مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث‌ در پالایشگاه آبادان

روز جمعه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲، جمع کثیری از کارگران ارکان ثالث در پالایشگاه آبادان در ادامه اعتراض خود در محل نماز جمعه آبادان جمع شدند و خواستهای اعتراضی خود را اعلام کردند. در این تجمع اعتراضی بنرهایی در رابطه با خواسته‌های مختلف از جمله حذف کامل پیمانکاران بدست گرفته شده بود.
تجمع اعتراضی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
از روزیکشنبه ۲۳ مهرماه تا روز چهار‌شنبه ۲۶ مهرماه، در چهارمین روز متوالی، کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری مقابل ساختمان این شرکت دست به اعتراض زدند. این تجمع اعتراضی با مطالباتی همچون: درخواست حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات سال‌های قبل و اجرای کامل ماده ۱۰ صورت پذیرفته است.
در طول هفته‌های گذشته کارگران رسمی نفت در شرکت‌ها و سکوهای نفتی و گازی به صورت هفتگی اعتراضاتشان را برپا می‌کردند، اما در هفته‌ جاری این اعتراضات به صورت روزانه در جریان بوده است.
اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره
روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در سکوهای فروزان، بهرگانسر و ابوذر شرکت نفت فلات قاره در اعتراض نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان و با مطالبه ‌ی حذف سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی و عودت کسورات مازاد مالیات دست به اعتراض زدند.
مرگ و مصدومیت دو کارگر پالایش گاز پارسیان
روز جمعه ۲۱ مهرماه دو نفر از کارگران شرکت پالایش گاز پارسیان حین انجام کار تعمیر فلر (مشعل) واحد ۵۰۰ به دلیل انفجار از ارتفاع داربست سقوط می‌کنند که یکی از آن‌ها به نام “فرشاد رمضانی” اهل شهرستان بروجن استان چهار محال بختیاری قبل از حضور امدادگران جان خود را از دست می‌دهد و کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل می‌شود. از قرار معلوم کارگران حادثه دیده تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار مشغول کار بودند.
سوختگی دو کارگر و دو آتش‌نشان در یک کارگاه
حادثه آتش‌سوزی صبح روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در روستای وهن‌آباد رباط کریم تهران در یک واحد تولیدی “تینر” رخ داد و بر اثر آن دو کارگر دچار سوختگی شدند. بر اساس این گزارش، دو نفر از ماموران آتش نشانی که در جریان اطفاء حریق این واحد حضور داشتند نیز دچار سوختگی شدند که به همراه این دو کارگر به بیمارستان انتقال یافتند.

مرگ و مصدومیت۳ کارگر بر اثر ریزش آوار در تهران
روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه، ریزش آوار در باقرشهر تهران، منجر به مرگ یک کارگر ساختمانی و مصدومیت دو کارگر دیگر شد. به علت تخریب غیراصولی در منطقه باقرشهر تهران، سه نفر از کارگران که در محل حادثه مشغول کار بودند، بر اثر ریزش آوار در زیر تلی از خاک مدفون شدند. در این حادثه یکی از کارگران بر اثر مدفون شدن زیر آوار و وارد شدن ضربه به سر، جان خود را از دست داد. نیروهای امداد و نجات با حضور در محل حادثه توانستند جان دو نفر از کارگران را نجات و بلافاصله مصدومان را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل کنند.
ما در برنامە جامعە و کارگران، ضمن تسلیت بە خانوادە، بستگان و همکاران کارگران جانباختە، هموارە اعلام کردەایم سودجویی کارفرمایان و دولت در عدم تامین ایمنی کار عامل اصلی کشتار کارگران در محلهای کار هستند و آن را بشدت محکوم میکنیم.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اراک، دزفول و بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و البرز غربی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات اهواز، اراک، تهران، خرم آباد، ایلام، اردبیل، زاهدان، زنجان، ارومیه، رشت، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، سنندج، کرمان، ساری، همدان، دزفول، بندرعباس و تبریز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ای دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان صداوسیما
بنا بر خبر منتشر شده روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صدا و سیمای تهران در مقابل مسجد بلال صداوسیما تجمع کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، سنندج، همدان، قزوین و اهواز مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.
از پدر و مادر آرمیتا گراوند تعهد گرفته‌اند که از هیچ فرد و سازمانی شکایت ندارند
‌ بر اساس اخبار منتشر شده، پدر و مادر آرمیتا گراوند در روزهای اخیر به دفتر دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی شرق استان تهران، منتقل شده و در آنجا از آن‌ها تعهد کتبی گرفته‌اند که از “هیچ فرد و سازمان و نهادی” شکایت ندارند. همچنین بنابر این اطلاعات، وضعیت جسمی آرمیتا در روزهای اخیر هیچ تغییری نکرده و علائمی از بهبود در او دیده نمی‌شود.
احکام دادگاه کذایی شهرستان جیرفت کرمان
بنابە گزارشات منتشر شدە در فضای مجازی، روز چهارشنبه ٢۶ مهرماه از تشکیل پرونده‌ای برای شماری از فعالین سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری از جمله پوران ناظمی، نویسنده، فعال حقوق بشر و فعال سیاسی، در شعبه‌ اول دادگاه کذایی شهرستان جیرفت در جنوب کرمان خبر داد و اعلام کرد که این دادگاه فرمایشی دستکم سه فعال اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری را به همراه پوران ناظمی به اتهامات سنگینی از جمله «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است. یک گروه مشاوره حقوقی اعلام کرده است که انتساب چنین اتهامات سنگینی به ویژه محاربه و افساد فی‌الارض علیه فعالین سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری ممکن است مجازات اعدام برای آن‌ها در پی داشته باشد.

جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی یراحی برگزار شد
جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی یراحی، خواننده پاپ که پس از انتشار آهنگ “روسریتو” بازداشت شد، روز ۲۴ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه کذایی برگزار شد. زهرا مینویی، یکی ازوکلای مهدی یراحی اظهار کرد: جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی یراحی حدود ۳ ساعت هم به طول انجامید. وکیل مهدی یراحی درباره اتهامات نسبت داده شده به موکل خود نیز بیان کرد: “اتهاماتی که به مهدی یراحی نسبت داده شده شامل تشویق به فساد و فحشا موضوع ماده ۶۳۹ قانون مجازات مجازات، ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی موضوع ماده ۷۴۲ قانون مجازات، ترغیب و و تحریک افراد به ارتکاب جرائم خلاف عفت موضوع بند (ب) ماده ۷۴۳ قانون مجازات و تبلیغ علیه نظام موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات مهم‌ترین این اتهامات هستند”. مهدی یراحی به قرار وثیقه آزاد شده است.
وخامت سلامت عاطفه رنگریز در پی اعزام مجدد به اداره اطلاعات سمنان
عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان محبوس در زندان شاهرود، طی هفته جاری مجددا به اداره اطلاعات سمنانْ منتقل و‌ پس از گذران مراحل بازجویی، به بند عمومی زندان سمنان بازگردانده شد. طی این مدت، در پی فشارهای ناشی از بازجویی، وی در سه نوبت دچار عارضه‌ قلبی شد اما از اعزام به بیمارستان او جلوگیری به‌عمل آمده است. این عارضه تنها با حضور یک پزشک در اداره اطلاعات سمنان، مورد پیگیری قرار گرفته است. در تاریخ سوم مهرماه، علیرغم ابلاغ قرار وثیقه یک میلیاردی و تودیع آن توسط خانواده، با آزادی عاطفه رنگریز مخالفت شد. بنا به صحبت‌های بازپرس حاضر در دادسرای عمومی و انقلاب شاهرود: “اداره اطلاعات نیازمند بازجویی‌های بیشتر است و آزادی به قید وثیقه میسر نیست”. بیش از یک ماه از بازداشت این فعال حقوق زنان می‌گذرد و کماکان از وضعیت آزادی او اطلاعی در دست نیست.
محکومیت پیمان فرهنگیان در دادگاه تجدیدنظر
پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری که از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کذایی کیفری دو آستانه اشرفیه صادر شده بود، توسط وکیل مدافع او حسین تاج به وی ابلاغ شده است. بر اساس رای دادگاه درباره اتهام “تبلیغ علیه نظام” حکم صادره قبلی که یکسال حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان زابل و دوسال ممنوعیت خروج از کشور می‌باشد، عینا تائید شده است. به گفته منبعی آگاه، حکم صادره در تاریخ بیست‌ونهم شهریور ماه تائید شده، اما روز جمعه بیست‌ویکم مهر ماه به آقای فرهنگیان ابلاغ شده است. علاوه بر حکم تعزیری صادره احتمال اجرای احکام پیشین تعلیقی علیه آقای فرهنگیان وجود دارد.
حکم بازنشستگی اجباری ابوالفضل رحیمی شاد
ابوالفضل رحیمی شاد فعال صنفی معلمان از سوی هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش به بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه محکوم شد. پیشتر هیات تخلفات بدوی تهران حکم بازخرید و انفصال آقای رحیمی شاد را صادر کرده بود. دریک سال اخیر وزارت آموزش و آموزش پرورش عملا به حیاط خلوت نهادهای امنیتی برای صدور احکام اخراج و انفصال از خدمت فعالین صنفی تبدیل شده است و در این حالی است که ده‌ها هزار کلاس در اواخر مهرماه معلم ندارد و هیچ اراده‌ای برای حل این بحران آموزشی ندارد.
اعتصاب مهدی فتحی معلم زندانی در عادل آباد شیراز
مهدی فتحی در نامه ای در خصوص شرایط نامناسب خود در زندان عنوان کرده است: “امروز اگر بدون در نظر گرفتن آیین نامه تفکیک جرائم محکومان هر روز آواره این بند و آن بند هستم و در مسیر دادگاه ها و دادسراها و پزشکی قانونی با زنجیر بر دست و پایم، تحقیرها و توهین های بیشماری می بینم، فقط به آن جهت است که بخشی از بی‌ عدالتی و فساد و دزدی را که دیده ام فریاد زده ام.”
اسماعیل عبدی به بیمارستان مدنی استان البرز اعزام شد
در پی افزایش دردهای مزمن و خواب‌رفتگی هردو دست‌ اسماعیل عبدی، روز ۲۶ مهر ۱۴۰۲ به بیمارستان شهید مدنی کرج اعزام و عمل سی‌تی‌اسکن بر روی دست‌های او انجام شد. به دلیل عدم حضور پزشک متخصص نتیجه آن نا مشخص است. لازم به توضیح است که درد دست‌های اسماعیل از حدود یک سال پیش، آغاز شده اما با وجود چند بار اعزام‌ به بیمارستان، همچنان علت آن مشخص نیست. به نظر می‌رسد این دردها ناشی از فشارهای عصبی سال‌ها زندان باشد. طبق نظر پزشک ارتوپد، وجود درد در دستان اسماعیل عبدی محرز اما منشأ آن هنوز تشخیص داده نشده است.
اعتراض دانشجویان به کیفیت بد غذای دانشگاه شیراز
شورای صنفی دانشگاه شیراز نوشت که “دانشجویان دانشکده کشاورزی در اعتراض به کیفیت بد غذای سلف، روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه، ظرف غذای خود را مقابل سلف رها کردند تا شاید صدای اعتراض آن‌ها به مسئولین دانشگاه برسد”. این شورا همچنین نوشت: “حامی اعتراضات مسلمات‌آمیز و به حق دانشجویان تا حصول نتیجه به پایداری مورد قبول در کیفیت غذا می‌باشد”. شورای صنفی دانشگاه شیراز در “ترم جاری جلسات مختلف با مسئولین معاونت دانشجویی” مساله کیفیت غذا را مطرح کرده بود. به‌رغم اینکه پیمانکار سلف تغییر کرده، اما “نتوانسته آنچه انتظار دانشجویان است را برآورده کند”.