مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اعتراضی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب
روز ‌یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب واقع در اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های زیر است: *حذف کامل سقف ‌حقوق* حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی *عودت کسورات مازاد مالیات *اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی ناشی از تأخیر در اجرای آن *عدم دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی کارگران نفت.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره در جزیره سیری و آغاجاری
روز ‌یکشنبه ۲۸ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات ‌قاره واقع در جزیره سیری و همچنین نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

اعتراض صنفی کارگران شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان
صبح روز جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ جمعی از کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیات لاوان با تجمع خود نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت وزارت نفت در اهواز
روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ کارگران قرارداد موقت وزارت نفت در اهواز و در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اهم خواسته‌های نیروهای قراردادی موقت شامل تبدیل وضعیت، اجرای کامل مصوبات ۱۴۰۰، اصلاح فرمول پاداش طبق مدل پرسنل رسمی ‌و قرارداد معین، اصلاح نرخ اضافه ‌کاری، بهره‌مندی از عیدی طبق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و … می‌باشد که تاکنون رسیدگی برای تحقق این خواسته‌ها صورت نگرفته است.

تجمع مجدد کارگران مجتمع روی مقابل فرمانداری بندرعباس
چهارشنبه یکم آذر ۱۴۰۲کارگران شرکت روی نسبت به عدم تعیین تکلیف مسائل شرکت و عدم پرداخت حقوق در روز دوشنبه، ۲۹ آبان ماه و چهارشنبه ۱ آذرماه، مقابل فرمانداری بندرعباس تجمع کردند. تنها خواسته تمامی۲۱۰ کارگر شرکت این بوده که تکلیف کارگران را مشخص کنند.

تجمع اعتراضی پرستاران در سراسر کشور
روز شنبه بیست و هفتم آبان، در آستانه روز پرستار شماری از پرستاران یزد مقابل ساختمان استانداری یزد، پرستاران کرمانشاه، پرستاران و کادر درمان در صومعه‌سرای استان گیلان، پرسنل بیمارستان اسلام آباد غرب، بیمارستان توحید سنندج و پرستاران گیلان مقابل ساختمان‌ معاونت توسعه دانشگاه نسبت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. پرستاران معترض خواستار “اصلاح تعرفه های پرستاری و افزایش کارانه و دستمزد خود” می باشند.

اعتراض مجدد پرستاران سنندج و رشت و فسا
همینطور روز چهارشنبه اول آذر ماه، تجمعات اعتراضی مجدد پرستاران در شهرهای رشت و سنندج و فسا در اعتراض به شرایط پرداختی در تعرفه گذاری و معوقات ۱۶ ماهه برگزار شدند.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان مقابل استانداری
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ کشاورزان اصفهان نسبت به عدم رسیدگی به مشکلاتشان در مقابل استانداری این استان دست به تجمع و اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، شوش، اراک و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای زاهدان، تبریز، کرمانشاه، مریوان، اردبیل، زنجان، بندرعباس، اصفهان، خرم‌آباد، رشت، شیراز، بیجار، تهران، بروجرد، ارومیه، ساری و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مقابل شرکتهای مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و تهران
روز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق فولاد این شهر دست به تجمع زدند. در اصفهان و شیراز نیز تجمعات اعتراضی تعدادی از شاغلین و بازنشستگان صنعت نفت برگزار شد.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی
روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان در اهواز، یزد، اردبیل، ایلام در مقابل ساختمان استانداری استانها، در کرمانشاه و ممسنی استان فارس مقابل ساختمان اداره کار و امور اجتماعی و در تهران مقابل وزارت کار دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلولان در استانها
روز شنبه بیست و هفتم آبان، جمعی از افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان در اردبیل، اراک و خوزستان در مقابل سازمان بهزیستی استانهای مذکور و در مشهد در مقابل سازمان بهزیستی خراسان رضوی و سپس در مقابل دفتر نماینده مشهد در مجلس، تجمع برگزار کردند.

تجمع اعتراضی مقابل بهزیستی تفرش
یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲دو فرد دارای معلولیت در هشتمین تجمع سراسری و در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل بهزیستی تفرش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مرگ یک «سیمبان» در حادثه سقوط از ارتفاع تیرک
یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق لاهیجان حین انجام کار بر اثر برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع تیرک جان خود را از دست داد. “محمد محرمی” سیمبان جوان و از نیروهای شرکت پیمانکارتوزیع برق لاهیجان حین انجام عملیات و رفع مشکل برق‌رسانی دچار حادثه سقوط از ارتفاع تیرک شد و جان باخت. یک فعال کارگری درباره این حادثه گفت: متاسفانه این سیمبان که پیش از این در اداره برق آستانه مشغول کار بود بعد از سقوط به حالت کما رفت و بعد از چند روز جان باخت. پیش از این یکی دیگر از سیمبانان شاغل در حوزه لاهیجان بر اثر برق گرفتگی دچار سوختگی شدید شد و هم اکنون تحت درمان است.

مرگ و مصدومیت ۵ کارگر بر اثر گازگرفتگی
گازگرفتگی در یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد در جنوب شهر تهران، موحب مرگ دو کارگر و مصدومیت ۳ کارگر دیگر شد. حادثه زمانی رخ داد که ۵ کارگر در زمان استراحت در اتاقک یک کارگاه صنعتی در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در جنوب شهر تهران؛ به دلیل گازگرفتگی با گاز سمی منوکسیدکربن دچار حادثه شدند. پس از اعلام فوریت‌های پزشکی تهران با حضور گروهای امداد و نجات، پیکر بی جان این دو کارگر از محل استراحتگاه به بیرون انتقال یافت و سه کارگر مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شدند.

مصدومیت یک کمک لوکوموتیوران بدلیل پرتاب شدن از قطار
یک نفر از کمک لوکوموتیورانان قطار مسافربری راه‌آهن مشهد به کرج به نام “حمید طارمی” حین بازرسی موتورخانه، بر اثر باز شدن ناگهانی درب‌های جانبی موتورخانه قطار در حد فاصل منطقه ایستگاه راه آهن ورامین (در بلاک ابردژ به پیشوا) دچار حادثه پرتاب از قطار ‌شد که متاسفانه به دلیل شدت جراحات وارده، وی در ابتدا به بیمارستانی در ورامین و بعد به صورت هوایی به بیمارستان هفتم تیر اعزام ‌شد. به گفته همکاران وی؛ ظاهرا در بلاک لوکوموتیو خطای آتش سوزی رخ ‌داد که آقای طارمی به عنوان کمک لکوموتیوران برای بررسی موضوع به موتورخانه مراجعه نمود که ناگهان درب جانبی موتورخانه سمت لکوموتیوران در حین حرکت باز و آقای طارمی به بیرون پرت ‌شد.

مصدومیت دو آتش‌نشان در عملیات اطفاء حریق
در آتش‌سوزی یک ساختمان مسکونی در خیابان خرمشهر بروجرد در استان لرستان، دو آتش‌نشان حین خاموش کردن آتش دچار سوختگی‌شدند. در این حادثه؛ سه نفر از ساکنین که در طبقه سوم یک ساختمان محبوس شده بودند، توسط این دو آتش‌نشانان نجات بافتند.

صدور حکم اعدام برای میلاد زهره وند
مرکز رسانه قوه قضاییه از تایید حکم اعدام میلاد زهره‌ وند از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط دیوان عالی کشور خبر داد. میلاد زهره ‌‌وند پیشتر به اتهام قتل علی نظری، مامور اطلاعات سپاه پاسداران در ملایر به اعدام محکوم شده بود.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ماشالله کرمی در زندان کرج
ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، علیرغم گذشت هشتاد و هفت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در ندامتگاه مرکزی کرج بسر میبرد. یک منبع مطلع گفت: “آقای کرمی علیرغم گذشت هشتاد و هفت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در قرنطینه ندامتگاه مرکزی نگهداری میشود”.

تداوم بلاتکلیفی کارگر زندانی رضا اقدسی
خانواده رضا اقدسی اعلام نمودند که برابر ابلاغیه قبلی جلسه دادگاهی رضا اقدسی در تاریخ ۲۰ آبان کنسل و به ۲۷ آبانماه ۱۴۰۲ تغییر یافته است. امروز هم مجددا بدون هیچ توضیحی جلسه دادگاهی وی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران کنسل شد و این امر موجب نگرانی شدید خانواده از وضعیت وی شده است.

صدور حکم حبس برای خبات دهدار
خبات دهدار، فعال کارگری اهل سنندج توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر و به وی ابلاغ شده، آقای دهدار از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است. خبات دهدار، فعال کارگری در تاریخ بیست و هشتم شهریورماه بازداشت و نهایتا در تاریخ هشتم مهرماه، با تودیع وثیقه آزاد شد.

هاجر سعیدی روانه زندان شد
روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲، هاجر سعیدی فعال جنبش زنان و کارگری شهر سنندج، جهت گذراندن یک سال حکم حبس تعزیری راهی بند زنان زندان مرکزی سنندج شد. هاجر سعیدی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی با اتهام “اجماع و تبانی از طریق تشکیل هسته کمونیستی برای ترغیب خانواده جانباختگان” و “اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادره در شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با ریاست قضات مهریی و آقایی به یک سال حبس تعزیزی کاهش یافت. نهایتاً حکم صادره علیه هاجر سعیدی طی ابلاغیه‌ای از سوی شعبه چهارم اجرای احکام کیفری سنندج به ایشان ابلاغ شد و نامبرده می‌بایست ظرف مدت ده روز خود را به شعبه مذکور جهت اجرای حکم معرفی کند.

بازداشت چند تن از فعالان اجتماعی
روز دوشنبه ٢٩ آبان ماه، چند تن از فعالین اجتماعی بدون اطلاع قبلی و اطلاع رسانی جهت حضور و معرفی برای اجرای احکام بازداشت شدند. احکام ۵ سال حبس آقایان محمدعلی زحمتکش و افشین رزمجویی و ۲ سال حبس تعزیری خانم مژگان باقری اجرا و هر سه نفر در منزلشان دستگیر شدند. همچنین اجرای حکم ۲ سال پابند آقای عبدالرزاق امیری و خانم زهرا اسفندیاری نیز اجرا گردید. این در حالی است که در ١٣ مهرماه آقایان ایرج رهنما و غلامرضاغلامی کندازی در فرمانداری شیراز و آقای اصغرامیرزادگان در فیروز آباد دستگیر و برای اجرای حکم ۵ سال حبس روانه زندان شدند.

رسول بداقی به زندان بازگشت
رسول بداقی، فعال صنفی معلمان و از اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران عصر روز دوشنبه ٢٩ آبان ماه با پایان مرخصی سه روز خود به زندان بازگشت.

توماج صالحی به قید وثیقه آزاد شد
توماج صالحی پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعا یک سال و بیست‌ویک روز حبس ناعادلانه، سرانجام روز ۲۷ آبان به قید وثیقه از زندان آزاد و به جمع خانواده بزرگ خود بازگشت.

مسعود زینال زاده از زندان اوین آزاد شد
صبح امروز آقای زینال زاده فعال صنفی معلمان و از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران از زندان اوین آزاد شد. این فعال صنفی پیش‌تر همراه جمعی از فعالین مدنی در مراسم آرمیتا گراوند بازداشت شده بود و به زندان اوین منتقل شده بود.

شکنجه ای به نام اعدام مصنوعی در زندانهای رژیم
احمدرضا حائری، زندانی سیاسی، در نامه‌ای به شرح جزئیات اعدام مصنوعی سامان یاسین (صیدی)پرداخت. در قسمتی از این نوشته از زبان سامان آمده: مامور ‌گفت: “وصیتی اگر داری بنویس”. گفتم: “قبلا نوشتم توی وسائلم هست”. بعد از یک ساعت چرخیدن، ماشین نگه داشت، نمی‌دانستم کجا هستیم! یکی از مامورانی که همراهم بودند به نفری که از قبل آنجا بود گفت: “حاجی برای اجرا آوردیمش”. چند قدم جلوتر مامور اولی گفت: “پات را بلند کن جلوت سکو است” و بعد از قرار گرفتنم روی سکو گفت: “حاجی بندازم؟” مامور مسن‌تر پاسخ داد: “آره! اما چون جوونه! گناه داره! سعی کن طناب را کج بندازی که موقع افتادن درجا گردنش بشکنه و خیلی زجر نکشه”، بعد سوزش طنابی را دور گردنم حس کردم”. در ادامه می‌خوانیم: صدای زنگ زدن گوشی تلفن همراهی به گوشم رسید و صدای همان مامور که می‌گفت: “پس فعلا دست نگه داریم؟ یه فرصت دیگه بهش دادید همکاری کنه؟ خدا خیرت بده حاجی! آره جوونه! باشه حاجی”.

اعتصاب دانشجویان دانشکده کامپیوتر
روز چهارشنبه اول آبان دانشجویان دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف در حمایت از دانشجویان دانشگاه بهشتی دست به اعتصاب زدند.

سرکوب اجتماع مالباختگان در قزوین
روز پنجشنبه ۲ آذرماه، راهپیمایی بزرگ مالباختگان خریدار خودرو در قزوین توسط نیروهای یگان ویژه و ماشین آبپاش سرکوب شد. شرکت “رضایت خودروی طراوت نوین” که شرکتی خصوصی است که با حمایت سپاه و اعتماد به نفس کامل میلیاردها پول مردم را بالا کشیده است، با گذشت ماه‌ها از بالاکشیدن پول مردم، پاسخ‌گوی هیچ بخش از قراردادی که با خریداران داشته نیست. مالباختگان این شرکت پیش از این نیز بارها در برابر نمایندگی‌های این شرکت در تاکستان و قزوین، دادگستری قزوین و در محل نماز جمعه‌های این شهر اعتراض کرده بودند. بعد از چند هفته امرو مجددا دست به اعتراض زدند و با سرکوب نیروهای انتظامی اجتماعشان متفرق شد.

***