مقالات

“آسوده بخوابید، نظام در امان است”! در باره بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه سیاوش دانشور

دو نهاد امنیتی اصلی حکومت برای اولین بار طی بیانیه ای طولانی، در باره «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» تبئین مشترک داده اند. در این بیانیه که بیشتر به فیلمهای c پلیسی شبیه است، نهایتا گفته اند که «اغتشاشات» و «پروژه ویران سازی ایران» شکست خورد و از مجرمین انتقام می گیرند.
داستان مضحک این بیانیه را گروهبان قندلی هم قبول نمیکند. «پروژه ویران سازی ایران» همان تز قدیمی اصلاح طلبان «انقلاب یعنی سوریه ای شدن» در قالبی جدید است. تبئین آنها را گرفته اند و همزمان برخی شان را به همکاری با این پروژه متهم کردند. اینبار سازمان سیای آمریکا با موساد و سازمانهای اطلاعاتی دول منطقه، سالها در داخل کشور میان مردم محروم «همدست سازی» کردند و همدستان را در کشورهای مختلف آموزش دادند، تا وقت مناسب پروژه را کلید بزنند و در واقعه قتل مهسا امینی وارد عمل شدند. تز تبدیل ایران به لیبی و سوریه و افغانستان از جمله به «افشای» ملاقات و دیدار عوامل سیا و شرکا با برخی گروه ها و سازمانهای قومی کرد متکی میشود. آدم از آی کیوی این اطلاعاتی ها حسودیش میشود، اینها بسیار باهوشند، معلوم نیست چرا کسانی که علنا برای دیدار با وزارت خارجه امریکا و عکس گرفتن با امثال پومپئو و بولتن و بلینکن سر و دست می شکنند، افشای خبر دیدارشان با عوامل دولت آمریکا کشف جدیدی باشد؟ این باهوشان خارق العاده امنیتی و سپاهی یادشان رفته که خودشان در سالهای مورد اشاره بیانیه با همین جریانات قومی نشست و برخاست داشتند.
داستان مضحک این بیانیه به مطالب و ادبیات حسین شریعتمداری کیهان بسیار نزدیک است و «دژمن» مورد اشاره خامنه ای را تماما پاسخ داده است اما برای همین مسخره بازی نخ نما دست خالی خود و نظام را نیز رو کرده اند.
اولا، نفس صدور بیانیه دو نهاد اصلی تر امنیتی رژیم برای اولین بار حاکی از وحشت مرگی است که خیزش انقلابی به جانشان انداخته است. همزمان با صدور این بیانیه قاضی صلواتی جنایتکار هم اولین جلسه دادگاه و محاکمه اسرای خیزش انقلابی را آغاز کرد. اینجا اصل حکومت یعنی نهادهای امنیتی و نظامی و دستگاه سرکوب و دادگاه ها و پلیس به روشن ترین شکلی خودنمایی میکند.
ثانیا، بیانیه تلاش دارد بگوید تمام شد، اغتشاشات سرکوب شد، عوامل بازداشت شدند، همه تحرکات از کارگری و معلمان و زنان و غیره جزئی از پروژه آمریکائی ضد نظام بودند، بازیچه شدند و وسیله سوءاستفاده دشمن از اعتراض صنفی آنها و ارتقای آن به اعتراض سیاسی و سپس اعتراض ضد ساختاری و نهایتا اغتشاش و براندازی شدند. به این اعتبار باید برای همه شان پرونده ساخت، سرکوب شان کرد. نخیر، موتور خیزش انقلابی تازه دور برداشته است. مردم با تداوم اعتراض و گوشمالی سرکوبگران و عمامه پرانی و عبا سوزان و حجاب سوزان، با اعتراض در بیش از ۴۰ دانشگاه کشور و شهرها و صدها محله، با اعتصابات کارگری و اجتماعات شهری و مدارس جواب دادند: پاسدار سلامی خفه شو! باید بروید! به پایان سلام کنید!
ثالثا، ارکستر ناهنجار تهدید سلامی فرمانده سپاه و بیانیه دو نهاد امنیتی و آغاز محاکمه انقلابیون در دادگاه آدمکشان اسلامی حافظ سرمایه، از پیروزی نظام بر توطئه آمریکايی میگوید، در حالی که با همان دولت آمریکا مبادله می کنند، پول میگیرند و گروگان آزاد می کنند. مقامات دولتهای غربی حرف زیاد میزنند اما هنوز یک اقدام موثر در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران نکرده اند و یا ضمنی و علنی از هیچ پروژه اپوزیسیون بمثابه جایگزین جمهوری اسلامی حمایت نکردند. این اظهارات کسانی است که نصف بیشتر زندگی خیلی شان در آمریکا و کانادا و انگلیس است.
رابعا، نویسندگان بیانیه میدانند داستان شان خیلی توخالی است، لذا قسم میخورند که بسیار تلاش شده اظهارات مستند باشد و داده ها مورد تاکید ویژه قرار گرفتند اما در کل سند یک جمله هم از «اسناد موثق و خیلی معتبر و خیلی مهم» پیدا نمیکنید. این بیانیه هیچ کورسوی امیدی به میان صف درهم ریخته و وحشت زده نظام نمی برد و بسختی بتواند حتی بسیجی های ساندیس خور را قانع کند.
بیانیه مشترک دو نهاد امنیتی و تهدید «ادامه‌ی شناسایی و تعقیب اغتشاشگران تا آخرین نفر» شبیه بیانیه های فرمانداری های نظامی اواخر حکومت محمد رضا پهلوی است. کسانی که خودشان هفت سوراخ قایم شدند و خانواده شان را از کشور خارج کردند، بهتر است بجای حرف مفت زدن و تبدیل همه مردم ایران به عامل آمریکا، برای فرار عجله کنند. گور خامنه ای و نظام اسلامی کنده شده است، دادگاه های شما آدمکشان نظام و گوبلزهای امنیتی بزودی راه خواهند افتاد. بساط حماقت تان را جمع کند و بقول توماج سوراخ موش بخرید!
۳ نوامبر ۲۰۲۲