاه، خرم‌آباد، پلدختر، الیگودرز، نورآباد_لرستان، ویسیان، دورود، شاهین‌دژ، میان‌دوآب، قم، اهواز، ایذه، اندیمشک، جایزان، گتوند، یاسوج، دهدشت، شهرکرد، کرمان، زاهدان، مشهد، بجنورد، شیروان، قزوین، رشت، تبریز، اردبیل، سقز، مریوان، سنندج، دیواندره، آمل، سعدآباد، بوکان، شاهرود، باغلمک، ساری، اراک، بروجرد، سمیرم، خمینی شهر، بوشهر، مهدی‌شهر(سنگسر)_سمنان، همدان، گرگان، استهبان، بیجار، جلفا، زنجان، لامرد، تربت حیدریه و ارومیه.

قطعنامه پایانی تجمع سراسری فرهنگیان ایران ۱۱ آذر ۱۴۰۰

مردم آگاه، فرهنگیان شریف ایران

🛑 امروز کشور ما، به خاطر مدیریت ناکارآمد و غیرپاسخگو در بحران‌های مختلف طبیعی، زیست محیطی، روحی و روانی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، بهداشتی گرفتار آمده و عرصه‌ی زندگی بر مردم تنگ‌تر شده‌است.

✅ برکسی پوشیده نیست، که پیامد ابر بحرانهای موجود را توده‌ی مردمی بر دوش می‌کشند ، که دستشان از منابع قدرت و ثروت کوتاه است.

‼️بی‌ گمان ابر بحران‌های یاد شده نتیجه ی عملکرد حاکمیتی است که جان و مال و زندگی مردم و نسلهای آینده را ابزار آزمون و خطای سیاست ‌بازیهای خود قرار داده‌ است.

⭕️ بحران آب و تخریب محیط زیست و تحمیل فقر و فلاکت بر اقشار گوناکون و سرکوب مطالبات مردم، نمونه‌ای از عملکرد مدیریت چپاولگرانه ایست که امروز دامن کشور را گرفته است.

✳️ نیک می دانیم، که قربانی این شرایط دهشتناک، همه ی اقشار مردم از جمله، کودکان، جوانان، زنان، کارگران، فرهنگیان، دانشجویان، هنرمندان، کشاورزان، نویسندگان و سایر اقشار مولد جامعه، حتی نسل‌های آینده است.

✳️ در چنین شرایط بحرانی، بیش از ۱۴ سال است که بخشهای گوناگون فرهنگیان بویژه بازنشستگان، چشم امیدشان برای یک زندگی نسبی به دست دولت و مجلسی است که به نام نماینده‌ی مردم سوگند وفاداری و خدمت به ملت یاد کرده، اما بیشترین خیانتها را در حق مردم روا میدارند.

♻️ با افسوس بسیار باید گفت: مردم ایران امروز به بهای لقمه‌ای نان گروگان حاکمان بی‌تدبیرند.

❗️بیش از ۱۴ سال است که فرهنگیان شاغل و بازنشسته، به امید اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و گشایشی در زندگی خود روزگار می گذرانند، اما هرروز بیش از پیش امیدشان به ناامیدی می گراید و اینک بعد از ماهها تبلیغات دروغین در مورد بهبود معیشت معلمان، شاهد آن هستیم که #طرح رتبه‌بندی‌شاغلان (هشتاد درصد حقوق‌ هیات ‌علمی) و #همسان‌سازی ‌بازنشستگان (مبتنی‌_بر_قانون_مدیریت_خدمات_کشوری ) توسط دولت و مجلس سلاخی می‌شود.

‼️ فرهنگیان ایران در قالب شورای هماهنگی و نیروهای خود جوش با حضور گسترده، و مسالمت آمیز در صدها شهر کشور از دولت و ‌مجلس خواستار رسیدگی به اوضاع معیشت خود و بهبود کیفیت آموزش و پرورش شده اند‌.

✅ با افسوس فراوان باید گفت آنان که قوانین را وضع کرده‌اند امروز بزرگترین قانون شکنان هستند.
در تازه ترین واکنش به این قانون شکنی‌ها و ابر بحرانهایی که کشور را به سمت ویرانی می کشد، روز نهم آذر ماه جمعی کثیری از فرهنگیان کشور در استان‌های مختلف از جمله قم، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و دیگر شهرها به طور خودجوش پا به میدان نهادند و کلاس‌های درس را تعطیل کردند و نشان دادند که در برابر این همه ستم سکوت نخواهند کرد.

⛔️ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از اعتراضات صنفی بدنه ی معلمان، به دولت و مجلس هشدار می دهد، تا زمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری، بویژه نظام همسان سازی حقوق بازنشستگان و طرح رتبه بندی شاغلین، همانطور که در مُرّ قانون آمده است، به اجرا درنیاید. در روزهای آینده همچنان اعتراضات را به اشکال گوناگون از جمله تحصن، تجمع، راهپیمایی، تعطیلی کلاس‌ها و سایر اشکال قانونی اعتراض، در سراسر کشور تا رسیدن به خواسته های قانونی، در فراخوانهای پی در پی ادامه خواهد داد.

‼️یادآوری می شود عواقب هرگونه پیشامد ، برعهده ی کسانی خواهد بود، که فرهنگ و فرهنگیان را در طول دهه‌های گذشته به بازی گرفته اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۹ آذر ۱۴۰۰

ایران خودروی تبریز در پی اعتصاب کارگران تعطیل شد
شرکت ایران خودرو تبریز از شب یکشنبه هقتم آذر ماه و در پی تداوم اعتصابات کارگران خود تعطیل شد. جمعی از کارگران این شرکت یک بار در ۱۵ آبان ماه و بار دیگر در دوم آذرماه به علت تعویق در پرداخت حقوق ماهانه، اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق‌ با سایر کارخانجات ایران‌خودرو و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زده و اعتصاب کردند. طبق گفته کارگران معترض طی دو سال گذشته میزان حقوق دریافتی پرسنل تغییری نداشته و همچنین اختلاف حقوقی دریافتی بین مراکز تولیدی ایران‌خودرو در تهران و تبریز بالاست.

اعتصاب ۴۰۰ نفر از کارگران پروژه‌ای پتروشیمی آپادانا
روز دوشنبه ۸ آذرماه حدود ۴۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری‌های شریفی و باقرپور شاغل در پتروشیمی آپادانا در اعتراض به عدم اجرای وعده‌های کارفرما مبنی بر تحقق خواسته‌های کارگران مجدداً دست به اعتصاب زدند و به خوابگاه‌ها برگشتند. این کارگران پس از اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت و با وعده پیمانکاران مبنی بر قبول خواسته‌های‌شان به کار بازگشته بودند اما با خُلف وعده پیمانکار و عدم اجرای کامل افزایش دستمزد طبق نظر کارگران و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت مجدداً دست به اعتصاب زدند. روز سه‌شنبه ۹ آذرماه نیز کارگران شاغل در پتروشیمی آپادانا در دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب ۲۰۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس سونگون
بنابر گزارش‌های رسیده روز سه‌شنبه نهم آذرماه حدود ۲۰۰۰ نفر از کارگران شرکت معدنی آهن آجین، مبین، زحل و نوآوران، شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان، در اعتراض به عدم امضای قرارداد، از ساعت ۱۶ دست از کار کشیدند و اعلام کرده‌اند تا زمان امضای قرارداد جدید (طبق طرح طبقه بندی مشاغل) حاضر به فعالیت نیستند. این شرکت‌ها حدود ۲۰ سال با کمترین حقوق و مزایا کارگران معدن را استثمار کرده‌اند.

لازم به ذکر است که کارگران مجتمع در همین روز نیز از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در اعتراض به ورود ۴ نفر از مدیران اخراجی به محوطه معدن تجمع کرده بودند و پس از خروج این مدیران به تجمع خود پایان داده بودند. اما دوباره در اعتراض به عدم تمدید قراردادها تصمیم به شروع مجدد اعتصاب گرفتند. شرکت‌ها نیز سرویس‌های شیفت سوم و روز حمل و نقل کارگران را مسدود کرده‌اند. روز چهارشنبه دهم آذرماه نیز کارگران شرکت‌های آهن‌آجین، مبین، زحل و نوآوران شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان به اعتصاب خود ادامه داده و در محل خوابگاه‌ها ماندند. با توجه به اینکه شرکت‌ها از روز سه شنبه سرویس‌های حمل و نقل کارگران را کنسل کرده بودند، کارگران روز چهارشنبه صبح با وسیله‌های نقلیه شخصی در محل معدن حضور یافتند.

در ادامه مدیر مجتمع و مدیر حراست با نمایندگان کارگران جلسه‌ای برگزار کردند و به کارگران گفتند که به سر کار برگردند و مطالبات کارگران متعاقباً انجام خواهد شد اما کارگران اعلام کردند که تا زمانیکه قرارداد‌های کارگران بر اساس وعده‌های قبلی امضا نگردند و دیگر مطالباتشان محقق نگردد به اعتصاب ادامه خواهند داد. کارگران معدن مس سونگون در اجتماع بزرگ روز پنجشنبه در محوطه معدن شعار میدادند: ” کارگر هستیم کار می کنیم و به هیچ ظالمی سر خم نمی کنیم”، “فساد اقتصادی ریشه هر نوع فساد.”

کارگران شهرداری خرمشهر دست از کار کشیدند
کارگران شهرداری خرمشهر باز هم در اعتراض به واریز نشدن حقوق چهارماه خود مقابل ساختمان فرمانداری ویژه این شهر تجمع کردند. آن‌ها می‌گویند: به اضافه چهارماه حقوق، اضافه کاری و بیمه آن‌ها هم در این مدت پرداخت نشده است. در پی اعتراض این کارگران، چند روزی است زباله‌های سطح شهر هم جمع آوری نمی‌شود. پس از ۶ ماه انتظار حقوق معوقه دو ماهه کارگران شهرداری خرمشهر در نهم آبان پرداخت شد. حالا باز هم کارگران شهرداری خرمشهر منتظر پرداخت حقوق معوقه خود هستند.

اعتصاب کارگران شرکت تأمین مواد معدنی چناره
روز سه‌شنبه نهم آذرماه کارگران شرکت تامین مواد معدنی در چناره شهرستان اندیمشک، برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده و مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کرده‌اند.

ادامه اعتصابات کارگران پتروشیمی مبین در پارس جنوبی
روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰، کارگران پتروشیمی مبین به اعتصاب خود ادامه دادند. این کارگران، علاوه بر مطالبات شغلی و معیشتی‌ خود، خواهان برکناری مدیران ناکارآمد این شرکت شدند. کارگران پیمانکاری شرکت پتروشیمی مبین در پارس جنوبی، چندمین روز متوالی است که به اعتصاب و اعتراض پرداخته و در محوطه این شرکت گردهم می‌آیند. کارگران پتروشیمی مبین اعلام کرده‌اند که خواستار برکناری رئیس مجتمع، به‌نام علمداری می‌باشند. کارگران همچنین خواستار برکناری حسین محسنی، رئيس بخش تعمیرات این شرکت هستند. کارگران معتقدند که این دو نفر در امور مالی شرکت عدم شفافیت مالی دارند و به مطالبات کارگران رسیدگی نمی‌کنند.

اعتراض کارگران ارکان ثالث پالایشگاه آبادان
کارگران ارکان ثالث پالایشگاه آبادان از گسترش تبعیض در مجموعه محل فعالیت خود خبر دادند. عدم اجرای صحیح ابلاغیه جدید نحوه محاسبه پاداش بهره‌وری کارگران ارکان ثالث در پالایشگاه آبادان نمونه‌ی دیگری است که مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران به وجود آورده است. به گفته یکی از کارگران ارکان ثالث پالایشگاه آبادان؛ در این ابلاغیه جدید تاکید شده از این پس نباید طبق سنوات گذشته، برای محاسبه و واریز پاداش بهره‌وری کارگران ارکان ثالث، کف و حداقل این مبلغ درنظر گرفته شود بلکه باید معادل سی برابر حداقل دستمزد به اضافه مزایایی همچون حق اولاد، بن کارگری و حق مسکن محاسبه و واریز شود. به گفته وی؛ در اجرای این ابلاغیه، مسولین پالایشگاه آبادان برخلاف دستورالعمل فوق اقدام کرده‌اند و بدین صورت که بازهم برای محاسبه پاداش بهره‌وری تنها کف و حداقل دریافتی را برای کارگران ارکان ثالث و در نظر گرفته‌اند.

عدم شرکت کارگران پتروشیمی ایلام در انتخابات شورای اسلامی کار
رئیس اداره تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام از شرکت نکردن کارگران پتروشیمی ایلام در انتخابات شورای اسلامی کار خبر داد. افشین جهانپور گفت؛ صبح روز یکشنبه هفتم آذرماه پیرو اطلاعیه قبلی، انتخابات شورای اسلامی کار در پتروشیمی ایلام برگزار شد.
وی افزود: به دلیل عدم استقبال کارگران از انتخابات شورای اسلامی کار در پتروشیمی، حد نصاب لازم را کسب نکرد. وی اظهار داشت: برای حد نصاب این انتخابات باید دو سوم آراء یعنی حدود ۳۹۰ نفر رای اخذ می شد اما فقط ۱۱۳ نفر شرکت کردند.

جهانپور افزود: برای مشارکت بیشتر کارگران، طی هماهنگی های بعمل آمده صندوق رای را به محل کار آنها بردیم اما تاثیری در میزان مشارکت نداشت. وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن این رفتار گفت: در سال های اخیر هم این انتخابات برگزار شده بود اما رغبتی برای شرکت در آن، میان کارگران نیست به طور مثال درسال جاری این دومین بار است که انتخابات برگزار می شود اما به حد نصاب لازم نمی رسد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و اهواز
روز یکشنبه ۷ آذرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اهواز و فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان هواپیمایی “هما”
روز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما، در مقابل صندوق بازنشستگی این شرکت هواپیمایی واقع در تهران، دست به تجمع زدند. تجمع این افراد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات مزدی خود و همچنین انتقال صندوق بازنشستگان هما به صندوق بازنشستگی کشور صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت
روز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، جمعی از پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت در مقابل ساختمان سازمان برنامه بودجه تهران تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان انجام شد. تجمع فوق در پی فراخوان چند روز قبل برای برپایی گردهمایی اعتراضی برگزار شد. گردهمایی روز شنبه بمنظور پیگیری اجرای برقراری فوق‌العاده خاص طبق بند ۱۶ ماده ۵۴ آیین‌نامه اداری برگزار شد. معترضان خواستار اجرای این قانون که در وضعیت معیشتی آنها تاثیر بالایی دارد، می‌باشند. فوق‌العاده خاص بند ۱۶ ماده ۵۴ در سال ۹۳ توسط مجلس تصویب شد. اما در ۷ سال گذشته با این ادعا که ردیف بودجه آن مشخص نشده، مسکوت مانده است. پرستاران و کارکنان بهداشت در دو سال گذشته در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند. تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها در این مدت جان باخته‌اند.

تداوم اعتراضات کشاورزان اصفهان و یورش پلیس به مردم
روز جمعه پنجم آذرماه کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص حق‌آبه کشاورزان و خشکی زاینده‌‌رود مجدداً دست به تجمع و راهپیمایی زدند که با یورش نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. تعدادی از مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در این حمله و هجوم‌ها، بسوی مردم گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌‌آور شلیک کردند. تعدادی از مردم در این حملات زخمی و مجروح شدند. هجوم نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی‌های بسیج به مردم در بستر زاینده رود، چندین بار توسط مردم اصفهان عقب رانده شدند. پس از این درگیری‌ها، تظاهرات به سطح شهر اصفهان کشیده شد. برخی از خیابان‌های شهر که توسط بلوک‌های سیمانی بسته شده بود توسط مردم باز شد.

خبرهای منتشر شده حاکی از دستگیری صدها تن از تظاهرکنندگان اصفهان را دارد. دستگیرشدگان روز جمعه ۵ آذر۱۴۰۰، پس از دستگیری به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده‌اند. در میان دستگیرشدگان روز جمعه، سه تن با آمبولانس به بخش بهداری و سردخانه زندان منتقل شدند. احتمال می‌رود که این سه نفر کشته شده باشند. سازمانهای حقوق بشری در مورد بازداشتی‌های روز جمعه ۵ آذر به میزان خشونت بکار رفته علیه مردم اشاره کرد. در اعلامیه های گفته شده افراد بازداشتی از زنان و جوانان می‌باشند. جوانانی که زیر ۱۸ سال تا ۳۰ سال سن دارند.

تداوم تجمع اعتراضی خانواده بیماران اس ام آ در تهران
روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه، تجمع خانواده بیماران SMA، که از روز یکشنبه در مقابل مجلس شروع شد ادامه یافت. تامین دارو و مشکلات درمانی از جمله مطالبات این خانواده ها است، آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار واردات داروی خاص این بیماران شدند.

تجمع فعالان حقوق زنان و اعضای گروه ژیوانو به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان
جمعی از فعالان زن و اعضای گروه ژیوانو سنندج روز، جمعە ۵ آذر بە مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزە با خشونت علیە زنان با برگزاری تجمعی در منطقه “گوێزە کوێر” آبیدر سنندج به خشونت علیه زنان اعتراض کردند. روی پلاکاردهایی که در دست شرکت‌کنندگان در این تجمع دیده می‌شود، نوشته شده است: “نه به خشونت علیه زنان”، “ما خواهان جامعه‌ای امن برای زنان هستیم”، “خشونت علیه زنان شایع‌ترین نوع نقض حقوق بشر است”، “در برابر خشونت بی‌تفاوت نباشیم”، “همبستگی علیه نابرابری، فقر و خشونت”، “مسئله هر چه باشد خشونت راه حل نیست، “خشونت علیه زنان معلول جامعه‌ای بیمار است”.

پیام و درخواست حمایت مادر آرش جوهری
حدود دو ماه پیش دادستان تهران با حضور در زندان اوین و ملاقات با برخی از زندانیان سیاسی منجمله آرش جوهری، وعده موافقت با مرخصی آرش را اعلام کرد و پس از آن مادر آرش در دو ماه گذشته هر هفته از پارس آباد مغان به تهران آمده و پیگیر مرخصی وعده داده شده‌ دادستان بوده است. اما هر هفته با این پاسخ که “هفته آینده مراجعه کنید” سر دوانده و دو روز گذشته به ایشان اعلام کردند با مرخصی فرزندش موافقت نشده است.

فعال کارگری آرش جوهری که در مهرماه سال ۹۹ دستگیر شد پس از تحمل دو ماه بازجویی و سلول انفرادی در بند دو الف، به جای آزادی با قرار وثیقه تا زمان رسیدگی قضایی به پرونده، مستقیما به بند عمومی زندان اوین منتقل و حکم ۱۶ سال زندان علیه او صادر گردید. بر اساس این حکم، آرش جوهری بطور قطعی می‌باید به مدت هفت و نیم سال متحمل زندان شود.

بازی با روح و روان زندانیان سیاسی و بویژه خانواده‌ها و مادران آنان، یک ترفند سیستماتیک برای تحمیل بالاترین درجه از فشارهای روحی به زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنهاست که سالهاست توسط نهادهای امنیتی و قضایی علیه زندانیان سیاسی اعمال میشود. صدور چنین حکم ظالمانه‌ای علیه یک فعال کارگری در حالیست که با هدف به تمکین کشاندن آرش جوهری، برای همسر او نیز پرونده‌ای تشکیل و او را به یکسال زندان قطعی محکوم کرده اند.

تبدیل قرار بازداشت نصرت بهشتی
دادگاه انقلاب مشهد شنبه گذشته ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ با تبدیل قرار بازداشت یک میلیارد تومانی خانم نصرت بهشتی موافقت کرد. رامین صفرنیا وکیل نصرت بهشتی که در پیج اینستاگرامی خود این خبر را منتشر کرده، ابراز داشت، قرار اولیه نصرت بهشتی ۵ میلیارد تومان بود است که با چانه زنی توانسته آنرا به یک میلیارد تومان کاهش دهد. خانواده‌ نصرت بهشتی اعلام کردند توان سپردن این مبلغ را نیز ندارند زیرا ملکی با این قیمت در مشهد ندارند. با اینحال با خبر شدیم ساعت ۲۱ شب سه‌شنبه ۸ آذر نصرت بهشتی معلم بازنشسته که از ۱۳ مرداد به اتهام “اجتماع و‌ تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت و توسط شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ۵ سال زندان محکوم شده بود، خوشبختانه به قید وثیقه‌ی یک میلیارد تومان آزاد شد.

مخالفت مجدد با مرخصی درمانی برای شکیلا منفرد
برای بار پنجم با مرخصی درمانی‌ شکیلا منفرد، زندانی سیاسی مخالفت شد. علت این مخالفت، گزارشی از بازجوی پرونده و ضابطین قضایی مبنی بر انجام مصاحبه شکیلا منفرد با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور بیان شده است. درصورتی که مصاحبه‌ای صورت نگرفته است و بازجوی وی از ارائه مستندات خودداری میکند. شکیلا منفرد که به بیماری صفرای معده دچار است نه به بیمارستان اعزام میشود و نه به او مرخصی درمانی میدهند. به نقل از یک منبع مطلع، این بیماری وی بر اثر مسمومیت دارویی که مدتی پیش در زندان برای وی رخ داده بود ایجاد شده است.

بر اثر شلیک نیروهای نظامی یک کولبر کشته و دو تن دیگر زخمی شدند
شامگاه روز سه شنبه ۹ آذر ‍نیروهای نظامی در نزدیکی روستای سرسول منطقه چومان بانه به سمت دسته‌ای از کولبران شلیک کردند. در نتیجه این شلیک یک کولبر ۱۹ ساله بنام عادل علیپور کشته شد. همچنین یک کولبر دیگر بنام یاسین امین پور ۴۰ ساله به شدت زخمی شد. عادل علیپور ابتدا به شدت مجروح شده بود اما بعد از انتقال به مراکز درمانی بدلیل شدت جراحات متاسفانه جان سپرد. صبح روز سه شنبه ۹ آذر نیز، نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی هنگه‌ژال به سمت دسته ای از کولبران شلیک کردند که در نتیجه یک کولبر ۳۳ ساله بنام فریدون محمدی فرزند حسین از ناحیه پا بشدت زخمی شد. فریدون محمدی جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شد.

گاز گرفتگی ۲۸ دانش‌آموز و ١٠ معلم در مدرسه‌ای دخترانه
رییس مرکز اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفته ۲۸ دانش آموز و ۱۰ معلم در یکی از مدارس روستای طاهرآباد کاشان دچار گارگرفتگی شدند. علت حادثه از سوی کارشناسان مربوطه در حال بررسی است. دکتر حسین ریاحی روز شنبه اظهار داشت: در تماس با مرکز اورژانس کاشان، مسمومیت دانش آموزان و معلمان مدرسه ابتدایی دخترانه‌ای در طاهرآباد کاشان اعلام و به سرعت هفت آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.