مقالات

جنایتی دیگر در اردوگاه زحمتکشانیها همایون گدازگر

 

۴۸ ساعت از قربانی شدن دو جوان پیشمرگ در اردوگاههای دارودسته موسوم به زحمتکشان سپری شده است و با دخالت نیروهای امنیتی شهر سلیمانیه اوضاع در اردوگاهای آنها اکنون آرام است. میانجیگران و ریش سفیدان احزاب سیاسی منطقه به دست و پا افتاده اند تا بر روی آتش این درگیری آب بریزند و با ماستمالی کردن این فاجعه اوضاع را به روزهای قبل از آن برگردانند.

اما سابقه و تاریخ این جماعت روشن تر از آن است که بتوان آن را زیر فرش کرد. واقعه ۳۱ خرداد در اردوگاه اینها جرقه در آسمان بی ابر نبود. ۲۲ سال تاریخ این جماعت مملو است از توطئە و سرکوب و تهدید مخالفین و اسلحه کشیدن بر روی دیگران در داخل و خارج سازمان خودشان. کلید موجودیتشان با فساد مالی و توطئە و کودتا و ربودن نام کومله زده شد.

تهدید کردن مخالفین به ترور، سربه نیست کردن اعضا ناراضی و خودکشی زنان در این سالها اتفاقات مکرر در اردوگاه این جریان بوده است. این روش و خصوصیات در طی ۲۰ سال گذشته اینها را بصورت یک جریان فالانژیست و بی پرنسیپ درآورده است که ظرفیت دست زدن به هرکاری را دارند. اینجاست که احزاب سیاسی و جبهه آزادیخواهی در کردستان باید ظرفیت و خطر این باند را دریابد و در افشا و طرد آن بکوشند.

در طی خیزش انقلابی سال گذشته سران این جریان با نزدیک شدن به جریانات راست سراسری که خود با جمهوری اسلامی در ارتباط هستند و برای مقابله با جنبش انقلابی مشغول توطئە و بند وبست هستند، این خطر را بوجود آورده است که این جریان مسلح و بی پرنسیپ در آینده با تبانی با جریانات راست و جمهوری اسلامی به خیزش و انقلاب مردم خون بپاشد. در همین رابطه برنامه عبدالله مهتدی برای ایجاد ارتش کردستانی بقول او برای جلوگیری از هرج و مرج در کردستان همه و همه نشان از این واقعیت دارد که این باند مسلح می تواند مزاحم خیزش رادیکال و برحق مردم در کردستان بشود.

جریانی که در آن اسلحه کشیدن بر روی یکدیگر و مخالفین دارای سابقه ای طولانی است، برای آینده جامعه کردستان مضر ‌و خطرناک است و می تواند هر تشکل و اعتراض برحق مردم کارگر و زحمتکش را به خاک وخون بکشد. اطلاق سازمان سیاسی به این جماعت و بی توجهی احزاب ‌و سازمانهای سیاسی به ظرفیت های مخرب آن اشتباهی مهلک و نابخشودنی است. افشا و طرد این جریان در جامعه کردستان وظیفه همه انسان‌ها و جریانات آزادیخواه و انقلابی است.

یقینا مسببین اصلی جنایت روز ۳۱ خرداد با قربانی کردن و معرفی کردن تنی چند از پیشمرگان، تحت عنوان نافرمانی و ‌شروع تیراندازی از طرف آنها، خود را از زیر بار مسئولیت این جنایت بدر خواهند برد و سر کار ‌و شغل خود برخواهند گشت. اما صف مبارزین و آزادیخواهان بخصوص جریانات چپ و کمونیست باید در افشای ماهیت و جایگاه آنها در تحولات اجتماعی پیش رو غافل نباشند.

۱ تیر ۱۴۰۲