مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

اعتراض کارگران ذوب‌آهن اصفهان
روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲، کارگران ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان و طبق فراخوان از پیش اعلام شده، با اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی از دریافت نهار شرکت امتناع کردند. بنابر گزارش‌ها، کارگران شاغل در بخش‌های فولاد سازی، کنورتور، ریخته‌گری و کوره بلند بطور کامل از رفتن به رستوران برای دریافت وعده‌ غذا خودداری کردند. کارگران ذوب ‌آهن اصفهان به پائین بودن دستمزد‌ها به نسبت دیگر شرکت‌های فولادی و عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌ بندی مشاغل معترض هستند و تاکنون و در سال‌های اخیر چندین مرتبه تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند. کارگران ذوب آهن اعلام کرده‌اند که در صورت عدم اجرای خواسته‌های‌شان در آینده مجدداً دست به اعتراض خواهند زد.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت نفت
روز ‌یکشنبه ۵ آذر‌ماه ۱۴۰۲ کارکنان شرکت نفت فلات‌قاره واقع در جزیره سیری، جزیره خارکو کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های حذف کامل سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق ‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ با وجود ظرفیت ‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش درصد گرید و اپریزال و عدم دست‌ درازی به صندوق بازنشستگی کارگران نفت است. لازم به ذکر است روز ‌چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ نیز کارگران شرکت بهره ‌برداری نفت ‌و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

اعتراض کارگران اخیرالاستخدام وزارت نفت
روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲ کارگران اخیرالاستخدام آزمونی و قانونی وزارت نفت در مراکز مختلف عملیاتی و ستادی، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، حقوق‌های پائین و ناعادلانه به نسبت دیگر کارگران و عدم رسیدگی به خواست و مطالباتشان از سوی مسئولین وزارتخانه تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع اعتراضی کارگران نفت مقابل ساختمان وزارت نفت
روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲ کارگران نفت مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران و در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی کارگران رسمی و قراردادی شهرداری زاهدان
روز یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ کارگران قراردادی و کارمندان شهردادی زاهدان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران به مدت سه ماه حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده اند.

تجمع و راهپیمایی اعتراضی کارگران شرکت نورد و لوله اهواز
روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ کارگران شرکت نورد و لوله اهواز در دومین روز متوالی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. بازگشت به کار پرسنل اخراج شده، اجرای طرح طبقه ‌بندی مشاغل، افزایش پاداش تولید و دریافت حقوق متناسب با سایر شرکت‌های فولادی از خواسته‌های کارگران است.

اعتصاب کارگران شرکت راهسازی بلند طبقه
روز یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲، یکصد و بیست کارگر شرکت راهسازی “بلند طبقه” بدلیل عدم پرداخت حقوق هشت ماهه در شهرستان چابهار اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند. این کارگران از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده اند و علیرغم درخواست های مکرر از پیمانکار و مسئولان شرکت پاسخی قانع کننده دریافت نکرده‌اند. یک منبع در این باره گفت: وضع مالی این کارگران به قدری نامناسب است که اکنون حتی مغازه داران هم به آنها جهت خرید مایحتاج نسیه نمی‌دهند. این کارگران همچنین برای درمان بیماری فرزندان خود قادر به رفتن نزد دکتر نیستند و با مشکلات جدی مواجه شده اند. گفتنی است که محل استقرار این شرکت در سه راهی چابهار، کنارک نیکشهر می‌باشد و صاحب غیربومی آن نیز با وعده و وعیدهای پوشالی سعی در بازگرداندن کارگران به سر کار داشته است.

اعتراض کارگران فضای سبز رفسنجان مقابل فرمانداری
روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ کارگران فضای سبز رفسنجان مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برپا کردند. اعتراض این کارگران به حقوق پایین و عدم تبدیل وضعیت از شرکتی به قرارداد مستقیم است.

اعتصاب کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سربندر
روز چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سربندربدلیل عدم پرداخت دو ماهه حقوق مهر و آبان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

۱۶ مجروح در واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران
روز شنبه ۴ آذر ماه بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران در مسیر قم به سمت سلفچگان در نزدیکی روستای تاج خاتون، ۱۶ نفر دچار مصدومیت شدند. از قرار معلوم؛ مصدوم ‌شدگان این حادثه از کارگران شاغل در یک واحد تولید سوهان در شهرستان سلفچگان بودند که از محل کار عازم محل سکونت خود بودند. براساس گزارش اورژانس قم؛ همچنین در این حادثه یک خودرو سواری با چهار سرنشین دچار آسیب دیدگی جزئی شده بود که سرنشینان آسیب دیده مینی ‌بوس به بیمارستان‌های “خیرین سلامت، امام رضا و بهشتی” انتقال یافتند.

تجمع اعتراضی پرستاران
روز شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۲پرستاران شهرهای سنندج و سقز، روز یکشنبه ۵ آذر پرستاران دانشگاه علوم پزشکی و پرستاران بیمارستان خمینی در تهران، روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ پرستاران در دیواندره و روز سه‌شنبه ۷ آذرماه، پرستاران فوریت های پزشکی مشهد در اعتراض به تعرفه های واریزی و سایر مطالبات پرستاری دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی ماماهای سراسر کشور
روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از ماماهای سراسر کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به خواستهایشان و احیای موقعیت مامائی مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران دست به تجمع زدند.

اعتصاب اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر
بنابر اخبار منتشر شده روز روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معیشتی خود در محوطه این مرکز آموزشی اعتصاب کرده و تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرخه، هفت ‌تپه، اهواز، کرمانشاه، اراک در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی مقابل سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صنایع فولاد تهران، صنایع فولاد اصفهان مقابل ساختمان صندوق فولاد دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

بازنشستگان مخابرات سراسر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند
روز دوشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای سنندج، تهران، کرمانشاه، تبریز، مریوان، اهواز، اردبیل، خرم ‌آباد، شیراز، اصفهان، زنجان، رشت، بندرعباس، بیجار، زاهدان، ساری، بجنورد، شهرکرد، اراک، همدان و ارومیه در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین ‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان، پرستاران و کارگران شهرداری
روز سه‌شنبه ۷ آذر‌ماه ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. همزمان جمعی از پرستاران شاغل در اهواز جهت پیگیری خواستهای خود و کارکنان شهرداری شهرستان اندیکا در اعتراض به عدم پرداخت ۱۴ ماه حقوق معوقه مقابل استانداری خوزستان تجمع برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در ممسنی، شیراز، کرمانشاه، سنندج، اراک، یزد و همدان مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

توماج صالحی بار دیگر با خشونت بازداشت شد
روز پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ عده‌ای مامور لباس شخصی مسلح توماج صالحی را در خیابانی در بابل همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. مسئولیت جان و سلامت او با جمهوری اسلامی است. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم کردن سیاست سرکوبگران رژیم اسلامی خواهان آزادی فوری توماج صالحی و همە زندانیان سیاسی هستیم.

اجرای مخفیانه حکم اعدام میلاد زهرهوند در زندان همدان
حکم اعدام میلاد زهره‌وند، شهروند اهل شهر ملایر و از بازداشت ‌شدگان خیزش انقلابی در زندان مرکزی همدان به طور مخفیانه به اجرا درآمد. بر اساس گزارش منتشر شده، سحرگاه پنج‌شنبه دوم آذر ماه ١٤٠٢، حکم اعدام میلاد زهره‌وند، ٢٠ ساله و اهل ملایر با سناریوی ساختگی “قتل یک نیروی حکومتی” به نام علی نظری در جریان خیزش انقلابی، اجرا شد. اجرای حکم اعدام این معترض جوان، به طور مخفیانه، بدون اطلاع ‌رسانی قبلی و آخرین ملاقات با خانواده انجام گرفته است و از صبح آن روز، نیروهای مسلح حکومتی در اماکن عمومی شهر ملایر مستقر شده‌‌اند.

میلاد زهره‌وند در روز پنجشنبه پنجم آبان سال گذشته، طی جریان تجمعات انقلابی مردم در شهر ملایر توسط نیروهای سپاه پاسداران به همراه پنج شهروند دیگر بازداشت شد. وی بعدها توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم و سپس، از زندان مرکزی ملایر جهت اجرای حکم اعدام به زندان مرکزی همدان منتقل شده بود. میلاد زهره‌وند در تمامی دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل، ملاقات حضوری و سایر حقوق ابتدایی یک متهم حتی بر اساس قوانین حداقلی جمهوری اسلامی محروم بود. ساعت ۶ صبح جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲، مراسم خاکسپاری میلاد زهره‌وند، در آرامستان باغ بهشت همدان و با حضور تنها ۲۰ نفر از اعضای خانواده و همچنین حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شده است. گزارش‌هایی از بازداشت روح‌الله زهره‌وند، پدر میلاد زهره‌وند، بعد از مراسم خاکسپاری این معترض اعدام شده نیز منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها، پدر میلاد زهره‌وند به سرعت پس از بازداشت به زندان منتقل شده است، علت بازداشت او هنوز مشخص نیست.

حکم اعدام ایوب کریمی اجرا شد
حکم اعدام ایوب کریمی، زندانی عقیدتی اهل مهاباد و پدر دو فرزند پس از تحمل ١۴ سال حبس، سحرگاه امروز ۸ آذر ۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. طی هفته‌های گذشته، قاسم آبسته یکی از هم ‌پرونده‌های ایوب کریمی نیز در زندان اعدام شد و پنج هم ‌پرونده‌ای دیگر آنان نیز در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند. انورخضری، خسرو بشارت، داود عبداللهی، کامران شیخه و فرهاد سلیمی، پنج زندانی سیاسی دیگر هستند که از سوی دستگاه قضایی در دادگاهی چند دقیقه‌ای در سال ۹۴ به اعدام محکوم شدند. این افراد در سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهرهای سقز و مهاباد بازداشت شدند و پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روحی طاقت‌فرسا با اتهامات واهی “افساد فی الارض” در دادگاهی به ریاست قاضی جانی “محمد مقیسه” به اعدام محکوم شدند. آخرین صحبت‌های‎ ایوب کریمی قبل از اعدام: “من ایوب کریمی هستم زندانی محکوم به اعدام، این آخرین نفس های من در این دنیاست، برای نجات زندگی من دیر است، اما لطفاً سایر زندانیان بی گناهی که به اعدام محکوم شده اند را نجات دهید. رژیم ایران ماشین کشتار، هر روز زندگی درو می کند”.

اجرای حکم زندان عاتکه رجبی
عاتکه رجبی، معلم اخراجی جنبش انقلابی سال گذشته، در پی ابلاغیه‌ای از شعبه‌ی۲۱ اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد، با وکیلش، محمدباقر رضایی، روز ۴ آذر ماه، ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان، به شعبه‌ مذکور مراجعه کردند. وکیل ایشان درخواست تبدیل مدت زندان به جزای نقدی داده بود، که بر اساس قانون، احکام زیر سه ماه امکان معاوضه حبس به جزا را دارد. قاضی پرونده با وجود قبول و‌ آگاهی از این بند، با درخواست وکیل ایشان موافقت ننمود و عاتکه برای گذراندن دو‌ماه حبس، روانه زندان مشهد شد.

حسین ‌واحدی به حبس تعلیقی محکوم شد
این فعال صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه کیفری خراسان شمالی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به یک سال زندان محکوم شد که برای مدت سه سال تعلیق شده است. پرونده دیگر واحدی با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، در دادگاه انقلاب بررسی می شود.

انتقال یونس آزادبر زندانی سیاسی به بیمارستان
بنابر خبر منتشرشده، روز یکشنبه۵ آذر زندانی سیاسی “یونس آزادبر” بر اثر عارضه قلبی و وخامت حالش اورژانس از زندان لاکان رشت به بیمارستان دکتر حشمت منتقل شد. این زندانی سیاسی که به انواع بیماری مانند صرع و قلبی و تنفسی مبتلا است، روز چهارشنبه بر اثر وخامت حالش به بیمارستان منتقل گردید ولی بدون مداوا به زندان برگردانده شد. روز یکشنبه دوباره بر اثر وخامت وضعیتش به طور اورژانسی به بیمارستان منتقل گردید. دکتر معالج پس از انجام اکو اعلام کرد که وی به عمل جراحی نیاز دارد‌. هم اکنون آقای آزادبر در بیمارستان دکتر حشمت رشت بستری می‌باشد. یونس آزادبر حدود ۹ سال در سال‌های شصت و هفتاد در زندان‌های مختلف محبوس بوده است.

حکم دادگاه کذایی تجدید نظر برای پیمان فرهنگیان
شعبه یازدهم دادگاه کذایی تجدیدنظر در گیلان پیمان فرهنگیان فعال اهل کیاشهر را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع الخروجی و مسدود شدن صفحه اینستاگرام محکوم کرد.

حکم دو سال حبس تعلیقی کامیار فکور به اجرا گذاشته شد
این حکم در حالی به اجرا درآمده است که دو روز پیش حکم هشت ماه زندان کامیار فکور به پایان رسیده بود و او باید مشمول آزادی می‌شد. با پایان محکومیت هشت ماهه کامیار فکور، روزنامه‌نگار، هنرمند حامی کارگران و زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار، حکم دو سال زندان تعلیقی که پیش‌تر دریافت کرده بود، به اجرا گذاشته شد. به این ترتیب، این روزنامه‌نگار و فعال کارگری که قرار بود چهار آذرماه با پایان محکومیت از زندان آزاد شود، همچنان در زندان است. عرفان کرم‌ویسی، وکیل مدافع کامیار فکور و سرونار احمدی نیز در ایکس نوشت که شعبه نهم دیوان عالی کشور به دلیل منطبق ندانستن تقاضای اعاده دادرسی با هیچ‌کدام از بندهای۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، این درخواست را رد کرده است.

خسرو علی کردی به حبس، تبعید و مجازات محکوم شد
خسروی علی کردی وکیل مدافع ‎فعالین مدنی و صنفی خراسان توسط شعبه یکم دادگاه کذایی انقلاب مشهد به یک سال زندان، دو سال محرومیت از شغل وکالت، دو سال تبعید به شهرستان نهبندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در بستر فضای مجازی محکوم گردید.

صدور حکم حبس، تبعید، ابطال پاسپورت برای محمد داوری
دادگاه کذایی انقلاب شیراز محمد داوری فعال کارگری را به اتهام توهین به رهبری به سه سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به بردسیر کرمان و دو سال ممنوعیت از فعالیت رسانه ای و ابطال گذرنامه محکوم کرده ‌است. همچنین دادگاه کذایی این فعال کارگری را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و شش ماه زندان تعزیری نیز محکوم کرده است. اتهام نشر اکاذیب داوری به دادگاه کیفری گلسرخ شیراز ارجاع شده است که هنوز در حال بررسی است.

کامران ساختمانگر بازداشت شد
روز دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲، کامران ساختمانگر بازداشت شد. وی پس از مراجعه به شعبه چهارم اجرای احکام سنندج، جهت اجرای حکم جزای نقدی وی صورت گرفته است،.بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد. در مهرماه سال جاری، آقای ساختمانگر توسط شعبه اول دادگاه کذایی انقلاب سنندج به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. وی پیشتر در تاریخ هفتم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در سنندج بازداشت و نهایتا در تاریخ هفدهم اسفندماه سال گذشته آزاد شد.