مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران شرکت آباد راهان عسلویه نسبت به عدم پرداخت حقوق
جمعه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت آباد راهان عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌های معوقه‌شان دست به اعتصاب زده و درب ورودی شرکت را بسته‌اند. گفته می‌شود، این کارگران شرکتی از اردیبهشت‌ماه تاکنون، حقوق دریافت نکرده‌اند و به دلیل عدم پرداخت معوقات توسط شرکت آباد راهان عسلویه با معضلات معیشتی مواجه شده‌اند.

شرکت عمران مارون ۱۱۰ کارگر خود را بدون تسویه حساب اخراج کرد!
۱۱۰ تن از کارگران شرکت عمران مارون بیش از ۵ ماه است اخراج شدند و هنوز به حقوقشان نرسیده اند! کارفرمای شرکت عمران مارون که مدتهاست با شرکت آب منطقه ای استان قرارداد داشته و در تونل انحرافی رودخانه کانی سیب پیرانشهر انتقال آب به دریاچه ارومیه مشغول فعالیت بود بدون پرداخت مطالبات کارگران، ۱۰۰ الی ۱۱۰ کارگر را از مورخه ۱۴۰۱/۱/۱ اخراج کرده و تاکنون از پرداخت دیون کارگران شانه خالی می کند. هر کارگر بین ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان از کارفرما طلب دارند.

اعتراض کارگران معدن ذغالسنگ البرز شرقی نسبت به روند بازنشستگی
جمعی از کارگران معدن البرز شرقی به طولانی شدنِ پروسه‌ بازنشستگیِ خود اعتراض دارند. آنها می‌گویند: ما کارگرانِ معدن در طول این بیست و اندی سال سختی‌های بسیاری کشیده‌ایم. هیچ کدام به لحاظ جسمی در وضعیتِ خوبی نیستیم و یک ساعت ماندن در معدن برایمان قابل تحمل نیست.

تجمع اعتراضی کارگران و کارمندان شهرداری کوهدشت
روز یکشنبه ۶ شهریور کارگران و کارمندان شهرداری کوهدشت لرستان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند.

ادامه تعطیلی یکساله «آجر گنبد» به دلیل قطعی گاز
با گذشت یکسال از توقف فعالیت کارخانه آجر گنبد در استان گلستان به دلیل قطعی گاز، تعدادی از کارگران بیکار شده آن گفتند: بعد از یکسال انتظار هنوز اقدام جدی برای بازگشایی این کارخانه انجام نشده است. این کارخانه به دلیل بدهی سه میلیاردی به اداره گاز، از یکسال پیش تعطیل اعلام شده و حدود ۵۰ کارگر شاغل در آن بیکار و سرگردان شده‌اند، افزود: مسئولان استانی برای رفع مشکل قطعی گاز کارخانه و بازگشایی مجدد آن راهکاری نداشته‌اند. پیشنهاد ما کارگران، شروع به کار کارخانه است تا با از سر گیری تولید بتوان مطالبات معوقه کارخانه به اداره گاز را پرداخت کرد. نه کارفرما و نه مسئولان چاره‌ای برای رفع مشکل بدهی مالی کارخانه به اداره گاز نمی‌کنند.

بلاتکلیفی کارگران کارخانه تعطیل شده روغن نباتی جهان
تاکنون ۷۳ نفر از کارگران کارخانه تعطیل شده روغن نباتی جهان از کار اخراج شده و هم اکنون بیمه بیکاری دریافت میکنند. یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان گفت: “تاکنون حدود ۷۳ کارگر تعدیلی این کارخانه در سامانه جامع روابط کار برای دریافت بیمه بیکاری نام‌نویسی کرده‌اند.” کارخانه روغن نباتی جهان در تاریخ ۱ شهریورماه، با ۸۵ کارگر به دلیل مشکلات مالی تعطیل اعلام شده و فقط ۱۰ کارگر و کارمند در کارخانه باقی مانده‌اند.

معوقات مزدی کارگران شهرداری شوش
کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری شوش نگران دستمزد معوقه و اضافه کاری خود هستند. یکی از این کارگران گفت: “باوجود اجباری بودن اضافه کاری و کار شبانه، مزایای مزدی آنها به صورت کامل پرداخت نمی‌شود. این ادعا در حالی است که برابر مواد ۵۸ و ۵۹ قانون کار باید بابت هر ساعت کار اضافی ۴۰ درصد و بابت هر ساعت کار شبانه ۴۰ درصد مزد بیشتر پرداخت کرد.” این کارگر با گلایه از مدیریت جدید شهرداری ادامه داد: “در دوره مدیریت جدید شهرداری که از دو نیم سال پیش آغاز شده، جز حقوق کارگران که با تاخیر سه ماهه پرداخت می‌شود، سقف اضافه‌ و تعطیل کاری‌ها نیز از ماهانه ۹۰ تا ۱۲۰ ساعت به حداقل رسیده است. با این حال وقتیکه شهردار سابق شوش اضافه‌کاری‌ها را به صورت کامل پرداخت می‌کرد بخشی از مخارج زندگی‌مان تامین می‌شد.”

تجمع کارگران کارخانه آجر جیل مقابل فرمانداری کارون
روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه جمعی از کارگران کارخانه آجر جیل در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان مقابل فرمانداری کارون تجمع کردند. کارگران کارخانه آجر جیل با تعطیلی و مزایده این شرکت در آستانه بیکاری قطعی قرار‌ گرفته‌اند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی
روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه، کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی در مقابل دفتر مدیر منطقه در تبریز تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات معوق این کارکنان صورت گرفت.

راهپیمایی اعتراضی کارگران خدماتی خط ۳ مترو
در پی عدم پرداخت حق و حقوق، کارگران خدماتی خط ۳ مترو دست از کار کشیدند و به سمت ساختمان اصلی شرکت مترو شهرداری تهران در پل کالج حرکت کردند.

چهارمین روز از اعتصاب کارگران شرکت اکسین استیل پارس
روز چهارشنبه نهم شهریورماه، کارگران شرکت اکسین استیل پارس شاغل در پروژه‌ای در رفسنجان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه دستمزد معوقه برای چهارمین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه دادند. دستمزد این کارگران از اردیبهشت‌ماه به بعد پرداخت نشده است.

حمله وحشیانه ماموران شهرداری به یک زن دست فروش
تورم، فقر و بیکاری گسترده و وضعیت وحشتناک و فاجعه بار اقتصادی در ایران، معیشت را برای زحمت‌کشان و زنان سرپرست خانواده چنان سخت کرده که آنها ناچار به دستفروشی برای تأمین هزینه های زندگی و امرار معاش خود شده اند. بنا بر آمار رسانه ها اکنون ۱۶ میلیون نفر در ایران به دستفروشی مشغولند.

تجمع رانندگان استیجاری مقابل ساختمان شورا و شهرداری ارومیه
روز یکشنبه ۶ شهریور تعدادی از رانندگان استیجاری مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر ارومیه تجمع کردند. حقوق این رانندگان حدود ۵ میلیون تومان است که طی سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

اعتصاب کامیون‌داران شهرستان قروه
روز پنجشنبه سوم شهریورماه، کامیون‌داران و رانندگان کامیون شاغل در معادن شهرستان قروه با توقف فعالیت‌های شغلی خود، دست به اعتصاب زدند. آنها نسبت به نحوه محاسبه کرایه حمل پوکه معدنی از سریش‌آباد قروه در استان کردستان به سایر نقاط کشور، بدون در نظر گرفتن نوع کامیون، مسافت و سایر تعرفه‌ها اعتراض دارند و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

کامیونداران سراسر کشور پیشتر نیز در خصوص نقش دلالان در توزیع بار، افزایش کمیسیون باربری‌ها حتی تا بیش از ۵۰ درصد حق کرایه، عدم حمایت مسئولان از وضعیت رفاهی و بیمه آنها و کاهش درآمد خود اعتراض کرده بودند. معترضان همچنین نسبت به عدم توزیع عادلانه بار، عدم رعایت منافع رانندگان، کاهش سهمیه سوخت، افزایش مبلغ عوارضی‌ها و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات مزدی و صنفی این قشر معترض هستند.

اخراج ۱۸۰ تن از پرستاران در زنجان
مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در این رابطه گفت: با توجه به تمدید نشدن طرح ویژه کرونا برای پرستاران در وزارت بهداشت، تا پایان امسال حدود ۱۸۰ نفر از پرستاران داوطلب در طرح اختیاری وزارت بهداشت در استان زنجان به تدریج از سیستم دانشگاه خارج خواهند شد. هدیه ای ناقابل از وزارت بهداشت به پرستاران زنجانی!

تداوم اعتراضات مردم همدان نسبت به بی‌آبی
مردم همدان در اعتراض به بی‌آبی و قطع آب برای سومین روز متوالی دست به اعتراض زدند. نیروهای انتظامی و امنیتی برای ممانعت از تجمعات اعتراضی مردم حضور گسترده‌ای دارند.

اعتراض مردم به نماز جمعه ها کشیده شد
جمعه چهارم شهریور ۱۴۰۱مردم خوزستان با حضور در مصلی اهواز هنگام سخنرانی وزیر نفت در راستای رفع مشکلاتی همانند تنش آبی، کمبود آب شرب، تبدیل وضعیت، استخدمی ها و… اعتراض کردند.

یورش نیروهای انتظامی به ساکنان روستای شاه ‌جوب در استان کردستان
گزارش شهروندان حاکی از یورش ماموران انتظامی به روستای شاه‌ جوب از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان به دلیل اقدام ساکنان جهت تامین آب از طریق حفر چاه است. در حالی که ساکنان روستای شاه‌ جوب از معضل بی‌آبی به ستوه آمده‌اند و با جمع‌آوری مبلغ یک و نیم میلیون تومان از هر خانوار و با هزینه خود اقدام به خرید دستگاه حفاری جهت حفر چاه کرده‌اند، ماموران انتظامی و پرسنل اداره آب شهرستان دهگلان با یورش به روستا مانع از انجام این کار شده‌اند. گفته می‌شود، ماموران انتظامی تلاش کرده‌اند تا دستگاه حفاری را ضبط کنند، اما زمانی که با مقاومت ساکنان روستا مواجه شده‌اند، جاده روستاهای قادرمرز، صادق‌آباد و گردمیران را محاصره کرده‌اند تا در صورت خارج کردن دستگاه حفاری از روستای شاه‌ جوب، آن را ضبط کنند.

کشته شدن یک کولبر توسط نیروهای هنگ مرزی بانه
بامداد جمعه چهارم شهریور ماه یک کولبر جوان در پی تیراندازی نیروهای هنگ مرزی بر اثر اصابت گلوله به ناحیه پهلو و کلیه ها، در منطقه مرز بانه کشته شده است. هویت این کولبر جانباخته، ریبوار رشیدی، ۲۶ ساله، متاهل و دارای یک فرزند عنوان شده است. نظامیان پس از گذشت سه ساعت از این رویداد به مردم منطقه اجازه دادند تا با صعود به ارتفاعات کوهستانی، پیکر این کولبر جانباخته را منتقل کنند.

جانباختن یک تکنسین برق در اثر برق گرفتگی در دالاهو
یک تکنسین برق و از کارمندان اداره برق شهرستان دالاهو با هویت حسین الفتی روز سه‌شنبه ۸ شهریور در حین کار و در اثر برق گرفتگی جانباخت. براساس گزارش‌های منتشر شده، حسین الفتی اهل شهر گیلانغرب بوده و در حین کار بر روی تیرک برق دچار برق گرفتگی شده و در دم جانش را از دست داده است. حسین الفتی متاهل بوده و سال گذشته زندگی مشترک خود را آغاز کرده بود.

مرگ یک کودک کار در حین جمع آوری پسماند از سطل زباله
شامگاه سه‌شنبه ۸ شهریور، یک کودک کار در اسلامشهر، در حین جمع آوری پسماند از سطل زباله، بر اثر برخورد یک خودروی سواری به وی، جان خود را از دست داد.

خودسوزی یک دختر ۱۴ ساله در مریوان به دلیل ممانعت از تحصیل
یک دختر نوجوان اهل مریوان با هویت شیوه بالوایه ۱۴ ساله که پیشتر اقدام به خودسوزی نموده بود، روز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ در اثر شدت جراحات جانش را از دست داد. شیوه بالوایه اهل روستای ”ده بنیاد“ از توابع مریوان چند روز پیش و در پی ممانعت خانواده‌اش از ادامه تحصیل در پایه دهم اقدام به خودسوزی نموده بود.

سارا سیاهپور از فعالین صنفی معلمان بازداشت شد
روز چهارشنبه ٢ شهریور، ساعت ۷ صبح سارا سیاهپور، از فعالین صنفی معلمان تهران‌ و ‌البرز، خارج‌ از خانه دستگیر و پس از بازداشت بە منزل برگرداندە و خانەی ایشان را مورد تفتیش قرار داده‌اند و سپس به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. خانم سیاهپور پس از آن تماسی با خانواده داشته و از محل و دلایل بازداشت خود اظهار بی‌اطلاعی کرده است. روز پنج‌شنبه سوم شهریور خانواده سارا سیاهپور به زندان اوین مراجعه کردند تا درباره محل نگهداری این فعال صنفی معلمان پرس و جو به‌ عمل آورند که هیچ پاسخ روشنی به خانواده این معلم بازداشت شده داده نشد و از آن‌ها خواستند که در روز شنبه پیگیر وضعیت سارا سیاهپور باشند. روز یکشنبه ۶ شهریور ماه، با مراجعه ی مجدد خانواده سیاهپور، به شعبه ی سوم دادسرای اوین، مادر ایشان موفق به دیداری کوتاه با سارا شد.

ضرورت رسیدگی به وضعیت پزشکی جعفرابراهیمی
جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران پس از ١٠٢ روز بازداشت در انفرادی بازداشتگاه ٢٠٩ به زندان اوین منتقل شده است. این فعال صنفی به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز به رسیدگی پزشکی تخصصی و فوری دارد. لازم به ذکر است در طول مدت دوران بازداشت موقت این فعال صنفی در بند ٢٠٩، به دلیل وخامت وضعیت جسمی، وی را ٤ بار به بیمارستان “قمر بنی هاشم” اعزام نمودند و اقدامات تشخیصی اولیه صورت گرفت اما تاکنون هیچ اقدامی درمانی تاکنون صورت نگرفته است و این معلم زندانی در وضعیت جسمی سختی به‎سر می‎برد.
با توجه به پایان دوران بازجویی و چهارمین ماه بازداشت این فعال صنفی، انتظار می‎رود بازپرس پرونده، با قبول وثیقه، شرایط را برای آزادی و درمان ایشان فراهم کند.

ابلاغ رسمی تمدید قرار بازداشت رضا شهابی
قرار بازداشت موقت رضا شهابی، که براساس اتهامات واهی و بدنبال پرونده سازی وزارت اطلاعات برای فعالین کارگری و معلمان در تاریخ ۲۲اردیبهشت بازداشت گردید، روز هشتم شهریور ماه مجددا برای چهارمین بار تمدید گردید. این تمدید قرار بازداشت در حالی به رضا شهابی ابلاغ گردید که ۱۸ روز از پایان قراربازداشت سه ماهه ایشان میگذرد و بازجویی او پایان یافته است.

بازگشت به زندان اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی
اسماعیل گرامی در حالی به زندان بازگشته که در تداوم پرونده سازی در زندان تهران بزرگ در سال گذشته، با حکم جدید یک سال زندان و۵۰ ضربه شلاق روبرو شده است.

انتقال آرش گنجی به زندان رجایی شهر
آرش گنجی، مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که دوران محکومیت خود را در بند ۸ زندان اوین سپری می کرد به زندان رجایی شهر منتقل شد. وی در آبان‌ ماه ۱۴۰۰، جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شده بود. آرش گنجی در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۸ در پی مراجعه نیروهای ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۲۹ دیماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. وی دیماه ۹۹ توسط شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال و از بابت اتهام «عضویت و همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیام مادر کسری نوری: خشم و رنج ما وسیعتر از ظلم بی انتهای شماست
مادر زندانی سیاسی، کسری نوری در پیامی تصویری با درخواست آزادی فرزندش، خطاب به مسئولان می‌گوید؛ فرزندم کسری در حال گذراندن محکومیت ظالمانه‌ای که بر او تحمیل کرده‌اید است، چرا مجددا او را تحت شکنجه و بازجویی قرار می دهید؟ پوریا نوری، برادر ‏کسری نوری با انتشار مطلبی در توییتر از برقراری تماس تلفنی توسط این زندانی و انتقال او به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز خبر داد. وی نوشت: کسری با مادرم تماس تلفنی داشته است. باخبر شدیم از پنجم شهریور ماه به بازداشتگاه اطلاعات شیراز منتقل شده، از او بازجویی صورت گرفته و اعلام شده دلیل آن یک بیانیه‌ مشترک با امضای فعالان سیاسی زندانی از جمله نرگس محمدی و کیوان صمیمی است، در حالی که چنین بیانیه‌ای حتی هنوز منتشر نشده است!

ممانعت از دسترسی امیرعباس آذرم‌وند به خدمات درمانی
امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه نگار حوزه اقتصاد و حامی کارگران که از ناحیه کتف به شدت آسیب دیده بود، با وجود تعیین وقت عمل جراحی همچنان به خدمات درمانی مورد نیاز خود دسترسی ندارد. او پیشتر جهت انجام عکس‌برداری به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود، اما با وجود تعیین وقت جراحی در همین بیمارستان و با گذشت بیش از یک ماه از تاریخ عمل جراحی، نهادهای امنیتی و قضایی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند.

اعتصاب غذای بهنام موسیوند در سلول انفرادی
روز چهارشنبه ۹ شهریورماه، بهنام موسیوند، فعال مدنی از زندان اوین به یکی از سلول های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی در اعتراض به این اقدام، دست به اعتصاب غذا زده است.

پیام ویدئوئی سپیده رشنو از مخالفین حجاب
سپیده رشنو پس از آزادی موقت با تودیع وثیقه ٨٠٠ میلیون تومانی طی یک پیام ویدئوئی از همه کسانی که از وی حمایت کرد تشکر کرد و تاکید کرد اکانت هائی که به نام من فعالیت می کنند متعلق به من نیستند و تا اطلاع ثانوی از طریق اکاونت برادرش سامان رشنو استفاده میکند. سپیده در پایان در مقابل موج همبستگی وسیع از وی گفت: همه تان را دوست دارم.