مقالات

بازداشت زنان در مهاباد و لکنت زبان ناسیونالیسم کرد! ملکه عزتی

چند روز پيش در شهر مهاباد يك پارچه فروشی برای افتتاح مغازه اش و معرفی نوع ديگری از لباس “كردی” يك فشن شو یا نمايش مُد برگزار ميكند و از چند مانكن زن برای اين بازگشايی دعوت ميكند. كاری که امروزه برای جلب مشتری و معرفی کالاهای جدید در همه جای دنيا انجام ميشود. با توجه به عكسهايی كه در فضای مجازی از اين مدلينگ شو ديده میشود، هدف این صاحب مغازه هم استفاده از این شیوه بوده است. اما شاید دنباله روی از منطق بازار و تبلیغات، همینطور بی توجهی عمومی به قوانین اسلامی آنهم در کردستان، جائی برای واکنش قوانین سرکوبگرانه جمهوری اسلامی و بدتر از آن افکار پوسیده و عقب مانده ناسیونالیسم کرد باقی نگذاشته است.

تا آنجا كه از فیلم و عکسها دیده می شود، اين فشن شو زنانه بوده و هيچ مردی در مراسم معرفی لباس حضور نداشته، اما اين برای جمهوری اسلامی علی السویه است و اهميت چندانی ندارد! نفس اینکه عكس ها به فضای مجازی راه پيدا كرده، دین مسلمانان با خطر جدی مواجه شده است! زنان بدون حجاب و چادر با موهای آراسته و صورتهايی آرايش شده و زيبا در مقابل دوربين ظاهر شدند، چه مصيبتی بزرگتر از این؟ سربازان امام زمان و مامورین مبارزه با “فساد اخلاقی جامعه” يورش ميبرند، مغازه را پلمپ ميكنند و زنان “خطاکار” و “ساحره” را بازداشت و بلاد اسلامی را از شر “فسق و فجور و ناپاکی” نجات داده اند!

ما جمهوری اسلامی را خوب میشناسیم. از ضدیتش با زنان به خوبی آگاهیم، ناف اين حكومت با آپارتايد جنسی و سركوب زنان از اسفند ۵۷ بريده شد. پایه ها و بنیاد این حکومت به حجاب زنان گره خورده، بارها گفته ايم و تكرار میكنيم اين حكومت تا مغز استخوان ضد زن است. سركوب زنان با حجاب اسلامی و قتل و سنگسار و شلاق و حذف آنان از همه عرصه های اجتماعی، يكی از ارکانهای اصلی در قدرت ماندن اين حكومت ضد زن است. بيلبوردهای تبليغاتی رعايت حجاب را نگاه كنيد. ميبنيد اين قلمرو از چه اهميتی برای سران جمهوری جنايت برخوردار است. ما جنگمان را با جمهوری اسلامي در همه عرصه ها و از جمله در مبارزه زنان برای برابری و رفع تبعیض روزانه به پیش میبریم و هر دو طرف این جنگ آشكارا در مقابل هم قرار گرفته اند. این مبارزه ای به درازای عمر نکبت بار جمهوری اسلامی است.

ناسیونالیسم ضد زن است
دراین میان اما موضع ناسیونالیستهای دو آتشه کرد دیدنی است. ما کمونیستها ظاهرا باید اين جدال را با جمهوری اسلامی و صف ناسیونالیزم کرد همزمان پیش ببریم. این صف در بزنگاههای تعیین کننده، گاه با اعلام موضع و گاه با سكوت معنا دار نشان ميدهند بحث آزادی و برابری زن و مرد برای آنها از چه ارزش مصرفی برخورداراست. موضع اینها مصداق بارز شريك دزد و رفيق قافله است. آنجا كه بحث حقوق زن به ميان ميايد بايد مواظب رنجش همفکران و شرکای آینده باشند. چراغ سبزهای این صف به جمهوری اسلامی در قالب کامنتهای اینستا گرامی دیدنی است. میفرمایند “آزادی را با بی بند و باری نبايد اشتباه گرفت”، “زن كُرد در سرزمين قاضی محمد مدل بشود آنهم نه فقط مدل لباس کردی بلکه لباس فارسی هم”! اين حرکت “قابل بخشش” نیست. در میان دهها پست اينستاگرامی در ذیل عكس های مراسم افتتاح مغازه بیشترین كامنتها در تقبيح، نکوهش و سرزنش اين “زنان خاطی و خائن به کردستان و وطن کردی” است. این نفرت پراکنی ناسیونالیستی علیه زنان و شهروندانی است که نه مال كسی را خورده اند، نه دزدی و اختلاس کرده اند، نه در فروش مواد مخدر و قاچاق کالا دست داشته اند، نه آب و برق هچ شهری را قطع كرده اند، نه وعده دروغين واكسيناسيون به مردم داده اند و نه دستشان به خون کسی آلوده است.

ناسیونالیست ها که عادت دارند در نقش قیم جامعه هراز چندگاهی اظهار نظر کنند و موضع بگیرند، سال گذشته در جريان “توهين” به لباس كردی و ربط دادن فرنجی به لباس چوپانی در یک برنامه تلویزیونی، به تكاپو افتادند و آنچه كه در “توان ملی” شان بود انجام دادند تا از “قداست و اصالت فه رنجی” دفاع كنند و الحق كم نگذاشتند و فه رنجی را با عزت و احترام به جايگاه واقعی خود برگرداندند! اما این عناصر فرصت طلب و نان به نرخ روز خور كه برای فه رنجی خونشان به جوش آمده بود و شاخ و شانه ميكشيدند، “توهين” به ساحت لباس كُردی را تحمل نمی کردند و در فضای مجازی هل من مبارز مي طلبيدند، امروز در مقابل بازداشت زنان “كُرد” زبانشان بند آمده است. دست شان نمیرود که برای دفاع از حق شهروندی، اختيار پوشش و علیه قلدری جمهوری اسلامی در بازداشت اين شهروندان زادگاه قاضی محمد یک اعتراض قلمی خشک و خالی بکنند. برعكس، هوداران سینه چاکشان با رگ گردن بيرون زده مدعی اند اين “بی بند و باری” را نبايد تحمل کرد! يكقدم فاصله دارند با تقاضای اشد مجازات از برادران عقيدتی در دادستانی نامحترم مهاباد!

اين طیف غيور ناسیونالیست چنان از اين آبروریزی غير قابل بخشش نمایش مدلینگ برآشفته شده اند كه تو گويی همه مصيبتهای جامعه از كرونا تا فقر و گرانی و معيشت زير خط فقر و كشتار كولبران و زندانیان سیاسی زير سر اين زنان است و عامل همه این مصایب کسی نیست جز این زنان بی حجاب با لباس کردی و فارسی که آزادی را اشتباه فهمیده اند! یکی از درد دختران کوبانی مینویسد و یکی از “شیر زنان كُرد” که باید در حفاظت از فرهنگ اصیل كُردی با از جان گذشتگی پا به عرصه نبرد بگذارند. اینجاست که باید صریح و روشن و بی حاشیه گفت خجالت بكشيد! شرم يك خصلت انقلابی است که صد البته شما از آن بهره ای نبرده اید. شما دم خروس مرد سالاريتان از زير هر بیرق و ادعایی در چنین بزنگاههایی چنان بیرون میزند که با هیچ مدرک و مستندی نمیتوانید آن را انکار کنید. در قتل های ناموسی ساکت هستید، در خشونت و تجاوز و زن آزاری و خودکشی های بیشمار زنان در کردستان ساکت هستید، در هرآنچه که با آزادی و برابری زن و مرد مربوط است حرفی برای گفتن ندارید. شما نمیتوانید با ادعای حق ملت كُرد و پرچم کردی در هوا چرخاندن سرتان را زیر برف بکنید و متوقع باشید مردم محروم کردستان شما را باور کنند. شما در باورهایتان حداقل در این رابطه مشخص فرق اساسی با جمهوری اسلامی ندارید، آدرس اشتباهی ندهيد. مشغله شما آزادی و برابری زن و مرد و آحاد جامعه نیست. ما گفته ایم و مدعی هستيم در ناصيه شما جز سازش با اين حكومت هيچ پراتیک شاخص ديگری نوشته نشده است. شما كافی است حكم شهرداری مهاباد را بگيريد، زن و زندگی و حقوقش را برای بدست آوردن دو پست دیگر معامله ميكنيد!

شما در صندلي پوزيسيون و اپوزيسيون هم در ایران و هم در اقلیم کردستان امتحانتان را پس داده اید. قتل هزاران زن در اقلیم کردستان خیلی روشن نشان داد مردسالاری آغشته به مذهب وجه مشترک ناسیونالیزم کرد و مدینه فاضله حکومت کردی است. حضور و نقش زنان در بهترین حالت جهت تزيين صحنه و عكس گرفتن در مقابل دوربین های دمکراسی و حقوق بشری لازم است و کارآیی دارد. زن برای شما همان ابزاری است كه بطور معمول بورژوازی از آن بهره ميجويد، اگر هر كدام از اين زنان با حمل يكی از نمادهای شما بازداشت ميشد يا مورد تعرض قرار ميگرفت آنوقت این اتفاق را در بوق و كِرنا ميكرديد و برای کسب امتیاز فورا به وسط صحنه می آمدید. اگر این زنان با “که وا و پانتول” در خیابان رژه میرفتند با افتخار از “شیر زنان كُرد” عکس و رپرتاژ تهیه و پخش میکردید، اما امروزدر مقابل بازداشت این زنان خودتان را به کری و کوری زده اید. حکومت اعدام و قداره بندانش چند زن را بازداشت کرده و مورد تعدی قرار داده اند، محل کسب و کار انسانهای بیگناهی پلمپ شده، با آنها به مثابه مجرمین خطرناک رفتار میشود که باید در بند و زنجیر باشند و شما در تقبیح این انسانهای بیگناه “كُرد” کم نگذاشته و گوی سبقت را از جمهوری اسلامی ربوده اید!

نه جمهوری اسلامی و نه شما مدعیان دروغین آزادی نمیتوانید در مقابل سیر تغییر و تحول فرهنگی در جامعه کردستان و خصوصا حق اختیار پوشش انسانها و مدرنیسم جامعه بایستید. رویای بازگشت به دوران این و آن سرکرده و رئیس عشیره در کردستان به پایان رسیده است. الگوی زنان در کردستان شیر و ببر و پلنگ نیستند. زنان حق دارند آنطور که میخواهند زندگی کنند و آنطور که دوست دارند لباس بپوشند. عرف و عادتی که شما و سرکوبگران حکومتی میخواهید زنان را به رعایت آن مجبور کنید پوسیده تر از آن است که بشود احیایش کرد. زنان مدرن و پیشرو در جامعه کردستان با افکار پوسیده و باورهای ارتجاعی شما از کردستان و تصویر زن در آن جامعه قرنها فاصله دارند.

زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب کردستان!
از دریچه این واقعه می توانید یکبار دیگر به کراهت مشترک اسلام و ناسیونالیسم نگاه کنید. به ضدیت بنیادی شان علیه زن و برابری زن و مرد نگاه کنید. به فرهنگ عشیره ای و کپک زده خیره شوید. به مقدسات ملی و میهنی و مذهبی و اسلامی و اشتراک شان در ضدیت با زنان توجه کنید. و شما احزاب ناسيوناليست كه خودتان را رهبران خودگمارده جامعه فرض کرده اید، کمی رشد کنید، متمدن شوید، هنوز در عهد بوق سیر می کنید، به هوادارانتان ادب و معاشرت سیاسی یاد دهید، به زنان توهین چارواداری نکنید!

دفاع از برابری و آزادی زن بی اما و اگر و بیقید و شرط است، این امر و شعار قدیمی کمونیسم است. ناسیونالیسم لیاقت این آزادیخواهی را ندارد به همین دلیل تاریخاً ضد زن بوده و ضد زن خواهد ماند.

١٥ جولای ٢٠٢١