مقالات

اعتصاب کارگران دستگاه حفاری۳۷ فتح به دلیل کمبود غذا و آب آشامیدنی!

کارگران قسمت دستگاه های حفاری۳۷ فتح طی نامه‌ای در اعتراض به بیش از دو ماه کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی که فعالیت حفاری را در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگرادغیرممکن کرده، دست به اعتصاب زده‌اند.اعتصاب ‌کنندگان طی نامه‌ای نوشتند: کارگران دستگاه۳۷ فتح تاکنون با جان و دل در شرایط سخت دمایی و کمبود شدید مواد غذایی و بهداشتی همکاری کرده‌اند، اما ادامه حفاری بر روی سکو و دیگربخش‌های عملیاتی نه تنها امکان ‌پذیرنیست، بلکه سلامتی کارگران را به خطر می‌اندازد و امکان بروز حوادث جانی و مالی را فراهم می‌سازد.کارگران معترض خطاب به مسئولان، خواهان فراهم کردن شرایط رفاهی مناسب جهت ادامه کار و عملیات حفاری شده‌اند.
ادامه اعتصاب کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های مختلف نفت
کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفتی از روز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های ‌شان و مطابق فراخوان از پیش اعلام شده دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.کارگران پروژه‌ای داربست‌بند شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست پیشنهادی خودشان و اجرای نوبت‌ کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت IGC دست به اعتصاب زدند
روز شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانکاری کرامت سلحشور شاغل در شرکت IGC در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌هایشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.بخشی از کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی طی اعتصاب سراسری سال گذشته موفق به تحقق کامل خواسته‌های خود نشده بودند و در اعتراض به خُلف وعده پیمانکاران و با تأکید بر افزایش دستمزد مطابق لیست پیشنهادی خود و اجرای نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، فراخوان به شروع دور جدیدی از اعتصاب در روز ۵ تیرماه را اعلام کرده‌اند.کارگران پروژه‌ای نفت با توجه به تورم شدید و گرانی‌های بی‌سابقه در ماه‌های اخیر، خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست جدید پیشنهادی امسال هستند.
کارگران عایق ‌کار شاغل در پتروشیمی هنگام نیز دست به اعتصاب زدند
روزیکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای عایق ‌کار شاغل در پتروشیمی هنگام در اعتراض به عدم افزایش دستمزدهای ‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.بخشی از کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمیها طی اعتصاب سراسری سال گذشته موفق به تحقق کامل خواسته‌های خود نشده بودند و نسبت به خُلف وعده پیمانکاران اعتراض دارند و بر افزایش دستمزد مطابق لیست پیشنهادی خود و اجراینوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت تأکید دارند.
کارگران پروژه‌ای نفت با توجه به تورم شدید و گرانی‌های بی‌سابقه در ماه‌های اخیر، خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست جدید پیشنهادی امسال هستند.
تجمع کارگران شهرداری حسینیه خوزستان مقابل شهرداری
روز یکشنبه پنجم تیر ماه، کارگران شهرداری حسینیه اندیمشک بدلیل عدم دریافت ۱۱ ماه حقوق با تجمع در مقابل شهرداری دست به اعتراض زدند.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت آذرپارک
کارگران شرکت آذرپارک تبریز اعم از پارکبان و بازرس در اعتراض به تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق و عدم رعایت قانون کار و اعمال افزایش دستمزدها در مقابل این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند
اعتصاب کارگران شرکت ایران افق دهلران
صبح روز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ کارگران شرکت ایران افق (پایدار غرب آبان و تعمیرات چشمه خوش) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.با توجه به شرایط سخت اقتصادی و گرانی های کمر شکن حقوق ۵ ماهه رانندگان و ۳ ماهه کارگران پرداخت نشده است.
کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران دست به اعتصاب زدند
روز دوشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۱ کارگران اورهال شاغل در پالایشگاه نفت تهران در اعتراض به افزایش اجباری ساعات کاریشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
تجمع سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی
همچون دیگر یکشنبه های اعتراضی روز ۵ تیرماه ۱۴۰۱ و در ادامه آن تا روز پنجشنبه نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و عدم تحقق دیگر مطالبات‌شان به تجمع‌های خود در شهر های مختلف ادامه می‌دهند.
ضرب و شتم یکی از کارگران معترض شرکت آهن آجین توسط نماینده تام الاختیار شرکت
قربان اسکندرزاده کارگر شرکت آهن آجین شاغل در معدن مس سونگون روز جمعه سوم تیرماه ۱۴۰۱ در شهرستان اهر توسط ناصر نعمت‌پور نماینده تام الأختیار و مسئول امور اداری شرکت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در بیمارستان باقرالعلوم اهر بستری شده است.
کارگران معدن از مدیران معدن سوگون و دادستان کل استان آذربایجان شرقی درخواست رسیدگی به این گستاخی بیشرمانه از طرف شرکت و تنبیه فرد یا افراد مرتبط را دارند.لازم به ذکر است که ۷۰۰ نفر پرسنل شرکت آهن آجین هم مانند شرکت‌های دیگر شاغل در معدن سونگون از ۱۵ ماه قبل نسبت به پایین بودن حقوق و مزایا تبعیض در پرداختی ها، اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و طبقه ‌بندی مشاغل معترض هستند که با گذشت بیش از یکسال از وعده‌های مدیر عامل مس و هم چنین دستور مستقیم “ریسی” هیچ موردی محقق نشده است و اخیرا هم مدیران معدن، شرکت‌ها و نهادهای اطلاعاتی اقدام به تهدید و بایکوت اعتراضات کارگری و ایجاد تفرقه بین کارگران می نمایند.
فقدان ایمنی کار؛ مرگ یک کارگر در گرمسار
در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب روز چهارشنبه ۱ تیر ماه ۱۴۰۱ کار یک کارگر ۲۵ ساله در گرمسار حین انجام کار در یک استخر ذخیره آب به عمق ۵ متر سقوط کرد و جان خود را از دست داد. این حادثه حوالی ساعت ۱۹ در یکی از واحدهای تولیدی واقع در شهرک صنعتی فجر گرمسار رخ داده است.”ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.
تجمع مربیان آموزشگاه‌های رانندگی در مشهد
شماری از مربیان آموزشگاه‌های رانندگی در مشهد، روز یکشنبه پنجم تیر ماه، با توقف فعالیت‌های خود، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.معترضان، نسبت به نرخ ‌گذاری غیر عادلانه، پایین بودن دستمزدها و افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو انتقاد داشته و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شده‌اند.
اعتراض کشاورزان قه دریجان نتیجه بخش بود
جمعه سوم تیرماه ۱۴۰۱، در پی اعتراض کشاورزان_قه دریجان به بسته بودن کانال‌های آب کشاورزی، کانال های مسدود شده آب با سه روز تاخیر، بازگشایی شد.به گفته منابع محلی علت تاخیر سه روزه در بازگشایی کانال مسدود شده، اختصاص غیرقانونی سهمیه آب کشاورزان به صنایع فولاد و ذوب آهن و صنایع نظامی استان اصفهان بوده است.درپی عدم بازگشایی به موقع کانال‌های آب کشاورزی در استان اصفهان بسیاری از محصولات کشاورزی خشک شد و آسیب های مالی فراوان به کشاورزان استان اصفهان تحمیل شده است.
اعتراض کارکنان سازمان صمت استان تهران
کارکنان سازمان صمت استان تهران صبح روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ با ترک اتاق کار خود در محوطه ورودی و حیاط این سازمان تجمع و اعتصاب کردند.کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در اعتراض به عدم پرداخت اضافه حقوق سال جدید طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ و همچنین حذف اضافه‌کاری خود از فیش‌های حقوقی دست از کار کشیدند و در فضای لابی و حیاط ساختمان این سازمان واقع در میدان ولیعصر اعتصاب کردند.هنوز هیچ مسئولی برای صحبت با کارکنان در جمع آنها حضور پیدا نکرده است و کارکنان که همچنان حقوق خود را بدون افزایش طبق فیش های فروردین پارسال دریافت می‌کنند نیز قصد بازگشت به پشت میزهای خود را ندارند
واله زمانی را آزاد کنید
واله زمانی فعال کارگری در ۹ خرداد ۱۴۰۱ در پی پرونده ‌سازی امنیتی بازداشت شد و هم اکنون با وجود بیماری حاد کبدی در زندان اوین بدور از دارو و درمان در بازداشت به سر میبرد.جان واله زمانی در خطر است و باید هر چه سریعتر خارج از زندان تحت ادامه درمان قرار گیرد.
محمد ایران نژاد جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
محمد ایران نژاد روز یکشنبه ۵ تیرماه، جهت تحمل دوران محکومیت حبس خود، راهی زندان اوین شد.اوایل خردادماه امسال، محمد ایران نژاد توسط شعبه ۳۶ دادگاه فرمایشی تجدید نظر استان تهران از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی و تبلیغ علیه نظام” به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
اميرسالارداوودى جهت تحمل حبس راهى زندان اوين شد
امیر سالار داودی، وکیل دادگستری روز یکشنبه ۵ تیرماه، جهت تحمل دوران حبس راهی زندان اوین شد. وی در آذرماه سال گذشته توسط شعبه ۳۶ بیدادگاه تجدیدنظر استان تهران مجموعا به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود
یک روز بعد از پدر-پسر هم به زندان رفت
امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، هر دو هم اکنون در زندان به سر می‌برند. امین انصاری‌فر جهت تحمل حبس ظالمانه، خود را به زندان معرفی کرده بود. سپس آرمان انصاری‌فر به زندان انتقال یافته است.آنها پیشتر توسط شعبه یک دادگاه “فرمایشی انقلاب” بندر ماهشهر به ریاست “قاضی” جنایتکار، مهران مهمان‌نواز، هر یک برای اتهام “تبلیغ علیه نظام” به سه ماه حبس و پنج سال محرومیت خروج از کشور محکوم شده بودند.امین انصاری‌فر، اواخر بهمن ماه گذشته در پی احضار به دادسرای بهبهان و حضور وی در این مکان بازداشت شد و آرمان انصاری‌فر فرزند وی نیز اوایل اسفند ماه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود.

حسن سعیدی طی تماس کوتاه از بند ۲۰۹ که بطور ناگهانی قطع گردید، اعلام کرد چهار روز است در اعتصاب غذا بسر میبرد و در انفرادی محبوس است
روز پنجم تیرماه حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد طی تماسی کوتاه که با دخالت عوامل امنیتی قطع شد اعلام کرد چهار روز است در اعتصاب غذا بسر میبرد و در انفرادی بند ۲۰۹ میباشد که با فریادی از پشت خط تلفنش قطع گردید، چند دقیقه بعد تلفن زنگ خورد و شخصی که خودش را بازجو حسن سعیدی معرفی کرده است . خانم نسرین رحیمی همسر این فعال سندیکایی در بند را تهدید کرد که اگر گفته‌های سعیدی درز پیدا کند و اطلاع رسانی شود حکم‌ قضایی علیه شما میگیرم و برخورد خواهیم کرد.خانم رحیمی در اعتراض به رفتار بازجو گفتند چرا باید همسر من چهار روز دراعتصاب غذا باشد ما و خانواده اش بی خبر باشیم . اطلاع رسانی هیچ ربطی به من و خانواده ما ندارد، همکاران و دوستان همسرم مرتب جویای حال همسرم هستند و از خانواده ما پیگیر سلامت ایشان هستند
اعتصاب غذای مجدد محمدعلی زحمتکش از معلمان و فعالین صنفی زندانی
او با اینکه به شدت بیمار است از روز هفتم تیر ماه اعتصاب خشکوتر را در تداوم هم در زندان عادل آباد شیراز آغاز کرد. محمد علی زحمتکش بازرس انجمن صنفی معلمان فارس که چند روز قبل به این دلیل که به او گفته شده بود در صورت ادامه اعتصابش، معلمان زندانی دیگر را به بندهای جدا از هم منتقل می کنند، به اعتصاب خود پایان داده بود، از روز هفتم تیر به علت انتقالش به بندی خطرناک و عدم تحقق وعده های داده شده، اعتصاب خود را مجددا از سر گرفته است.آقای زحمتکش طی تماسی ضمن اعلام اعتصابش مصمم و استوار اعلام کرده است که این بار تا پای جان به اعتصابش ادامه می دهد.
ما در برنامە جامعە و کارگران کە خود را همراە اعتراضات کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان و دیگر جنبشهای اعتراضی میدانیم، اعتصاب غذای فعالین عزیز زندانی را تاکتیک مناسب در مبارزە با حاکمیت رژیم اسلامی و زندانبانان جنایتکار نمیدانیم. ما در مبارزە با این رژیم جنایتکار باید مواظب سلامتی خود باشیم، اعتصاب غذا اولین ضربەای بە سلامتی خودمان است لزا بە همە عزیزان اعتصابی توصیە میکنیم برای حفظ جان خود از تاکتیک اعتصاب غذا استفادە نکنیم و بە اعتصاب غذای خود پایان دهید!