مصاحبه ها

اكتبر مي پرسد؟ در مورد دستگيری اخیر پيشمرگان سازمان زحمتكشان

اكتبر: مدتي قبل چهار پيشمرگ سازمان زحمتكشان در منطقه اروميه دستگير شدند.جمهوری اسلامی تبلیغات زیادی حول آن سازمان داده و آنها را به موساد اسرائيل نسبت داده است. نظر شما به عنوان دبیر كميته كردستان حزب در مورداين دستگيريها چيست؟ چرا شما دير عكس العمل نشان داديد؟
صالح سرداری:
قبل از هر چیز دستگير شدن اين تيم توسط جمهوري اسلامی مايه تاسف است. بازداشت و اذیت و آزار آنها توسط جمهوری اسلامی را محكوم ميكنيم و خواهان آزادی فوری آنها هستيم. جمهوریاسلامی نه تنها صلاحيت دستگير كردن و محاكمه كردن هيچ احدي را ندارد، بلكه بايد سران آن را پاي ميز محاكمه كشاند و به جرم جنايت عليه مردم ايران محاكمه و مجازات كرد. همه مطمئن هستند كه اين إنسانها زير شديدترین شكنجه های جلادان جمهوري قرار دارند تا آنها را واداركنند كه آنجه را رژيم در موردشان ادعا ميكند قبول نمايند و سناريوی اعتراف گيری را از دستگاه تبليغاتی خود تكرار كند. از نظر ما سناریوی اعتراف گیری اجباری و احتمالی مثل همه موارد مشابه قبلی در طول عمر ننگین جمهوری اسلامی مردود و مایه تنفرما است. جمهوريیاسلامی بخصوص در اين دوره كه مرتب ضربات امنيتی از اسرائيل خورده است، با اين ترفندها ميخواهدضعف دستگاههاي امنيتی خود را بپوشاند. نه بركنار كردن حسين طائب از مسئوليت حفاظت سپاه و نه اعتراف گرفتن زير شكنجه از دستگيرشدگان نميتواند برايش دستاوردی داشته باشد. رژيم جمهوري اسلامي با بحران های همه جانبه اي روبروست هيچ راه حلی غير از حربه سركوب برايش وجود ندارد. براي بقای خود دست به هر جنايتی مي زند. جار زدن دستگير كردن اين تيم سازمان زحمتكشان براي اين است نشان دهد هنوز قدرقدرتی خود را حفظ كرده و توان سركوب مخالفان خود را دارد. اما هر انسان عادی آن جامعه هم ميداند كه رژيم ديگر رفتنی است و چنين تبليغات و سناريوسازي هايی نمی تواند آنها را نجات دهد.
در مورد بخش اخر سوْال شما كه چرا ما دير عكس العمل نشان داده ايم، علت اینست اطلاعات اولیه و منتشر شده از جانب سازمان زحمتکشان به شدت ناقص و ناکافی بود.آنها به يك اطلاعيه كوتاه و کلی گویی در يكی دو مصاحبه بسنده كرده اند. در اطلاعیه کوتاه اولیه شان قول دادند، در این رابطه روشنگری کنند و تاكنون چنین نکرده اند. به این دلیل به دور از شتابزدگی اکنون در مورد این مسئله اظهار نظر میکنیم.

اکتبر: در برخورد به این رویداد، خیلی ها ضمن محکومیت جمهوری اسلامی و پرونده سازیهای او، در عین حال اعزام یک تیم چهار نفره علنی و نظامی را به مناطق تحت کنترل نظامی جمهوری اسلامی را اقدامی غیر مسئولانه از جانب سازمان زحمتکشان میدانند، نظر شما در این رابطه چیست؟
صالح سرداری:
با تاکید مجدد بر محکومیت بی ابهام جمهوری اسلامی در این واقعه، به نظر ما هم اعزام تیم علنی و نظامی به داخل ، آن هم در این مورد به مناطق عمقی در اطراف ارومیه، اقدامی بشدت غیر مسئولانه و غیر موثر و بازی با جان جوانان صفوف خود آن جریان است. هرجریان و فرد مسئولی که اندک آشنایی به فعالیت علنی و نظامی در کردستان و یا در داخل و در اطراف شهرهای میلیتاریزه شده ، به ویژه در اطراف ارومیه داشته باشد، میدانداعزام تیم علنی و نظامی نه تنها غیر مسئولانه، بلکه به شدت ماجراجویانه است. خود سازمان زحمتکشان این را فهمیده و اما این اقدام غیر مسئولانه را به این شکل توجیه میکند، که برای “کار نظامی نرفته اند”، بلکه برای “فعالیت سیاسی تشکیلاتی” اعزام شده اند؟! این دیگر عذربدتر از گناه است. خودشان هم میدانند توجیه بی معنایی است. جریانات سیاسی امروزی و مدرن متوجه اند، دنیای امروز، دنیای سی چهل سال قبل نیست. دنیای دیجیتال و دسترسی وسیع هر فرد و جریان به جامعه و مردم و توده هوادار و علاقمندان خود آن جریان هست. رساندن صدای سیاسی و تبلیغی و حتی ادبیات و امکانات هر جریانی به داخل انواع راههای موثر و کم هزینه تر را دارد. خودشان اینها را میدانند. توجیهات آنها برای این اقدام غیر مسئولانه را کسی جدی نمیگیرد. رهبران اين سازمان كوچكترين احساس مسئوليتی در قبال جان اين جوانان كه به صفوف آنها پيوسته اند، نميكنند. اصلا تاكتيك نظامی و زمينه فعاليت برای اين عرصه نظامی و حمايت و پشتيبانی توده ای و ميزان قدرت دشمن و ميزان اطلاعات برايشان مهم نيست. با این کارها ميخواهند نامی در میان نامها داشته باشند و نشان دهند نيرو هستند و ميتوانند در آينده با رقبايشان بر سر سهم خواهی از قدرت معامله كنند. و گرنه نه تنها كسانی كه در عرصه نظامی صاحب تجربه اي هستند بلكه انسان های عادی آن جامعه ميدانند كه اين سياست در اين دوره، ازمايش شده و ناکام بوده است. متاسفانه در این سالها اکثر تیم های علنی و نظامی که از جانب این جریانات مسلح مستقر در کردستان عراق كه به داخل فرستاده شده اند، ضربه خورده اند. در نتيجه اين سياست نامسئولانه است. به این دلیل از طرف جريانات و فعالين سياسی مورد نقد قرار گرفته است. اين سازمان بجاي جوابگويی به نقد مخالفين، طبق معمول به شانتاژ و تهديد روي آورده اند.
مسئله اینست سازمان زحمتکشان یک جریان سیاسی و سالم نیست. همین اقدامات ماجراجویانه و نا مسئولانه و نحوه برخوردآنها به مخالفینشان این واقعیت را اثبات میکند. ما از روز اول انشعاب توطئه گرانه شان از درون کومه له بارها این مسائل را هشدار دادیم، که در اینجا قصد تکرارش را ندارم.

اکتبر: پیام شما به خانواده دستگيرشدگان چيست؟
صالح سرداری :
همانطوريكه قبلا هم اشاره كرده ام با خانواده دستگيرشدگان احساس همدردی ميكنیم. ميدانم اكنون كه، فرزندانشان در سياه چال های جمهوریاسلامی زير شكنجه قرار دارند، چه رنجی را تحمل میکنند. در کنار رنج و ناراحتی آنها هستیم. توطئه و پاپوش دوزی جمهوری اسلامی علیه دستگیرشدگان و خانواده هایشان مورد نفرت ما و محکوم است. اميدوارم دستگيرشدگان از چنگال اين رژيم خونخوار جمهوری اسلامی رها شوند.
۱۳ اوت ۲۰۲۲