مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری واعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

کارگران پروژه‌ای شرکت ماشین سازی اراک دست به اعتصاب زدند
شنبه ۱۶ بهمن‌ماه کارگران پروژه‌ای شرکت ماشین سازی اراک شاغل در پتروشیمی کیان در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه «سیمان سپاهان»
روز یکشنبه ۱۷ بهمن کارگران کارخانه سیمان سپاهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند.

جمع اعتراض نیروهای اخراجی مخابرات منطقه خوزستان مقابل شرکت
بیش از ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات خوزستان جهت اجرایِ حکمِ بازگشت به کار و تبدیل وضعیت، با نامه‌ی دادگستری روز شنبه ۱۶ بهمن مقابل مخابرات منطقه خوزستان تجمع کردند. در پی حضور این نیروها، حراست مجموعه درهای مخابرات منطقه خوزستان را بست و از ورود کارمندان مخابرات به اداره نیز جلوگیری کرد. حدود ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان دو دوره بدون قرارداد زیر نظر شرکت پیمانکار خدمات اول به کار خود ادامه دادند. این کارگران با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار برای تبدیل قرارداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند و به نفع خود رأی گرفتند. مطابق رأیی که توسط هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند. آن‌ها همچنین حکم اجرایی دادگاه را دریافت کرده‌اند که مطابق قانون کارفرما موظف به اجرای این حکم است. اما شرکت پیمانکار خدمات اول ماه‌هاست از اجرای حکم استنکاف می‌کند.

تجمع نیروهای شرکتی مخابرات اصفهان در اعتراض به حذف اثر انگشت و اخراج
روز دوشنبه ۱۸ بهمن جمعی از نیروهای مخابرات استان اصفهان در اعتراض به حذف اثرانگشت و اخراجشان مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. به گفته‌ی این نیروها همان روز جلسه‌ای با حضور مقامات کشوری و لشگری و مدیران مخابرات و همچنین با حضور ویدئوکنفرانسیِ وزیر ارتباطات پیرامون دستاوردهای مخابرات در این اداره انجام شد و کارگران اخراجی دست به تجمع زدند تا صدای اعتراض خود را به گوش این مسئولین برسانند.

تجمع کارگران کاغذ پارس مقابل فرمانداری شوش
روز چهارشنبه ۲۰ بهمن کارگران شرکت کاغذسازی کاغذ پارس در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان مقابل درب فرمانداری شوش دست به تجمع زدند.

مرگ کارگر ۳۳ ساله چاه‌کن بر اثر پاره شدن سیم بکسل
این حادثه برای یک کارگر حدود ۳۳ ساله در روستای آران ساوجبلاغ افتاده است که حین استفاده از سیم بکسل با پاره شدن آن سقوط کرد و در نتیجه آن جان خود را در عمق چاه از دست داد.

مرگ یک کارگر در محله صالح‌آباد شرقی
دو کارگر مهاجر اهل کشور افغانستان در محله صالح‌آباد شرقی، شهرک صنعتی آهن‌مکان بر اثر تماس با گاز مونواکسیدکربن دچار مسمویت شدند. بر اساس اعلام آتش‌نشانی، این کارگران حدود ۱۸ و ۲۱ سال سن داشتند و کارگر ۲۱ سال جان خود را از دست داده است.

جانباختن یک کارگر اهل روستای ماضی بن سروآباد
یک کارگر اهل روستای “ماضی بن” از توابع “سروآباد مریوان ” با هویت توفیق حسینی ۵۵ ساله که برای امرار معاش و کارگری به آفریقا رهسپار شده بود بر اثر سقوط آهن از جرثقیل جانش را از دست داد.

مصدومیت شدید یک کارگر معدن در نهبندان
صبح روز چهارشنبه یک کارگر در معدن عتبات شاهکوه نهبندان توسط یک دستگاه لودر زیرگرفته و دو پای او قطع شد. کادر درمان عنوان کرده اند که به دلیل آسیب زیاد امکان پیوند عضو نیست. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

واژگونی یک دستگاه دامپتراک معدن مس سونگون
صبح روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه یک دستگاه دامپتراک شرکت آهن آجین در معدن مس سونگون به علت مسیر باربری غیراستاندارد و ناایمن واژگون شد که خوشبختانه راننده جان سالم به در برد. بازهم عدم نظارت ایمنی شرکت مس و شرکت‌های پیمانکاری ممکن بود به قیمت جان کارگران زحمتکش تمام شود. این درحالیست که رضوی مدیر مجتمع مس سونگون روز گذشته به عنوان چهره نامی و برتر حوزه صنعت و اقتصاد و مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی معرفی شد.

نصرت بهشتی به زندان احضار شد
بر اساس خبرهای رسیده نصرت بهشتی فعال اجتماعی که پیشتر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به پنج سال حبس محکوم شده بود و با وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی جهت درمان بیماری کلیوی خود در مرخصی به سر می برد، به زندان احضار شد. شایان ذکر است که ایشان در مدت مرخصی به جهت درمان تاکنون سه بار مورد عمل جراحی قرار گرقته اند و کماکان روند درمانی ایشان به پایان نرسیده است. ایشان از نظر جسمانی در شرایط سختی قرار دارند. با این وجود تهدید شده است که اگر ایشان تا تاریخ پنجم اسفندماه خود را به زندان معرفی نکنند ملک وثیقه ای ایشان که در پرونده ثبت شده توقیف می گردد.

عالیه اقدام دوست بازداشت شد
عالیه اقدام دوست ، فعال کارگری روز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹ بوسیلهی پلیس امنیت فومن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در خانه‌ی خودش بازداشت شد. این فعال صنفی که پیشتر از سال ۸۵، ۹ سال در زندان به سر برده هم اکنون در سن ۶۹ سالگی با حکم شعبه‌ی ۲ دادسرای فومن به نیابت از دادسرای مقدس اوین بازداشت شده است. عالیه اقدام دوست‌ که در حوزه حقوق زنان، معلمان و کارگران فعال است، از بیماری آرتروز و مفاصل زانو رنج می برد.

عسل محمدی، فعال کارگری به یک سال و ۸ ماه حبس محکوم شد
عسل محمدی، فعال کارگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، ۱ سال زندان برای خانم محمدی قابل اجرا خواهد بود.

خبات دهدار از فعالین کارگری سنندج دستگیر شد
روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه، خبات دهدار از فعالین کارگری و اجتماعی سنندج توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است. هنوز از دلایل و مکان بازداشت خبات دهدار اطلاعی در دست نیست.

حضار ‌و بازجویی اقبال شبانی توسط اداره اطلاعات سنندج
روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه اقبال شبانی فعال کارگری و نماینده کارگران خباز سنندج توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در طول این احضار اقبال شبانی توسط مأمورین اطلاعات تهدید به بازداشت شده است.

احضار رامین کریمی از فعالین کارگری سنندج به اداره اطلاعات
روز چهارشنبه ۲۰ بهمن طی تماسی تهدید آمیز رامین کریمی از فعالین کارگری شهر سنندج برای روز پنجشنبه ۲۱ بهمن به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار گردید.

احضار عیسی مرادی از فعالین کارگری سنندج به اداره اطلاعات
روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، عیسی مرادی از فعالین کارگری شهر سنندج طی تماسی تلفنی برای روز پنجشنبه ۲۱ بهمن به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار گردید.

بیانیە شورای هماهنگی فرهنگیان ایران علیه احکام زندان و بازداشتها
شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان در بیانیه ای علیه صدور احکام زندان و بازداشت ها واکنش نشان داده و از جمله در این بیانیه آمده است: “شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعلام انزجار، بیزاری و محکومیت صدور حکم ناعادلانەی چهار سال و نیم زندان برای #جعفر_ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی، بازداشت طولانی مدت #شعبان_محمدی عضو هیات مدیرەی انجمن صنفی معلمان کردستان، و همچنین بازداشت #محسن_حسن_پور خاطر نشان می کند هموارە و تحت هر شرایطی از خواستەها و مطالبات واقعی معلمان، دانش آموزان و اولیا آنان دست نخواهد کشید و مصمم تر از ‌قبل یک باردیگر تحجری کە در صدد از بین بردن و خفە کردن صدای حق طلبانه معلمان است را ناکام خواهد گذاشت و خواهان آزادی #شعبان_محمدی و #محسن_حسن_پور و لغو حکم صادرە علیە #جعفر_ابراهیمی و آزادی تمام معلمـان زندانـی بودە و در این راە از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد”.
***