مقالات

مرگبارترین زلزله در افغانستان هزاران نفررا کشت و آواره کرد سعید یگانه

 

صبح روز شنبه ۱۵ مهر زلزله ای ۶،۳ ریشتر شهر هرات و مناطق روستایی اطراف آن را تکان داد.این یکی از مرگبارترین زلزله از سال‌های قبل در افغانستان است که که تا کنون بیشتر از دو هزاری نفرجان خود را از دست دادند،صدها نفر مفقود‌و زیر آوار مدفون شدند و‌هزاران نفر خانه و‌محل زندگی خود را از دست داده و آواره شده اند.
متعاقب آن زمین لرزه بزرگی بامداد چهار شنبه ۱۹ مهر در فاصله ۲۸کیلومتری اطراف هرات در غرب افغانستان درعمق ۱۰کیلومتری رخ داد .این دومین زمین لرزه ویرانگری است که در فاصله چهار روز منجر به مرگ دستکم دو هزارو ۴۰۰ نفر شده است.در همین زمین لرزه ۷۰۰خانه روستای “چاهک” با خاک یکسان شده است.

“زنده جان” از توابع هرات با بیش از هزارو سیصد کشته و نزدیک به پانصد نفر مفقود، بیشترین تلفات را در این زلزله به خود دیده ویران شده است.در روستای “نایب رفیع”که قبلا ۲۵۰۰نفر سکنه داشته است بجز مردانی که هنگام وقوع زلزله در بیرون از خانه بوده اند تقریبا همه زیر آوار خاک و سنگ جان باخته اند.بیشتر روستاهای اطراف هرات تقریبا با خاک یکسان شده اند.
سلمان بن آسیه رئیس کمیته بین المللی نجات گزارش کرده است که قبل از زلزله اخیر با وجود سیل های اخیر و بی ثباتی در افغانستان بیش از ۲۹ میلیون نفر دراین کشور به کمک سازمانهای خیریه و بشردوستانه نیاز دارند.این زلزله شرایط زندگی مردم بخصوص با شروع فصل سرما ،زمستان آینده را برای آوارگان فاجعه بار خواهد بود.

در روستاها وحاشیه شهرها در افغانستان مردم در خانه هایی زندگی می کنند که با گل و سنگ ساخته شده اند ودرمقابل وقوع زلزله کوچکترین مقاومتی ندارند .از تصاویری که وقوع زلزله وویرانی ناشی از آن در رسانه ها منعکس شده است روستاهایی دیده می شوند که با خاک یکسان شده وآثاری اززندگی در آن نمانده است .با وقوع هر زلزله صدها انسان کشته و زخمی و آواره و هست و نیستشان زیر تله های خاک و سنگ نابود می شود.وسایل و تجهیزات لازم برای آواربرداری به چشم دیده نمی شود ،بیل و کلنگ تنها ابزار مردم زلزله زده برای خاک برداری و جستجوی مردگان است .

بیش از نود درصد تلفات انسانی این زلزله زنان و کودکان گزارش شده است .با تمام این مصیبتهایی که مردم بر دوش می کشند ونیاز به کمک فوری دارند، شماری از زنان مددکاربصورت گروهی در هرات با قصد رفتن به منطقه و کمک به زلزله زدگان، با مانع مسئولین محلی طالبان روبرو شده اند و حتی اجازه نداده اند میان زنانی که زیرآوارنجات پیدا کرده لباس ونیازهای اولیه توزیع کنند .این زنان می گویند که افراد طالبان اجازه نداد به زلزله زدگان کمک کنیم.

سالهاست که اکثریت مردم ستمدیده افغانستان به دلیل جنگ وکشمکش و حاکمیت مرتجعین اسلامی و حضورنیروهای ناتو به بهانه مبارزه با تروریسم بعد رویداد تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بدست القاعده ، روی خوشی به خود ندیده و هزاران نفرکشته و آواره شده اند.با به قدرت رسیدن طالبان توسط امریکا و کنارآمدن دولتهای بوژوازی با این وحوش اسلامی، بدبختی وفلاکت وآوارگی مردم به اوج رسیده و زنان زیرسلطه قوانین اسلامی ابتدایی ترین حقوق تا حق تحصیل از آنان سلب شده و زندگیشان به نابودی کشیده شده است .

در شرایطی که جامعه افغانستان توسط امارات اسلامی طالبان به تباهی کامل کشانده شده و مدنیت از بین رفته ، قوانین ارتجاعی بر جامعه حاکم شده ومیلیونها نفربرای گذران زندگی به سازمانهای خیریه و بشردوستانه متکی هستند چه آینده ای رابرای اکثریت مردم زحمتکش وستمدیده آن باید تصور کرد جزسیاهی وفلاکت .

مردم زلزله زده و آواره افغانستان زیرسلطه طالبان به بیشترین کمکهای انسانی و غذایی و پوشاک نیازمند هستند. بدون کمکهای بین المللی زندگی برای هزاران نفرمردم زحمتکش افغانستان بعد ازوقوع این زلزله و فجایع ناشی ازآن عذاب آوراست و باید مورد حمایت بیدریغ دولتها و جامعه بین المللی قرار گیرند.