اطلاعیه ها

مبانی سیاسی شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان

 

در هم شکستن و برچیدن جمهوری اسلامی اولین قدم ما برای استقرار حاکمیت شورایی در کردستان است!
جامعه ایران دستخوش تحول انقلابی بزرگی شده است. خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تا پایان این رژیم سر باز ایستادن ندارد. این واقعیت شورانگیز بر متن تعمیق بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بر بستر رشد و گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری و دیگر جنبشهای اعتراضی در جامعه شکل گرفته است. مبارزه برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی وارد فاز نوینی شده است .

روند رویدادها در مهر ماه سال ١٤٠١ نشان داد که قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی فقط جرقه ای بود که خشم و اعتراض عمومی علیه فقر و فلاکت اقتصادی، بی حقوقیهای سیاسی و اجتماعی، علیه خشونتهای دولتی و تبعیض جنسی و جنسیتی و علیه سرکوبگریهای رژیم اسلامی را به نقطه انفجار رساند و زنان و مردان آزادیخواه با شعار زن، زندگی، آزادی به کف خیابان آمدند و اکنون این خیزش اقسا نقاط ایران را در برگرفته است.
حضور پرشور مردم مبارز کردستان علیه قتل دولتی ژینا همراهی و همبستگی همه مردم معترض ایران را به همراه داشت. در این خیزش انقلابی نقش جوانان مبارز با پیشتازی زنان برای مقابله با تعرض نیروهای سرکوبگر تحول تاریخ سازی را رقم زدند. این تحولات با به میدان آمدن مراکز مختلف کارگری و حمایت آنان از این خیزش انقلابی، برچیدە شدن بساط حاکمیت این رژیم از طریق یک انقلاب توده ای را به یک امکان واقعی تبدیل کرده است. این جنبش روند رو به زوال حکومت اسلامی را سرعت بخشیده و سرنوشت قدرت سیاسی را به امری عاجل تبدیل کرده است. برای پاسخ گویی به مسائل گرهی پروسه سرنگونی جمهوری اسلامی و مسئله قدرت سیاسی و احتمالات پیشرو، صف بندی نیروهای چپ و راست جامعه در ایران و کردستان بیش از پیش عمیق تر و شفافتر شده است. در چنین شرایطی نیروهای مختلف اپوزیسیون بورژوایی برای تغییر حاکمیت سیاسی در ایران از بالا و با اتکا به قدرتهای جهانی بدور از دخالت دگرگون ساز مردم کارگر و زحمتکش تلاش می کنند.
تلاش برای شکل دادن به یک آلترناتیو چپ و سوسیالیستی به ویژه در شرایط متحول کنونی ایران وظیفه مبرم همۀ انسانهای مبارز و آزادیخواه است. ما از همه آزادیخواهان و فعالین و احزاب چپ و سوسیالیست که خود را با این مبانی همنظر میدانند میخواهیم در این امر مهم با ما همراە شوند.
بر این اساس و در پاسخ به این نیاز ما شرکت کنندگان در (کنفرانس همکاری نیروهای چپ وکمونیست در کردستان)، وارد همکاری و تلاشی مشترک جهت شکل دادن به یک قطب چپ و سوسیالیستی در کردستان شدیم.

۱ – تلاش و مبارزۀ همه جانبه برای سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی، کمک به سازمانیابی توده ای و طبقاتی کارگران، ایجاد شوراها در محلات، ایجاد سازمان و تشکلهای توده ای زنان، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، بازنشستگان، پرستاران و دیگر بخشهای مردم تحت ستم و تلاش موثر برای در هم شکستن نیروها و نهادهای سرکوبگر رژیم و برچیدن حاکمیت ضد انسانی آن در کردستان که حلقه ای مؤثر از جنبش سرنگونی انقلابی سراسری است را در صدر وظایف این دوره میدانیم. سهل ترین و کم دردسرترین راه حفظ دستاوردهای مبارزاتی مردم در کردستان پیوند با جنبش سرنگونی و انقلاب در سطح سراسری در ایران است.

۲ -این امکان وجود دارد که بساط حکومت در کردستان پیش از سایر نقاط ایران برچیده شود. اما سقوط و در هم شکستن نیروها و نهادهای حکومت مرکزی و عقب نشینی آنان پایان کار نیست. ما در این شرایط برای به دست گرفتن اداره امور به دست خود مردم و تشکیل ارگانهای قدرت تودەای در شهر و روستا، بر حاکمیت شورایی و اعمال اراده مستقیم مردم در کردستان تاکید میکنیم. سازماندهی شوراها در حال حاضر به عنوان ابزار مبارزه و با ساقط شدن جمهوری اسلامی به مثابه ارگان اعمال اراده مستقیم تودەای، وظیفه فوری خود و هر فعال جنبش کارگری و جنبشهای اجتماعی پیشرو و امر عاجل همه کمونیستها و احزاب و جریانات چپ میدانیم.

٣ -احزاب بورژوا ناسیونالیست در کردستان تلاش میکنند استراتژی سیاسی خود را در قالب یک ساختار فدرالیستی متکی بر سیستم پارلمانی بعد از سرنگونی رژیم اسلامی پیش برده و به مردم تحمیل کنند. چنین سناریویی نه تنها به محرومیت و بیحقوقیهای سیاسی و اجتماعی مردم کردستان پایان نمیدهد، بلکه تجربه نشان داده است که طرح فدرالیستی کردن جامعه راه حلی برای رفع ستم ملی و حل مسئله ملی کرد نیست.
طرح های فدرالیستی، مسئله ملی را مانند استخوان لای زخم باقی می‌گذارد و هر آن امکان خونریزی آن وجود دارد. ما هر نوع طرحی که ستمگری بر مردم کردستان را باقی بگذارد و به تفرقه میان مردم دامن بزند را مردود دانسته و با تکیه بر آگاهی و حضور کارگران و زحمتکشان و مردم ستمدیده کردستان در صحنه مبارزه سیاسی در مقابل آن می‌ایستیم.

۴ -ما در برابر نیروهایی که میخواهند سرنوشت مردم کردستان را به سیاست دولتهای امپریالیستی گره بزنند، بر مبارزه و همسرنوشتی مردم کردستان با جنبشهای پیشرو اجتماعی و توده‌های مردم در سراسر ایران تاکید میکنیم.
مبارزات کارگران و توده مردم در کردستان پیوستگی تنگاتنگی با مبارزات سراسری مردم ایران دارد و نهایتا با سرنگونی جمهوری اسلامی به پیروزی خواهد رسید. ما در مقابل طرح و سیاست دخالتگرانه قدرتهای جهانی و متحدان منطقه‌ای آنها برای تحمیل آلترناتیو راست بر روند تحولات سیاسی در ایران و کردستان، هر نوع طرح وآلترناتیوی از بالای سر مردم را مردود می‌دانیم و مجدانه برای به انزوا کشاندن آن میکوشیم.

٥ – با توجه به اینکه ستمگری ملی همراه با وحشیانه ترین شیوه های سرکوب از جانب رژیمهای سرکوبگر سلطنتی و جمهوری اسلامی مصائب فراوانی را بر مردم کردستان تحمیل کرده است، ما خواهان رفع فوری ستم ملی و حل مسئله کرد هستیم. برای این مهم نتیجه تصمیم آزادانه مردم کردستان به معنی جدایی و یا ماندن در چهار چوب ایران با تامین و تضمین حقوق مساوی را برسمیت میشناسیم. ما هر نوع اقدام قهرآمیز و نظامی برای جلوگیری از تصمیم
مردم کردستان و یا برسمیت نشناختن نتیجه آن با دستاویز “حفظ تمامیت ارضی” و مقابله با “تجزیه طلبی” و یا هر توجیه دیگری را قویا محکوم و مردود اعلام میکنیم و از حقوق مردم دفاع خواهیم کرد. ما در عین حال بر همبستگی و همسرنوشتی مبارزاتی مردم کردستان با مردم آزادیخواه و ستم دیده در سراسر ایران تاکید می‌کنیم.

٦ -از آنجا که رژیمهای سرکوبگر سلطنتی و اسلامی، حقوق و آزادیهای اولیه مردم کردستان را با لشکر کشی و زور و سرکوب پایمال کرده‌اند، مردم حق دارند برای دفاع از خود دست به اسلحه ببرند و ازدستاوردهای مبارزاتی، حقوق، حرمت و کرامت انسانی خود در مقابل هر نیروی سرکوبگری دفاع نمایند. حق دارند مسلح شوند و نیروی مسلح سازماندهی شده تحت هدایت نهادها و شوراهای مردمی را سازمان بدهند .
ما کارگران و مردم آزادیخواه و برابری طلب در کردستان را فرا می خوانیم که خیزش انقلابی برای سرنگونی جمهوری اسلامی را همگام و همراه مردم ایران با قدرت و قاطعیت به پیش ببرند و در این مسیر برای استقرار حاکمیت شورائی در کردستان و سراسر ایران بکوشند. ما همه زنان و مردان آزادیخواه و احزاب و سازمانها و فعالین چپ و سوسیالیست را فرا می‌خوانیم به این تلاش مشترک بپیوندند.

سرنگون باد جمهوری اسلامی!
برقرار باد حاکمیت شورائی!
زنده باد سوسیالیسم!
٨ ژانویه ٢٠٢٣