مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران شرکت نفت اویکو مهران
کارگران شرکت نفت اویکو مهران در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، نفت کارت و تبدیل وضعیت تجمع اعتراضی برپا نمودند.

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شرکت ملی حفاری
کارگران پیمانکاری شرکت ملی حفاری نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان و عدم تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری و حذف پیمانکاران تامین نیرو دست به تجمع زدند.

تجمع گسترده اعتراضی کارگران ارکان ثالث پارس جنوبی
کارگران پیمانکاری مجتمع‌های گاز پالایشگاه‌های ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ پارس جنوبی، روز شنبه، ۱۹ اسفند ماه، به روال هفته‌های گذشته مقابلِ ساختمان اداری پالایشگاه‌های پارس جنوبی تجمع کردند. بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان استیجاری از جمله مهم‌ترین مطالبات این کارگران است.

تجمع کارگران اخراجی پروژه زمزم ۳ مجتمع فولاد خوزستان
گروهی از کارگران اخراجی پروژه زمزم ۳ مجتمع فولاد خوزستان، روز جمعه هجدهم اسفندماه، مقابل ورودی اصلی این شرکت تجمع کردند. بیش از ۱۰۰ نفر از کارگرانی که از سال ۱۳۹۸ تحت پوشش شرکتهای پیمانکاری در احداث این پروژه مشغول بکار بوده اند، اکنون و در آستانه افتتاح طرح از کار اخراج شده اند. طرح زمزم ۳ بزرگترین پروژه احیا مستقیم مگامادول تولید آهن اسفنجی در خاورمیانه است که قرار است افتتاح و آغاز بکار کند.

اعتصاب کارگران ابنیه فنی آذربایجان شرقی
شماری از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه آذربایجان در چند روز گذشته به نشانه اعتراض به وضعیت حقوقی و شغلی خود، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. به گفته کارگران معترض، قراردادهای عمرانی آن‌ها به عملیاتی تغییر داده شده و برخی مفاد قرارداد تازه تنظیم شده، کاملا به ضرر کارگران است و باید اصلاح شود. شماری از این کارگران، در محدوده ایستگاه تبریز تجمع کرده و به نمایندگی از سایرین به صورت حضوری به استانداری و فرمانداری آذربایجان شرقی مراجعه کرده‌اند که تاکنون پیگیری صورت نگرفته است.

تجمع و اعتراض پرستاران بیمارستان های شیراز
پرستاران و کادر درمان معترض در کلیه بیمارستانهای شیراز دست به تجمع و اعتراض زدند. پرستاران و کادر درمان بیمارستانهای شیراز خواستار اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد و همچنین حذف اضافه‌کاری اجباری هستند.

تجمع اعتراضی پرستاران و کادر درمان رفسنجان
پرستاران و کادر درمان رفسنجاندر اعتراض به اضافه کار اجباری، معوقات، مطالبات تعرفه گذاری، فوق العاده خاص و وعده های همیشگی محقق نشده در مقابل دانشگاه علوم پزشکی و سپس فرمانداری شهرستان رفسنجان تجمع اعتراضی برپا نمودند.

اعتصاب پرسنل دفتر مرکزی تهران فروشگاه رفاه
روز چهارشنبه ۱۶ اسفند پرسنل دفتر مرکزی تهران فروشگاه رفاه به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان دست به اعتصاب زدند. همچنین تصمیم گرفته شده که عیدی پرسنل در قالب بن به آنها پرداخت شود. این در حالی است که قفسه های فروشگاه رفاه خالیست و عملا جنس چندانی برای فروش ندارند.

اعتراض دانشجویان به انتصاب پاسدار معز خادم حسینی
مدت زمان زیادی از انتصاب سردار معز خادم‌حسینی به‌ معاونت پژوهشی دانشکده علوم‌ اجتماعی دانشگاه تهران نمی‌گذرد که این موضوع با واکنش دانشجویان این دانشکده در قالب نصب پوسترهایی با عنوان “معاون پژوهشی بدون پژوهش” روبرو شده که به مقایسه سابقه پژوهشی معز خادم ‌حسینی با معاونین پژوهشی دانشکده‌های دیگر دانشگاه تهران پرداخته‌است. نشاندن فردی با لباسِ نظامی و روزمه ‌ای بدون سابقه علمی بر صندلی معاونت پژوهشی پیامی روشن برای حال و آینده وضعیت سیستم آموزش ایران دارد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روزیکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل اداره کار این شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۰ اسفند‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز، کرمانشاه، اراک و سایر شهرها مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی شهرهای مربوطه دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، تهران، سنندج، اهواز، اراک، مریوان، رشت، بندرعباس، اردبیل، خرم‌آباد، تبریز، اصفهان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در اهواز
روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری کرمانشاه
روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته کرمانشاه نیز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

اقدام به خودكشى يك راننده كشت وصنعت فارابى
۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ راننده شركت كشت و صنعت حكيم فارابى اقدام به خودكشى كرد كه توسط دوستانش نجات يافت. يكى از كارگران اقدام اين راننده به خودكشى را اينگونه توضيح داد: اين شخص در اعتراض به عدم پرداختن حقوقش دو روز در مقابل درب شركت خوابيده بود و بعد از دو روز به دليل گرسنگى جهت تهيه مواد غذائى وارد شركت شده كه با ضرب وشتم ماموران نيروى انتظامى و حراست شركت فارابى مواجه مى شود، او را با مشت ولگد و توهين ناموسی از شركت بيرونش كردند و به دليل فشارى كه به او وارد شده و به نشانه اعتراض، خود را مقابل درب شركت حلق آويز كرد اما ديگر معترضين او را نجات دادند. شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی یکی از شرکت های وابسته به هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در ۳۵ کیلومتری جاده شهر اهواز به شهر عبادان و در شرق رودخانه کارون واقع شده است.

یک زندانی سیاسی در زندان اوین خودکشی کرد
مسیب رئیسی یگانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از طریق مصرف قرص دست به خودکشی زد. این زندانی روز پنجشنبه هفدهم اسفندماه، پس از این اقدام به بیمارستان لقمان منتقل شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به یکی از خبرگزاری های حقوق بشری گفت: مسیب شامگاه چهارشنبه از طریق خوردن قرصهای اعصاب اقدام به خودکشی کرده است. چند نفر از هم‌بندی‌های او متوجه بی‌حالی اش شده و پس از اطلاع‌ رسانی به مسئولان زندان، او به بیمارستان لقمان منتقل شد.

محکومیت مجدد عزیز قاسم زاده
عزیز قاسم زاده هنرمند و معلم اخراجی دربند در زندان لاکان رشت مجددا توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب رشت به ۲ سال و ۱ روز حبس محکوم شد.

تمدید قرار بازداشت شریفه محمدی و نیاز فوری او به جراحی
شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، بعد از سه ماه و چهار روز از بازداشت، توانست با همسر و فرزندش ملاقات حضوری داشته باشد. سیروس فتحی، همسر وی با اعلام این خبر گفت: “شریفه از ناحیه انگشت پا، دچار عفونت شدید شده است و نیاز به جراحی فوری دارد”. بعد از گذشت ۹۴ روز، قرار بازداشت شریفه محمدی، مجددا تمدید شده است و رجبی بازپرس شعبه ۴ دادگاه انقلاب رشت، همچنان با تودیع قرار وثیقه‌ وی مخالفت کرده است. با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، این تمدید قرار بازداشت، موجب نگرانی خانواده و دوستان وی شده است. شریفه محمدی در دوران بازجویی در سنندج مورد ضرب و شتم بازجوها قرار گرفته است و اکنون نیز با وجود بیماری و نیاز به جراحی و رسیدگی پزشکی، همچنان در بند عمومی زندان لاکان رشت بلاتکلیف و بازداشت است. وی در تاریخ ۱۴ آذر در منزل خود در شهر رشت بازداشت شد.

***