مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە وتنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر پدر مهسا (ژینا) امینی: مراسم سالگرد را برگزار می‌کنیم!

امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی در مصاحبه‌ای ضمن اعلام قصد برگزاری مراسم سالگرد برای گرامیداشت نام و یاد دخترش، و همچنین تسلای خاطر خانواده و بستگان و همه دوستدارانش، گفت: «اما قطعا با توجه به شرایط نمی‌توانیم به صورت رسمی برای دعوت مردم در مراسم فراخوان بدهیم و یا به مردم بگوییم که در مراسم شرکت نکنند. امروزه همه می‌دانند که مهسا فقط متعلق به خانواده امینی نیست و او دختر ایران است و متعلق به تمام کشور است و همه دوست‌داران مهسا به مثابه خانواده‌‌اش هستند. بنابراین مردم هر طور تصمیم بگیرند ما مطیع‌شان هستیم».
انفجار در معدن رزمجاه طرزه دامغان
جنایت سریال سرمایه داران علیه کارگران ادامه دارد
روز یکشنبه ۱۲ شهریور حوالی ساعت ۷ عصر انفجاری در معدن زغال سنگ رزمجای غربی طرزه در دامغان رخ داد که به محبوس شدن کارگران در عمق ۷۰۰ متری منجر شد. در این انفجار ۶ کارگر جانباختند و تعداد دیگری مسموم و زخمی شدند. روز دوشنبه ۱۳ شهریور با کمک کارگران و گروه های امداد پیکر بی جان کارگران را از معدن بیرون آوردند. آقایان بهروزافروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی ‌صفت کارگرانی هستند که در این فاجعهجانشان را از دست دادند.
رضا هاشمی استاندار دامغان با وقاحت ویژه یک سرمایه دار از «مدیریت در این فاجعه و خروج تجمیع گاز دی اکسید کربن برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ» سخن میگوید. ظاهرا به قتل رسیدن شش کارگر و زخمی و مسموم شدن تعداد بیشتری فاجعه نبوده است. آنها که از عصبانیت کارگران و خانواده هایشان وحشت کردند میگویند «فعالیت ‌نکردن موقت معدن نباید به معیشت و پرداخت دستمزد نیرو‌های شاغل در آن لطمه وارد کند و با سرعت و دقت ایمن‌سازی پیگیری و مدیران مربوطه دستمزد کارگران در آن ایام را پرداخت کنند». در این میان پیمانکار معدن ظاهرا هیچ مسئولیتی در این فاجعه ندارد و وعده سرخرمن دادن برای ایمن سازی تنها نقش صدا خفه کن و جلوگیری از اعتراض کارگران و خانواده هایشان را دارد.
انفجار معدن رزمجاه طرزه یکی دیگر از فجایع مستمر در معادن ایران و ادامه قتل سریال سرمایه داران در محیطهای ناامن کارعلیه کارگران است. پیمانکار زالو، معدنچی را بدون وسائل ایمنی کار و بدون تعبیه سیستم های ایمنی خروج گاز و تشخیص مخاطرات به عمق معدن میفرستد تا برای سرمایه دار سنگ معدن استخراج کند. هر روز فاجعه ای رخ میدهد و هر روز شاهداین تشبثات هستیم و کمترین اقدام برای ایمن سازی محیط کار صورت نمیگیرد و بطور متوسط روزانه شش کارگر در محل کاربه قتل میرسند.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ضمن ابراز همدردی با خانواده های کارگران جانباخته و همکاران آنها اعلام میکند که اطلاق «حوادث کار» به این فجایع نادرست و پوششی برای عادی جلوه دادن یک جنایت سریال و خاموش و قانونی کارفرمایان علیه کارگران است. عنوان این فجایع «قتل عمد سرمایه داران در محیط ناامن کار» است. قتلهائی که بدلیل سودجوئی سرمایه دار و فقدان وسائل ایمنی کار رخ میدهد. «حوادث کار» اسم رمز یک جنایت سریال سرمایه داران علیه کارگران است و اگر نیمچه عدالتی معنا داشت، می بایست مسببین این قتلها را محاکمه و محکوم میشدند. حزب از کارگران و مردم دامغان دعوت میکند علیه پیمانکار و صاحب معدن و مسئولان استان دست به اعتراض بزنند و در مراسم تشییع کارگران جانباخته وسیعا شرکت کنند.
مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادی، برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۱۳ شهریور۱۴۰۲ – ۴ اوت ۲۰۲۳
پیام به خانواده های کارگران سنگ معدن طرزه دامغان
به نقل از: کانال مستقل کارگران هفت تپه
با تاسف از خبر ریزش در معدن و مدفون شدن شش کارگر و جانباختن آنان مطلع شدیم و دگربار دردی در جسم و روان مان پیچید. هر روز شاهد اخبار جان باختن کارگران در محیط کار در چهارگوشه ایران هستیم. خود ما در هفت تپه کم از این موارد و حتی خودکشی زیر فشار کار و بیحقوقی نداشته ایم. کارگر برای یک لقمه نان مثل برده های عهد قدیم هر روز به قربانگاهی به اسم محیط کار در کارخانه و معدن و ساخت و ساز و چاه و اورهال میرود و هر روز ممکن است روز آخر کارش باشد و فرزندان چشم براه دیگر نان آور خانه را نبینند.
ننگ و نفرت بر سرمایه دار ان که با شریف ترین انسان های کارکن مثل بردگان رفتار می کند. ننگ و نفرت بر نظامی که حرف اول و آخرش سود و سود است. ننگ و نفرت بر پیمانکاران زالو صفتی که از جان کارگران خرج می کنند تا جیب گشادشان را پر کنند. همین قوانین روی کاغذ از تامین ایمنی محیط کار و استاندارد بودن پروتکل های امنیتی صحبت می کند اما در عمل هیچ و در نتیجه فاجعه و نابودی خانواده های کارگری.
ما کارگران هفت تپه با هم طبقه ای هایمان در معدن زعال سنگ طرزه دامغان و خانواده های کارگران جانباخته آقایان “بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت” اعلام همدردی می کنیم و مراتب تسلیت خود را اعلام میداریم. ما میگوییم این کارگران را پیمانکار و کارفرما کشتند. هر کارگری که در حین کار نقص عضو میشود و یا کشته میشود مقصری جز سرمایه دار و کارفرما ندارد. قاتل ها را حمایت می کنند و با گفتن «حادثه کار» روی شان را برمیگردانند و این داستان جان برای نان ادامه دارد. کارگران در سراسر کشور باید همت کنند و برای تامین استاندارد ایمنی کار و تحمیل و رعایت پروتکل های امنیت کار به کارفرمایان جلو بیایند. این تنها راه کاهش این فجایع و قتل های کارگری در محیط کار است.
ما یاد کارگران جانباخته را گرامی میداریم و از مردم و کارگران کشور میخواهیم ضمن گرامیداشت عزیزان جانباخته، از حقوق سایر همکارانشان و از خانواده جانباختگان و همکارانشان در معدن طرزه حمایت کنند.
از طرف جمعی از کارگران و خانواده های هفت تپه
باز نشر کانال مستقل کارگران هفت تپه
اخراج دسته جمعی ٣٨ کارگر نفت و ‌گاز بانکول ایوان غرب
٣٨ کارگر استخدامی شرکت نفت ‌و گاز بانکول ایوان غرب از توابع استان ایلام، پس از مطالبه دستمزد معوق خود از کار اخراج شدند. کارفرمای شرکت نفت‌ و گاز بانکول ایوان غرب، ضمن صدور دستور اخراج ٣٨ کارگر، علیه آن‌ها اقامه دعوا کرده است. قابل ذکر است که این افراد پیشتر برای خواستهای معوق خردادماه دست به اعتصاب زده بودند. این پروژه به سپاه پاسداران واگذار شده و سپاه نیز افراد وابسته و نزدیک به خود را به جای کارگران اخراج شده به کار گرفته است. در همین رابطه، روز ۴ مرداد ماه ١۴٠٢، حیدر محسنی، پدر دو فرزند و کارگر پتروشمی شهر چوار استان ایلام، پس از اخراج با اقدام به خودکشی جانباخت. پیشتر نیز، علی‌محمد کریمی و محمد منصوری، دو تن از پرسنل این شرکت به دلیل اخراج با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان دادند.
مرگ یکی از کارگران پتروشیمی بوشهر
بنا بر خبر رسیده، یکی از کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر با هویت کاووس طهماسبی، حین کار و بعلت ریزش متریال از بالای سر و سقوط به پائین جانش را از دست داده است. کاووس طهماسبی فورمن داربست و‌ از نیروهای با سابقه‌ در پروژه‌های صنعت نفت بوده است.
تداوم بازداشت ۶ کارگر معدن آق‌دره در زندان ارومیه
شش تن از کارگران بازداشت شده در جریان اعتراضات کارگران معدن آق‌دره از توابع شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بسر می برند. این کارگران از اواسط مردادماه سال جاری در بازداشت بسر می برند. کارگرانی که بطور بلاتکلیف در زندان ارومیه بسر می برند در دو معدن طلا و سنگ واقع در روستای آق‌دره شاغل بودند و علیرغم گذشت بیش از یکماه از تاریخ دستگیری به پرونده آنها رسیدگی نشده و در وضعیت بلاتکلیف بسر میبرند. همچنین، از مجموع ٦٠ کارگر و اهالی بازداشت شده روستای آق دره در جریان تجمع اعتراضی، ۲۰ نفر از آنها هر یک با تودیع وثیقه هایی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان آزاد شدند. اتهامات تفهیم شده به این کارگران (اخلال در نظم عمومی)، (اقدام علیه امنیت داخلی کشور) و (آدم‌ ربایی) عنوان شده است. اواسط مردادماه ۱۴۰۲، اهالی روستای آق دره وسطی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی برای کار و در خصوص آسیبهای زیست محیطی وارد شده به منطقه در پی فعالیت معادن طلای آق‌دره و سایر منابع غنی از آن منطقه و بیکاری و فقر اهالی روستاهای توابع، دست به اعتراض زدند که طی آن درگیری و تیراندازی رخ داد که دو نفر از اهالی روستا زخمی شدند. متعاقب آن ماموران نیروی انتظامی و ضد شورش شبانه به روستا حمله کردند و ضمن ضرب و شتم اهالی همه مردان روستا را بازداشت و به اداره اطلاعات ارومیه منتقل کردند. این کارگران پس از دو هفته بازجویی و شکنجه و آزار فراوان به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، اهواز، کرمانشاه، صنایع فولاد اصفهان، فولاد و معدن تهران و شوشتر در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان از جمله همسان‌سازی حقوق‌ها ‌و درمان رایگان مجدداً دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۱۳ شهریور۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه اهواز، یاسوج، اصفهان، اراک، مشهد، گرگان، گیلان، تهران، اردبیل، شیراز، بندرعباس، تبریز، سنندج، زنجان، زاهدان و خرم آباد در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری اهواز، یزد، سنندج، همدان، تبریز، کرمانشاه، قزوین، رشت، کرج، تهران و ساری مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.

بیانیه عفو بین‌الملل در باره مرگ جواد روحی
سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه هشتم شهریور با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری «تحقیق و تفحص» و انجام «تحقیقات مستقل» درباره علت مرگ این زندانی سیاسی شد. در بیانیه هشتم شهریور ۱۴۰۲ سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های جمهوری اسلامی متهم شده‌‌اند که جواد روحی را با مجموعه‌ای از «جرایم بین‌المللی»، از جمله «ناپدید ‌سازی قهری»، «انفرادی» و «شکنجه»، قربانی کرده‌اند تا او وادار به «اعتراف اجباری» شود. این سازمان ضمن محکومیت «مرگ مشکوک» این «زندانی سیاسی» دربند جمهوری اسلامی، آن‌ را نشان‌گر «نقض نفرت‌انگیز حق زندگی در نظام جمهوری اسلامی» دانست. چندی‌ پیش عفو بین‌الملل «عوامل سپاه پاسداران» را متهم کرده بود که جواد روحی را در سلول‌های انفرادی زیر انواع شکنجه‌های جسمی و روحی، از جمله شلاق، تهدید به تجاوز و اعدام ساختگی قرار داده‌ بودند.
ممنوع‌التدریسی دو استاد دانشگاه هنر
دانشگاه هنر، با حذف نام دکتر مسعود علیا و دکتر امیر مازیار از چارت دروس ترم آتی گروه فلسفه هنر این دانشگاه، این دو استاد دانشگاه را ممنوع‌التدریس کرد. دروس مورد تدریس این دو استاد به سایر اساتید واگذار شده است. پیشتر در ترم گذشته نیز امیر مازیار از تدریس منع شده بود. مسعود علیا و امیر مازیار از امضاکنندگان بیانیه‌ی اساتید در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجویان بوده اند.
صدور حکم بازنشستگی برای زهراعوض زاده
هیات تخلفات آموزش و پرورش خراسان شمالی طی حکمی خانم عوض زاده را به بازنشستگی اجبار و کسر گروه محکوم کرد پیش‌تر هم بازپرسی دادگاه انقلاب بجنورد با طرح اتهاماتی برای این فعال صنفی پرونده قضایی گشوده‌است. هیاتهای تخلف آموزش و پروش با دستور مقامات امنیتی عملا معیشت فرهنگیان را گروگان گرفته‌اند و هر روز شاهد صدور حکمی علیه فعالین صنفی هستیم.
پرونده‌سازی برای حسن نظریان، عضو انجمن معلمان گیلان
آموزش و پرورش استان گیلان با پرونده‌ سازی سیاست اخراج معلمان را ادامه میدهد. حسن نظریان طی نامه‌ای به هیات تخلفات اداری استان گیلان احضار شده است. در نامه هیات تخلفات اداری، اتهامات ایشان از جمله؛ ١- تحصن در دفتر مدرسه با در دست داشتن پلاکارد «ما این همه ستم و تبعیض را تحمل نمی‌کنیم»، ٢- تحصن انفرادی در کلاس درس در هنرستان سهروردی، با پلاکارد «معلم زندانی آزاد باید گردد» که بر روی تابلوی پشت سر نیز شعار زن زندگی آزادی حک شده بود، ٣- شرکت فعال در تجمعات مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و ایراد سخنرانی، اعتراض به ایجاد مسمومیت عمدی دانش‌آموزان و مدارس با شعار «حملات شیمیایی بر روی ما را متوقف کنید»، ٤- انتشار تصاویر مربوط به اعتراضات ۱۴۰۱ در پروفایل شخصی، ٥-عضویت در کانون صنفی فرهنگیان گیلان ٦- حضور در منزل زندانیان سیاسی ٧- مشارکت و سخنرانی در گفتگوی شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس است که با ادبیات مهوع امنیتی و مالیخولیائی ترکیب و تنظیم شده است.
الناز محمدی و نگین باقری به سه سال حبس تعلیقی محکوم شدند
شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران الناز محمدی و نگین باقری، دو خبرنگار را به اتهام اجتماع و تبانی به سه سال حبس تعلیقی محکوم کرد. الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه هم‌میهن، روز ۱۶ بهمن سال گذشته و پس از احضار به دادسرای اوین، بازداشت و یک هفته بعد به قید وثیقه آزاد شد. نگین باقری، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، نیز روز ۱۹ بهمن‌ماه پارسال پس از احضار به دادسرای اوین، تفهیم اتهام و با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

تشدید بیماری و وخامت جسمی جعفرابراهیمی در زندان
کانال شورای هماهنگی خبر میدهد که متاسفانه بیماری جعفر ابراهیمی در طول هفته گذشته تشدید شده و وضعیت جسمی این معلم زندانی رو به وخامت بوده است. به طوریکه هفته گذشته، بخاطر افت فشار، در هواخوری زندان بیهوش شده و به بهداری زندان اوین منتقل شده است. بنا بر گفته هم بندیان جعفر ابراهیمی، این معلم زندانی در شرایطی است که برخی اوقات، برای طی کردن مسافتی کوتاه هم نیازمند همراهی و کمک هم بندیان خود میباشد. صبح روز یکشنبه ۱۲ شهریور این معلم زندانی، بدون هماهنگی قبلی، به بهانه انتقال به بهداری، بدون امکان دسترسی به وسایل شخصی از جمله داروها و کارت تلفن به زندان قزل حصار کرج منتقل شد. صبح همین روز همراه با جعفر ابراهیمی، کامیارفکور، احمدرضا حائری و رضا سلمان زاده از زندانیان سیاسی نیز از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل شدند. به گفته آقای کرم ویسی با شکایت اداره کل زندان های استان تهران علیه موکلم ‎جعفرابراهیمی پرونده ای جدید با اتهامات ١- اخلال در نظم و آسایش عمومی و ٢- توهین به مقامات و مامورین زندان در شعبه ٣ بازپرسی دادسرای اوین ثبت شده است. پرونده مشابهی برای کامیار فکور سرهم شده است.
محکومیت سلیمان عبدی در دادگاه شهر سقز
بە موجب حکم دادگاه کذایی شهر سقز، سلیمان عبدی، از معلمان این شهرستان و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، بە اتهام ‘تبلیغ علیە نظام” بە ٨ ماە حبس تعزیری محکوم شدند. پیشتر این معلم، برای همین پرونده از سوی شعبە ١٠٥ کیفری بابت “اخلال در نظم عمومی” نیز بە ٨ ماە حبس و ٧٤ ضربە شلاق محکوم شدە بود کە در سایە بیگناهی ایشان و قبح پروندەسازی صورت گرفتە، حکم صادرە بە ۷۲۰ ساعت آموزش رایگان بە دانش‌آموزان بی‌بضاعت، امری کە این معلم سقزی در طول ٢٨ سال معلمی خود هموارە بدان عمل کرده‌اند، و ٧٤ ضربە شلاق بە مدت دو سال تعلیق، تغییریافت. این احکام بدلیل صحبت‌های آقای عبدی در مراسم پنجشنبە آخر سال ۱۴۰۱ بر مزار ژینا امینی بود.