مقالات

مکثی بر سخنان امروز خامنه ای با مداحان سعید یگانه

 

خامنه ای که در گذشته به مناسبتهای مختلفی سالانه چند مورد در میان طرفدارانش ظاهر می شد، در هفته اخیر دو بار و در طول شروع خیزش انقلابی تاکنون چندین مورد در جمع مدافعان نظام به مناسبتهای مختلف حضور پیدا کرده و امروز آخرین مورد آن در میان مداحان و کلاشان اسلامی با دلی پر و ظاهری “دلجویانه” بود. هدف از صحبتهای امروز و موارد گذشته او در این مدت بی تردید تنها و تنها روحیه دادن به مدافعان نظام و نیروهای سرکوب است که ناباوری در میان آنان به ماندن نظام روز به روز بیشتر میشود. نگرانی از این روند امروز بخوبی در سخنان خامنه ای آشکار بود. هدف او به روشنی سرپا نگاهداشتن نیروی سرکوب برای تنفس دادن به کالبد مرده نظام است.

خامنه ای ضمن تعریف و تمجید از مداحان و نقش موثر آنان در روحیه دادن به نیروی خودی از زمان “جنگ مقدس” تاکنون، در شرایط بحرانی امروز نظام و خطر سرنگونی، از آنان خواست که “از میدان عقب نرید، در میدان بمانید”. خامنه ای نتوانست نگرانی عمیق خود را از جنبش سرنگونی طلبانه جاری در ایران پنهان نگه دارد. او درعین حال با گفتن جملاتی مانند “ما با یک پیچ تاریخی مهم مواجه هستیم” و “هوشیار باشید که در کشور چه اتفاقی دارد می افتد”، و بازهم اشاره به “نقشه دشمن که نقشه جامعی بود ولی محاسبه شان غلط بود و شکست خوردند”، سعی کرد شرایط حساس جاری و خطرات جدی که کل نظام را تهدید می کند گوشزد کند و تاکید کرد که دشمن را نباید دستکم گرفت.

خامنه ای اعتراف می کند که ایران در یک تند پیچ تاریخی قرار گرفته است و شخص او و کل رژیم بشدت ترسیده اند. مردم رنجدیده و متنفر از خامنه ای و کل نظام به میدان آمده اند که تاریخی دیگری بسازند و به ۴۳ سال حاکمیت استبداد مذهبی و نظامی بشدت استثمارگر و سرکوبگر پایان دهند. هم خامنه ای و هم کل مدافعان نظام جهل و خرافات به خوبی فهمیده اند که عمر نظام از نظر اکثریت مردم کارگر و زحمتکش به پایان رسیده است. آنها با سرکوب وحشیانه و برپایی دار اعدام، امیدوارند که نظام اسلامی را از این تند پیچ تاریخی نجات دهند. چند روز قبل نیز سلامی فرمانده سپاه گفت که “انقلابی در ایران جاری است”. بر زبان آوردن این جملات از سوی رهبران اصلی نظام دال بر نگرانی عمیق آنان از نتایج زیانبار خیزش انقلابی برای جمهوری اسلامی است. نسبت دادن خیزش انقلابی مردم به اطاق فکر خارج و تحریک و توطئه خارجی علیه جمهوری اسلامی بحدی ابلهانه است که حتی مدافعان سینه چاک نظام را نیز قانع نمی کند.

خیزش انقلابی جاری با وجود سرکوب عریان و جنایات نیروی سرکوب برای به شکست کشاندن آن، اگر نه موقتا با شتاب ماههای گذشته، اما به پیشروی خود ادامه می دهد. جمهوری اسلامی تماما به هم ریخته است، اقتصاد داغان است و مردم در فقر غوطه ورند. زنان و جوانان متنفر از فرهنگ و قوانین پوسیده اسلامی اند و با تعرض روزمره به تمام “مقدساتی” که تاکنون خط قرمز جمهوری اسلامی بودند، نه فقط میگویند جمهوری اسلامی نمیخواهیم بلکه دست بکار عمل انقلابی برای سرنگونی آن شده اند. آنچه از رژیم بجای مانده، تنها نیروی سرکوب و تفنگ و گلوله و باتوم و وحشیگری و جنایت است. هدف جنگ جاری نیز درهم شکستن این ماشین سرکوب و پایان دادن به عمر سراپا وحشت و ننگین این نظام است. اگر تا دیروز هنور درجه ای ناباوری وجود داشت، امروز همه به این باور رسیده اند که سرنگونی این نظام تا دندان مسلح به دست توانای مردم اگر وسیعا و توده ای و میلیونی به خیابان بریزند ممکن و عملی است. این دوره از مبارزه جسورانه جوانان، زنان در صف مقدم و کارگران و عموم مردم نشان داده است که جامعه ایران از چنین توانی برای پایان دادن به جمهوری اسلامی برخوردار است و سرنگونی امری ممکن و عملی است. ایران در دوره انقلابی و تاریخسازی قرار دارد. سرنگونی جمهوری اسلامی نه تنها مردم ایران را مهمترین قدرت و حاکمیت اسلامی سرمایه نجات میدهد بلکه نیروی وسیعی به جنبش آزادیخواهی و رهایی از اسلام سیاسی به مردم منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلام زده خواهد کرد.

١٣ ژانویه ٢٠٢٣