مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراضات گسترده در بلوچستان 

امروز جمعه ١١ آذر با فراخوان قبلی مردم محروم در شهرهای مختلف بلوچستان در همبستگی با جانباختگان جمعه سیاه در زاهدان و جمعه خونین در خاش، علیه کشتار و اعدام و برای آزادی زندانیان سیاسی به میدان آمدند. در اجتماعات امروز در زاهدان زنان شرکت داشتند و از جمله شعارهای؛ “زن، زندگی، آزادی”، “چه بی حجاب، چه با حجاب، پیش بسوی انقلاب”، “هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم”، “میکشم میکشم آنکه برادرم کشت” و “کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم” سردادند. از دیگر شعارهای اجتماعات امروز “قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، ، “فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی”، “مرگ بر خامنه ای”، “سپاهی بسیجی داعش ما شمائی”، “حکومت بچه کش نمیخوایم”، “کشته شده خدانور، به دست چندتا مزدور” و “کرد و بلوچ برادرن، تشنه به خون رهبرن” بودند. امروز در زاهدان نیروهای سرکوبگر در تقاطع خیام، بهشتی و میرزای شیرازی گلوله ساچمه ای و گاز اشک آور یه معترضینی که علیه سپاه و بسیج داعشی و حکومت بچه کش شعار میدادند شلیک کردند. اوضاع در خاش و چابهار و نوک آباد تفتان نیز مشابه بود. در اجتماعات امروز جمعه تعدادی زخمی شدند.

دادگاه های فرمایشی و احکام اعدام
رژیم اسلامی با فعال کردن ماشین اعدام در تلاش برای جلوگیری از سرنگونی خود است. روز چهارشنبە ٩ آذر هم دادگاە فرمایشی ١٥ نفر از دستگیر شدگان اعتراضآت اخیر در کرج برگزار گردید کە دادستان جنایتکار، تقاضای “اشد مجازات” یعنی اعدام کردە است. سە نفر از دستگیر شدگان نوجوان ١٧ سالە هستند. اسامی متهمان عبارتند از: مهدی کرمی فرزند ماشاالله، محمد حسینی فرزند سید حسن، آرین فرزام‌نیا فرزند علی، امین‌مهدی شکراللهی فرزند فرهاد، رضا آریا فرزند یحیی، مهدی محمدی فرزند غلامعلی، شایان چارانی فرزند سعید، محمدامین اخلاقی فرزند عبدالله، حمید قره‌حسنلو فرزند محمد علی، امیرمهدی جعفری فرزند پرویز، رضا شاکر زواردهی فرزند منوچهر، فرزانه قره‌حسنلو فرزند قربانعلی، جواد زرگران فرزند محمدرضا، بهراد علی‌کناری فرزند عبدالرضا و علی معظمی گودرزی فرزند داریوش.

گسترش دامنه اعتصاب کامیونداران!
کامیونداران و راننداگان کامبون از روز شنبه ٥ آذر دست به اعتصاب سراسری زدند که امروز ششمین روز اعتصاب را پشت سر گذاشتند. اعتصاب مراکز بارگیری استان های مرکزی و غربی و بیش از نیمی از استانهای کشور را دربرگرفته است و در روزهای پیش رو ادامه دارد. کامیونداران کرمانشاه، مرند، اسکله رجائی بندرعباس، قزوین، اصفهان، سنندج، به صف اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند. در خود اصفهان دامنه اعتصاب از شاپور به شهرستان ورزنه کشیده شده، هم‌زمان برخی رانندگان از فشار برای حمل بار خبر می‌دهند. پایگاه توییتری “صدای اصفهان” پیام رانندگان بخش‌های شاپورآباد و حیبب آباد در شهرستان برخوار را منتشر کرده که از فشار مدیریت “سیمان اردستان” برای شکستن اعتصاب و بار زدن محموله خبر می‌دهند. اسکله رجایی بندرعباس با ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود و به واسطه نزدیکی به صنایع بزرگ کشور همچون فولاد، آلومینیوم و پالایشگاه‌های نفتی، نقشی کلیدی در صنعت حمل و نقل کشور ایفا می‌کند.

اعتصاب کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق
روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق در اعتراض به عدم رعایت موارد ایمنی کار که منجر به انفجار و کشته شدن ۲ نفر از همکارانشان شد دست به اعتصاب زده‌اند. جمعه ۴ آذرماه، سه کارگر جوشکار شاغل در فولاد تکنیک (فولاد ابویی) واقع در مجتمع فولاد بافق که روی کمپرسور ۷۱ مشغول جوشکاری بوده‌اند به علت نشت گاز و انفجار لوله گاز تخلیه نشده در آتش می‌سوزند و متاسفانه میثم اسماعیلی همانجا جان می‌بازد و داریوش عرب ‌زاده هم بعد از چند ساعت جان خود را از دست می دهد. وضعیت جسمی موسی یزدان‌ پرست هم با ۷۰ درصد سوختگی چندان مناسب نیست. کارگران این شرکت همیشه معترض بوده‌اند که هیچ مجوزی برای کار در جاهای خطرناک و ریسک پذیر نباید صادر شود و در عین حال آن‌ها را وادار به کار در نقاط خطرناک می‌کنند. کارگران جوشکار روز شنبه ۵ آذرماه در این مجتمع فولاد در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیده اند و اقدام به اعتصاب کرده‌اند.

کارگران ذوب‌آهن اصفهان مجدداً دست به اعتصاب زدند
روز شنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان شاغل در شیفت صبح تمامی بخش‌ها در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین مجدداً دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کرده‌اند.کارگران ذوب‌آهن اصفهان خواستار افزایش دستمزد و تحقق دیگر مطالباتشان هستند. به گفته‌ این کارگران، دستمزدهای آنان نسبت به دیگر همکاران در سایر شرکت‌های فولاد پائین‌تر است. کارگران ذوب‌آهن اصفهان روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه نیز دست به اعتصاب گسترده‌ای زده بودند که مدیریت شرکت و نماینده وزارت کار با حضور در میان کارگران وعده تحقق خواسته‌ آنان ظرف روزهای آینده را اعلام کرده بود. همان زمان کارگران اعلام کرده بودند چنانچه تا روز پنجم آذرماه خواسته کارگران اجرا نشود مجدداً دست به اعتراض خواهند زد.

کارگران شرکت تولیدی مرتب دست به اعتصاب زدند
روز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت صنعتی تولیدی مرتب در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق معوقه برای سومین روز متوالی اعتصاب کرده و مقابل شرکت دست به تجمع زدند..در روزهای اخیر تاکنون کارگران چندین شرکت فعال در صنعت خودروسازی کشور در اعتراض به عدم ‌رسیدگی‌ به مشکلاتشان دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند.

راهپیمایی اعتراضی کارگران ذوب‌آهن اصفهان
روز شنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان شاغل در شیفت صبح تمامی بخش‌ها در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین مجدداً دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کرده‌اند. کارگران ذوب‌آهن اصفهان خواستار افزایش دستمزد و تحقق دیگر مطالباتشان هستند. به گفته‌ای این کارگران، دستمزدهای آنان نسبت به دیگر همکاران در سایر شرکت‌های فولاد پائین‌تر است. کارگران ذوب‌آهن اصفهان روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه نیز دست به اعتصاب گسترده‌ای زده بودند که مدیریت شرکت و نماینده وزارت کار با حضور در میان کارگران وعده تحقق خواسته‌ی آنان ظرف روزهای آینده را اعلام کرده بود. همان زمان کارگران اعلام کرده بودند چنانچه تا روز پنجم آذرماه خواسته کارگران اجرا نشود مجدداً دست به اعتراض خواهند زد.

کارگران شرکت سرما آفرین دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت سرماآفرین واقع در شهر صنعتی البرز در اعتراض به سطح نازل دستمزدها اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس
روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز واقع در الوند در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارگران شرکت گندله ‌سازی مادکوش بندرعباس
روز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ کارگران شرکت گندله ‌سازی مادکوش دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. مجتمع تولید گندله سنگ آهن مادکوش زیر مجموعه گروه گسترش سرمایه گذاری ارزش است و در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس قرار دارد.

بیانیه جمعی از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج
مردم شریف و مبارز سنندج، همگی می دانیم کوشش و مبارزه برای آزادی پس از کشته شدن ژینا امینی به قیامی رادیکال و فراگیر بدل شده است؛ این قیام با تداوم بیش از دو ماه و پشتیبانی قشرها و طبقات مختلف جامعه موجب شعله ور تر شدن امید به آزادی در دل ها و داشتن زندگی و جامعه‌ای انسانی شده است. ما کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج در رده ها و بخش های مختلف ضمن همدلی و همراهی با این جنبش آزادی خواهی با بیشترین آمادگی در محل کار به تولید برق و نیاز مردم اهتمام ورزیده ایم. متاسفانه سیاست های ناصحیح نهادهای امنیتی موجب استقرار نیروهای نظامی و شبه نظامی در داخل نیروگاه و فراهم کردن فضایی امنیتی, ایجاد مزاحمت و تشویش برای کارکردن و نیز ایجاد شبهه و حساسیت برای روستاهای قلیان و ننله در همجواری نیروگاه شده است. ما اعتقاد داریم نیروگاه سنندج و هر مرکز تولیدی به مثابه بخشی از ثروت مردم نیازی به حضور نیروهای غیر همکار ندارد و تامین امنیت محل کار به عهده خود کارگران آن محل کار و مردم همجوار است. ما کارگران ضمن اعلام لزوم خروج سریع نیروهای امنیتی از نیروگاه و عادی سازی وضعیت به مدیر نیروگاه و نهادی امنیتی هشدار می دهیم نتایج زیانبار سیاست های امنیتی متوجه آنها خواهد بود.

جمعی از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج
٣٠ آبان ١٤٠١

اجتماعات اعتراضی در سیستان و بلوچستان
مردم و جوانان معترض در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان در حمایت از مردم ‌کردستان شعار سر دادند. آنها شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده و خواستار سرنگونی این رژیم سرکوبگر شدند. مردم در شهرهای: زاهدان، خاش، تفتان، ایرانشهر، سراوان، چابهار، ایرانشهر و … بر علیه رژیم اسلامی و خامنه‌ای شعار سر دادند و در حمایت از مردم کردستان تظاهرات کردند. نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران به سمت مردم در خاش و زاهدان آتش گشوده و تعدادی از مردم کشته و زخمی شده‌اند.

اعتراض پرستاران بیمارستان خمینی تهران
روز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ پرستاران بیمارستان خمینی تهران در اعتراض به بی توجهی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند. لازم بە توضیح است، فضای اعتراضی پرستاران مملو از حمایت از اعتراضات انقلابی سراسری برای سرنگونی رژیم اسلامی است.

خودکشی یک نوجوان دو روز بعد از آزادی در جلفا
عرشیا امامقلی‌ زاده علمداری، نوجوان شانزده ساله‌ای که به «جرم» عمامه‌پرانی در جلفا بازداشت شده و ده روز زندانی بود، تنها دو روز بعد از آزادی با قید وثیقه خودکشی کرد و جان باخت. بلافاصله بعد از این اتفاق خانواده تحت فشار قرار گرفتند که به هیچ ‌وجه این موضوع در رسانه‌ها بازتاب نداشته باشد و پیکر این نوجوان روز گذشته با حضور جمع محدودی از اعضای خانواده به خاک سپرده شد. این چندمین زندانی بازداشتی در دوران خیزش سراسری جاری است که به فاصله کوتاهی بعد از آزادی موقت دست به خودکشی می‌زند.

جان آرش صادقی در خطر است
حسین صادقی پدر آرش صادقی با انتشار یک کلیپ در صفحه توئیتر خود نوشت: “آرش برای تمام ایران نفس می‌کشید و برای تمام زندانیان می‌نوشت و با خانواده‌ها تماس می‌گرفت و دلداری می‌داد و در حد خودش کمک می‌کرد”. آرش صادقی علیرغم بیماری سرطان و نیاز شدید به مصرف مداوم دارو در شرایط سختی در زندان به سر می‌برد.

سلامتی رضا شهابی در وضعیت بحرانی است
به‌ گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: در پی تشدید دردها، رضا شهابی به بیمارستان خمینی اعزام شد. پزشک معالج این کارگر زندانی به وی اعلام کرده است که او بایستی بسیار فوری تحت عمل جراحی قرار گیرد. پزشک معالج اعلام کرده که دیسک مهره‌هایC4 و C5 به شدت آسیب دیده است و به علت پارگی شدید دیسک‌ها، مهره‌‌هایC1 و C2 هم تحت فشار شدید گرفته‌اند و در صورت عمل نشدن به صورت فوری، احتمال پارگی دیسک در این نواحی و صدمات جبران‌ناپذیر وجود دارد. لازم به ذکر است در پی صدماتی که در سال ۸۹ در حین دستگیری و در دوران بازجویی بر رضا شهابی وارد گردید، وی متعاقبا در آن دوران مورد عمل جراحی کمر و گردن قرار گرفت. متاسفانه شرایط موجود در زندان اوین و فشار بازجویی های طولانی، دردهای گردن و کتف رضا شهابی را تشدید کرد، اما در دوران بازجویی رسیدگی مناسبی به این کارگر زندانی صورت نگرفت.

توماج صالحی به “محاربه” متهم شد
یک ماه پس از بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ اهل اصفهان، حساب کاربری او در توییتر از برگزاری دادگاهی پشت درهای بسته و بدون حضور وکیل انتخابی خبر داد. درخبر آمده که این هنرمند معترض را به “محاربه و افساد فی‌الارض” متهم کرده‌اند. توماج صالحی، هشتم آبان در حالی در چهارمحال و بختیاری دستگیر شد که پیام‌هایی در حمایت از خیزش سراسری و معترضان منتشر می‌کرد.اعلام شده که پس از برگزاری محکمه، پدر توماج صالحی به همراه وکلای انتخابی به محل دادگاه نیکبخت اصفهان رفته‌اند.

احتمال اجرای اعدام مجید رضا رهنورد
بنابر اخبار منتشرشده، یکی از بازداشت‌شدگان در مشهد به اعدام محکوم شده و احتمال کشتن وی در ساعات آینده وجود دارد. مجید رضا رهنورد جوان ساکن مشهد که چند روز پیش بازداشت شد، در روندی غیرعادی و حتی بر خلاف قوانین خود جمهوری اسلامی به اعدام محکوم و اعلام شده که به زودی حکم اجرا خواهد شد. این پرونده به درخواست محمد حسین درودی و دیگر مقامات ارشد استانی، بدون بررسی کامل و درست در کمتر از ۴۸ ساعت بسته شد و حکم قطعی «اعدام» صادر و به دایره اجرای احکام ارسال شده است. برخی گزارش‌ها می‌گویند: نیروهای هوادار حکومت با مراجعه به محل سکونت مجید رضا رهنورد، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در مشهد، ضمن شعارنویسی بر روی در و دیوار ها، اقدام به شکستن شیشه ها کرده و باعث ایجاد رعب و وحشت و آزار خانواده و ساکنین ساختمان شدند. این اقدامات نیروهای حکومتی در حالی است که آقای رهنورد متهم به قتل حسین زینالزاده و دانیال رضازاده از نیروهای بسیج شده اما تاکنون این اتهامات در دادگاهی به اثبات نرسیده است.

تائید حکم پنج سال زندان جعفر ابراهیمی
جعفرابراهیمی، هفتەی پیش بدلیل مشکلات شدید گوارشی در بیمارستان بستری شد. آقای ابراهیمی، در طول مدت بستری، ممنوع الملاقات، ممنوع التلفن و پاهایش بصورت دائم به تخت زنجیر شده بود؛ امروز ۶ آذر ماه ۱۴۰۱ دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال زندان ایشان را تایید کرد.

بی‌خبری از وضعیت محمدحسن داوودی، دبیر بازنشسته‌
نزدیک به یک ماه از دستگیری محمد حسن داوودی از اعضای فعال معلمان در آذربایجان غربی می‌گذرد و تاکنون دلایل دستگیری وی نامعلوم است. پیش از این و در تاریخ ۵ آبان‌ماه، ماموران امنیتی وی را با اعمال خشونت فیزیکی و ضرب و شتم در خیابان دستگیر و به اداره اطلاعات میاندوآب منتقل کردند. با پیگیری‌های متعدد خانواده معلوم شده است که ایشان از بازداشت‌گاه میاندوآب به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌است و هم‌اکنون زیر بازجویی‌ها و پرونده‌سازی‌های غیرقانونی است. از سرنوشت ایشان تا این تاریخ اطلاع دقیقی در دست نیست.

گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد
گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، امروز سه شنبه ۸ آذر از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شده است و تاکنون اطلاع مشخصی از علت و محل انتقال وی در دست نیست. گلرخ ایرایی، روز دوشنبه ۴ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت شد. نیروهای امنیتی در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی وی کرده اند.

سها مرتضایی به زندان قرچک منتقل شد
بنا به ‌گزارش‌های منتشرشده، سها مرتضایی دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران که پیشتر خبر ضرب و شتم و آزار جنسی او توسط سرکوبگران امنیتی در زمان بازداشت منتشر شده بود، به زندان قرچک منتقل شده است.گفتی است مسئولان زندان قرچک به علت علایم ضرب و شتم و کبودی‌هایی که بر بدن سها مشهود بوده حاضر به پذیرش او نبوده‌اند.

بیانیه‌ انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان و سروآباد درباره ضرب و شتم سوران (اسکندر) لطفی، در زندان بزرگ تهران
در این بیانیه از جمله آمده است: “ماموران امنیتی سحرگاه ۱۶ مهر در مریوان به شیوه‌ای وحشیانه، با شکستن در و پنجره منزل مسکونی سوران (اسکندر) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، این فعال صنفی خوشنام را بازداشت کردند. در همان ۲۴ ساعت اول بازداشت، سوران از شکنجه، هتاکی و بی‌حرمتی ماموران بازداشتگاه اطلاعات مریوان خبر داده بود. پس از دو روز از بازداشت، ایشان و نیز مسعود نیکخواه، دیگر معلم بازداشتی مریوانی، را به زندان اوین منتقل کردند و برای مدتی آن‌ها را به سلول‌های انفرادی و سپس به بند‌های چند نفره ۲۰۹ منتقل کردند. سوران از وضعیت بحرانی زندان اوین و بند‌های دو نفره‌ای که هم اکنون بیش از ۷ نفر را در آن نگهداری می‌کنند خبر داده بود. روز ۲۵ آبان سوران لطفی و مسعود نیکخواه از ۲۰۹ زندان اوین، به زندان بزرگ تهران انتقال داده شودند. این بیانیه تاکید کرده است: اکنون دیگر مشروعیت این سیستم حکمرانی بین عامه‌ی مردم از مشروعیت یک نیروی اشغال‌گر و غاصب بیشتر نیست. و ما خطاب به حاکمیت می‌گوییم که پل‌ها پشت سر شما بدجوری خراب شده است، راهی برای گذر از این روزها نخواهید داشت و در حمام خونی که در اینجا و آن‌جای کشور، و بويژه در بلوچستان و کوردستان به راه انداخته‌اید به زودی غرق خواهید شد”.

انجمن صنفی معلمان کوردستان_مریوان و سروآباد
۷آبان

نامه‌ جعفر ابراهیمی، زندانی سیاسی به معاونت قضایی زندان اوین
جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی پس از ۱۲ روز یکشنبه ۱۴۰۱/۶/۹ از بیمارستان مرخص شد. در این مدت عوامل زندان (بازرسان و برخی پاسیاران) بعنوان مامور یگان حفاظت زندان شرایط غیرانسانی برای وی ایجاد نموده بودند. نامه زیر اعتراض این فعال صنفی به رفتار غیرانسانی مأموران و اعمال محدودیت های فراتر از زندان در دوران بستری می باشد.

معاونت قضایی زندان اوین
آقای حمیدی
اینجانب جعفر ابراهیمی معلم و زندانی سیاسی، در تاریخ ۲۴ آبان، جهت درمان ناشی از بیماری با هزینه شخصی به بیمارستان اعزام شده و از آن تاریخ تاکنون بستری هستم. در طول این مدت از ملاقات با همسر و اعضای خانواده و وکلای خود محروم بوده و حق تماس تلفنی نداشته و بصورت دایمی با پابند به تخت زنجیر شده ام. شرایطی که هم اکنون بر من تحمیل شده به مراتب بدتر از شرایط زندان بوده لذا درخواست دارم: ممنوعیت تماس و ملاقات اینجانب برداشته شود تا اعضای خانواده و وکلای من بتوانند برای پیگیری و عیادت به بیمارستان مراجعه نمایند.در حالیکه یک پاسیار و دو سرباز بصورت شبانه روزی بالای سر من هستن زنجیر کردن اینجانب به تخت معنا ندارد لذا خواستار لغو دستور بستن زندانی با پابند یا دستبند به تخت هستم. بی شک ادامه شرایط موجود مصداق بارز شکنجه جسمی و روحی یک زندانی بیمار است که بیش از هر زمان نیاز به آرامش دارد و تاثیر منفی بر روند درمان داشته، موجب به خطر افتادن سلامت اینجانب خواهد شد که در این صورت تبعات آن متوجه کسانی خواهد شد که این شرایط غیرانسانی و غیرپزشکی را رقم زده اند‌.
جمعه ۴ آذر

بازداشت بابک نعمت‌زاده، دبیر آموزش و‌ پرورش در ملکان
بنابر اخبار منتشرشده، بابک نعمت زاده، دبیر آموزش و پرورش شهرستان ملکان نیز در بین بازداشتی های اخیر است.

بازداشت مریم وحیدیان روزنامه‌نگار حوزه کارگری
مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری در جشن تولدش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بنابه گزارش‌های منتشر شده شامگاه یکشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۱، مریم وحیدیان روزنامه‌نگار کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این در حالی روی داده است که یکشنبه شب تولد خانم وحیدیان بوده و ماموران امنیتی به منزل وی مراجعه و او را بازداشت کردند. ماموران همچنینضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ وی و مهمان حاضر در منزل را نیز ضبط و با خود برده‌اند.