مقالات

در حاشیه افتضاح #وکالت_میدهم سیاوش دانشور

 

ماوقع را همه میدانند. رسانه و سلبریتی و پول و تطمیع بسیج شدند تا به رضا پهلوی #وکالت بدهند. و حالا رای تان را بشمارید، کمتر از نیم درصد جمعیت واجد رای. مفسران و تحصیلکردگان و ژورنالیست های نان به نرخ روز خور بسیج شدند تا یکبار دیگر فرهنگ دستبوسی و بیعت را در متن یک خیزش انقلابی جاری کنند. هشیاری سیاسی کمونیست ها و آزادیخواهان این پروژه منحوس را در نطفه سقط کرد. افتضاح «وکالت میدهم» به جنگ امروز «اهل بیعت و ائتلاف» انجامیده است. جامعه فهیم و قرن بیست و یکمی ایران، طرح بیعت را توی صورت تان کوبید.

نتایج دیگر هم داریم که نباید از نظر دور بمانند:

۱. شکست مکرر «امروز فقط اتحاد»
شعار محوری رضا پهلوی برای چندمین بار مفتضحانه شکست خورد. برای هر تازه وارد به سیاست معنای عملی این شعار معلوم شد. فاشیستها و فالانژها و ساواکی ها افسار پاره کردند. چه «اتحاد» پرشکوهی!

۲. شکست مکرر سیاست «همه با هم»
«همه با هم» بیان دیگری از «امروز فقط اتحاد» و «وحدت کلمه» خمینی است. پوپولیسم راست و چپ یک سیاست دارند و هر کدام بخشی از مخاطبین را با زبان و ادبیات ویژه خود میپوشانند. هشیاری سیاسی، واقعیات اجتماعی و ناهمخوانی جامعه با این سیاستهای ارتجاعی، کمر پوپولیسم را شکست.

۳. سلبریتی و سیاست
یک سلبریتی لابد از آنرو سلبریتی شده که در کار خود موفق بوده است. در سیاست سلبریتی ها در سطح اکابر هم ظاهر نشدند. این توهم که فالاور با تو بیعت کرده و انتخابش تابعی از مزاج سیاسی شماست، همان نگاه شاه به رعیت و برسمیت نشناختن استقلال فردی و عقل و شعور انسانهاست. ظرفیت سیاسی برخی از سلبریتی ها و فرهنگ واپسگرای آنها روئیت شد؛ سلبریتی های درباری!

طرح های سیاسی رضا پهلوی هر بار در زمان کوتاه‌تری شکست میخورد و هر بار بی ربطی آنها به روندهای واقعی جامعه و تمایلات مردم بیش از پیش روشن میشود. این شکست مشمول موئتلفین تاکتیکی از جمهوریخواه و ملی اسلامی تا دگراندیش و پوپولیست هم میشود. در ایران سنت تحزب و مسئولیت داشتن در سیاست ضعیف است. حداقل انتظار در غرب از سیاستمدار مسئول اینست که مسئولیت پذیر باشد و با چنین اشتباهات مهلکی کناره‌گیری کند.

۲۵ ژانویه ۲۰۲۴