مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران فولاد
صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲، بخشهائی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با توقف تولید خطوط تولید و تجمع مقابل ساختمان معاونت امور اجتماعی دست به اعتراض زدند. کارگران در روز شنبه ٢١ بهمن نیز برای ساعتی دست از کار کشیدند و به کارفرما اخطار دادند. این اعتراض در پی مهلت چند روزه کارگران به مدیریت شرکت برای اصلاح تقلب موجود در برخی آیتم های حقوقی مربوط به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بود که دقیقا برخلاف توافقات محاسبه شده است. همسان سازی دستمزدها برابر دریافتی شرکتهای فولادی همجوار و تعیین وضعیت کارگران پیمانی شفقی از دیگر خواستهای کارگران است.

تداوم اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز
روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲، کارگران گروه ملی فولاد اهواز در تداوم اعتراضشان دست به اعتصاب و برگزاری تجمع زدند. در این روز نیز کارگران در مقابل تالار اجتماعات تجمع کردند. اعتصاب کارگران فولاد متحدانه تا امروز پنجشنبه ٢٦ بهمن ادامه دارد و کارگران بر اصلاح ایرادات فیشهای دیماه و اجرای توافقات برسر طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی دستمزدها برابر دریافتی شرکتهای فولادی همجوار (فولاد اکسین) و تعیین وضعیت کارگران پیمانی شفقی تاکید دارند.

راهپیمایی اعتراضی کشاورزان اصفهان
کشاورزان اصفهان روز سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و مشکلات مربوط به خشکسالی در خیابان منوچهری راهپیمایی اعتراضی برپا نمودند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های اهواز، اصفهان، اردبیل، سنندج، مریوان، قروه، اراک، تبریز، کرمانشاه، رشت، شیراز، ارومیه، تهران، همدان، بندرعباس، زنجان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی
روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

۹ نفر از فرهنگیان گیلان به دادگاه احضار شدند
شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی رشت آقایان: انوش عادلی، محمود صدیقی پور، عزیز قاسم زاده، تیمور باقری کودکانی و طهماسب سهرابی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان، همچنین آقایان غلامرضا اکبرزاده باغبان، علی نهالی، محمدجواد سعیدی و جهانبخش لاجوردی از فرهنگیان فعال صنفی را برای رسیدگی به اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت و برگزاری تجمعات صنفی و تمرد” در ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ احضار کرده است. لازم به ذکر است که آقایان انوش عادلی، محمود صدیقی پور و عزیز قاسم زاده هم اکنون محکومیت یک ساله زندان را در زندان لاکان رشت می گذرانند.

پابند الکترونیکی برای محمدعلی زحمتكش، ایرج رهنما و افشین رزمجوئی
روز ۲۳ بهمن ماه ١۴٠٢ سه تن از فعالین صنفی معلمان فارس که پیش تر برای اجرای حکم حبس خود در زندان عادل‌آباد به سر می‌بردند با پابند الکترونیکی آزاد و در واقع حبس خانگی شدند. لازم به ذکر است با آزادی همراه با پابند آقای غلامرضا‌غلامی کندازی دیگر معلم زندانی فارس موافقت نشد.

محکومیت سپیده رشنو
سپیده رشنو از نمادهای اعتراض آزادیخواهانه زنان علیه حجاب اسلامی، برای سه پرونده کذائی محکوم به زندان شده است و باید در روزهای آتی به زندان برود. در آستانه روز زن، حکومت ضد زن شمشیرش را علیه زنان تیز کرده است. ایران بیست میلیون سپیده دارد و همین نسل گور جمهوری اسلامی را فی الحال کنده است. سپیده ها در قلب مردم آزادیخواه جای دارند.

حکم حبس توماج صالحی تایید شد
حساب کاربری توماج صالحی با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اعتراض توماج به حکم یک سال حبس برای ویدئو اخیر رد شد. حکم یک سال حبس انتقام جویانه توماج صالحی که در دادگاه فرمایشی و مخفیانه بدون حضور وکیل و اطلاع قبلی صادر شده‌ بود عیناً تایید شد.

بیخبری از آرش شهبازی
آرش شهبازی، ٣٤ ساله اهل تهران و از بچه های اکباتان است که از هنگام دستگیری تاکنون خبری از وی نیست. یک سیاست جنایتکارانه جمهوری اسلامی “ناپدیدی قهری” مخالفین سیاسی است. جان ارش شهبازی در خطر است.

صدور حکم اعدام علیه شهاب نادعلی، زندانی متهم به “بغی”
شهاب نادعلی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین تهران به اعدام محکوم شده است. شعبه۲۶دادگاه کذایی تهران به ریاست جانی ایمان افشاری، در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری (۱۴۰۲) این زندانی۴۱ ساله را به اتهام “بغی” از طریق آنچه که “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” خوانده شده به اعدام محکوم کرده است. شهاب نادعلی اهل همدان پیشتر در خرداد ماه سال جاری توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت و پس از مدتی به زندان اوین تهران منتقل شد. براساس دادنامه صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه کذایی تهران، شهاب نادعلی به ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی و همکاری مسلحانه با آنها متهم شده است. این اتهام در حالی است که بنا بر شواهد و مستندات پرونده، فعالیت‌های او کاملا فردی بوده و به دلیل عدم استفاده از هرگونه سلاح یا فعالیت منجر به نتیجه تخریبی مصداق “بغی” نبوده است.

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت رضا شهابی، داوود رضوی و حسن سعیدی
آقایان رضا شهابی، داوود رضوی و حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کنند، اما از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده‌اند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در گزارشی نوشته است: رضا شهابی،‌ داوود رضوی و حسن سعیدی، با وجود حال نامساعد جسمی، مورد بی‌توجهی مسئولان قضایی و مسئولان زندان اوین قرار گرفته‌اند. رضا شهابی به دلیل جراحی‌ مهره‌های گردن و کمر در دوره حبس قبلی و علیرغم تایید پزشکان زندان و بیمارستان طالقانی مبنی بر ضرورت جراحی فوری و اورژانسی گردن، دوران محکومیت خود را بدون یک روز مرخصی می‌گذراند. آقای شهابی که از فشار خون بالا و درد شدید در ناحیه گردن رنج می‌برد، با بهانه‌تراشی مسئولان همچنان از طی‌کردن مراحل درمان خود محروم است. داوود رضوی از بیماری‌های گوارشی و چشم و زانو رنج می‌برد و همچنان موفق به اخذ مرخصی درمانی نشده است. حسن سعیدی به دلیل بیماری لثه و دهان اکثر دندان‌های خود را در زندان از دست داده و به دلیل بی‌توجهی زندانبان نسبت به رسیدگی به درمان دندان‌هایش، دچار مشکلات سوءهاضمه شده و نیاز فوری به درمان دندان‌هایش در خارج از زندان دارد.

هشتمین هفته اعتصاب غذای زرتشت احمدی‌راغب در زندان
زرتشت احمدی‌راغب، کارگر سابق آتش‌نشانی اسلامشهر و زندانی سیاسی در هشتمین هفته اعتصاب غذای خود در اعتراض به پرونده ‌سازی علیه او در زندان قزلحصار کرج به سر می‌برد. این زندانی سیاسی در پی عوارض اعتصاب غذا دچار کاهش وزن شدیدی شده و جان و سلامتی او در خطر است. پرونده وی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در شعبه یک دادگاه کذایی کرج رسیدگی می‌شود. این پرونده در پی انتشار فایل صوتی این زندانی از زندان قزل‌حصار، در دادگاه فرمایشی کرج علیه او گشوده شده است. زرتشت احمدی‌راغب طی ماه‌های گذشته از سوی دادگاه قلابی تجدید نظر استان تهران، به سه سال و نه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مادر سپهر مقصودی، جان ‌باخته خیزش۱۴۰۱، درگذشت
هایده طاهری‌بیدزرد، مادر سپهر مقصودی، که پس از کشته شدن فرزند ۱۴ ساله‌ا‌ش به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در ایذه، بیمار شده بود، درگذشت. ۲۵ آبان ۱۴۰۱، همان روزی که کیان پیرفلک مقابل چشمان پدر و مادرش پر کشید و رفت، در گوشه‌ای دیگر از شهر ایذه، سپهر مقصودی ۱۴ ساله، با شلیک گلوله به پیشانی‌اش جان شیرین‌ خود را از دست داد.

***