مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

جمعه های اعتراضی بلوچستان
امروز علیرغم بسیج نیروی انتظامی و سرکوب و بستن جاده و خیابان مردم در زاهدان وسیعا دست به اعتراض زدند. از شعارهای امروز زاهدان: «وکالت ما مدرن است نه فرد محور»، «سفره‌ی ما خالیه، خامنه‌ای جانیه»، “مرگ بر خامنه‌ای لعنت بر خمینی”، “فقر و فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی”، “مرگ بر خامنه‌ای”، “مرگ بر بسیجی”، “مرگ بر سپاهی”، “این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت” بودند. دیشب نیروهای سرکوب تعدادی از جوانان را بازداشت و ربودند و امروز در زاهدان و اطراف مسجد مکی با معترضین درگیر شدند و تعدادی را بازداشت کردند.

تداوم اعتراض کارگران پتروشیمی بندرماهشهر
روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ کارگران شاغل در پتروشیمی بندر ماهشهر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود برای چهارمین روز متوالی دست به تجمع اعتراضی زدند. از جمله اعتراض کارگران این پتروشیمی در ماه‌های گذشته به اقدام این شرکت مبنی بر قرار دادن وضعیت و انتقال ۳۰۰ نفر از پرسنل زیر نظر شرکت عملیات غیرصنعتی بندر ماهشهر بوده است. این انتقال نیرو و وضعیت به پیمانکاری ها موجب حذف برخی مزایا مانند پاداش تولید و کاهش دریافتی کارگران شده است.

اعتراض کارگران شرکت پتروشیمی چوار ایلام به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی
کارگران شرکتی پتروشیمی چوار ایلام نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض دارند. نمایندگان این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ششصد نفر است، می‌گویند: علیرغم بیش از یکسال و نیم انتظار، هنوز طرح طبقه‌بندی برای ما اجرایی نشده است و امیدی به اجرا شدن هم نداریم. این کارگران که از سطح پایین دستمزد و مزایای مزدی خود انتقاد دارند؛ می‌گویند: به هر نهادی که فکرش را بکنید مراجعه کرده‌ایم، اما بی‌نتیجه بوده است؛ با رئیس اداره کار استان ایلام صحبت کردیم، چندین بار به اداره کار استان رفتیم، با مدیرعامل پتروشیمی صحبت کردیم، اما جواب‌مان کردند. به گفته این کارگران، پیش از این مسئولان پتروشیمی قول داده بودند برای گروهی از کارگران طبقه بندی مشاغل اجرایی می‌شود (برای آن‌هایی که از ابتدای ساخت پتروشیمی مشغول بوده‌اند) اما بعد گفته‌اند تعدادتان زیاد است و امکان‌پذیر نیست! مدام امروز و فردا می‌کنند.

تجمع اعتراضی پرسنل بیمارستان خمینی اهواز
روز چهارشنبه ۵ بهمن پرسنل بیمارستان خمینی اهواز با برگزاری تجمعی به وضعیت نامطلوب سرویس های ایاب و ذهاب و تاخیر ده ماهه در پرداخت کارانه های خود اعتراض نمودند. تجمع کنندگان بعد از حضور سعید آزنده معاون توسعه و علی نجفی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بیمارستان خمینی ضمن هو کردن این افراد شعار “مسئول بی کفایت نمی خواهیم نمی خواهیم” سر دادند.

اعتراض کارگران شهرداری یاسوج به عدم پرداخت حقوق معوقه
کارگران پیمانی شهرداری یاسوج می گویند: با اینکه ۱۷ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند اما بین ۴ تا ۵ ماه از مطالبات خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند. یکی از این کارگران گفت: با وجود پیگیری مداوم برای دریافت مطالبات خود، هنوز هیچ مسئولی پاسخگوی آنها در شهرستان نیست. او افزود: کارگران شهرداری به دنبال وصول مطالبات و مشخص شدن وضعیت شغلی خود هستند چرا که بی‌پولی و سرگردانی آنها، مشکلاتی را برای خانواده‌های آنها ایجاد کرده است. این اضافه کرد: انتظار داریم مسئولان شهرستانی و اعضای شورای شهر یاسوج در حمایت از کارگران شهرداری به موضوع مشکلات آنان ورود کنند تا همه مطالبات کارگران پرداخت شود.

مطالبات مزدی کادر درمان در اهواز
نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انتشار نامه ای خطاب به استاندار خوزستان از مطالبات مزدی کادر درمان خبر داد. در این نامه مواردی همچون کمبود شدید نیرو در قیاس با سایر استانها (هر پرستار اهوازی بجای سه پرستار در کشور خدمت رسانی می‌کند) و کسری از ساعات اضافه کاری واقعی با تاخیر چند ماه (آخرین پرداختی مرداد ماه) ذکر شده است. همچنین در این نامه آمده است درحالی که بسیاری از استانها در پرداخت کارانه اختلاف دو یا سه ماه دارند ولی در دانشگاه اهواز آخرین پرداختی کارانه فروردین۱۴۰۱ صورت گرفته است. همچنین هزینه بسیار ناچیز حق لباس و مسکن در حالی که در کلانشهرها حق مسکن ۲۰۰ یا۳۰۰ هزار تومان ولی اهواز ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در این نامه به عدم اجرای صحیح قانون ارتقا بهره‌ وری نیز اشاره شده است.

کارگران شهرداری خاش از معوقات مزدی خود خبر دادند
کارگران شهرداری خاش حقوق ماه‌های آذر و دی ماه خود را طلبکارند. عیدی کارگران نیز در سه، تا چهار سال گذشته همانند کارکنان دولت پرداخت شده و پرداخت حق بیمه هر چند ماه یکبار با مشکل همراه است. حدود ۳۰۰ کارگر در مجموعه شهرداری خاش به صورت قرارداد مستقیم مشغول کارند که علاوه بر دریافت حداقل حقوق از اضافه کار و برخی مزایای قانونی، عرفی و مناسبتی هم محروم هستند. کارگران شهرداری خاش از مزایای سختی کار و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم محروم هستند و هر زمان پیگیر پرداخت مطالبات خود از مسئولان شدند، بجای چاره‌اندیشی از ما کارگران می‌خواهند شرایط و وضعیت بی‌پولی شهرداری را درک کنیم.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خوزستان مقابل استانداری
روز یکشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، جمعی از کارگران شرکتی شاغل در مجموعه شهرداری‌ های خوزستان، در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع این کارگران در اعتراض به عدم تحقق وضعیت استخدامی خود از سوی مسئولان و دیگر مطالبات خود صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی کارگران برق کشور مقابل ساختمان وزارت نیرو
روز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰ جمع‌هایی از کارگران ادارات برق کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالباتشان مقابل ساختمان وزارت نیرو دست به تجمع زدند. اعتراض این کارکنان به عدم پرداخت دستمزد کافی و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، سختی کار، جمعه‌ کاری، حق جذب و دیگر مشکلاتشان می‌باشد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرستان شوش
روز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان شهرستان‌های شوش، هفت تپه، کرخه و حر مقابل سازمان تامین اجتماعی شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند. مطالبات این بازنشستگان بشرح ذیل است: ۱- اجرای۲۵ درصد متناسب‌سازی سال۱۴۰۰ ۲- اجرای متناسب‌سازی سال ۱۴۰۱ ۳- پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان ۴- اجرای ماده ۸۹ تامین اجتماعی و درمان رایگان ۵- اجرای انتخابات کانون بازنشستگان شهرستان ۶- عدم واگذاری بانک رفاه درقالب اصل ۴۴.

تجمع اعتراضی کارگران و بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه سوم بهمن ۱۴۰۱ کارگران و بازنشستگان مخابرات چهارمحال و بختیاری، خراسان، اردبیل، لرستان، یزد اصفهان، تهران، کردستان، کرمانشاه و گیلان در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات و فریز کمک هزینه‌های رفاهی مقابل استانداریها و اداره مخابرات استانها تجمع برپا کردند.

تجمع معلمان بازنشسته مقابل وزارت آموزش و پرورش
روز دوشنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ جمع‌هایی از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلاتشان، مطابق فراخوان از پیش اعلام شده مقابل ساختمان این وزارتخانه دست به تجمع زدند.

مرگ و مصدومیت ۸ کارگر از جمله یک کودک کار در قزوین
روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، انفجار کپسول گاز در ساختمان نیمه کاره در قزوین موجب مرگ و مصدومیت ۸ کارگر از جمله یک کودک کار شد. حسن اسماعیلی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین گفت: “ساعت ۱۹ امروز طی تماسی با واحد ارتباطات مرکز فوریت‌ های پزشکی قزوین، گزارشی مبنی بر انفجار کپسول به دنبال نشت گاز در ساختمانی نیمه کاره واقع در شهرک مهرگان دریافت و تیم اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.” وی در ادامه با بیان اینکه “در این حادثه ۸ تن که از اتباع کشور‌های همسایه بودند مصدوم شدند” افزود: “دو تن از این مصدومان که یک آقای۴۶ ساله و نوجوان ۱۶ ساله بودند که به علت شدت جراحات وارده و سوختگی شدید فوت کردند.” این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد: “شش مصدوم دیگر این حادثه دچار سوختگی درجه ۲ شده بودند که توسط آمبولانس اورژانس به بیمارستان رجایی منتقل شدند.”

دو کارگر در کرج قربانی حادثه کاری شدند
طی روزهای ۲۹ و ۳۰ دی دو کارگر در استان البرز حین انجام کار جان خود را از دست دادند. یکی از آن‌ها کارگر ساختمانی بود و دیگری هم مقنی. بنا بر گزارش منتشرشده در حادثه‌ای که به مرگ کارگر ساختمانی در فردیس کرج انجامید، یک کارگر ۲۹ ساله از بلندی یک ساختمان در دست ساخت سقوط کرد و جانش را از دست داد. هویت این کارگر هنوز اعلام نشده است. روز ۲۹ دی ماه نیز یک کارگر چاه‌کن در منطقه اغلان تپه چهارباغ کرج به دلیل ریزش دیواره‌های چاه در حال حفر، زیر آوار ماند. تلاش نیروهای امدادگر برای نجات این کارگر ۲۷ ساله بی‌ثمر ماند و آن‌ها تنها جسم بی‌جان او را از چاه بیرون کشیدند.

بانه: سرما جان یک کودک کولبر دیگر را گرفت
یک کودک کولبر به نام هیوا اختیارالدینی ١٦ ساله در حین کولبری در مرز بانه در اثر سرمازدگی جانباخت. به گفته یک منبع مطلع، هیوا اختیار الدینی اهل بخش آرمرده بانه به دلیل تاریکی هوا مسیر را گم کرده و از دوستانش جدا شده و در نهایت جانباخته است.

تجمع خانواده ها و بستگان زندانیان محکوم به اعدام در تهران
از روز شنبه ۱ تا روز چهارشنبە ٥ بهمن ماه ۱۴۰۱، تعدادی از خانواده ها و بستگان زندانیان محکوم به اعدام در تهران، مقابل ساختمان قوه قضاییه دست به تجمع اعتراضی زدند. خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام زندان‌ قزلحصار و زندان مرکزی کرج، با در دست داشتن پلاکاردهایی با محتوای “اعدام نکنید” و سر دادن شعارهایی، خواستار توقف اجرای حکم اعدام شدند. روز چهارشنبە با یورش وحشیانە نیروهای امنیتی بە تجمع مدقابل زندان قزلحصار کرج تعدادی زخمی و مصدوم شدند.

اتهام محاربه برای کارگران رستوران «تراس» لواسان
یازده کارگر رستوران تراس لواسان که بیش از دو ماه پیش بازداشت شدند، اخیرا ۵ نفر از آن‌ها به محاربه متهم شده‌اند. بنابر خبرهای منتشرشده، ۴ نفر از این افراد با نام‌های «علی جهانگیری، ۲۵ساله و سرآشپز»، «مهدی شیرانی، ۲۶ساله و آشپز»، «سینا محمدرضایی، ۲۷ساله و آشپز» و فرد چهارم به نام «احمد» در بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برند و با اتهام محاربه روبرو شده‌اند. نفر پنجم یک تبعه افغانستانی بنام «قدرت مبارز» است که به زندان قزلحصار منتقل شده، او در رستوران کار شستن ظروف غذا را انجام می‌داده است.

بازداشت چند کارگرِ کارخانه سیمان برای پست اینستاگرامی
شماری از کارگران کارخانه سیمان شمال با اتهاماتی چون تشکیل دسته و گروه جهت براندازی و تبلیغ علیه نظام در چهار ماه گذشته بازداشت، احضار و بازجویی شده‌اند. هادی شکاری یکی از کارگران این کارخانه و از بازداشت ‌‌شدگان اعتراضات سراسری با وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شده، اما بازداشت میثم ابراهیمی، کارگر دیگر که با اتهام تبلیغ علیه نظام، شرکت در اعتراضات و تحریک کارگران برای شرکت در تظاهرات مواجه شده پس از ۳.۵ ماه هم‌‌چنان ادامه دارد. در گزارشات منتشر شدە دست‌کم از شش کارگر دیگر کارخانه سیمان شمال نام برده که با پرونده‌سازی حراست این واحد صنعتی، احضار و با اتهاماتی چون تشکیل دسته و گروه جهت براندازی و تبلیغ علیه نظام مواجه شده‌اند و از جمله مصادیق این اتهامات، انتشار چند استوری یا پست اینستاگرامی عنوان شده است. به گفته یکی از کارگران این کارخانه، از جمله پست‌های منتشرشده توسط همکاران او، انتشار یک بیت شعر از حافظ و منتشر کردن عکسی از میدان آزادی، بدون کپشن و هشتگ بوده است. کارگران کارخانه سیمان شمال، دو به دو احضار، بازجویی و تفهیم اتهام شده‌اند و برای آزادی موقت آن‌ها وثیقه‌های سنگین خواسته شده است.

۱۴ نفر از زندانیان سیاسی زیر حکم اعدام قرار دارند
کامبیز خروت، شعیب میربلوچ ‌زهی ریگی، منصور دهمرده، ابراهیم نارویی، مهدی محمدی فرد، عرشیا تکدستان، جواد روحی، صالح میرهاشمی، مجیدکاظمی، سعید یعقوبی، محمدقبادلو، مهدی بهمن، منوچهرمهمان‌نواز و محمد بروغنی. طی دو ماه گذشته، حاکمیت سیاە اسلامی، جان ۴ نفر از جوانان شریف و معترض به نام‌های «مجید رضارهنورد»، «محسن شکاری»، «محمدحسینی» و «محمدمهدی کرمی» را ستاند. صدای زندانیان سیاسی و زندانیان محکوم به اعدام باشیم.

محکومیت سهیلا مطاعی، فعال حقوق زنان به حبس
سهیلا مطاعی، فعال حقوق زنان توسط شعبه دو دادگاه فرمایشی دهگلان به تحمل ۳سال و ۱۰ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

محکومیت علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار به ۶ سال حبس
علیرضا خوشبخت، روزنامه ‌نگار توسط شعبه ۲۹ دادگاه کذایی تهران به ۶ سال حبس محکوم شد که در صورت تأیید در مرحله تجدید نظر، ۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

بازداشت پسرخاله‌های خدانور لجه‌ای
بنا به گزارش‌های منتشر شده، همزمان با ایجاد جو امنیتی در زاهدان، ابراهیم و خالد لجه‌ای، پسرخاله‌های خدانور لجه‌ای از جانباختگان جمعه خونین زاهدان، با یورش نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند.

اجرای حکم یک ‌سال زندان کامیار فکور
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: حکم یک‌سال حبس کامیار فکور، خبرنگار خبرآنلاین و ترانه ‌سرا که در جریان اعتراضات سراسری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود به اجرا درآمد. روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه وب‌سایت نویسندگان ایران به نقل از نزدیکان آقای فکور گزارش داد این روزنامه ‌نگار از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» که سال گذشته و بخاطر فعالیت‌های هنری‌اش محکوم شده بود، برای اجرای حکم یک سال زندان به بند ۸ زندان اوین منتقل شده است. براساس این گزارش، کامیار فکور که در پانزدهم آبان‌ماه به همراه همسرش بازداشت شده بود، منتظر صدور حکم جدید در شعبه ۱۵دادگاه فرمایشی تهران به ریاست جانی صلواتی است.

فرید پژوهی از آبان ۹۷ ناپدید شدە است
فرید پژوهی دانشجوی ۲٥سالە اهل مریوان در تاریخ ۹۷/۸/۷ آبانماە در شهر مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. با توجه به پیگیری های مکرر خانواده فرید پژوهی و در خواست از مقامات دولتی نسبت به وضعیت فرزندشان در زمان دستگیری به آن‌ها گفته شده که در اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت شده است اما بعد از آن منکر بازداشت وی شدند و از آن زمان تا به حال هیچ گونه خبری از وی در دسترس نیست.

ممنوعیت از حضور در محل کار زینب مولایی‌راد مادر کیان پیرفلک
روز شنبه مورخ یک بهمن ۱۴۰۱ خانم زینب مولایی راد مادر کیان پیرفلک در هنرستان فاطمیه شهرستان ایذه (محل خدمت ایشان) حضور داشتند که به ایشان گفتند به حراست اداره مراجعه کنند بعد از مراجعه به او گفتند تا اطلاع ثانوی حق رفتن به مدرسه را ندارد.

یک خبرنگار دیگر بازداشت شد
ملیکا هاشمی، خبرنگار خبرگزاری شهر بازداشت شد. روزنامه شرق در حساب توییتری خود با اعلام این خبر نوشته است: «او امروز برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود که همانجا بازداشت شد».

فرهاد شیخی بازداشت شد
فرهادشیخی از فعالین کارگری روز شنبه اول بهمن‌ماه پس از یورش۱۰ نفر از مأموران امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان رجائی‌شهر منتقل شده است. فرهاد شیخی پیشتر و در جریان تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ در مقابل مجلس نیز دستگیر شده بود.

پیمان سالم به سه سال حبس محکوم شد
بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد صادر و به پیمان سالم ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی، محکوم شده است.

محمدرضا علیجانی از فعالین معلمان مشهد بازداشت شد
محمدرضاعلیجانی، دبیر دبیرستان‌های مشهد و گلبهار، در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر روز شنبه یکم‌ بهمن ماه ١۴٠١، پس از احضار به دادسرای مراجعه کرده و در همانجا بازداشت، و سپس به زندان وکیل آباد منتقل شدند.

بازداشت سه عضو یک خانواده در مریوان
دو برادر بە نام‌های کمال کیانی و عمرکیانی و برادرزاده آنها به نام آرام کیانی توسط نیروهای اطلاعات در مریوان بازداشت شدند. از دلایل بازداشت آنها اطلاعی در دست نیست.

بازداشت برادران هیمن حمزه
روز سه‌شنبه ۴ بهمن ساعت ۵ صبح افراد مسلح به خانه هیمن حمزه از جانباختگان سردشت یورش برده و ۳ برادر او را با نام‌های آزاد حمزه، عبدالله حمزه و محمد حمزه را به سختی مجروح کردند. قابل ذکر است که هر سه این مجروحان را برای مداوا به بیمارستان این شهر منتقل کرده‌اند.

ضرب و شتم عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد
عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، در پی اعتراض به شرایط نامناسب موجود، روز شنبه ۱ بهمن ماه توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت که در نتیجه آن از ناحیه چشم و فک دچار آسیب شد. وی همچنین برای اعمال فشار مضاعف برای دو هفته از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم شده است.

محکومیت سارا سیاهپور به زندان
سارا سیاهپور فعال صنفی معلمان تهران به ۶ سال زندان، ٢ سال ممنوعیت خروج از کشور و ٢ سال محرومیت از فعالیت‌های صنفی و قانونی محکوم شده است.