مقالات

باشکوهترین اعتراضات معلمان استان سلیمانیە در اقلیم کردستان عراق

بیش از ٥٨٠٠٠ معلم در استان سلیمانیه بیش از دو ماه است که در طولانی ترین اعتصاب معلمان در تاریخ کردستان برای دستمزد عقب افتاده دست به اعتصاب زده اند و نزدیک به یک میلیون دانش آموز بدون معلم مانده اند.
در حالی که نیروهای امنیتی عراق از رفتن صدها نفر به میدان تحریر بغداد، پایتخت این کشور جلوگیری کردند اما بیش از ١٠٠٠ نفر در ٢٦ نوامبر در آنجا تجمع کردند و خواسته های خود را برای پرداخت منظم دستمزد ماهانه و استخدام دائمی معلمان غیرقراردادی فریاد زدند.
اتحادیه معلمان عراق از معلمان کردستان حمایت کرد.
کارگران از دولت عراق می‌خواهند که پرداخت دستمزد آنها را به عهده بگیرد و می‌گویند که دولت اقلیم کردستان از زمانی که صادرات نفت آنها در ماه مارس مسدود شده است، قادر به انجام این کار نیست.
مردم کردستان از دیرباز در عراق و همچنین در ایران، ترکیه و سوریه با ستم ملی روبرو بوده اند.
معلمان و سایر کارمندان دولتی در سلیمانیه تابستان امسال حدود ٩٠ روز دستمزد دریافت نکردند تا اینکه دولت فدرال موافقت کرد که برای پرداخت آنها به اقلیم کردستان پول قرض دهد. معلمان برای ماه های سپتامبر و اکتبر حقوق نگرفته اند.
نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه سوم دسامبر (ماە جاری) از رسیدن صدها معلم از اقلیم نیمه خودمختار کردستان به بغداد، پایتخت این کشور، جلوگیری کردند، زیرا کارکنان آموزش و پرورش از دولت فدرال خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.
معلمان بخش دولتی در استان های سلیمانیه و حلبچه از اواسط سپتامبر کلاس ها را تحریم کرده اند زیرا دولت اقلیم کردستان (KRG) که بر مناطق تحت کنترل شمال عراق اداره می شود، ماه ها حقوق پرداخت نکرده است.
وقتیکه پاسخی به معلمان از طرف دولت اقلیم کردستان داده نشد، معلمان تصمیم گرفتند مطالبات خود را به بغداد، نزد دولت فدرال عراق ببرند و به سمت میدان التحریر حرکت کنند اما مسیر آنها توسط نیروهای امنیتی مسدود شد.
عثمان گلپی، یکی از معلمین و فعالان اصلی این تظاهرات، به رسانە “نیوعرب” گفت: «نیروهای امنیتی عراق در اولین ایست بازرسی نزدیک کرکوک به ٣١ اتوبوس پر از معلمان کردستان اجازه ندادند به سمت بغداد بروند.
مقامات عراقی به ما گفتند که مقامات مافوق به آنها دستور داده اند که اجازه عبور از ایست بازرسی را ندهند، اگرچه ما قبلاً مجوز رسمی برای برگزاری تظاهرات در بغداد گرفته بودیم.
معلمان جاده اصلی سلیمانیه – اربیل را مسدود کردند اما پس از تهدید نیروهای امنیتی عراق آنها به اعتراض پایان دادند.
اگرچه از رسیدن تظاهرات اصلی به پایتخت جلوگیری شد، اما نزدیک به ٢٠٠ معلم از اقلیم کردستان که چند روز قبل وارد بغداد شده بودند، موفق شدند روز یکشنبه سوم دسامبر همزمان با سلیمانیە تظاهراتی را در میدان تحریربغداد برگزار کنند.
معلمانی که دست به اعتصاب زده اند روز یکشنبه گفته بودند تا زمانی که دولت اقلیم کردستان به خواسته های آنها که شامل افزایش حقوق و پرداخت حقوق معوقە ماەهای سپتامبر و اکتبر آنها می شود، عمل نکند، به کلاس ها باز نخواهند گشت.
اعتراضی کە در دو ماە گذشتە در کلیە شهرها و شهرکها و روستاهای تابع استان سلیمانیە آغاز شدە و در روز یکشنبە سوم دسامبر با راهپیمایی عظیم و جمعیت انبوە بە اوج خود رسید بزرکترین و باشکوهترین اعتراض معلمان و فرهنگیان اقلیم کردستان در طی حاکمیت احزاب ناسیونالیست در بالغ بر ٣٠ سال بود. شایان ذکر است کە کارمندان بخشهای دیگر در همین استان کە ماەهاست با مشکل عدم پرداخت حقوق کامل با دولت محلی درگیرهستند، در اعتراضات اخیر، معلمان را همراهی کردند.
تنظیم گزارش
سعید آرمان
پنجشنبە ٦ دسامبر ٢٠٢٣