اطلاعیه ها

شورای هاوکاری هێزە چەپ و کۆمۆنیستەکان لە کوردستان

پیام شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان بمناسبت زلزلە اخیر

دو روز گذشته زلزله‌ای با شدت بیش از ٧ درجە ریشتر در بخش‌هایی از ترکیە و سوریە فاجعە انسانی را بدنبال داشت و هزاران جانباختە و مجروح و مفقود داشته است. قبلا زلزله دیگری در همین مناطق در ایران و در شهر خوی رخ داد که هزاران نفر را بی خانه و کاشانه کرد و کشته و زخمیهای زیادی بجا گذاشت. ما با بازماندگان جانباختگان این اتفاق عمیقا ابراز همدردی میکنیم .

میدانیم کە زلزلە یکی از رویدادهای مخرب طبیعی است که انسان در آن نقشی ندارد اما توان مهار آن و کاستن از میزان تخریب و عوارض آن را دارد و همزمان در خیلی از نقاط جهان برای کاهش خسارات زلزلە اقدامات مؤثری انجام گرفتە است.

متاسفانە مردمان محروم و کم درآمد جوامع هستند کە در زیر این آوارها جان میدهند. هیچ کس نمیتواند انکار کند که در ساختن بناهای غیر استاندارد در کشورهایی مانند ایران، ترکیه ، افغانستان و سوریه و…. این مقامات دولتی و سرمایه داران هستند که بانی چنین تصمیماتی هستند. این امر مبرهنی است که هیچ نظارت مهندسی با استانداردهای امروزی و با ویژگی مناطق زلزله‌ خیز وجود نداشته است که امروز ما شاهد این فجایع هستیم. تا زمانی که زندگی انسان تحت تسلط دولتهای سودجو و غیر مسئول باشد آنها در جهت سودآوری خود، زندگی مردم را همچنان قربانی خواهند کرد.

جبران خسارات و تامین زندگی و معیشت مردم برای گذر از این فضای وحشت و برگشتن به زندگی عادی تماما به عهده دولتهای حاکم در این کشورها است. مردم باید برای کسب این مطالبه بر حق خود از هیچ کوششی فرو گذار نکنند. دولت‌ها مسئول تامین امداد، مسکن و امکانات لازم برای زلزلەزدگان هستند. دولتها و تمام مسئولین ساخت و ساز اماکن تخریب شده و جانهای از دست رفته باید محاکمه شوند و پاسخگوی پیامد سیاست و اعمالشان باشند.

ما، اعضای شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، خود را شریک غم بازماندگان و خانوادەهای قربانیان میدانیم و ضمن ابراز همدردی و تسلیت بە بازماندگان این فاجعە، آرزوی بهبودی مجروحان و نجات جان عزیزان بجامانده‌ در زیر آوار را داریم.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان
٨ فوریه ٢٠٢٣