مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تداوم اعتراضات توده ای و انقلابی
اعتراضات در شهرهای ایران بتاوب ادامه دارد. پنجشنبه ٢١ مهر شهرهای مریوان، بوکان، سنندج، مهاباد، سقز، کرمانشاه، کرج، اراک، گلوگاه، اهواز، ایلام، قم، ابهر، میرجاوه و تهران از جمله شهرهائی بودند که گزارش اعتراضات در آنها منتشر شده است.

کارگران پروژه‌ای نفت دست به اعتراض زدند
صبح روز دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر واقع در عسلویه از ساعت اولیه صبح و قبل از شروع کار دست به تجمع و سردادن شعار زدند.

کارگران پروژه‌ای پتروپالایش کنگان دست به اعتصاب و تجمع زدند
صبح روز دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروپالایش کنگان واقع در عسلویه هم دست به تجمع و سردادن شعار زدند. در ادامه اعتصابات کارگران پیمانی پتروشیمی در عسلویه، روز چهارشنبه کارگران مسیر اتوبان عسلویه- کنگان را با موانع مسدود کرده اند.

کارگران پالایشگاه آبادان نیز دست به اعتصاب و تجمع زدند
صبح روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل درپالایشگاه و کارگران پتروشیمی آبادان از ساعات اولیه صبح دست به اعتصاب زده و مقابل درب گیت۱۴ تجمع کرده‌اند. کارگران پالایشگاه آبادان مطالبات صنفی مشخصی از قبیل چند ماه حقوق پرداخت نشده نیز دارند اما اعتصاب امروز این کارگران در تداوم اعتصاب نیروهای پروژه‌ای صنعت نفت در حمایت از اعتراضات مردمی شکل گرفته است.

دستگیری تعدادی از کارگران نفت
بر اساس گزارشاتی کە تاکنون منتشر شدە است، تا لحظە تنظیم این خبر، تعدادی از کارگران بازداشت شدند کە اسامی شماری از بازداشت شدگان عبارتند از: “مهدی جهانبخشی – علی محمودی – هادی مولایی – نورعلی بهادری – فرید کوراوند – کامبیز مهمدی – شاهین نجفی – احمد پور – فرشید مرادی – علی شاپوری و امید کوراوند”.

تشدید فضای امنیتی در عسلویه
از صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱، سه‌راه پتروشیمی عسلویه با گسیل پرتعداد ماموران، به شدت امنیتی شده است. نهادهای امنیتی با همکاری کامل کارفرمایان و برخی از پیمانکاران تلاش می‌کنند تا مانع از شکل‌گیری مجدد اعتصابات و اعتراضات کارگران پروژه‌ای شوند. تهدید و بازداشت کارگران ادامه دارد. برخی گزارش‌ها حاکی از بازداشت ۱۸ نفر از کارگران تنها در شرکت سینا صنعت در روز دوشنبه دارد. بنابر پیام ارسالی کارگران پتروشیمی هنگام، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه، ساعت شروع کار این کارگران را از ۶ و ۳۰ دقیقه صبح به ۸ صبح تغییر داده‌اند. این اتفاق بخاطر جلوگیری از حضور هماهنگ کارگران بخش‌ها و شرکتهای مختلف واقع در منطقه عسلویه صورت گرفته است تا مانع از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی گردند. با وجود تمامی این تمهیدات امنیتی و سرکوبگرانه، کارگران معترض در تلاش برای تداوم اعتراضات خود هستند.

آغاز اعتصاب در مشهد
طبق فراخوان قبلی، بازاریان مشهد اعتصاب گسترده خود را از صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱در همبستگی با مردم ایران آغاز کردند.

هجوم نیروهای امنیتی به مدارس، مقاومت دانش‌آموزان و خانواده‌ها
پیام منتشرشده از مدرسه: اجازه ندادیم لباس‌شخصیها کسی رو ببرند، آنها فرار کردن و با ون‌هاشون رفتند. بعد آنها نیروی انتظامی آمد و دوباره مردم بهشون هجوم بردند. سپس بالای ده ماشین و ده موتور یگان ویژه مسلح اومدند. بچه‌هارو تو مدرسه نگه داشتن که تحویل بدنشون و توی تک تک کلاسهامون هم آمدند.

اعزام نیروهای سرکوبگر از شهرهای دیگر به سنندج
یک منبع آگاه از وضعیت سنندج از جو بسیار امنیتی و گسیل نیروهای سرکوبگر از همدان، کرمانشاه و یزد به سنندج خبر داده است. در روزهای گذشته و با تداوم اعتراضات در شهرهای کردنشین، سرکوب معترضان ابعاد هولناک و شدیدی به خود گرفته و نیروهای امنیتی بدون هیچ ابایی به سوی شهروندان تیراندازی مستقیم می‌کنند. جو امنیتی تا حدی است که نیروهای سرکوب و امنیتی بدون هیچ گونه هشداری، با شکستن در خانه‌هایی که به ساکنانشان مشکوک شده‌اند، به منازل مسکونی یورش می‌برند.

ضرب و شتم دانشجویان دختر دانشگاه صنعتی نوشیروانی
پس از فراخوان دانشجویان مبنی بر صرف مشترک وعده‌ نهار دانشگاه، تمامی اعضای حراست و تعداد زیادی از کارمندان، در سلف پسران حضور پیدا کرده و مانع از ورود دانشجویان دختر به سلف شدند. در این بین چند تن از دانشجویان دختر قصد داشتند وارد سلف شوند که با ممانعت فیزیکی و ضرب ‌و شتم توسط معاون دانشجویی دانشگاه، مجید عباسی مواجه شدند. کارت دانشجویی چند از دانشجویان نیز به زور ضبط شده است. جالب توجه است که حراست دانشگاه به دانشجویان اجازه نداده است که ظرف‌های غذای خود را از سلف خارج کنند و بوفهی سلف نیز برخلاف روز‌های گذشته اجازه فروش ظرف یکبار مصرف نداشته است. دانشجویان در پایان اعلام کردند که به مقاومت خود ادامه خواهند داد. دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ادامه‌ی اعتراضات خود به تفکیک جنسیتی سلف مرکزی دانشگاه، روز سه‌شنبه۱۹ مهرماه غذاهای خود را به محوطه‌ی دانشگاه بردند.

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۸۲ شهروند در زاهدان کشته شدند
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن سرکوب شهروندان استان سیستان بلوچستان، خواستار ایجاد مکانیسمی در سازمان ملل برای تحقیقات مستقل پیرامون جنایات ارتکابی و پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی شد. بیانیه این سازمان تاکید می‌کند که در جمعه خونین زاهدان و بگیر و ببندهای پس از آن، دست‌کم ۸۲ شهروند معترض یا عابر بیگناه جان باخته‌اند و دست کم سه کودک در میان قربانیان هستند. در بخشی از بیانیه آمده است: «مقامات جمهوری اسلامی بارها و بارها بی‌اعتنایی کامل به قداست زندگی انسان‌ها را نشان داده‌اند و برای حفظ قدرت از هیچ کاری چشم‌پوشی نمی‌کنند».

زندان اوین؛ نامه صبا کردافشاری و عسل محمدی در حمایت از اعتراضات سراسری
صبا کردافشاری فعال مدنی و عسل محمدی فعال کارگری، با نگارش نامه ای سرگشاده از زندان اوین، از مطالبات شهروندان معترض در خیابان ها حمایت کردند. آنها همچنین، گزارشی از تحصن زندانیان زن محبوس در بند سیاسی این زندان را روایت کرده و نوشته اند: «زنان بند سیاسی زندان اوین مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در محوطه زندان، با سر دادن شعارهایی از قبیل “ژن، ژیان، ئازادی”، “زن، زندگی، آزادی” و “آزاد باد ایران، از زندان تا خیابان”، از مردم معترضی که “سلاحی جز جانشان در دست ندارند” اعلام حمایت کردند». در ادامه متن این نامه می آید:

“برای تو ای آزادی؛
برای زنانی که به شوق در آغوش گرفتن تو، جان بر کف، طعمه خاک شدند
برای مردانی که به خاطر تو به زنجیر کشیده شده اند
برای کودکانی که برای مبارزه با تو هرگز زاده نشده اند
برای تو ای آزادی
برای دختران سرزمینمان، مهسا، نیکا، سارینا؛ برای زنان و مردان دیگری که برای تحقق رویای آزادی، برابری، زندگی و کرامت انسانی در هر کوچه و خیابانی در کشورمان به دست مزدوران و جلادان حکومتی که بیرحمانه، کمر به قتلعام توده های مردم، بخصوص جوانان خواهان گسستن از قیود بردگی، بسته اند.
جوانانی که بسیاریشان، هنوز شور عشق و لذت رهایی و حتی طعم بوسه ای بی هراس را نچشیده، زندگیشان با خشونت به نیستی مرگ کشانده شد.
نامشان زمزمه ی نیمه شب مستان باد / تا نگویند که از یاد فراموشان اند.

گزارشی از تجمع زنان بند سیاسی زندان اوین
اعتراض به گسترش خشونت لجام گسیخته رژیم، علیه مردمی که سلاحی جز جانشان در دست ندارند.
این تجمع و تحصن با حضور طیف های مختلف سیاسی انجام شد و با سر دادن شعارهایی علیه نظام سرکوبگر و فوق استبدادی اسلامی ادامه یافت. اعتراض و همراهی زنان زندان اوین تا آخرین روز انقلاب در جریان مردمی خاموش نخواهد شد. شهامتی که در دل تک تک مبارزان نستوه، در کف خیابان ها، از زن و مرد، تا پیر و جوان در کنار هم آزادی را فریاد میزنند، شوق مبارزه را در دلشان دو صد چندان زنده کرد. زنانی که پیشگام انقلاب نوین اند و مردانی که فارغ از تمام رسومات کهن و ارتجاعی زن ستیزانه همپا و همرزم زنان برای آزادی جان فدا میکنند. متن شعارهایی که علاوه بر این تجمع و تحصن سر داده شده به این شرح است: * آزاد باد ایران، از زندان تا خیابان * اگرچه در زندانیم، همپای انقلابیم * خواهرم، خون تو، جوشش انقلاب است * تا رفتن ستمگر، ایستاده ایم در سنگر * اوین شده دانشگاه، ایران شده بازداشتگاه * ایران غرق خونه، رژیم سرنگونه * نان، کار، آزادی، اداره شورایی * ژن، ژیان، ئازادی * زن، زندگی، آزادی.

صبا کردافشاری و عسل محمدی / مهرماه ۱۴۰۱/ بند سیاسی زنان زندان اوین.”

تداوم بازداشت پدرام معینی و بی اطلاعی از وضعیت وی
پدرام معینی فعال سیاسی که در روز شنبه مورخ دوم مهرماه هزار و چهارصد و یک توسط مامورین لباس شخصی دستگیر و به زندان اوین انتقال داده شد به مدت دو هفته است بدون هیچ خبر مشخصی از وضعیت وی و عناوین اتهامی اش و همچنین بدون حق داشتن وکیل در زندان اوین به سر میبرد. پدرام معینی از حامیان انقلاب زنان و مردم معترض در خیابان پس از کشتن مهسا امینی بود و مشغول تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه علوم تحقیقات تهران میباشد.

احضار سه فعال کارگری به دادگاه
نصرالله امیرلو، محمد ایران‌نژاد و مرتضی صیدی از فعالین کارگری توسط شعبه ۱۰۱ دادسرای شهر قدس احضار شدند. این۳ فعال کارگری باید روز دوم آبان‌ماه در شعبه مذکور و جهت رسیدگی به پرونده حاضر شوند. این در حالی است که محمد ایران‌نژاد از بابت اتهام قبلی هم اکنون در حال سپری کردن حکم چهار سال خود در زندان اوین میباشد. این فعالین کارگری در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شده بودند. محاکمه آنها از بابت اتهام تشکیل اتحادیه کارگری با رویکرد مارکسیستی در جهت اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است.

بازداشت “اسکندر لطفی” و احضار “مسعود نیکخواه”
صبح روز شنبه ١٦ مهرماه “اسکندر لطفی” در منزل خود بازداشت و “مسعود نیکخواه” به اداره اطلاعات احضار گردید. بنا به ‌گزارش‌های منتشر شده “اسکندر لطفی” سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران و عضو هیئت مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، امروز ۱۶ مهرماه ١٤٠١ ساعت ۷ صبح با شکستن شیشه درب منزل بار دیگر بازداشت گردید. “اسکندر لطفی” پس از حدود چهار ماه بازداشت روز چهارشنبه ٢٦ مرداد ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ٢ میلیارد تومانی از زندان موقتا آزاد شدە بود. همچنین “مسعود نیکخواه” نیز از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات احضار گردید. لازم به ذکر است نیروهای امنیتی به منزل “شعبان محمدی” دیگر عضو هیئت مدیره‌ انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان یورش برده و پس از شکستن درب منزل به دلیل عدم حضور در خانه، نتوانستند نامبرده را بازداشت کنند. این دو فعال صنفی نیز روز شنبه ٢٨ مرداد ۱۴۰۱ به ترتیب بعد از ١٠١ و ١٠٢ روز بازداشت با وثیقه های ٢ میلیارد تومانی موقتا از زندان اوین تهران آزاد شدە بودند. بنا بر اخبار حاصله، روزیکشنبه۱۷ مهرماه، این دو فعال صنفی معلمان از مریوان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

بازداشت دو فعال کارگری در تهران
شب شنبه ۱۶ مهرماه ماموران امنیتی با هجوم به منزل دو فعال کارگری به نام‌های اسعد مفتاحی و پیمان سالم آنها را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. تا این لحظه از نهاد بازداشت‌کننده، دلایل بازداشت و محل نگهداری این دو فعال کارگری اطلاعی در دست نیست.

بلاتکلیفی خبرنگاری که مرگ مهسا امینی را گزارش داد
محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، خبرنگاری که نخستین بار خبر مرگ مهسا امینی را منتشر کرد، یکشنبه ۱۷ مهر در توییتی نوشت: «همسرم در هجدهمین روز بازداشت خود با من تماس گرفت. بازجویی‌های روزانه از او همچنان ادامه دارد ولی هنوز از اتهام نیلوفر و جزئیات پرونده هیچ اطلاعی نداریم».

بازداشت شبانه مولود ساسلی، معلم شهر جوانرود
نیمە شب شنبە شانزدهم مهرماە، معلم خوشنام جوانرودی، آقای مولود ساسلی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بنا بە گفتە نهاد بازداشت‌ کنندە در جوانرود، نامبردە بە کرمانشاە انتقال دادە شدە است.

بازداشت حامدسعیدی، معلم شهرسقز
معلم خوشنام سقزی آقای حامد سعیدی روز شنبە در پی تلاش برای جلوگیری از ضرب و شتم وحشیانه‌ دانش‌آموزان توسط نیروهای سرکوبگر، بازداشت و تا این لحظه از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

بازداشت یک دانش‌آموز ‌در دهگلان
ظهر روز دوشنبه ۱۸ مهرماه دانش‌آموزان مدارس شهرستان دهگلان پس از پایان کلاس‌ها به خیابان‌ها ریخته و دست به اعتراض زدند. همزمان مأموران با یورش و شلیک‌های پی‌درپی به سرکوب معترضان پرداخته و یک دانش‌آموز ۱۷ ساله به نام سوران مبارکی اهل روستای مبارک‌آباد از توابع بخش بلبان‌آبادِ شهرستان دهگلان را بازداشت کردند.

بازداشت یک دانش‌آموز دیگر در دهگلان
روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه سارو مرادی دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ی اهل شهرستان دهگلان با هجوم و ضرب و شتم ماموران اداره‌ اطلاعات این شهر ربوده شد. خانوادهی این دانش‌آموزِ معترض به تمامی ادارات و نهادهای امنیتی این شهر مراجعه کرده و پاسخی دریافت نکرده‌اند و شدیدا نگران وضعیت سلامتی او می‌باشند.

سمانه اصغری بازداشت شد
سمانه اصغری دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه با هجوم نیروهای امنیتی در منزل خود در شهرری بازداشت شد. بنا به گزارش منتشرشده، مامورین که متشکل از ۶ نیروی لباس‌شخصی و یک مامور زن بودند خود را مامور اداره اب معرفی کرده و پس از ورود به خانه، وی را بازداشت و لپ‌تاپ و گوشی ‌همراه این دانشجو را ضبط کردند.

گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد
گلرخ ایرایی زندانی سیاسی سابق و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری جاری در ایران، صبح روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در پانزدهمین روز بازداشت، از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان انتقال گلرخ گفته‌اند او را به بازداشتگاه پلیس امنیت تهران منتقل می‌کنند. با این ‌حال او تاکنون تماسی با خانواده‌اش نداشته و اطلاعی از وضعیتش‌ در دست نیست. گلرخ ایرایی روز دوشنبه ۴ مهر توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش همراه با ضرب‌ و شتم و شکستن درب خانه‌اش بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. او به «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. مصداق اتهامات: «فعالیت‌هایش در خیزش مردم و نوشته‌هایش در فضای مجازی».

عماد حيدرى در اداره اطلاعات اهواز زير شكنجه كشته شد
بنابر گزارش‌های منتشرشده عماد حیدری، ۳۱ ساله، فرزند حيال، از اهالى منطقه ملاشيه ، در جريان اعتراضات و بازداشت هاى گسترده، توسط اداره اطلاعات بازداشت شده است و روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ در اداره اطلاعات زير شكنجه كشته شده است. عماد حيدرى فعال مدنى و در كميته هاى مردمى در كمك به سيل زدگان فعاليت هاى فراوانى داشته است و به دليل فعاليتهايش سابقه چهار بار بازداشت داشته و اخيراً با قرار وثيقه آزاد شده بود. عماد حيدرى چند ماه پيش ازدواج كرده بود.

نیما شفیق‌دوست، دانش‌اموز در بازداشت نهادهای امنیتی کشته شد
پیکر نیما شفیق دوست، نوجوان ۱۶ ساله‌ی اهل سلماس و ساکن ارومیه، روز ۱۳ مهر به خانواده‌اش تحویل داده شده است. نیما شفیق‌دوست نوجوان دانش‌آموزی بود که در جریان اعتراضات ارومیه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به شدت زخمی شده و پس از چند روز در حالی که در زیرزمین خانه‌اش مخفیانه تحت درمان بود، بازداشت شد. خانواده پس از بازداشت فرزندشان علیرغم پیگیری‌های مداوم تا روزی که پیکر فرزندشان را تحویل بگیرند، هیچ خبری از وی نداشتند.

قتل یک دانشجوی دیگر
عرفان نظربیگی دانشجوی معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران-جنوب واقع در میدان فلسطین، روز ۷ مهر با اصابت گلوله به ناحیه سر در لواسان کشته شده است. عرفان نظربیگی قهرمان رشته فیزیک و کلاسیک بدنسازی، در فضایی کاملا امنیتی و صرفا با حضور اقوام خویش در لواسان به خاک سپرده شد.

کشته شدن محسن موسوی جوان سی ساله در اعتراضات بازار تهران
بر اساس اطلاعات رسیده، محسن موسوی سی ساله، شنبه شانزدهم مهرماه، در محدوده بازار تهران بر‌‌‌‌ اثر ضربه‌های شدید باتوم به سر، «کشته» می‌شود، مسئولان امنیتی از دفن او در تهران جلوگیری کرده و گفته‌اند که باید در شهری دور، به خاک سپرده شود.

***