مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تداوم اعتراض کارکنان رسمی نفت 

روز یکشنبه و دوشنبه ۱۶و۱۷ مهر ۱۴۰۲ کارکنان رسمی نفت در سکوی ابوذر و منطقه خارک نسبت به سقف‌ حقوق ناعادلانه، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتصاب کارگران کارخانه رویا پلاستیک کردستان
بر اساس گزارشات منتشره، روز سه شنبه ۱۸ مهرماه، کارگران کارخانه “رویا پلاستیک کردستان” واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج دست به اعتصاب زدند. این کارگران حدود ۱۵۰ نفر می باشند و حدود ۲۰ سال است که با ۱۲ ساعت کار در روز با دستمزد کمتر از حداقل مصوب قانون کار و بدون دریافت هیچ مزایایی کار می کنند. علیرغم تذکر کارگران، کارفرمای این کارخانه هیچ توجهی به خواسته های آنها نکرده و گفته است که: حقتان را نمی دهیم هر کاری که دلتان می خواهد انجام دهید!

اعتراض کارگران و‌ کارکنان شرکت مخابرات در چند شهر
روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ نیروهای شرکت مخابرات ایران در چند شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارکنان شرکتی و‌ قراردادی مخابرات ایران در استان‌های گیلان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، شهرستان‌ سقز در استان کردستان، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان و سطح نازل حقوق و شرایط نامناسب کاری دست به برگزاری تجمع زدند. کارگران معترض از نیروهای شسکام و پرسنل خدمات اول (TCT) هستند. به گفته‌ی این نیروها، بیمه‌های آنان نیز یا ناقص رد شده و یا اصلا پرداخت نشده است که این موضوع مشکلاتی برای پرداخت هزینه‌های درمان آنان ایجاد کرده است.

تجمع اعتراضی کارگران مشاغل سخت و زیان آور
روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ کارگران مشاغل سخت و زیان آور در مقابل تامین اجتماعی مرکزی در گلسار رشت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دو حادثه کارگری۱۳ کارگر را روانه بیمارستان کرد
آتش‌سوزی در دو واحد تولیدی موجب مصدومیت ۱۳ کارگر در شهرهای مشهد و بناب شد. در مشهد یک کارگاه مبل ‌سازی در روستای «خلق‌آباد» آتش گرفت و بر اثر آن هفت کارگر مصدوم شدند. مسئول روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون اینکه میزان مصدومیت کارگران را بیان کند، گفت شش نفر از آن‌ها به بیمارستان «امام رضا» و یک نفر به بیمارستان هاشمی‌نژاد منتقل شدند. در حادثه دوم که بعدازظهر ۱۳ مهر در کارخانه موتورسیکلت ‌سازی بناب در استان آذربایجان ‌شرقی رخ داد هم شش کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. رئیس شبکه بهداشت بناب گفته بخش‌های زیادی از این کارخانه آتش گرفته و تلاش مأموران امداد و نجات برای مهار آتش ادامه دارد. در جریان این حادثه شش کارگر مصدوم شدند که تمامی آن‌ها با اورژانس هوایی به تبریز منتقل شدند. میزان سوختگی این کارگران هم تا به حال اعلام نشده است.

تصادف سرویس حامل کارگران در اصفهان
در پی وقوع حادثه تصادف خودرو، اتوبوس حامل کارگران یک کارخانه در محور جاده‌ای باغشاد به سمت زرین شهر اصفهان با یک تریلی و یک سواری، یک کارگر جان باخت و ۲۴ کارگر مصدوم شدند. این حادثه زمانی رخ داد که کارگران یک واحد تولیدی که از محل سکونت راهی محل کار خود بودند، همزمان با یک دستگاه خودرو تریلی و سواری برخورد می‌کنند. از قرار معلوم؛ مصدومان این حادثه حدود ۲۴ کارگر زن و مرد حدود ۳۰ تا ۵۰ سال هستند که صبح زود سوار بر سرویس حمل و نقل کارخانه عازم محل کار خود بودند. پس از وقوع حادثه، کارگران مصدوم به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منطقه در شهر لنجان انتقال پیدا کرده‌اند اما تنها جانباخته این حادثه یکی از سرنشینان زن خودرو سواری بود که به پزشکی قانونی منتقل شد.

اعلام مرگ‌ مغزی آرمیتا گراوند
بنا بر گزارشات منتشر شدە در فضای مجازی، شب چهارشنبه ۱۹ مهرماه، تیم پزشکان ‎آرمیتا گراوند، به نیروهای امنیتی مستقر در بیمارستان فجر اعلام کردند، با توجه به اینکه آرمیتا دیگر هیچگونه واکنش و علائم حیاتی ندارد، وی بطور قطعی دچار ‎مرگ مغزی شده است، و به این ترتیب ادامه اتصال وی به دستگاه های پزشکی توجیه ندارد و این دستگاه ها باید از وی جدا شده و مرگ مغزی وی که از نظر پزشکی به معنای فوت وی می باشد، به خانواده اش اطلاع داده شود. لازم به ذکر است آرمیتا گراوند، ۱۷ ساله، روز یکشنبه صبح ۹ مهرماه ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه اش، در ایستگاه مترو میدان شهدا تهران، بابت عدم سر کردن مقنعه و ‎حجاب اجباری در داخل واگن، مورد حمله و ضربه یک نیروی “‎حجاب بان” قرار گرفت و با هل دادن وی به عقب، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و بیهوش شد. وی هنگام ورود به اورژانس بیمارستان، دارای پائین ترین سطح هوشیاری بود، و فقط ضربان قلب وی فعالیت داشت که پس از تصویر برداری، ‎ضربه مغزی منجر به خونریزی مغزی وی اثبات شد.

برگزاری روز جهانی معلم
جمعی از فرهنگیان لنگرود و تعدادی از اعضا و همراهان کانون صنفی فرهنگیان تهران، ۱۳ مهر مصادف با روز جهانی معلم گرد هم آمدند و با سخنرانی، شعر خوانی و یاد کردن از فعالین صنفی زندانی این روز را گرامی داشتند

اطلاعیه انجمن صنفی معلمان فارس
همانگونه که همکاران محترم فرهنگی فارس و کشوری در جریان می باشند، مجمع عمومی سالانه انجمن صنفی معلمان فارس قرار بود در روز جمعه مورخه چهاردهم مهر ماه برگزار شود. روز پنج شنبه سیزده مهرماه (روز جهانی معلم) حدود ساعت یازده صبح آقای ایرج رهنما و آقای غلامرضا غلامی کندازی، از اعضا هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس جهت پیگیری محل برگزاری مجمع قصد مراجعه به فرمانداری شیراز را داشتند. متاسفانه از ساعت یازده روز پنج شنبه که گوشی های این همکاران خاموش گردیده، تا لحظه صدور این اطلاعیه هیچ اطلاعی از این دو همکار فرهنگی نیست. تلفن‌های آن ها خاموش و معلوم نیست چه نهادی و به چه دلیلی اقدام به دستگیری این همکاران دلسوز و دغدغه مند نموده است.انجمن صنفی معلمان فارس خواهان پاسخگويی نهادهای امنیتی به عنوان مسئولان امنیت شهروندان، نهاد دستگیر کننده و همچنین فرمانداری نسبت به این موضوع می باشد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، اراک، کرمانشاه، اهواز، بازنشستگان صنایع فولاد مازندران، تهران و اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات استانها
روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه اهواز، کرمانشاه، ساری، تهران، ایلام، خرم آباد، اردبیل، اصفهان، اراک، ارومیه، رشت، زنجان، زاهدان، بندرعباس و سنندج در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری استانها
روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان اهواز، کرمانشاه، قزوین و همدان، در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای همسان سازی حقوق، تورم و گرانی و رفع مشکلات بیمه درمانی و تکمیلی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی سه‌شنبه‌های اعتراضی، مجدداً در این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز
روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز در ادامه پیگیری خواست های معیشتی و در اعتراض به بی توجهی و عدم پیگیری و تهدید سرکوب بازنشستگان توسط رئیس کانون دولتی بازنشستگان و نهادهای دولتی و امنیتی، مجدداً درب کانون بازنشستگان اهواز دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلولان ناتوانان جسمی و حرکتی
معلولان روز یکشنبه۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ و در ششمین تجمع سراسری خود، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، در مازندران، کرمانشاه و سنندج، اهواز و اردبیل، مقابل اداره بهزیستی، در اصفهان، مقابل استانداری این استان و در استان تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

محرومیت زینب جلالیان از رسیدگی پزشکی در زندان یزد
زینب جلالیان، زندانی سیاسی، در حالی شانزدهمین سال از حکم حبس ابد خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان یزد سپری می‌کند که با وجود مشکلات جسمانی متعدد از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. بنابر گزارش منتشر شده به نقل از یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت این زندانی: “زینب کماکان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان یزد بسر می‌برد. بینایی چشمان وی به دلیل پیشرفت و حاد شدن بیماری ناخنک چشم بسیار کم شده است. او همچنین علیرغم مشکلات متعدد پزشکی دیگر از قبیل، بیماری‌های کلیوی و گوارشی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.”

منصوره عرفانیان بازداشت شد
در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل منصوره عرفانیان از فعالین صنفی خراسان، این فعال صنفی بازداشت و به زندان منتقل گردید. ماموران امنیتی به بهانه تفتیش، منزل این فعال صنفی را به هم ریخته و لپ تاپ، موبایل و کامپیوتر این فعال صنفی را با خود برده‌اند.

احضار رضا اقدسی توسط شعبه سوم دادسرای اوین
برابر ابلاغیه صادره از شعبه سوم دادسرای اوین به رضا اقدسی، ۵ روز مهلت داده شده تا وی خود را به این شعبه معرفی نماید. رضا اقدسی کارگر اخراجی ایران خودرو در اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ و همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز ۳ بار توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. لازم به توضیح است که گوشی همراه و سیم کارت این فعال کارگری از آذرماه ۱۴۰۱ توقیف و در اختیار نیروهای امنیتی میباشد.

پرونده سازی جدید برای محسن عمرانی
محسن عمرانی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی بوشهر بار دیگر به دادگاه انقلاب احضار شد. طی ابلاغیه دادگاه انقلاب بوشهر، این فعال صنفی معلمان باید در نهم آبانماه در دادگاه برای دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه حاضر شود. محسن عمرانی در حالی برای بار سوم در دو ماه اخیر در دادگاه حاضر می‌شود که پیش‌تر دادگاه به همین اتهام هم ایشان را دادگاهی کرده است.

بیش از ۱۵ دانشجوی خوارزمی حکم تخلیه خوابگاه گرفتند
اذیت و آزار و فشار نظام‌مند بر دانشجویان کماکان ادامه دارد و در سال تحصیلی جدید نیز فشار و سرکوب دانشجویان شدت گرفته است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده است که در هفته گذشته بیش از ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج با گزارش حراست به کمیته احضار شده و حکم تخلیه خوابگاه دریافت کرده‌اند. بر بنیاد این گزارش، پس از این‌که دانشجویان برای رسیدگی به حکم به معاونت دانشگاه ارجاع داده شدند، «با وجود ساعت‌ها انتظار به آن‌ها اعلام شد که معاونت دانشگاه برای جلسه حاضر نخواهد شد و با اصرار و التماس شب را در خوابگاه مانده‌اند.» بر پایه اطلاعات این شورا «در جلسه‌های برگزار شده پس از تحقیر و توهین و وارد آوردن فشار روانی به دانشجویان، به آنها گفته شد که اگر تعهد بدهند، می‌توانند در خوابگاه بمانند و حکم اجرا نخواهد شد. برخی تعهد داده و وضعیت برخی هنوز نامشخص است.» نهاد‌های امنیتی در یک‌ سال گذشته در پی اعتراضات توده ای، در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.