مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی

اعتصاب کارگران پتروشیمی رازی
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت کارگران پتروشیمی رازی بندر ماهشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اعتصاب زدند
اعتصاب کارکنان نیروگاه منتظری اصفهان
شنبه ۹ اردیبهشت ماه کارکنان نیروگاه منتظری اصفهان به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای پرسنلی دست به اعتصاب زدند
اعتصاب کارگران پروژه‌یNGL3200 واقع در میدان نفتی جفیر
روزیکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ کارگران بخش‌های دفترفنی پایپینگ و دفترفنی ابزار دقیق از پیمانکاری‌های حیاتی و عابد قیصری شاغل در پروژه‌یNGL3200 واقع در میدان نفتی جفیر نیز در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ به اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای پیوستند.
۲۰۰ کارگر معترض پتروشیمی چوار ممنوع الورود شدند
مدیران پتروشیمی چوار ایلام ۲۰۰ کارگر پیمانی را که به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت معیشتی خود معترض بودند ممنوع‌الورود کرده‌اند. در روزهای گذشته پس از اعتراض به دستمزد پایین و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی از ورود آنها به پتروشیمی جلوگیری شده‌است. تمامی این کارگران قرارداد موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند.
اعتراض کارگران پتروشیمی ایلام
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ‌ماه کارگران واحد الوفین پتروشیمی ایلام با پهن کردن سفره خالی مقابل درب پتروشیمی در روز جهانی کارگر نسبت به پایمال شدن حقوق این قشر اعتراض کردند.
تجمع اعتراضی کارگران یزد تایر
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت کارگران مجتمع صنایع لاستیک یزد تایردست ازکار کشیده و در محوطه مجموعه تجمع اعتراضی برپاکردند
اعتصاب و اعتراض کارگران هفت تپه نسبت به اظهارات توهین‌آمیز ناصری
روزیکشنبه ۱۰ اردیبهشت، کارگران هفت تپه در اعتراض به توهین کردن ناصری به کارگران از ناهارخوری غذایشان را گرفتند و مقابل درب مدیریت جمع شدند. کارگران میگویند ناصری و هیچ کارفرمایی حق ندارد با کارگران با بی احترامی حرف بزند.
تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی آستارا مقابل شرکت تاکسیرانی
پنجشنبه ۷ اردیبهشت رانندگان تاکسی شهر آستارا مقابل شرکت تعاونی تاکسیرانی تجمع اعتراضی برپا نمودند
اعتصاب رانندگان قراردادی سامانه ۴ اتوبوسرانی تهران
روز ۸ اردیبهشت رانندگان قراردادی هادیان شهر و حامیان شهر در سامانه ۴ اتوبوسرانی به دلیل عدم واریز حقوق‌ها دست به اعتصاب زدند و در محل کار حضور پیدا نکردند.رانندگان همچنین اعلام کردند که در صورت تداوم عدم پرداخت حقوق‌ها، هر گونه اعتراض اعم از چراغ روشن کردن و غیره را برای خودشان محفوظ می‌دانند.

معوقات مزدی کارگران خطوط ابنیه فنی آذربایجان
کارگران خطوط ابنیه فنی ناحیه ریلی آذربایجان از عدم پرداخت دستمزد چند ماه و مزایای خود خبر دادند.یکی از این کارگران با بیان اینکه “در حال حاضر کسی در راه آهن پاسخگوی مطالبات کارگران ابنیه فنی آذربایجان نیست” گفت: “با وجود گذشت بیش از چهل روز از آغاز سال جدید کارگران ابنیه فنی آذربایجان، حقوق یک ماه پایان سال گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.”
تجمع اعتراضی پرستاران اهواز و شیراز
پنجشنبه ۷ اردبیهشتپرستاران اهوازدر مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اهوازتجمع نمودند.روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت نیز پرستاران شیراز جهت مطالبه حق و حقوقی واقعی و قانونی کادر درمانتجمع اعتراضی برگزار کردند
تجمع اعتراضی کادر درمان بیمارستان سجاد در شهریار
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت کادر درمان بیمارستان در اعتراض به ناعادلانه بودن تعرفه پرستاری پرسنل اتاق عمل و بیهوشی، عدم پرداخت پول لباس ، ندادن غذا و پرداخت مبلغ پایین به عنوان پول غذا( ۵۰ هزار تومان ) تجمع اعتراضی برگزار نمودند
تجمع معلمان مقابل وزارت آموزش و‌ پرورش
شنبه ۹ اردیبهشت جمعی از معلمان اعزام به خارج کشور برای دریافت مطالبات معوقه‌ی چند ساله‌ای که همچنان در خصوص پرداخت آن اقدامی از سوی وزارت آموزش و‌ پرورش صورت نگرفته است، مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع نمودند
برگزاری روز جهانی کارگر توسط انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی در میدان شبرنگ مریوان
۱۱ اردیبهشت‌ماه کارگران با قرائت بیانیه و پخش گل و شیرینی و تبریک اول مه، روز رزم جهانی کارگران برای زندگی انسانی و برابر را همانند سالهای گذشته گرامی داشتند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور
روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت و همپنین دوشنبه ۱۱ اردیبهشت به مناسبت روز کارگربازنشستگان تامین اجتماعی اصفهان، رشت، اراک، کرمان، شوش و اهواز مقابل اداره کل این سازمان در مناطق مربوطه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی، مصوبه مزد ۱۴۰۲، تعویق در پرداخت باقیمانده همسان‌سازی و سایر مطالبات و حقوق پایمال شده خوددست به تجمع زدندو در بعضی شهرها به راهپیمایی در خیابانها پرداختنند
برگزاری تجمع و راهپیمایی کارگران بازنشسته اهواز در روز کارگر
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت بازنشستگان اهوازدر گرامیداشت روز جهانی کارگر و در اتحاد با کارگران و سایر اقشارزحمتکش و درادامه پیگیری خواست های بحقِ لگدمال شده و فریاد و اعتراض دادخواهانه خود، نسبت به عدم توجه و عدم رسیدگی چندین ساله نسبت به حق و حقوق از دست رفته شان مقابل درب اداره کل سازمان تامین اجتماعی اهوازتجمع اعتراضی برپا نمودند و تا میدان فرهنگ شهر اهواز راهپیمایی نمودند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
صبح روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازنشستگان مخابرات استانهای کشور‌ در اعتراض به عدم اجرای کامل و بدون تنازل آیین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۸۹ شرکت مخابرات ایران و پرداخت مطالبات رفاهی و درمانی در مقابل ساختمان مرکزی مخابرات تجمع کردند.
تجمع اعتراضی معلولان تربت جام نسبت به حذف بودجه معلولان
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت معلولان دراعتراض به حذف ردیف بودجه قانون معلولان, مقابل بهزیستی تربت جام تجمع کردند.
هجوم نیروهایی گان ‌ویژه به مدرسهٔ معراج سقز در پی حمله شیمیایی
روزدوشنبه ١١ اردیبهشت ‌ماه پس از حملهٔ شیمیایی به مدرسهٔ معراج سقز، نیروهایی گان ‌ویژه به این مدرسه هجوم آورده و دانش‌آموزان را ضرب‌ وشتم کرده‌اند.یکی از دانش‌آموزان بر اثر ضربات باتوم، به شدت مجروح و به مراکز درمانی منتقل شده است.
حمله شیمیایی به دبیرستان دخترانه الهیه کرمانشاه
سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت دبیرستان دخترانه الهیه در کرمانشاه هدف حملات شیمیایی قرار گرفته است.
نیروهای کلانتری سریعاً به این دبیرستان مراجعه و شروع به تهدید دانش‌آموزان کرده‌اند.
حمله شیمیایی به دبستان دخترانه پروین اعتصامی سنندج
۱۳ اردیبهشت دبستان دخترانه پروین اعتصامی واقع در حسن‌آباد سنندج هدف حملات شیمیایی قرار گرفت، والدین دانش آموزان مقابل دبستان حضور یافتند و شماری از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
نیلوفر حامدی و الهه محمدی به «اوین» منتقل شدند
همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی از انتقال 5 زندانی سیاسی زندان قرچک به بند زنان زندان اوین خبر داد.محمد حسین آجرلو در توییتر نوشت: «هر پنج زندانی سیاسی زندان قرچک از جمله همسرم نیلوفر حامدی، الهه محمدی و سها مرتضایی ظهر امروز به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. 222 روز از بازداشت نیلوفر می‌گذرد.»
بازداشت محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر
شنبه ۹ اردیبهشت ماموران امنیتی با یورش به خانه محسن عمرانی، این فعال صنفی را بازداشت نمودند.
مسعود فرهیخته بازداشت شد
مسعودفرهیخته، معلم و فعال صنفی دوشنبه ١١ اردیبهشت‌ماه با هجوم ماموران امنیتی به منزلش در کرج بازداشت شد.
پدر جاوید نام نوید افکاری بازداشت شد
سعید افکاری، برادر جاوید نام نوید افکاری با انتشار توییتی از بازداشت پدرش، حسین افکاری خبر داد.
ماموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، جمعی از معلمین و فعالین کارگری را بازداشت کردند
روز جمعه، هشتم اردیبهشت ماموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، تعدادی از معلمان حاضر در این دیدار ‌نیز تعدادی از فعالان صنفی و مدنی مدافع حقوق کارگران را با خشونت بازداشت کردند. در جریان این بازداشت یکی از خانم‌ها معلم دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردیده است.
ریحانه انصاری ‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی از جمله فعالینی هستند که به دست ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.
آخرین وضعیت محمد حبیبی معلم زندانی
محمد حبیبی فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران که از تاریخ ۱۶فروردین ۱۴۰۲ در بازداشتگاه ۲۰۹ وزارت اطلاعات به سر می برد، امروز در تماس کوتاهی با خانواده اعلام کرد که کماکان در انفرادی است.بازجوها خبر بازداشت گسترده مهمانان روز جمعه را به اطلاع ایشان رسانده بودند .
(شب گذشته ماموران با یورش به منزل این فعال صنفی تمام میهمانان را دستگیر و بعد از ساعاتی تعدادی کمی از میهمان را آزاد و بقیه میهمانان را به بازداشتگاه ۲۰۹ انتقال داده‌اند)
تداوم آزار کیوان مهتدی از سوی حاکمیت
آزار کیوان مهتدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران کماکان از سوی حاکمیت ادامه دارد. اوایل اسفند ۱۴۰۱ بود که زندانبانان از رساندن داروهای مهتدی به او سر‌ باززدند و او را ممنوع‌الملاقات کردند. با گذشت چند هفته و پس از اعتراض‌های گسترده، ملاقات کیوان مهتدی برقرار شد اما کماکان به‌رغم پیگیری‌های مکرر خانواده‌، ماموران حاکمیت از تحویل دارو به او خودداری می‌کنند.
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ماموران امنیتی با یورش به خانه‌ی مهتدی او‌‌ را بازداشت کردند و به زندان اوین بردند.
کیوان مهتدی پس از ماه‌ها بازداشت و بازجویی‌ سرانجام در دادگاه بدوی به اتهام واهی «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تائید شد.
بی‌تردید عدم تحویل داروهای زندانیان، از جمله کیوان مهتدی و به خطر انداختن سلامتشان، ادامه‌ی آزار زندانیان و خانواده‌های آنان است و مسئولیت هرگونه عواقب احتمالی بر عهده‌ی مسببان و مسئولان خواهد بود.