مقالات

کارگران همگام و متحد با خروش عظیم توده ای به میدان آمده اند رحمان حسین زاده

شروع اعتصابات و اعتراضات کارگران پروژه ای نفت و پتروشیمی در عسلویه و بوشهر و آبادان در حمایت از خروش توده ای جاری و علیه قتل عام و سرکوبگری رژیم مستأصل جمهوری اسلامی جهشی بزرگ در انقلاب امید بخش سراسر ایران است. ترکیب اعتصابات کارگری به ویژه در مراکز کلیدی کارگری با خیزش عظیم مردم جان به لب رسیده تحول انقلابی آغاز شده را به مقطع برگشت ناپذیر تعیین تکلیف نهایی با حکومت جمهوری اسلامی میرساند. در گوشه ای از پیام کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست به “قیام کنندگان جسور و پرشور شهریور و مهر و به یاد ژینای عزیز (مهسای جوان) – به زنان: پیشتازان انقلاب آتی ایران” که افتخار ارائه آن به اجتماع موفق کنگره را داشتم، چنین گفتیم:

در این روزهای طوفانی نگاه زنان و نسل جوان و مردم تشنه آزادی به حضور مبتکرانه مبارزاتی طبقه کارگر دوخته شده است. همه چشم انتظار روزی هستند که اعتصابات سراسری طبقه کارگر ادامه حاکمیت جمهوری اسلامی را فلج کند. طبقه کارگر در رأس جنبش عظیم توده ای بساط این نظام برده دارانه را جمع کند. طبقه کارگر میتواند نوید بخش یک جامعۀ آزاد، برابر و مرفه، یک نظام پیشرفته شورائی، پایان دهنده بساط سود و سرمایه و استثمار و استبداد و تحقق یک دنیای بهتر، در ایران باشد.

مهر ١٤٠١
***

در دو بند پایانی سند؛ تزهای کنگره دهم حزب حکمتیست در باره جنگ در اوکراین، بربریت کاپیتالیسم و مصافهای کمونیسم امروز، با روشن بینی اعلام کردیم:

١٦- جامعه ايران در آستانه تحول انقلابی سرنوشت سازی است. ما بر نقش تاريخساز طبقه کارگر و جنبش کمونیستی- کارگری و جنبش آزادی زن در شکل دادن به آينده ايران و فرصت کم نظيرى که براى ايفاى نقش کارگر و کمونيسم بعنوان رهبر يک جنبش عظيم توده ای براى آزادى و برابرى و رهایی انسان فراهم شده واقفیم. تحول انقلابی جاری با حضور جسورانه زنان آزادیخواه در دوهفته آخیر در خیابانها و حجاب سوزان آنها در اعتراض به قتل مهسا امینی اثرات جهانی و منطقه ای مهمی را بدنبال داشته است. سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی فضای مساعدی برای تقویت و عروج آلترناتیو کمونیستی در دیگر کشورهای جهان فراهم میکند.

١٧- ما اعلام میکنیم بیش از این بربریت کاپیتالیسم را تحمل نمیکنیم. فقر و تبعیض غیر قابل تحمل بر جهان را نميپذيريم. به مثابه کمونیسم طبقه کارگر قصد نداریم به دور جدید میلیتاریسم و تروریسم و جنگ و رقابت قطبهای بورژوازی که جهان را با مخاطرات جدی ای روبر کرده اند، تن دهیم. ما به راسيسم و قومپرستى و مذهب گردن نميگذاريم. ما در خاورمیانه قصد نداريم اسلام سياسى و حکومتهاى اسلامى را تحمل کنيم، ما سیاست ساقط کردن حاکمیت بورژوازی و سرنگونی حکومتهای اسلامی و مستبد و پلیسی و مستقیما سرنگونی جمهوری اسلامی را داریم. ما بر سازماندهی فوری انقلاب کارگری و بنیاد گذاشتن حکومت کارگری در ایران پای می فشاریم. ما عروج نسلی جدید از احزاب کمونیستی کارگری و انقلابی و مارکسیست را از نیازهای حیاتی این دوره مهم تاریخ بشر میدانیم. ما طبقه کارگر و مردم آزاداندیش جهان را به سوسیالیسم بعنوان تنها راه نجات بشریت فرامیخوانیم.

***