مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی

آغاز مجدد اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای در کشور
روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ کارگران شرکت اکسیرصنعت، شرکت‌های آی آی کی سکاف و آبادراهان شاغل در پروژه‌ی پالایشگاه آبادان، کارگران شرکت اکسیر صنعت شاغل در فاز ۱۴ عسلویه، کارگران پیمانکاری‌های نوروزی و زردادخانی شاغل در فولاد آلیاژی یزد، کارگران شرکت تیام صنعت شاغل در پروژه‌ی پتروشیمی گچساران، کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت پارس کیهان، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی دهلران مطابق فراخوان مدیریت کمپین مرکزی کارگران پروژه‌ای نفت و گاز در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زده و کارگاه را تخلیه کردند.
کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی هستند.
گسترش اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای
روز شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای شاغل در پروژه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع فولادی در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ گسترش یافت و کارگاه‌های زیادی بطور کامل تخلیه شدند.کارگران شرکت IGC شاغل در پروژه‌ی دشت عباس دهلران، کارگران شرکت کارن گستر و پیمانکاری اصغرپور، کارگران شرکت فولاد صنعت اطلس به پیمانکاری اسد بهرامی، کارگران شرکت فرایند صنعت شاغل در طرح یک فولاد آلیاژی یزد، کارگران شرکت رستاک پایا فولاد یزد، کارگران شرکت عمران صنعت پایندان واقع در عسلویه، کارگران مخازن قشم شرکت آسفالت طوس پیمانکاری سامان ابزار، کارگران پیمانکاری‌های بویری و باقری شاغل در شرکت هیدروسازان، کارگران شرکت سازه‌پاد شاغل در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر، کارگران شرکت شبدیز صنعت آپادانا واقع در جزیره لاوان، و کارگران شرکت عمران صنعت شاغل در پروژه‌ی پتروشیمی آپادانا واقع در عسلویه نیزروز دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زده و کارگاه را تخلیه کردند و به اعتصابات سراسری پیوستند.
در ادامه در روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه نیز کارگران پیمانکاری کیامرث داوودی شاغل در مس سرچشمه، کارگران شرکت فراسان و شرکت تارا شاغل در مس خاتون آباد کرمان، کارگران شرکت مبین صنعت و کارگران عایق‌کارشاغل در پتروشیمی آدیش کنگان، کارگران پیمانکاری کرامت سلحشور شاغل در شرکت IGC در جفیر،کارگران پروژه‌ای شرکت رحیمی شاغل در پالایشگاه اصفهان، کارگران پیمانکاری پایمرد شاغل در چابهار، کارگران شرکت سپندگستر سپیدرود واقع در سیرجان، کارگران پیمانکاری حاجی پور از شرکت عمران صنعت واقع در فاز ۱۴ عسلویه، کارگران شرکت پایا صنعت شاغل در پتروپالایش، کارگران پیمانکاری داودی فرد شاغل در معدن مس درالو کرمان، کارگران پروژه‌ای شرکت‌های رامکو و جهانپارس شاغل در مس سرچشمه، کارگران پیمانکاری‌های گلزاری، کیوانی و صالحی شاغل در جاسک، کارگران پروژه‌ای شاغل در فولاد غدیر نی‌ریز، کارگران شرکت گندله ‌سازی بهاباد، کارگران شرکت آزمون ‌فلز،کارگران گروه پیمانکاری علی رحمانی شاغل در معدن مس درالو کرمان،کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی گچساران، کارگران پروژه‌ای شرکت کیان سازه و نیروهای پرتونگار شرکت ایمن سازان شاغل در پتروپالایش کنگان، کارگران پروژه‌ای شرکت ساتراپ صنعت شاغل در ساخت مخازن ال‌پی‌جی فاز ۱۴ عسلویه، کارگران برق و ابزار دقیق شاغل در پروژه پتروشیمی گچساران، و کارگران جوشکار مخازن پیمانکاری عطایی نیز به اعتصابات سراسری پیوستند.
روز یک‌شنبه سوم اردیبهشت‌ ماه پرسنل اداری و‌ دفتری شرکت سکاف شاغل در پالایشگاه آبادان نیز در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زده و کارگاه را تخلیه کردند. لازم به ذکر است
در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت نیز کارگران پروژه‌ای شاغل در فولاد شادگان، کارگران پیمانکاری‌های اژدر و طهماسبی، کارگران شرکت تام ‌کار شاغل در پروژه‌ی مجتمع فولاد خیام نیشابور،کارگران شرکت پتروفراساز شاغل در کوه مبارک جاسک و کارگران شرکت روژین صنعت شاغل در چابهاربه اعتصابات سراسری پیوستند.
در روز سه شنبه پنج اردیبهشت نیز کارگران شرکت مپنا شاغل در پروژه‌ی پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان، کارگران شرکت نصب نیرو شاغل در رمیله کشور عراق، کارگران شرکت چگالش شاغل در پروژه‌ی پالایشگاه تهران، کارگران شرکت پارس نصب کارون شاغل در پروژه‌ی فولاد خوزستان، کارگران شرکت تیام صنعت شاغل در پتروشیمی گچساران، کارگران پیمانکاری بختیاری شاغل در مس سرچشمه، کارگران شرکت صنعت پردازان ثمین شاغل در پتروشیمی سلمان فارسی، کارگران شرکت رامکو شاغل در پتروشیمی پارسبه اعتصابات سراسری پیوستند.
روز چهارشنبه شش اردیبهشت پرسنل ستادی شرکت odcc اصفهان وکارگران پیمانکاری خدادادی شاغل در شرکت طرح توسعه سیرجان نیز به این اعتصابات پیوستندتاکنون حدود ۱۰۰ شرکت و کارگاه به اعتصاب سراسری و کمپین سراسری ۱۴۰۲ پیوسته‌اند
پیام سندیکایSAC به کارگران ایران در آستانه اول ماه مه
سالهاست که طبقه کارگر ایران با دادن بهای سنگین و دستگیری و زندان فعالین کارگری برای بهتر شدن شرایط کار و زندگی،مبارزه میکند. سندیکایSAC پشتیبانی خود را ازتمام تشکلهای کارگری در سراسر جهان از جمله دوستان ما در ایران که برای حقوق خود مبارزه میکنند ، اعلام میدارد.
برای اول ماه مه ۲۰۲۳ برای کارگران ایران آرزوی قدرت و رزمندگی در ادامه مبارزه شان را آرزو می کنیم.
کمیته بین المللی سندیکایSAC – سوئد
تجمع اعتراضی کارکنان شرکت ول سرویسز
روز سه شنبه ۵ اردیبهشت، کارکنان شرکت ول سرویسز (شلمبرژه) در محل ساختمان مدیریت این شرکت در اهواز تجمع کردند.اعتراض این کارکنان به تعویق چند ماهه در پرداخت حقوق و دستمزدهایشان است.شرکت فرانسوی شلمبرژه از آذرماه سال ۱۳۹۵ برای توسعه ثانویه مخازن آسماری، بنگستان و خامی میدان رگ سفید، مخزن آسماری میدان پارسی و مخازن آسماری و بنگستان میدان شادگان و کرنج، با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تفاهمنامه همکاری و قرارداد محرمانه امضا کرده است.
تجمع کارکنان شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه
سه شنبه ۲۹ فروردین کارکنان شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در محوطه ساختمان اصلی این شرکت در چهار راه کالج تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در نهایت منجر به وعده برگزاری جلساتی با نمایندگان کارکنان جهت بررسی جزییات و رسیدگی عاجل ظرف یک ماهه آتی و رفع اشکالات گردید
تجمع اعتراضی کارکنان مرکز فرمان مترو تهران
روز سه شنبه پنج اردیبهشت کارکنان مرکز فرمان شرکت بهره برداری مترو تهران در اعتراض به تبعیض ها و عدم پرداخت حق جذب و نبود امنیت شغلی، در مقابل شورای شهر تهران تجمع اعتراضی برگزار نمودند
تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان رجایی قزوین
پنجشنبه ۳۱ فروردین پرستاران بیمارستان رجایی قزوین در اعتراض به پرداخت اندک و نامشخص تعرفه گذاری و سایر مطالبات خود تجمع اعتراضی برگزار نمودند
تجمع اعتراضی رانندگان بندرعباس
پنجشنبه ۳۱ فروردین رانندگان در بندرعباس همراه با مسدود کردن و گل گرفتن درب ورودی شرکت محور طلایی بندرعباس تجمع اعتراضی برپا کردند.
اعتراض کارگران شرکتِ کنترل ترافیک در نشست با اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران
تعدادی از کارگران شرکت کنترل ترافیک با حضور در دفتر کانون هماهنگی “شورای اسلامی کار” استان تهران نسبت به ادغام شرکتِ کنترل ترافیک معترض شدند. این کارگران که قرارداد موقت و پیمانکاری هستند از سرنوشتِ واگذاریِ این شرکت اعتراض دارند.گفتنی است؛ خبر ادغام شرکتِ کنترل ترافیک و واگذاری وظایفِ این شرکت به شرکتِ پیمانکار، ۴۰۰ کارگرِ این شرکت را نگران کرده است. معلوم نیست در صورتِ واگذاری شرکتِ کنترل ترافیک چه اتفاقی برای کارگران قراداد موقت و شرکتی بیفتد.
تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور
دوشنبه ۴ اردیبهشت بازنشستگان مخابرات در استانهای مختلف در مقابل ادارات مخابرات استانها و در تهران مقابل وزارت مخابرات درخصوص مطالبات و بیمه تکمیلی تجمع اعتراضی برپا نمودند.
راهپیمائی و تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز
روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به تجمع زده و سپس تا میدان فرهنگ این شهر در سطح خیابان‌ها همراه با سردادن شعار راهپیمائی کردند.
حملە شیمیایی اوباشان اسلامی بە مدارس دخترانە همچنان ادامە دارد!
حملات سازماندهی شدە شیمایی بە مدارس عمدتا دخترانە بعد از تعطیلات نوروزی دو بارە اوج گرفتە است. این حملات از بهمن ماە سال ١٤٠١ شروع شدە بود وقفەای دو هفتەای بدلیل تعطیلی مدارس بوجود آمد، دور تازە از ١٤ فروردین تا هفتە اول اردیبهشت هر روز شاهد حملە شیمیایی اوباشان اسلامی بە دهها مدارس دخترانە در همە استانهای کشور هستیم. در نتیجە این حملات وحشیانە صدها دانش آموز در نتیجە مصمومیت بە بیمارستانها منتقل میشوند. خانواده ها و اکثریت مردم ایران بە حق انگشت اتهام را بطرف خامنەای و رژیم بچە کش اسلامی نشانە گرفتند.
یک زن‌ کشی دیگر با چماقِ حجاب اجباری
روزیکشنبه ۳ اردیبهشت، پس از تذکر شماری بسیجی در مورد حجاب برخی از بازدیدکنندگان باغ شازده در ماهان کرمان، مردم به حمایت زنان آمدند و با بسیجی‌ها درگیر شدند.
یک زن ۵۹ ساله به نام کلثوم افتاده‌پور، اهل شهرستان رودان در استان هرمزگان پس از مشاهده‌ی حمله‌ی بسیجی‌ها به همراهانش دچار شوک شد و در همان محل جان باخت.
قتل نوجوان فنوجی به دست مزدوران رژیم
سمیرگردهانی نوجوان ۱۶ ساله‌ی اهل شهر فنوج که غروب سه شنبه ٥ اردیبھشت ١٤٠٢ در جریان زیرگرفتن چهار سرنشین دو موتورسیکلت توسط خودرو نیروی انتظامی این شهر جانباخت.در جریان اعتراضات به کشته شدن این نوجوان در شهر فنوج دست‌‌کم ۴ شهروند دیگر نیز زخمی‌ شده‌اند.
انتقال ۱۲ تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری به زندان اوین
مهدی عزیزی، حامد سفیدگر، امیر طبرستاتی، محسن نفیسی، مهدی صمدی، صدرا واحدی نژاد، شاهرخ حسینی، سجاد آذری، وحید احمدی، شهریار اسدلو، مهدی میرمحمدی و مسعود قلعه خانی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان سه شنبه بیست و نهم فروردین، از زندان خورین به بند جرایم عمومی زندان اوین منتقل شدند.
محاربه و افساد فی الارض؛ صدور کیفرخواست پرونده هشت متهم اهل ایذه
کیفرخواست پرونده بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه که با اتهاماتی از قبیل “محاربه” و افساد فی الارض” مواجه هستند، صادر و پرونده آنها به شعبه چهارم دادگاه کذایی اهواز ارجاع شد. تمامی این افراد هم اکنون در زندان شیبان اهواز بسر می برند.
زهرا عوض زاده کنشگر صنفی و از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی به دادگاه کذایی فراخوانده شد.
خانم عوض زاده که از موسسین انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی است در این باره می‌گوید، با نپذیرفتن شرایط عفو خامنەای برای پرونده‌ای که حکم آن صادر نشده بود ، نیروهای امنیتی را به صرافت انداخت که پرونده را بار دیگر به جریان بیندازند و دادگاه کذایی هم ابلاغیه‌ی جدیدی صادر کرده است.
تشکیل پرونده قضایی برای دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان
هستی امیری، فرشته طوسی و ضیا نبوی، سه دانشجویی هستند که دوشنبه چهارم اردیبهشت با حضور در دادسرا به اتهام تبلیغ علیه نظام متهم و برای آنها قرار کفالت صادر شد.این پرونده در پی اعتراض دانشجویان به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس و برخورد خشونت‌آمیز حراست با دانشجویان تشکیل شده است.
تداوم اعتصاب غذای بهروز سلحشور در زندان
بهروز سلحشور، جوان معترض اهل ایذه که از سوی دستگاه قضایی به محاربه متهم شده، از روز شنبه دوم اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است.آقای سلحشور در آبان ماه گذشته و در جریان خیزش سراسری بازداشت شده است.