مقالات

در مورد اظهارات رادیو همبستگی پیرامون؛ رهبری در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

دوست گرامی آقای سعید افشار مسئول رادیو همبستگی استکهلم، وابسته به سازمان راه کارگر، در بخش خط آزاد تلفنی رادیو در روز شنبه ٢٠ ژانویه ٢٠۲٤، در پاسخ به نکته رفیق گرامی جمشید اطیابی که ضمن اعلام مخالفت با برخی سیاستهای حزب حکمتیست اعلام کرد که؛ خوبست سازمانهای چپ نیز مانند حزب کمونیست کارگری – حکمتیست رهبری شان چرخشی باشد و نه بصورت فئودالی غیر قابل تعویض نباشند، نکات نادرست و غیر موثقی را روی خط رادیو اعلام کرد. از جمله گفتند؛ حزب حکمتیست نیز یک دفتر سیاسی دارد که بصورت “دائم” کارهایشان را پیش میبرند و اسمش هم همینست و از اینکه این “رهبری دائم” تغییر کرده است یا نه اظهار بی اطلاعی کرد.

حداقل انتظار از یک فعال سیاسی قدیمی و ژورنالیست که کار رادیوئی میکند اینست که از سیاستها و روش کار احزاب بی اطلاع نباشد و یا وقتی در مورد آنها اظهار نظر میکند اطمینان حاصل کند که سخن موثقی را روی آنتن پخش میکند. در غیر اینصورت غیر مسئولانه عمل کرده است و اطلاعات نادرستی را به مستمعین میدهد. دسترسی به این اطلاعات هم سخت نیست، چون اطلاعیه های پایانی اجلاسهای حزبی و انتخابات ها در حزب کمونیست کارگری- حکمتیست بطور مرتب منتشر میشوند و در نشریات و سایتهای حزب و آنلاین با یک سرچ ساده قابل دسترس است.

برای روشن شدن افکار عمومی توضیح این نکات را ضروری میدانم:

١- در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست بر اساس اصول سازمانی و متمم ها (اساسنامه حزب)، حداکثر هر دو سال یک بار کنگره حزب برگزار میشود که از جمله وظیفه انتخاب اعضای کمیته مرکزی حزب را دارد.
٢- در نشست های کمیته مرکزی (پلنوم) که حداقل هر چهار ماه و حداکثر هر شش ماه یکبار برگزار میشود، اعضای دفتر سیاسی از میان کاندیداها انتخاب میشوند.
٣- دفتر سیاسی نیز در نشست خود رئیس دفتر سیاسی و اعضای هیئت اجرائی حزب را از میان کاندیداهای داوطلب طی انتخابات تعیین میکند.
٤- دفتر سیاسی حزب طبق اصول مصوب کارش، هر دو ماه یکبار مجددا رئیس دفتر سیاسی و اعضای هیئت اجرائی را انتخاب میکند.

بعبارت دیگر، در فاصله دو کنگره، اعضای دفتر سیاسی بعنوان بالاترین ارگان رهبری حزب ٤ بار و رئیس دفتر سیاسی و اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی در فاصله دو ساله کنگره ١٢ بار در مقابل انتخابات قرار میگیرند.

زمانی نام ارگان “هیئت اجرائی دفتر سیاسی”، “هیئت دائم دفتر سیاسی” بود. اما منظور از این “دائم” یک ارگان نشسته و متمرکز برای پاسخگوئی به مسائل پیشاروی حزب بود و نه “دائم” بدون انتخابات. هیچ زمان در حیات حزب کمونیست کارگری چه در زمان منصور حکمت، چه بعدتر و چه در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، ما ارگان رهبری یا مسئولین غیر منتخب “دائمی” نداشته ایم.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به شفافیت و علنیت بعنوان دو رکن اساسی مبارزه سیاسی متکی است و مناسبات درونی آن نیز از آن تبعیت میکند. اینکه بقول آقای سعید افشار سازمانهای چپ دیگر نیز تغییر کردند و حتی کمیته مرکزی ندارند اما آنرا اعلام نمیکنند، (معلوم نیست چرا اعلام نمیکنند) این شبهه را برای هر کسی بوجود می آورد که چرا مناسبات درونی آنها شفاف نیست و افراد و مسئولین طی یک پروسه شفاف قابل انتخاب و قابل عزل نیستند.

به هر حال، تا به حزب کمونیست کارگری – حکمتیست مربوط است، اعضای دفتر سیاسی آن چنانچه با کنگره و پلنوم فوق العاده و زودتر از زمانهای تعیین شده در اساسنامه حزب روبرو نشوند، حداکثر هر شش ماه یکبار باید در مقابل انتخابات قرار بگیرند و رئیس دفتر سیاسی و اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی باید هر دوماه یکبار مجددا رای اعتماد از طریق انتخابات مستقیم و مخفی بگیرند. شما در کدام حزب مدرن اروپائی و خیلی دمکرات و یا در احزاب ایرانی اعم از راست تا چپ یا حتی محافل و نهادهای دمکراتیک چنین شرایطی را برای انتخاب ارگانها و اعضای رهبری می بینید؟

رادیو همبستگی و دوست گرامی سعید افشار، لازمست بنا به تعهد ژورنالیستی این اطلاعات نادرست در مورد حزب حکمتیست را در همان خط رادیو همبستگی تصحیح کند.

٢١ ژانویه ٢٠٢٤